Visbestand gezelschap


ibbe

Well-known member
Lid geworden
29 juni 2011
Berichten
340
Locatie
België
Hallo,

Ik ben even wat aan het puzzelen aan mogelijke bestanden voor een 120 cm aquarium.
Nu ben ik er nog niet uit of ik een betta ga houden of niet.
Het bestand zonder de betta zal ik zelf nog even wat uitzoeken, maar ik heb nog geen ervaring met een betta en dus zou ik graag jullie meningen en mogelijke bestanden horen voor een aquarium met de betta.
Het is de bedoeling dat het een gezelschapsaquarium wordt.
Ik vind "kleinere" soorten wel iets hebben en denk dan ook die richting uit te gaan.

Vriendelijke groet
Ibbe
 
Een leuke Betta, een ferme school kegelvlekjes en een groep P. kuhlii voor op de bodem. Eventueel kan je er nog slakken en/of garnalen bij plaatsten. Hoewel een Betta best af en toe een garnaaltje lust, gaat dit met een snel kwekende soort (zoals vuurtjes) wel goed.
 
Bedankt voor de reactie Marcel :) lijkt me inderdaad al een leuk begin.
Voor het bestand zonder de betta dacht ik aan:
Een mooie schoolvis voor in de middenlaag (Er zijn zo veel mogelijkheden...)
Een school op de bodem (misschien een corydoras soort)
Een koppel voor in de onder/midden laag (Misschien Appistogramma of iets dergelijks?)
Een koppel in de bovenlaag (trichgaster misschien?) ofwel ook een schooltje in de bovenlaag (Bijlzalm of epiplatys)

Wat denken jullie?
 
Ik zou dan wel een keus maken tussen of de dwergchiclide of de gourami. In dit formaat bak zou ik die zeker niet combineren
 
Dan zou ik voor de apistogramma gaan , daar heb je veel meer keuze in.
 
Hier een kempvis met een aantal dames. Gaat prima met de corydoras op de bodem en de sundadanio's in het midden. Garnalen is inderdaad niet zo'n goeie combi :juggle:
 
Bedankt voor jullie reacties :)
kan ik even mee verder puzzelen, als ik iets heb zal ik het hier nog eens navragen of alles kan
 
Tenzij je vuurgarnalen hebt en die kweken als konijnen dus dan zie je niet dat de betta er een paar binnen speelt.
 
Heb nog wat zitten puzzelen en ik kom op het volgende bestandje:

Als hoofbewoner een apistogramma soort (weet nog niet precies dewelke, er zijn er zoveel) zal hier gaan voor 1m3v?
Als school in het midden Hyphessobrycon megalopterys. Ik ben ze al een paar keer tegengekomen en vind ze echt prachtig! Ik dacht aan een stuk of 10-15?
Dan op de bodem een corydoras soort (waarschijnlijk de panda) ook een stuk of 10-15.
Ik ben ook wel fan van de kuhlii's, maar denk dat de bodel zo al druk genoeg zal zijn.
In de bovenlaag ben ik nog wat aan het twijfelen, heb tot nu toe bijlzalm of epiplatys op het oog. Heeft iemand hier nog andere suggesties?

Met dit bestand zou ik willen beginnen. Later kan er nog uitgebreid worden met bijvoorbeeld een l-nummer of waaierhandjes of iets dergelijks.

Laat maar weten wat jullie denken :)
 
Vind zelf halfsnavelbekjes ook erg gaaf aan het oppervlak
 

Terug
Bovenaan