Visbestand eerste tanganyika


Nopanic

Well-known member
Lid geworden
12 juni 2020
Berichten
116
Leeftijd
39
Tijd om een opstapje te maken naar iets moeilijkere visjes.
Ik heb in een 80liter aquarium een groepje Lamprologus Multi,'s zitten. Echter sta ik wat voor n luxeprobleem.
Heb 2 grotere aquariums staan... Leeg
Een juwel Rio 240 en een juwel trigon 350. Nu wil ik 1 van de 2 inrichten tanganyika en de andere ZA(kardinaal tetra, dwergcichliden,...) maar wat waarin en welke en hoeveel kunnen er samen in tanganyika. Ik wil er geen overvolle drukke bak van maken. Wel enkele mogelijke planten, de multis en dan... Nog geen ervaring verder met cichliden. Iemand tips of voorbeelden of eigen ervaringen?
 
Geef ff de afmetingen van die 2 bakken. Dan kunnen we gerichter meedenken. Heb je zelf al wat uitzoekwerk verricht?

Gr. Ed
 
Rio 240 is 121x41x55cm en brut 240l. hier zou een buitenfilter opkomen 1500l/u
Trigon 350 is hoekaquarium gebogen voorruit 87x87 diep en 65 hoog(voorruit +-120cm dus) en brut 350l hier zou 1 buitenfilter opkomen 2000l/u of 2filters elk 1000l/u

beetje zoekwerk al gedaan, zou ook graag goede soort rotsen gebruiken.
ik las ergens de prinses van burundi(brichardi) dat dit zou moeten lukken en de calvus. maar wellicht zijn er nog wel opties.
schelpen en zandbodem heb ik al (filterzand)

planten, valisneria soorten en mss iets die best op de rotsen zit en niet in de bodem hoeft
 
Persoonlijk zou ik de rio gebruiken voor je tangayika, puur omdat de trigon meer hoogte heeft. Met een gezelschapsbak kun je dan meer in waterlagen gaan werken, iets wat met de andere vissen minder aan bod is volgens mij. Nu worden tanganyika ook wat groter, dus doe je denk ik ook meer plezier met de lengte. De andere vissen blijven kleiner en doen het m.i. beter in de andere bak dan.

Princes van Burundi blijven prachtige vissen. Geen ervaring mee, maar vind de neolamprologus leleupi ook een mooie vis om te zien.
 
Ja was ook eerst mijn gedacht, maar de trigon is wel wat lastiger om planten te onderhouden denk ik. En veel kleinere vissen zullen mss niet meer opvallen in de hoeveelheid. Maar is idd een punt
 
Ik ga met Mike mee. De Rio is beter geschikt voor een Tanganyika vanwege de lengte van het aquarium. Hier kunnen vissen dan een territorium nemen. In het hoekaquarium gaat dat minder lukken.

De soortjes die jij benoemt kunnen goed samen. Let wel op: de Prinses is een bijzonder karaktervolle vis. Calvussen en slakkenhuis cichliden staan hun mannetje goed dus past dit goed bij elkaar.

De Calvussen zou ik in een koppel nemen.
De princessen in een 1m 3 v verhouding.

Wil je leuleupi's ook dat kan, maar zal in mijn ogen ten koste gaan van je princessen.

Je kan ook denken aan de Julodichromis groep, hier zitten ook mooie soorten tussen en is doorgaans wat rustiger dan de bovenste 2.

Veel andere soorten zullen niet kunnen vanwege dieet of huisvestings eisen.

Qua planten moet dit geen probleem geven. Je kan als epifyte nog denken aan een Anubius soort, ik zou dan niet de grotere varianten nemen.

Voor het Z-A biotoop is de keuze vrij reuze. Had je hiervoor al een idee?

Gr. Ed
 
Wel het zit zo. In de living staat een 1m bak planten en wat beginnersvisjes. Deze zou in de toekomst vervangen worden door een zelfbouw 130x43x60 groter kan niet. De rio 240 is een slag kleiner maar heb ik gekregen en ga ik gewoon wat mee proberen voor de toekomst dus. Hoekaquarium komt in mijn bureau te staan dan. Za bestand heb ik al heel wat opgezocht. Maar tanganyika is dus nieuw en heel wat bijleren, leren. Bovengenoemde soorten gaan toch niet allen samen?
 
Dus in de rio zou groep multis kunnen, dan de prinsessen 1man 3 vrouw en een koppel Altolamprologus compressiceps lukken?
 
Dat zou lukken ja of ter vervanging van de prinsessen de leuleupi's of julo's.

Gr. Ed
 
Oké ik ga eens die soorten wat verder opzoeken... De bedoeling is om eens stilletjesaan van een gemixt gezelschapsaquariums naar wat gerichter te gaan, vandaar uitproberen hoe de soorten in z'n werk gaan en wat we overhouden voor in de zitruimte... Ervaring opdoen is dus m'n doel
 

Terug
Bovenaan