Wat is er nieuw

Visbestand Juwel Rio 180

• Onderwerp starter Onderwerp starter SukiSona
  • Startdatum Startdatum
S

SukiSona

Guest
Aangezien ik nogal nieuw ben en nog volop bezig ben met uitzoeken, vraag ik toch maar om hulp!

Het enige wat ik heb besloten is dat ik voor de Juwel Rio 180 ga. 100x40x50cm. Hetgeen wat ik heb gelezen is, dat de visjes toch meer de ruimte willen hebben en al die "beginners" en kleine bakken eigenlijk niet echt een uitkomst zijn. Ik heb de ruimte voor de Rio 180. Als ik begin aan een aquarium, wil ik ook echt een aquarium! : )

Ik heb wat boeken aangeschaft en op basis daarvan ben ik gaan zoeken naar vissen wat ik mooi vind en om te kijken wat bij elkaar in een aquarium kan.

Dit heb ik gevonden:
- Guppy (Poecilia reticulata)
- Roodkopzalm (Hemigremmus bleheri)
- Siamese algeneter (Gyrinocheilus aymonieri)
- Ramirezi (Mikrogeophagus ramirezi)

Wat ik ervan gelezen heb, is dat je de gup 1 man op 2 vrouwen moet. De Roodkopzalm minimaal in een school van 6. De Siamese algeneter kan je er meerdere van nemen. En de Ramirezi per paartje.

Ik heb dus geen idee, hoeveel er van deze vissen in de Rio 180 kunnen/mogen!

En of ze volgens jullie wel samen kunnen? En/of hebben jullie misschien nog leuke aanvullingen voor me? Ik lees dingen over garnaaltjes etc... Dat lijkt me ook leuk! Welke kan er bv bij?

Mijn dank is groot ! : )

Iemand verbeteringen of tips of aanvullingen?

Heel graag!

Volgens mij hou je die algeneter beter alleen, het kunnen nogal redelijke ettertjes zijn onderling.
Als je hem houdt met de bedoeling om de algen in je aquarium op te eten dan ga je ook wat bedrogen uitkomen.

Er is een basis leidraad van 1cm volwassen vis per liter water. Deze regel is niet altijd juist maar met de visjes waarover jij hier praat kan je hem toch toepassen.

Zelf zou ik geen guppen nemen omdat ze zo hard voortplanten, maar ik kan me voorstellen dat je als beginner dze toch wel eens gehouden wil hebben. Het is ook een erg leerzame ervaring. De ramiresi zijn erg gevoelig en daarom niet echt beginnersvisjes
Rio 180

- Guppy (Poecilia reticulata) 2m/4v
- Roodkopzalm (Hemigremmus bleheri) 20
- Siamese algeneter (Gyrinocheilus aymonieri)1
- Ramirezi (Mikrogeophagus ramirezi) 1m/1v

Dan heb je nog plaats over

Bedankt voor je reactie!

Nee de algeneter wil ik niet perse tegen de algen. Ik vind het gewoon een mooi beestje! Ik zag hem en dacht: Die is gaaf! Die zou ik wel willen.

Wat zou jij doen in plaats van de guppen en de ramirezi? Kom maar op hoor. Ik sta overal voor open !
Er is z�veel om te kiezen, alle suggesties zijn welkom.

in een meterbak kan je wel een apistogramma kwijt, er zijn wel wat makkelijk(er) houdbare soorten bij. BVB een harem Apistogramma cacatuoides (1m3v) zorg dan wel voor schuilholletjes. Of de A. macmasteri http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... ost1075121 vind ik ook prachtig.
Of je kan opteren om de cichliden weg te laten en een mooi schooltje Corydoras kiezen. Niet zo kleurrijk maar Altijd leuk.
de Roodkoppen zijn erg actieve vissen die graag baantjes trekken. hierdoor beperk je jezelf een beetje in de rest van je keuze.

Guppen zijn erg leuk hoor, tot je een overschot hebt. Zelf vind ik bijlzalmen heel leuk, ook bvb Nannostomus trifasciatus vind ik prachtig, maar niet de ideale combinatie met de roodkoppen vrees ik.

Oh oh oh, zoveel keuze. Wat moet ik nou? Haha! Ik zie elke keer weer andere vissen, waarvan ik zeg: Wauw!

De Apistogramma macmasteri vind ik echt ontzettend gaaf! Nannostomus trifasciatus is ook mooi zeg. Hmmmmm. Denk denk.
Ik wil het mezelf ook niet te moeilijk maken, door gelijk "lastige" vissen te nemen die toch wat meer ervaren handen nodig hebben. Ik ben nog steeds maar een beginner. 🙂

Goed, ik ben weer verder gaan neuzen. Te veel leuke vissen! Ik begin te begrijpen dat er zoveel mensen zijn met meerdere aquariums hihi.

Ik ben er uit dat ik sowieso dit visje wil, maar wat ik lees is dat deze overal bij kunnen:
- Otocinclus vittatus

Wat mij verder erg leuk lijkt:
- Platy (Xiphophorus maculatus)
- Corydoras panda
- Roodkopzalm (Hemigrammus bleheri)

Ik lees inderdaad over de Roodkopzalm, dat deze goed samengaan met Corydoras. Lijkt me een leuke vis en een leuke combi samen.

Over de Platy lees ik dat je ze ook scholen moet houden met meer vrouwtjes dan mannetjes. Of kun je ook alleen 2 vrouw en 1 man nemen? Zijn de Platy's een betere keuze samen met de Roodkopzalmen?

Je moet rekening houden met de onder-, midden- en bovenlaag in een aquarium. Maar in hoeverre moet je daar rekening mee houden; Geldt die regel alleen bij scholenvissen of bij alle vissen? Als je een schooltje hebt en een koppeltje, wat beide voornamelijk in het midden zit. Is dat een probleem? Of wil je eigenlijk echt 1 soort vis per laag zogezegd?

Dat is wat ik lastig vind, met uitzoeken!

Onee, de Platy gaat niet in verband met de PHwaarde die hoger ligt!

Hmmm, is de Gouddanio (Danio albolineata) een goede combinatie met de Corydoras panda en de Roodkopzalm?

Nu ga ik van anderen op mijn donder krijgen vrees ik, maar de platy kunnen net als de panda's gewoon in het gezelschapsaquarium. De roodkopjes weet ik niet zeker, die willen iets zuurder water denk ik, maar zo fragiel gaan die ook niet zijn 🙂

Ik hou het trouwens bij 1 soort per waterlaag zo gun ik mijn gourami's de hele bovenste laag. Soms kan je echter wel 2 soorten in 1 laag plaatsen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan