Visbestand bouwen met diamantzalmen


Rubii

Member
Lid geworden
29 september 2021
Berichten
24
Ha allen,

Graag wil ik een visbestand opbouwen gebaseerd op Diamantzalmen, de Moenkhausia pittieri. Ik ben benieuwd naar de ervaringen van mensen hier met deze (letterlijk) schitterende visjes.

Mijn bak is een ingedraaide Juwel Rio 180 (1 meter lang). Temp wordt verhoogd naar 24 graden. Ik ga een nieuwe scape maken met stenen en hout en veel planten. Ik word stiekem best wel enthousiast van de aquascaping community :love:

Ik heb nog een schooltje van 6 corydoras paleatus. Ik zou deze willen behouden en liefst uitbreiden met een andere soort corydoras (elegans, sterbai of julii). Verder is er de wens voor Japonica garnalen (niet de mini).

Ik ben op zoek naar kleurrijke 'tank mates' voor de bovenlaag en eventueel onder (mits dat samen kan met de corydoras). Zou ook graag een L-nummer erbij willen, dus suggesties zijn welkom!
 
Leuke plannen! Klinkt goed!
Wil je er een biotoopbak van maken, dus dat alle vissen ongeveer uit dezelfde habitat komen (Zuid-Amerika), of maakt je dat eigenlijk niet uit?

@Nicolientje-W kan je misschien wel adviseren of suggesties geven over een mooie L-nummer/corydoras combo voor je bodem, en of en hoe dit het beste te combineren is met een bak met veel beplanting.
Voor de bovenlaag begreep ik ooit van @Scalari dat de dwergvariant van marmerbijlzalmen daar erg goed geschikt voor zijn, die was daar erg enthousiast over. Deze zijn niet heel gekleurd, maar misschien alsnog wel een interessante optie.
 
Leuke plannen! Klinkt goed!
Wil je er een biotoopbak van maken, dus dat alle vissen ongeveer uit dezelfde habitat komen (Zuid-Amerika), of maakt je dat eigenlijk niet uit?

@Nicolientje-W kan je misschien wel adviseren of suggesties geven over een mooie L-nummer/corydoras combo voor je bodem, en of en hoe dit het beste te combineren is met een bak met veel beplanting.
Voor de bovenlaag begreep ik ooit van @Scalari dat de dwergvariant van marmerbijlzalmen daar erg goed geschikt voor zijn, die was daar erg enthousiast over. Deze zijn niet heel gekleurd, maar misschien alsnog wel een interessante optie.
Dank voor je reactie!

Als het niet volgens één biotoop is maakt mij niet zoveel uit. Ben momenteel aan het inlezen over dwergcichliden. Ik vind de Mikrogeophagus ramirezi erg leuk, maar wil daar alleen aan beginnen als blijkt dat ze ook goed op leidingwater kunnen (hier betekent dat pH=7,5 en GH=8). Apistogramma cacatuoides vind ik ook erg leuk, maar dan vind ik het weer minder leuk dat enkel de mannetjes mooi gekleurd zijn.

Ik kom inderdaad de marmerbijlzalmen veel tegen. Ik begreep dat dit goede springers zijn? Vind dit wel spannend eerlijk gezegd, qua waterwissels en zo :eek:
 
Dank voor je reactie!

Als het niet volgens één biotoop is maakt mij niet zoveel uit. Ben momenteel aan het inlezen over dwergcichliden. Ik vind de Mikrogeophagus ramirezi erg leuk, maar wil daar alleen aan beginnen als blijkt dat ze ook goed op leidingwater kunnen (hier betekent dat pH=7,5 en GH=8). Apistogramma cacatuoides vind ik ook erg leuk, maar dan vind ik het weer minder leuk dat enkel de mannetjes mooi gekleurd zijn.

Ik kom inderdaad de marmerbijlzalmen veel tegen. Ik begreep dat dit goede springers zijn? Vind dit wel spannend eerlijk gezegd, qua waterwissels en zo :eek:

Hoihoi..

Diamant zalmpjes moet je goed over nadenken..
Die hebben denk ik voor mijn gevoel meer ruimte nodig dan een Rio180 biedt
Het zijn snelle bewegelijke vissen die ook wel behoorlijk groot worden
Ik had ze in de Trofis (120 x 65h) en ik vond ze zelfs daarin nog veel te druk, die zijn voortijdig weer retour LFS gedaan

Ramirezi kun je betreft de PH wel doorstrepen, die waardes passen niet bij je cory's die eigenlijk al lager moeten zitten dan je standaard PH (misschien toch eens een osmose filtertje overwegen)
Bovendien is de soort door overkweek behoorlijk kwetsbaar geworden, je gaat er niet lang plezier van beleven

Wat @Barwaz al zei klopt als een bus
Er gaat niets boven een treintje van een stuk of 10 - 12 Marmerbijlzalmpjes (Carnegiella), (vergeet de grote variant, die kunnen wel 8/9 cm. worden, daar heb je minimaal een 150cm bak voor nodig)
En inderdaad de kanttekening dat ze springen, niet eens kunnen, nee ze springen en nog ver ook..
Zelf door schade en schande wijsgeworden heb je veel baat bij drijfplantjes en of bijv. een strook plexiglas van 40 keer 80 onder de lamp, eventueel is een stuk vitrage nog een optie, want dat heb ik dus ook al beleefd, dat er een uitgedroogd beestje aan de lamp hing
Ze zijn wel heerlijk om naar te kijken, ik zei ook niet voor niets treintje want ze zwemmen graag als een rustig sliertje op een rijtje heen en weer
1 of 2 hoge planten om onder te dommelen zijn ook super maar ze houden wel echt van open zwemwater

Verdiep je anders ook eens in de Stiphodontus Ornatus..
Super geschikte visjes voor in de Rio
 
Laatst bewerkt:
Als je een L-nummer regelmatig wil zien zou je kunnen kijken naar de firered ancistrus, mooie rode algeneter die totaal niet lichtschuw is, je hebt ze in 2 variaties: met longfin/sluiervinnen en gewone vinnen en die kan ook op de temperatuur die je noemt, alle excotische gestippelde en gestreepte L-nummers moeten minimaal op 27 graden zitten en zijn aanzienlijk meer lichtschuw.

Qua corydoras word de julii 9 v/d 10 keer verkocht maar blijkt dan de trilinaetus te zijn.
 
Hoihoi..

Diamant zalmpjes moet je goed over nadenken..
Die hebben denk ik voor mijn gevoel meer ruimte nodig dan een Rio180 biedt
Het zijn snelle bewegelijke vissen die ook wel behoorlijk groot worden
Ik had ze in de Trofis (120 x 65h) en ik vond ze zelfs daarin nog veel te druk, die zijn voortijdig weer retour LFS gedaan

Ramirezi kun je betreft de PH wel doorstrepen, die waardes passen niet bij je cory's die eigenlijk al lager moeten zitten dan je standaard PH (misschien toch eens een osmose filtertje overwegen)
Bovendien is de soort door overkweek behoorlijk kwetsbaar geworden, je gaat er niet lang plezier van beleven

Wat @Barwaz al zei klopt als een bus
Er gaat niets boven een treintje van een stuk of 10 - 12 Marmerbijlzalmpjes (Carnegiella), (vergeet de grote variant, die kunnen wel 8/9 cm. worden, daar heb je minimaal een 150cm bak voor nodig)
En inderdaad de kanttekening dat ze springen, niet eens kunnen, nee ze springen en nog ver ook..
Zelf door schade en schande wijsgeworden heb je veel baat bij drijfplantjes en of bijv. een strook plexiglas van 40 keer 80 onder de lamp, eventueel is een stuk vitrage nog een optie, want dat heb ik dus ook al beleefd, dat er een uitgedroogd beestje aan de lamp hing
Ze zijn wel heerlijk om naar te kijken, ik zei ook niet voor niets treintje want ze zwemmen graag als een rustig sliertje op een rijtje heen en weer
1 of 2 hoge planten om onder te dommelen zijn ook super maar ze houden wel echt van open zwemwater

Verdiep je anders ook eens in de Stiphodontus Ornatus..
Super geschikte visjes voor in de Rio
Ik ga zeker goed nadenken over de diamantzalmen. Diverse bronnen zeggen vanaf 80 (seriously fish zelfs vanaf 60...). Even kijken wat de gemene deler is.

De ramirezi zie ik inderdaad van af. Alhoewel ik twijfel of de meting van de pH wel klopt. Ik heb wel wat hout in het aquarium en in mijn nieuwe scape wil ik veel meer toevoegen.
Heb nog verder zitten kijken naar de Apistogramma macmasteri als alternatief. Lijkt me ook leuk om een koppeltje van te hebben.

En die regenboog goby's zien er zeker leuk uit! Ik kan er alleen niet zoveel info over vinden nog... Heb jij dat misschien?


Als je een L-nummer regelmatig wil zien zou je kunnen kijken naar de firered ancistrus, mooie rode algeneter die totaal niet lichtschuw is, je hebt ze in 2 variaties: met longfin/sluiervinnen en gewone vinnen en die kan ook op de temperatuur die je noemt, alle excotische gestippelde en gestreepte L-nummers moeten minimaal op 27 graden zitten en zijn aanzienlijk meer lichtschuw.

Qua corydoras word de julii 9 v/d 10 keer verkocht maar blijkt dan de trilinaetus te zijn.
Thanks voor de info en mooie suggestie!
 
Ik ga zeker goed nadenken over de diamantzalmen. Diverse bronnen zeggen vanaf 80 (seriously fish zelfs vanaf 60...). Even kijken wat de gemene deler is.

De ramirezi zie ik inderdaad van af. Alhoewel ik twijfel of de meting van de pH wel klopt. Ik heb wel wat hout in het aquarium en in mijn nieuwe scape wil ik veel meer toevoegen.
Heb nog verder zitten kijken naar de Apistogramma macmasteri als alternatief. Lijkt me ook leuk om een koppeltje van te hebben.

En die regenboog goby's zien er zeker leuk uit! Ik kan er alleen niet zoveel info over vinden nog... Heb jij dat misschien?



Thanks voor de info en mooie suggestie!

Over de Diamantjes ga ik uit van mijn bevinding, in mijn beleving vond ik ze (6 stuks) zeer bewegelijk op het drukke af zeg maar, niet dat het niet kan, maar een gezelschap bak moet in mijn optiek toch wel vooral rust uitstralen
Je zult ze ongetwijfeld in een 60 of 80 cm aquarium kunnen houden maar of jij of de vissen daar dan happy bij blijven is vraag 2

Over de Goby's staat hier wel een leuk topic, ook over de ondersoorten
Mocht je al enthuisiast worden, ze zijn wel moeilijk verkrijgbaar, daar is wel wat geluk en geduld bij nodig

 
Ik heb een groep van 15 Diamantzalmen bij mijn maanvissen.

Het zijn echt hele leuke vissen. Zwemmen veel als school door het aquarium.
En je kunt goed zien wat de mannen zijn.
Zijn groter en hebben lange vinnen.

 
Als alternatief voor je geliefde diamantzalmen is de Melanotaenia praecox of diamantregenboogvis misschien een idee? Je zult wel even naar de waterwaarden enzo moeten kijken, maar voor zover ik weet, zou dat een redelijk goed alternatief kunnen zijn.

Ik vraag me af waarom je er nog een andere soort corydorassen bij wilt hebben. Ik heb in mijn schooltje Corydoras aeneus 1 panda erbij zitten (restbestand) en ik vind het er onrustig uitzien. Uiteraard is het jouw bak en jouw smaak, maar ik zou me tot één soort beperken.
Zijn 3 goerami's misschien erbij een idee? Die zitten in de bovenste helft van het aquarium.
 
Ik heb een groep van 15 Diamantzalmen bij mijn maanvissen.

Het zijn echt hele leuke vissen. Zwemmen veel als school door het aquarium.
En je kunt goed zien wat de mannen zijn.
Zijn groter en hebben lange vinnen.

Ik heb jouw topic al uitgebreid zitten bekijken, hihi! Mooie foto's en erg leuk om te zien!!

Als alternatief voor je geliefde diamantzalmen is de Melanotaenia praecox of diamantregenboogvis misschien een idee? Je zult wel even naar de waterwaarden enzo moeten kijken, maar voor zover ik weet, zou dat een redelijk goed alternatief kunnen zijn.

Ik vraag me af waarom je er nog een andere soort corydorassen bij wilt hebben. Ik heb in mijn schooltje Corydoras aeneus 1 panda erbij zitten (restbestand) en ik vind het er onrustig uitzien. Uiteraard is het jouw bak en jouw smaak, maar ik zou me tot één soort beperken.
Zijn 3 goerami's misschien erbij een idee? Die zitten in de bovenste helft van het aquarium.
Regenboogvissen zijn inderdaad ook erg mooi. Mijn favoriet is toch wel de boesemani, maar dat ga ik pas doen als ik ooit een groter aquarium ga opzetten :giggle:
Wat betreft die waterwaarden ben ik erachter gekomen dat m'n leidingwater een pH van 8 heeft... Da's best jammer...

En ik zat inderdaad over goerami's na te denken voor de bovenlaag! Denk dat het dan de Blauwe spat gaat worden. Dat is volgens mij best een sterke soort.

De verschillende soorten corydoras komt voort uit het feit dat de paleatus mijn eerste waren van jaren terug. Pas toen ik me verder in de aquariumwereld ging verdiepen kwam ik erachter dat er veel meer leuke soorten zijn. Ik wil graag een nieuw clubje, maar wil de paleatus niet graag wegdoen daarvoor. Maar, ik ben er nog niet over uit.
 
Wat betreft een kleurig visje voor bovenin de bak; ik heb zelf voor de bovenlaag van m'n rio 450 ooit een groepje danio kyathit genomen: https://aquainfo.nl/artikel/danio-kyathit/
Ze zwemmen bovenin, maar eigenlijk overal wel. Zwemmen 'losstaand' en kunnen ook ontzettend leuk gaan samenscholen als ze in een grotere groep zijn. Worden zo'n 4 cm. Houdbaar tussen 16 en 26 graden, ook op een iets hogere pH waarde gaat dat prima.

Ze zitten inmiddels in m'n rio 180 (bij goudvisachtigen), en dat past helemaal goed eigenlijk. Visje met een makkelijk karakter, ze zijn vrij vlug, heel erg actief, niet bang aangelegd (dus ook goed zichtbaar in de bak), houden wel van wat stroming. Heb er nog nooit een zien of horen springen.
Nadeel is dat ze momenteel al een poosje wat slechter leverbaar lijken te zijn.
 

Terug
Bovenaan