Visbestand dubai 100


T

Tamara2502

Guest
Wij hebben een dubai 100 190L aquarium gekocht , omdat hier al de nodige vissen inzaten en wij er op aanraden nog een paar bij hebben gedaan, zou ik graag jullie mening willen weten over de hoeveelheid vis en de samenstelling die erin zit.

Het visbestand bestaat uit:

- 5 Indische glasmeervallen
- 5 schoudervlekzalmpjes
- 5 panda guppen
- 2x koppel dwerggourami''s
- 2 gara ruffa's
- 2 Woestijngrondels
- 4 zebrabarbelen
- 5 kardinaal tetra's
- 3 platy's
- 1 algeneter
- 8 rasbora galaxy
- koppel antennebaarsjes Electric blue longfin
- 7 appelslakken en 3 zebranapslakken

IMG-20170421-WA0004.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi, leuk dat je dat aquarium hebt gekocht! Helaas is het bestand naar mijn mening ondoordacht en heb je teveel soorten die van andere waterwaarden houden of met meer soortgenoten willen zitten. Zou je je waterwaardes en temperatuur kunnen posten? Wat voor filter heb je erop?

Persoonlijk vind ik je aquarium te klein voor de glasmeerval, 120cm is wel het minimum voor deze vis naar mijn mening.

De schoudervlek zalmpjes zijn een scholenvis die graag minstens met een stuk of 8-10 zitten.

De guppies willen hard water, waar je andere vissen liever op iets zachter water zitten.

de goerami's zijn prima.

Garra rufa's zijn ook een scholenvis die met een stuk of 10 willen zitten, willen graag fijn zand op de bodem, wat harder water en 120cm aquarium is ook wel het minimum.

De woestijngondels zijn eigenlijk geen goede gezelschapsvissen, vooral in combinatie met andere bodembewoners, en hebben beslist fijn zand nodig.

De zebrabarbeel is ook een echte scholenvis, die met een stuk of 10 minimum wil zitten en het liefst wat koeler water.

De kardinalen zelfde verhaal, willen ook met een grotere groep, voelen ze zich prettiger en komen ze veel beter tot hun recht. Zij verlangen juist wat warmer water.

Platys willen relatief alkalisch water, een hoge PH en houd je geloof ik paarsgewijs.

Algeter, weet je wat het voor algeter is? Ze zijn er in veel soorten;)

De galaxy's zijn ok met 8, liever nog iets uitbreiden. Ze verlangen wat zachter water.

De antenne baarsjes willen een lage hardheid en een hele lage PH, eigenlijk onder de 6.


Nou, genoeg gezeur. Begrijp me goed, ik wil helpen en niet zeuren;). Vaak krijg je dit soort bestanden als je bakken met inhoud koopt van een ander.
Ik denk dat je het beste af bent om keuzes te maken. Je hebt een stuk of 6-7 scholenvisjes, waar 1 of hooguit 2 soorten gewenst zijn. Bovendien is dit beter voor de vissen en komen ze veel beter uit te verf.

Welke vissen vind je zelf het mooist en zou je het liefst willen behouden. Als ik een suggestie zou mogen doen, zou ik zeggen de dwerggoerami's en antenne baarsjes houden. Ph proberen te krijgen naar 6.0-6.5 (weet niet wat het nu is). Daarbij de Galaxy's houden als scholenvis. Dan heb je bovenin de gourami's, in het midden de galaxies en onderin de ramirezi's. Deze soorten houden min of meer van dezelfde waterwaardes. Dan kan je om die kern heen een bestand bouwen die goed bij elkaar past.
 
Daar was ik al bang voor .
Ph is rond de 6,8 en de rest van de waardes gh >14°d
Kh 6°d
No2 is 0
No3 is tussen de 10 en 25

De algeneter is een ancistrus dolichopterus van 14 cm

Qua filter hebben we een tetra ex 600
 
Ik vind de gh verassend hoog, komt het water zo hard uit de kraan of doe je er iets mee? (misschien test je met van die stripjes, die zijn niet altijd even nauwkeurig). Anders kun je ook kraanwater testen, als dat een stuk lager aangeeft zit er iets in je bak wat de hardheid verhoogt.

Verder heb je een bonte verzameling vissen;) Zou de boel uitdunnen door het een en ander te verkopen/weggeven en van "scratch" te beginnen met een kern van vissen die er al in zitten die je leuk vindt en passen bij elkaar.
 
Ik test het inderdaad met van die stripjes.
Zal het water wel even testen.

We kregen dit advies van een verkoper bij de dierenwinkel, omdat we er toch wel graag zelf wat bij wilde zetten.
 
Ik vind de gh verassend hoog, komt het water zo hard uit de kraan of doe je er iets mee? (misschien test je met van die stripjes, die zijn niet altijd even nauwkeurig). Anders kun je ook kraanwater testen, als dat een stuk lager aangeeft zit er iets in je bak wat de hardheid verhoogt.

Verder heb je een bonte verzameling vissen;) Zou de boel uitdunnen door het een en ander te verkopen/weggeven en van "scratch" te beginnen met een kern van vissen die er al in zitten die je leuk vindt en passen bij elkaar.

Ik heb het water getest en hij geeft eigenlijk hetzelfde en de gh ligt tussen de >7°d en de >14°d, die van de bak ook
 
Rotterdam, zie dat het 8,5 is dus wat het stripje aangeeft klopt wel enigzins
 
Niks geks dan dus, waterwaardes zijn prima gemiddeld waar de meeste vissen het prima op doen.
 
Ja we hebben tot nu toe ook geen problemen gehad.
Maar wat mij ook wel al was opgevallen is dat de panda guppen constant achter de platy's aanzitten, dat vind ik ook wel zielig en dat de gara ruffa's heel druk zijn.
Zijn wel vissen met een karakter vind ik maar ik denken ook dat ze te druk zijn en met te weinig.

Weet u toevallig een goed adres waar ik mijn vissen naartoe kan brengen of dat ik hier op het forum wat kan plaatsen?
 
Heel veel schoolvissen worden vervelend tegen andere vissen als ze met te weinig zitten. Normaal zijn ze vooral met elkaar bezig maar als ze met te weinig zitten gaan ze andere vissen lastig vallen.

Als ik vissen weg wil zet ik ze over het algemeen gratis af te halen (of ruilen voor een fles wijn ofzo;)) op marktplaats en vraag ik als iemand ze wil komen halen eerst even waar ze bij terechtkomen, liefst om iemand zijn school aan te vullen natuurlijk.

Je kan ook posten op de aangeboden sectie op het forum, geloof dat je ze daar ook wel redelijk kwijt raakt. Ik heb vissen ook weleens terug gegeven aan de LFS.
 
Ok bedankt :thumbs: dan ga ik het eerst maar via het forum proberen.
Vind het inderdaad ook belangrijk dat ze goed terecht komen.

Ik vind het maar niks, maarja als ze zo allemaal een beter leven krijgen is het wel het beste ;)
 
Ach ja, ik vind het altijd vervelend om te zeggen : dit bestand kan niet dit dat zus zo. Waarschijnlijk houden de vissen het gewoon vol, en zijn er in Nederland meer aquaria met bestanden die totaal niet bij elkaar passen dan die goed doordacht zijn. Net als bijvoorbeeld konijnen die hun hele leven in een mini hok vastzitten. Doorgaan met leven doen ze wel, maar of het wenselijk is;). Ik ben overigens de enige die nu heeft gereageerd he, misschien zijn er mensen die er meer verstand van hebben dan ik en die vinden dat het allemaal best kan gaan. Zag dat @jessicapilon had gereageerd op je foto album en niets zei over je bestand. Misschien heeft hij wel een andere mening?
 
foto albums zijn mijn inziens ook niet de plek om daar commentaar op te geven.
hier daarintegen wel :)

nee even serieus, als ik voor een bak van 190L al zo´n waslijst aan verschillende soorten zie gaat het al snel "mis"
dit laatste zet ik tussen aanhalingstekens want ze gaan er vast niet dood aan, maar of het ideaal is? verre van. overigens kunnen goerami´s wel flink uithalen naar guppen/platy´s dus er kunnen wel is gewonden gaan vallen.

je hebt soorten die liever koeler zitten (20-22graden) en soorten die liever warmer zitten (25>) vooral voor de vissen die graag koeler willen zitten verkort je de levensduur door ze constant op warme temperaturen te houden. tevens willen sommige soorten wel graag wat meer gezelschap van soortgenoten, en mits het bestand eerst wat uitgedund word is daar plek genoeg voor.

de dwerggoerami´s (trichogaster lalius) hebben in 95% van de gevallen een virus onder de leden (irido virus) hier is geen behandeling voor en gaan ze geheid dood aan, is onderling tussen de goerami´s ook besmettelijk dus als 1 het heeft.... ze sterven er iig geen fijne dood aan.

meestal is het makkelijk om 1 vis uit te zoeken die je echt graag wilt hebben en daar omheen gaat zoeken.
 
We hebben nu het volgende gedaan.
De panda guppen en zebrabarbelen zitten nu in de 60L bak.
De 3 platy's hebben we naar de LFS gebracht.
We hebben nu 10 tetra's en 9 galaxy en 7 kubotai.
IMG-20170422-WA0005.jpg
IMG-20170422-WA0006.jpg

En 2 mooie planten erbij gevonden:D
 
Hier zitten nu de panda guppen en zebrabarbelen in, hoefde we die gelukkig niet
20170423_160846.jpg
weg te brengen :D
 
Goed bezig! Twijfel wel of het goed samen gaat tussen kreeft en de sluiters van de panda's...
Lees is het nou goed dat je je dubai slechts één tetratec ex600 gefilterd wordt?
 
Goed bezig! Twijfel wel of het goed samen gaat tussen kreeft en de sluiters van de panda's...
Lees is het nou goed dat je je dubai slechts één tetratec ex600 gefilterd wordt?

Nou we hebben de externe filters omgewisseld.
De tetra staat nu op de 60L bak en de eden 522 staat nu op de dubai, aangezien deze een stuk krachtiger is.
 

Terug
Bovenaan