Wat is er nieuw

Visbestand kamertemperatuuraquarium t.b.v. Axolotl

EmotionalSupportPuppy

Well-known member
Lid geworden
23 februari 2022
Leeftijd
31
Onlangs heb ik van een familievriend het aanbod gekregen een koppel wildkleur Axolotl (Aquatische Salamandersoort) over te nemen.
Ik heb een zwak voor eigenaardige dieren. Aangezien Axolotl absoluut aparte beestjes zijn wil ik het aanbod graag aanvaarden.

Axolotl brengen vrijwel hun gehele leven op de bodem van hun aquarium voor. Ik wil het koppeltje in een 300L aquarium gaan houden (120x50x50), en dit levert het aquarium veel ongebruikte ruimte op.
Dus! Ik wil graag vissen toevoegen aan dit aquarium. De vraag is enkel welke?

Uit mijn persoonlijk onderzoek komen de volgende eisen en voorkeuren naar voren:

Een vreedzame vis die zich niet al te vaak naar de bodem van het aquarium begeeft. Axolotl zijn stressgevoelig.
Een vis die de uitwendige kieuwen van de Axolotl niet voor voedsel aanzien.
Een vis die op kamertemperatuur gezond blijft. (of maximaal 20 graden celcius. Ik verwarm mijn hele woning naar 18 graden, en hoger dan 20 wil ik niet gaan vanwege de temperaturen waarbij de Axolotl het best vertoeft.)
Een kleine, kleurrijke vis om het aquarium op te fleuren.
Een vis die zich snel uit de voeten kan maken, zich snel vermenigvuldigt, of het liefst beide. Bij voorkeur een niet al te dure soort. (Axolotl zullen ongetwijfeld wel eens een visje te pakken nemen.)
Bij voorkeur een vis die natuurlijk habitat deelt met de Axolotl.

De enige aquariumvis die habitat deelt met de axolotl is de Zwaarddrager. Maar omdat de axolotl diep in het water voor komt is zijn behaaglijke watertemperatuur lager dan dat van de zwaarddrager.
Kan iemand mij vertellen hoe de zwaarddrager zich houdt bij een temperatuur niet hoger dan 20 graden, en of deze aan de eisen voldoet? Mocht dit goed te doen zijn ben ik van plan af en toe een koppeltje uit te vangen om in warmer water te laten paaien.

Heeft iemand suggesties?

Groeten van Stefan.

Chinese danio's? Die kunnen erg koud gehouden worden en voldoen verder aan al je eisen.

Met vriendelijke groet,

Zwaarddragers en platies kunnen prima op die temperatuur. Je kan eventueel ook nog kijken naar andere Xiphophorus soorten.
Een andere geschikte soort is de zebradanio (Brachydanio rerio).

Allen erg bedankt voor de suggesties, ik ga zeker deze soorten in de bechouwing meenemen.
Jelle bedankt voor de info over de zwaarddrager en andere Xiphophorus-soorten. Ik was al van plan deze aan te schaffen, maar wilde eerst van de experts weten dat kamertemperatuur voor hen geen probleem zouden vormen.

Mocht iemand anders nog suggesties hebben hoor ik het graag, maar in principe is hier mijn vraag mee beantwoord!

Ik heb hier X. signum, pygmeus, milleri en nezuahalcoyotl op kamertemperatuur. X. helleri en maculatus heb ik in de vijver gehad.

Los van het habitat: klein, kleurrijk, snel, snel vermenigvuldigen, goedkoop: al naar guppen gekeken?

Los van het habitat: klein, kleurrijk, snel, snel vermenigvuldigen, goedkoop: al naar guppen gekeken?
Ik vind guppen leuke visjes, maar ze overwoekeren al snel een aquarium, wat de Axolotl uit zou stressen. Ik laat het liefst mijn aquaria zo veel mogelijk hun beloop, en op het uitdunnen van een guppenkolonie zit ik eigenlijk niet te wachten. Toch bedankt voor de suggestie!

Rainbowshiners zitten graag koel
Hoi Nicolien! Ik ben nog aan het onderzoeken wat voor waterparameters mijn beoogde visjes nodig hebben, en het valt me op dat Notropis Chrosomus graag in stromend water leeft.
Hoewel ik de Rainbow Shiner een prachtig visje vind blijft het water in mijn nieuwe aquarium straks vrijwel stromingsvrij. Axolotol leven namelijk in meren zonder stroming.
Hoe ervaar jij het gedrag van deze soort in stil water?

De Zwaarddrager en Chinese Danio zijn praktisch een lock. Leuke visjes waar ik weinig naar om hoef te kijken.
Het aquarium wordt na nieuwe overweging meer dan 400l, dus er mag nog wel het één en ander bij. Andere suggesties zijn dus zeker nog welkom!
Ook heb ik besloten een viertal Pomacea Diffusa slakken in het aquarium te plaatsen om de boel schoon te houden.

Het temperatuur van het water staat tot dusver praktisch vast op 20 graden Celcius.

Ik heb hier X. signum, pygmeus, milleri en nezuahalcoyotl op kamertemperatuur. X. helleri en maculatus heb ik in de vijver gehad.
Een vraagje, Jelle.

Ik probeer me een beetje in te lezen over het samen houden van meerdere soorten Zwaarddrager.
Als ik bijvoorbeeld X. Nahuacoyotl en X. Helleri samen zou houden is er dan kans op Hybride kweek, of valt dit wel mee?
Nog liever dan Zwaarddrager, Danio, wat dan nog meer, bij elkaar houden, zou ik graag drie of vier aparte soorten Zwaarddrager in het zelfde aquarium houden. Maar van hybride kweek houd ik niet zo...

Hoi Nicolien! Ik ben nog aan het onderzoeken wat voor waterparameters mijn beoogde visjes nodig hebben, en het valt me op dat Notropis Chrosomus graag in stromend water leeft.
Hoewel ik de Rainbow Shiner een prachtig visje vind blijft het water in mijn nieuwe aquarium straks vrijwel stromingsvrij. Axolotol leven namelijk in meren zonder stroming.
Hoe ervaar jij het gedrag van deze soort in stil water?

De Zwaarddrager en Chinese Danio zijn praktisch een lock. Leuke visjes waar ik weinig naar om hoef te kijken.
Het aquarium wordt na nieuwe overweging meer dan 400l, dus er mag nog wel het één en ander bij. Andere suggesties zijn dus zeker nog welkom!
Ook heb ik besloten een viertal Pomacea Diffusa slakken in het aquarium te plaatsen om de boel schoon te houden.

Het temperatuur van het water staat tot dusver praktisch vast op 20 graden Celcius.
Ik heb zelf nooit rainbowshiners gehad dus kan e rniks zinnigs over zeggen, weet alleen dat ze graag koel zitten

yep hield die vroeger zelf met axolotls ging super, zwemmen ook vnm aan bovenkant dus axolotls pakken ze niet zo snel.
rainbow shiners worden wat groot. Kan wel als je een grote bak neemt maar zijn beter als vijvervissen.
Danios zijn erg leuk en lekker snel.

Een vraagje, Jelle.

Ik probeer me een beetje in te lezen over het samen houden van meerdere soorten Zwaarddrager.
Als ik bijvoorbeeld X. Nahuacoyotl en X. Helleri samen zou houden is er dan kans op Hybride kweek, of valt dit wel mee?
Nog liever dan Zwaarddrager, Danio, wat dan nog meer, bij elkaar houden, zou ik graag drie of vier aparte soorten Zwaarddrager in het zelfde aquarium houden. Maar van hybride kweek houd ik niet zo...
De enige Xiphophorus die niet kruist met andere Xiphophorus is de signum. Alle anderen men je dus eigenlijk niet combineren. Bij danios heb je volgens mij wat minder snel problemen. Al helemaal als je verschillende genera combineert bijvoorbeeld Brachydanio en Tanichthys.

De enige Xiphophorus die niet kruist met andere Xiphophorus is de signum. Alle anderen men je dus eigenlijk niet combineren. Bij danios heb je volgens mij wat minder snel problemen. Al helemaal als je verschillende genera combineert bijvoorbeeld Brachydanio en Tanichthys.
Mijn favoriete zwaarddrager uitzoeken en bij Signum + 1 soort houden, dus. Jammer. Vind ze allemaal zo mooi!

Ja, vond ik ook jammer. Heb dus nu 3 bakken met Xiphophorus. Let op bij de combinatie met signum dat je voor een soort kiest die niet te schichtig is, de signum duikt al snel tussen de planten.

Ja, vond ik ook jammer. Heb dus nu 3 bakken met Xiphophorus. Let op bij de combinatie met signum dat je voor een soort kiest die niet te schichtig is, de signum duikt al snel tussen de planten.
Mijn favoriet qua uiterlijk tot dusver is X. Montezumae. Hoe gedraagt deze zich in een aquarium gedeeld met X. Signum?

Ik heb geen montezumae, dus kan ik niet met zekerheid zeggen. Vroeger werd nezahualcoyotl gezien als ondersoort van montezumae, dus als die qua gedrag overeenkomen, zijn dat wel stoere vissen. Die laten zich wel zien en trekken de signums ook wat uit de schuilplaatsen.

Ik heb geen montezumae, dus kan ik niet met zekerheid zeggen. Vroeger werd nezahualcoyotl gezien als ondersoort van montezumae, dus als die qua gedrag overeenkomen, zijn dat wel stoere vissen. Die laten zich wel zien en trekken de signums ook wat uit de schuilplaatsen.
Ah! Bedankt. Dan ga ik (als ik ze kan vinden) de Montezumae een kans geven en laat ik van me horen betreft hun gedrag 🙂

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan