Visbestand met prachtbarbelen

MrsPoppy

Member
Lid geworden
4 juni 2024
Berichten
10
Hoi,

Ik ben op zoek naar ervaring/advies/meningen over visbestand naast mijn prachtbarbelen.

Ik heb een groepje prachtbarbelen zitten in een rio 350. Daarnaast zit er een groepje platy's in en 2 beaufortias.
Het aquarium is onverwarmd, in de praktijk houdt dat in mijn woonkamer in 20-22 graden. Met de warmte van een aantal weken terug is het even opgelopen naar 23 graden, dat zal aankomende maanden vast nogmaals gebeuren, maar de standaard temperatuur blijkt rond 21 graden te zijn.

Ik heb het aquarium nu een aantal maanden draaien en gaat super goed.
Kleine platy's zwemmen inmiddels rond, maar nog veel leuker vind ik dat de barbelen ook klein grut hebben zwemmen!

Maar goed, nu ik het vertrouwen heb dat alles lekker loopt wil ik toch wat meer vissen toevoegen.
Ik vind de meeste barbelen soorten erg mooi, en het gedrag van de prachtbarbelen super leuk, en vraag me af of prachtbarbelen het goed doen met andere soorten barbelen erbij?
Ook is mijn oog gevallen op de panda algeneter (garra flavatra?), zou daar graag een groepje van willen.
Ook de microrasbora's vind ik erg leuk, en dan specifiek de kubotai.
Het lijkt me in ieder geval prachtig om een school echt kleine visjes er ook in te hebben.
Maar veel valt al af door de temperatuur natuurlijk.

Over de kubotai lees ik betreft temperatuur verschillende berichten. Ene bron zegt 20-27 graden, andere bronnen zeggen vanaf 22 graden.
Hoop hier wat duidelijkheid te krijgen.
De panda algeneters zouden betreft temperatuur prima moeten passen voor zover ik begrijp, ook heb ik de stroming zodanig dat een deel van de bak flinke stroming heeft en deel weinig, dus leek mij ook prima.
Klopt dat wat jullie betreft? En kunnen die wel samen met de beaufortias?
En als laatste vraag, zijn er vanuit jullie ervaring nog andere leuke passende vissen die ik wellicht over het hoofd zie?

Veel vragen zo teruglezend, elke info is welkom!
 
De temperatuur lijkt me prima voor de genoemde soorten.
Verder weet ik niet zo erg veel van de door jou genoemde soorten en ik hoop dus dat er een paar meer deskundigen op dat gebied je verder kunnen helpen.
 
De garra’s houden van stroming en zitten veelal op stenen. Ik vind het meer een vis voor een hillstream-aquarium, net als de Beaufortia’s. Ik zou er daar sowieso een paar meer van nemen, volgens mij stellen ze gezelschap van soortgenoten wel op prijs.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb 6 panda garra in mijn bak en ze zijn echt fantastisch om naar te kijken. Soms een beetje als een olifant in een porseleinkast, maar dat is juist de charme. Ik heb gelezen dat ze zowel in hoge stroming als in praktisch stilstaand water voorkomen, dus kunnen vast ook in jouw bak. Zitten inderdaad graag op steen of op bladeren die groot genoeg zijn. Neem er in elk geval niet 2, aangezien je dan echt agressie problemen gaat krijgen. 1 of minimaal 6 is het advies.
 
Lamith dat klinkt erg leuk! En minimaal 6 zeg jij, ik had gelezen groepje, maar was me nog niet duidelijk hoeveel dan minimaal. Het aquarium zou groot genoeg moeten zijn voor 6 toch?

Maar Stijn, jij benoemt toch echt een hillstream aquarium. Ik heb daar geen ervaring mee. En een deel van de bak heeft dus wel echt stroming, maar of dat dan genoeg is..
En de beaufortias, ik dacht dat die zowel met zijn tweeën als in groepje gehouden konden worden?
Ik vind zelf dat ze het prima doen betreft de stroming. Ze gaan de hele bak door, zitten niet alleen maar in de stroming maar of dat dan automatisch betekent dat ze het naar hun zin hebben?
Vind moeilijk!
 
Lamith dat klinkt erg leuk! En minimaal 6 zeg jij, ik had gelezen groepje, maar was me nog niet duidelijk hoeveel dan minimaal. Het aquarium zou groot genoeg moeten zijn voor 6 toch?

Maar Stijn, jij benoemt toch echt een hillstream aquarium. Ik heb daar geen ervaring mee. En een deel van de bak heeft dus wel echt stroming, maar of dat dan genoeg is..
En de beaufortias, ik dacht dat die zowel met zijn tweeën als in groepje gehouden konden worden?
Ik vind zelf dat ze het prima doen betreft de stroming. Ze gaan de hele bak door, zitten niet alleen maar in de stroming maar of dat dan automatisch betekent dat ze het naar hun zin hebben?
Vind moeilijk!
Blijft ook moeilijk. Ik kan dat al helemaal niet van hieruit beoordelen. Als er ergens stroming is waarin ze zich kunnen vasthouden aan een plant, steen of stuk hout is dat voor hen misschien ook voldoende. Van nature komen ze volgens mij hoofdzakelijk voor in snel stromende wateren.
 
Blijft ook moeilijk. Ik kan dat al helemaal niet van hieruit beoordelen. Als er ergens stroming is waarin ze zich kunnen vasthouden aan een plant, steen of stuk hout is dat voor hen misschien ook voldoende. Van nature komen ze volgens mij hoofdzakelijk voor in snel stromende wateren.
Ja de stroming vinden ze wel fijn. Maar als ze zie zwemmen vraag ik me ergens af of ze dat een hele dag volhouden haha. Zo heerlijk klunzig. Als je ze dan naast de sierlijke en snelle pseudomugil gertrudae ziet, moet ik af en toe hard op lachen :)

En Merel: vijf gaat waarschijnlijk ook wel goed, maar des te meer je van ze hebt des te minder kans er 1 echt de bullebak wordt. Mits je bak het een beetje toelaat natuurlijk. Met 2 is er gewoon een onbetwiste alfa en die vermoord de andere gewoon. Maar met 350 liter kun je er ook 20 nemen haha :) Ze zitten ook vaak op het raam, tussen de planten onderin of op een groot blad bovenin en scholen niet echt. Je ziet dus af en toe een klunsje voorbij zwemmen aan de mooi scholende vissen. Ik vind ze echt de tofste vis in mijn bak nu :)
 
Lamit dank voor de extra info, ik wordt er enthousiast van!
Oja ik trouwens Linda, Merel ander topic geloof ik 😄

Verder aan de hand van wat Stijn zei, toch opnieuw info over beaufortia opgezocht en lees nu inderdaad dat ze beter gedijen in een groepje ipv met zijn tweetjes.
Daar toch een aantal van toevoegen dan lijkt mij, maar gaat groepje beaufortias en garra's niet teveel van het goede zijn in één aquarium vraag ik me dan weer af..

Ga er een paar nachtjes over slapen 😅
 
Och, sorry wat slecht Linda! Multitasken blijft lastig haha. Ik ben Lars :)
Zekers beaufortia toevoegen, wat een machtig mooie visjes. Gezien de grootte van je aquarium, zeg ik met mijn beperkte kennis dat de twee wel samen moeten kunnen. Mogelijk hebben andere meer ervaren leden hier daar meer information over. Sowieso kun je beter langzaam dingen toevoegen dan alles in een keer is mijn ervaring :) |Heb je ook foto's van je aquarium misschien :)?
 
Haha Lars, helemaal niet erg!
Ja dan ga ik toch eerst wat beaufortias toevoegen, en wil dan binnenkort ook echt die garra's.
Ik wacht ook nog even af of er meer mensen zijn met ervaring of advies!
Heb even snel een paar foto's gemaakt, hoop dat dat een beeld geeft.
 

Bijlagen

  • 20240710_111039.jpg
    20240710_111039.jpg
    2.3 MB · Weergaven: 15
  • 20240710_110455.jpg
    20240710_110455.jpg
    4.9 MB · Weergaven: 13
  • 20240710_110615.jpg
    20240710_110615.jpg
    5.4 MB · Weergaven: 12
Mooi ruim opgezet! Veel ruimte voor groei van planten en visbestand, mooi hoor :)
 
Dank je! Soms kijk ik er naar en denk, ja prima, inderdaad nog groeiruimte voor de planten, andere keren denk ik nee veel te leeg, er moet nog veel meer hout en planten bij..
Ik merk dat ze dat hout aan de boven kant erg interessant vinden, dus ga wellicht nog meer bevestigen.
Maar precies dit ook één van de leuke dingen van een aquarium merk ik!
 
Er is zeker ruimte voor wat meer hardscape in je bak, maar daarmee is het ook zo dat als het er eenmaal in zit ,je het er ook weer uit moet halen als het niet bevalt haha. Je zou bijvoorbeeld een bultje stenen in een hoek kunnen doen en dan daar achter wat ophogen met wat meer substraat en wat plantjes daarin. Maakt ook weer een soort nieuwe verdieping, wat het oog ook fijn vindt :) Maar gewoon doen wat jij mooi vindt hoor, jij moet er naar kijken ;)
 
Ik denk ook dat je panda's het beste in een groep kunt houden. :) Ik ben ooit begonnen met 6 stuks en dat werkte wel. Je ziet ze vaak schijngevechten houden maar dat hoort erbij, het is geen echte agressie.

Op dit moment heb ik er nog 3 (ze worden oud) en dat heeft de verhoudingen wel iets veranderd. Vooral de zwakste van de drie wordt vaak hardhandig weggejaagd, het is geen vriendenclubje meer. Als ik ze niet aan het uitfaseren was, had ik er nog wat bijgekocht denk ik.

Overigens is mijn bak niet bepaald een hillstream, maar dat lijkt ze niet te deren.
 
Ik denk ook dat je panda's het beste in een groep kunt houden. :) Ik ben ooit begonnen met 6 stuks en dat werkte wel. Je ziet ze vaak schijngevechten houden maar dat hoort erbij, het is geen echte agressie.

Op dit moment heb ik er nog 3 (ze worden oud) en dat heeft de verhoudingen wel iets veranderd. Vooral de zwakste van de drie wordt vaak hardhandig weggejaagd, het is geen vriendenclubje meer. Als ik ze niet aan het uitfaseren was, had ik er nog wat bijgekocht denk ik.

Overigens is mijn bak niet bepaald een hillstream, maar dat lijkt ze niet te deren.
Ga je heel wat anders doen met je bak of wil je gewoon andere visjes? Als je ze liever kwijt dan rijk bent, bied ik me graag aan ze over te nemen hoor :p
 
Ga je heel wat anders doen met je bak of wil je gewoon andere visjes? Als je ze liever kwijt dan rijk bent, bied ik me graag aan ze over te nemen hoor :p
:D Cool, dat is aardig aangeboden. Ik zal het onthouden, mocht ik ze weg gaan doen. Het is inderdaad de bedoeling dat er andere vissen in die bak komen, vissen die ik momenteel heb zitten in de bak ernaast. Maar het bestand als geheel moet dan veranderen, anders gaan er vissen lopen vechten. En dat kan ik nog niet over m'n hart verkrijgen. ^^'
 
Terug
Bovenaan