Visbestand Fluval Flex 57ltr


E

Ella

Guest
Afgelopen week een Fluval Flex 57ltr aangeschaft.
41x41x39cm
Ben zoekende wat ik precies erin wil.

Ik denk één soort groepsvisje en vier koraalplaty's.
Plus twee Appelslakjes.
En evt. vuurgarnalen.

Nu alleen nog eigenlijk het soort scholenvisje...
Wie heeft ideeën?
 
Niet gehinderd door enige kennis gooi ik gewoon een paar 'balletjes' op, dan kunnen de echte kenners daarop reageren:
Rasbora (bijv. galaxy)
Kilivis (kleine soort)
tetra's (kardinaal/ neon)
kegelvlekbarbelen
roodneuszalmen
marmerbijlzalmen
sherrybarbelen
fantoomzalmen

Kijk dus wel na of dat compatibel is met wat je verder wilt!
 
Niet gehinderd door enige kennis gooi ik gewoon een paar 'balletjes' op, dan kunnen de echte kenners daarop reageren:
Rasbora (bijv. galaxy)
Kilivis (kleine soort)
tetra's (kardinaal/ neon)
kegelvlekbarbelen
roodneuszalmen
marmerbijlzalmen
sherrybarbelen
fantoomzalmen

Kijk dus wel na of dat compatibel is met wat je verder wilt!
Erg jammer dat je dus zomaar wat roept zonder enige kennis, daarmee schep je verkeerde verwachtingen naar mijn mening waar dan weer hele discussies over ontstaan, want geen(op 1 soortje na) van de door jouw genoemde soortjes kunnen in dit aquarium, erg jammer
 
Ontopic dan maar: je bak is eigenlijk te klein om er een fatsoenlijk groepje vissen in te huisvesten, alles staat of valt met zwemlengte en niet zozeer inhoud en 40 cm is nou niet iets waar visjes blij van worden.
De rasbora is eigenlijk de enige die zou kunnen qua scholenvisje, zelfs voor platy's is dit bakje te klein naar mijn eigen mening, platy's zijn best drukke visjes en hebben toch minimaal een zwemlengte van 80 cm nodig om zich een beetje comfortabel te voelen
 
Wellicht geeft onderstaande topic wat inspiratie.
 
Erg jammer dat je dus zomaar wat roept zonder enige kennis, daarmee schep je verkeerde verwachtingen naar mijn mening waar dan weer hele discussies over ontstaan, want geen(op 1 soortje na) van de door jouw genoemde soortjes kunnen in dit aquarium, erg jammer
Hoe weten we eigenlijk wat de minimale zwemlengte per vissoort is? is dat wetenschappelijk getest?
 
Hoe weten we eigenlijk wat de minimale zwemlengte per vissoort is? is dat wetenschappelijk getest?
Zover ik weet zijn daar geen wetenschappelijke artikelen over, het is vooral een kwestie van inlevingsvermogen en logisch nadenken, zo zijn guppen en platy's echte adhd'ers dus die hebben nogal wat bewegingsruimte nodig, terwijl een betta juist prima in dit soort bakjes kan omdat dat helemaal geen fanatieke zwemmers zijn
 
Zover ik weet zijn daar geen wetenschappelijke artikelen over, het is vooral een kwestie van inlevingsvermogen en logisch nadenken, zo zijn guppen en platy's echte adhd'ers dus die hebben nogal wat bewegingsruimte nodig, terwijl een betta juist prima in dit soort bakjes kan omdat dat helemaal geen fanatieke zwemmers zijn
Die logica begrijp maar dan blijft de vraag waar je grens van de maten vandaan komt? Mogen mijn guppen en platys in een 60cm lange bak?
 
Die logica begrijp maar dan blijft de vraag waar je grens van de maten vandaan komt? Mogen mijn guppen en platys in een 60cm lange bak?
Ja ik denk dat die grens van mij anders als de grens van een willekeurig ander forumlid, in mijn optiek is 60 cm te weinig zwemlengte voor guppen en platys, en kan het zomaar zijn dat @Guppeman een heel andere mening heeft
 
"Bigger is better" zegt het spreekwoord.
Maar dat wil voor mij nog niet zeggen dat een groter aquarium per definitie ook beter is voor (in dit geval) guppen.
Er komt mijns inziens meer bij kijken.

Tuurlijk, in een meterbak kan een gup baantjes trekken.
Maar in een 50 cm bak kan hij twee keer heen en weer zwemmen en heeft hij ook een meter afgelegd.

Indien die meterbak, even extreem, een kale bak is zonder soortgenoten, planten of andere prikkels met als enige afleiding één keer per dag een snufje droogvoer, weet ik zeker dat de vis binnen de kortste keren dood is.

Stoppen we datzelfde visje in een kleine bak, goed beplant, om te kunnen schuilen en slapen, maar ook wat open ruimte om te zwemmen, een paar soortgenoten om te doen wat guppen nu eenmaal doen, eventueel wat stroming om mee te spelen, en gevarieerd voer weet ik zeker dat je een gezonde en gelukkige vis hebt.

Ideaal is dus een zo groot mogelijke bak met de inrichting van de kleine.
Maar dat kan niet bij iedereen. (Zoals bij mij)
 

Terug
Bovenaan