Visbestand aanvullen


Bri87

Active member
Lid geworden
7 juni 2016
Berichten
37
Hai,

Ik heb een nieuw aquarium gekocht, 80cm ipv 60.
Hier ga ik mn vissen in over zetten en wil later dan meer vissen toevoegen.

De bak draait aankomend weekend 4 weken. Als het water dan goed is wil ik mn vissen overzetten. Heb ze 2 jaar geleden overgenomen dus niet zelf samengesteld.

- 2 citroentetras
- 2 hockeystick tetras
- 1 corydoras
- 1 algeneter
- 2 garnalen.

Kan ik deze in 1 keer overzetten? Lees dat het gespreid moet, alleen dit is maar een heel klein bestand natuurlijk dus ik dacht dat het dan wel zou kunnen?

Paar weken daarna wil ik aanvullen.

Cory krijgt vrienden. Wilde eigenlijk een ander soort maar heb gelezen dat ze dezelfde soort moeten hebben. Dus zorg voor groep van minimaal 5.

Algeneter krijgt ook vrienden.

Maar wat kan ik in midden en bovenlaag doen? Zou graag meer kleur hebben. Wat zouden jullie aanraden( behalve neon/kardinaaltetras want die wil ik liever niet)?
 
Dit durf ik wel in een keer over te zetten.

Qua visbestand:
Wat.voor algeneter is het?

Qua schoolvisje, waarom wil je de Citroentetra's niet uitbreiden? Leuke visjes, mooie kleur.
Anders rode fantoomzalm, sherrybarbeeltjes, kegelvlekjes etc. Zijn genoeg leuke visjes voor je bak! (;
 
Alles in 1x overzetten kan makkelijk.

kwa bestand... ja ook ik zou de citroenen uitbreiden, of wil je graag een keer wat anders?
 
Dank voor de reacties! Kunnen ze mooi allemaal over!

Ik wil eigenlijk iets nieuws erbij inderdaad, maar wel iets wat goed samen gaat!

Algeneter is een Otocinclus denk ik als ik zo zoek. Had er 3 maar er is 1 overgebleven.
 
Otocinclussen (zijn die kleintjes) zijn lastige figuren en maar moeilijk aan droogvoer te wennen, eten bijna alleen de micro organismen in de bak (dus de bak niet te steriel houden aan alg/biofilm ect). en dat is nu net het probleem van een nieuwe bak, die micro-organismen zijn nog niet duidelijk aanwezig. het uitbreiden van deze diertjes zou ik dus even een paar maanden uitstellen.

Corydora's zou ik ook uitbreiden, of dat dan persee moet met dezelfde soort....
Als het de laatste van een groep is dan is het gewoon de laatste van een groep, zou gewoon degene halen die je graag wilt en deze zijn tijd laten uitzitten. vaak zie je alsnog dat ze "samen" optrekken ookal zijn het verschillende ondersoorten.

over de Hockeysticks & citroenen denk ik dan hetzelfde, gewoon hun tijd laten uitzitten.

maarja... wat doe je er dan in als scholenvisje... thats the question!
Er is zat moois, dat is een ding dat zeker is.

Moenkhausia pittieri zijn (na verloop van tijd) erg mooi bijvoorbeeld.
Pristella maxillaris vind ik ook leuk om te zien.
hyphessobrycon erythrostigma zijn ook prachtig.
 
Benieuwd wat je er bij gaat zetten van nieuwe dieren.
 
Bedankt voor de tips!
We zouden graag een paar kuhli slangenvisjes hebben is dat ook te combineren?

Zondag gaan we kijken wat we er bij zouden willen in de boven/middenlaag ter oriëntatie!

Oto's zal ik dan als laatste aanvullen bedankt!
 
Het liefste zou ik het volgende aan visbestand krijgen(rustig opbouwen per soort uiteraard:

Boven/middenlaag
- 2 hockeysticks zo laten
- citroentetras van 2 naar 5
- 5 roze tetras erbij
- 1 koppel boliviaanse antennebaars

Onderlaag:
- corydoras aanvullen tot 5
- algeneter aanvullen tot 3?5?
- 4 slangenvisjes
- evt paar garnalen erbij(nu 2japonica)

Is dit te doen in mijn 80 cm bak? Of te veel?
 
Laatst bewerkt:
Of ipv antennebaars een koppel kersenbuik chichilden, wat zouden jullie aanraden?
 
Het wordt een beetje rommelig met zo veel soorten. Vooral je bodem zou met Corydoras, antennebaarsjes en kuhli's veel te druk worden. Kies dus 1 van deze soorten. Kuhli's of Corydoras dan 6-10 stuks, afhankelijk van je soort. Kies je voor de antennebaarsjes dan alleen een koppel. Kersenbuiken wil ik je afraden, zijn enorm agressief als ze een nestje hebben en jongen als konijnen.
Voor je scholenvis: kies ook daar 1 soort, dus of hockeysticks, of citroentetra's of roze tetra's. Daar dan ook een school van 10 stuks van.
Is je algeneter een Ancistrus? Dan zou ik het bij 1 houden. Is het een Otocinclus? Dan inderdaad uitbreiden naar 5. Je garnalen kun je prima uitbreiden.
Afhankelijk van wat je hieruit kiest, kun je nog kijken voor een vis in de bovenlaag.

Let er goed op dat alle tetra's, Corydoras en kuhli's groeps/scholenvissen zijn. Die doe je met maar 3 stuks dus echt geen plezier en hou je liever met wat meer.
 
Dank je. Je hebt misschien de rest niet gelezen dan had je gezien dat ik niet heb gekozen om dit visbestand nu te hebben en dus niet bewust maar 2 hockesticks heb en 2 citroentetras.
Daarom zeg ik ook dat ik naar 5 ga aanvullen behalve hockeystick want die wil ik niet meer, dus laat dat bij 2. En dan zag je ook dat de algenter een oto is.
Kersenbuik lijkt me dan idd niet zo handig. Al las ik dat antennebaars ook wel agressief kan worden..
 
Sorry daar heb ik dan overheen gelezen. De otocinclus dan inderdaad wat uitbreiden. Bij de scholenvissen blijf ik er bij, kies er 1 die je uitbreidt. Je hoeft de rest niet weg te doen, maar laat dan de 2 hockeysticks en 2 citroentetra's zoals ze zijn en neem dan 8 roze tetra's. Dan heb je 1 goede school en wat 'restvisjes'. De antennebaars kan ook wel wat agressief zijn, het blijven cichliden. Maar ze zijn enorm vreedzaam vergeleken met de kersenbuiken.
Zelf zou ik voor je bestand dan dit doen:
8x roze tetra (en de 4 restvisjes)
5x Otocinclus
Garnalen
8x Corydoras of 8x kuhli of 2x Microgeophagus altispinosa
 
Ja idd 8 roze kan ook inderdaad, gaan we overwegen!
Zit die antennebaars dan zoveel op de grond dat er geen andere bodembewoners bij kunnen?
 
De Mikrogeophagus ramirezi is een dwergcichlide. In het Nederlands wordt hij ook wel antennebaarsje genoemd. Hoewel ze niet zo groot worden, kunnen ze soms een behoorlijk fel temperament hebben. Een goed koppel verdedigen hun territorium soms fel.
De Corydoras is juist een vis die lekker overal door heen zwemt. Dat kan wel eens tot conflicten leiden. Daarnaast zijn het vissen die in warm water gehouden moeten worden, minimaal 26 graden.
Dat is voor de meeste cory's wel wat aan de warme kant.
 
En nog een bezwaar, het zijn vaak gevoelige visjes die je beter op wat zachter en zuurder water kan houden.
 
Als het om de boliviaanse gaat, gaat het denk ik om de altispinosa en niet om de ramirezi? Alti's zijn iets makkelijker qua waterwaarden maar moeten inderdaad ook wat warmer gehouden worden. Ze kunnen inderdaad wel fel zijn en verdedigen echt een territorium op de bodem. Andere bodembewoners erbij gaat dan alleen maar onnodig stress opleveren.
 
Ja bedoel de alti omdat die makkelijker is. Maar ben dol op corys dus dan kies ik toch daar voor! Nu nog bedenken of ik er sterbai's bij doe(net als die ene die ik nog heb) of voor panda's ga....
Zou de sterbai bij de pandas gaan zwemmen?
 
Nee die klitten niet samen, corydorasjes houden het altijd bij hun eigen soort
 
Uiteindelijk zijn het Chinese danio's geworden.
En cory heeft vrienden erbij, ander soort maar ze zitten bij elkaar. Mn cory wordt overal gevolgd door de anderen zo leuk!

20181118_162708.jpg
 

Terug
Bovenaan