Visbestand optie bak 2,5 - 3 mtr



Evides water uit mijn hoofd PH 8 KH 4 en GH 7

Geleidbaarheid geen idee maar sowieso is het geen water waar je normaal wildvang discussen in doet.

Die doen sommige trouwens ook op kraanwater maar of dat nu echt optimaal is.
 
Zulk water komt ook hier uit de kraan en met wat turf erbij heb je mooi zacht water
 
Zulk water komt ook hier uit de kraan en met wat turf erbij heb je mooi zacht water

Ik heb geen idee of turf de geleidbaarheid van water verlaagd eerlijk gezegd.

Maar een Altum is een mooie vis hoor! Zijn die houdbaar met grotere L-nummers en eventuele andere grotere cichliden?
 
Hier zwemmen ze op geleidbaarheid 450 en dat gaat goed. Turf verlaagt het iets.
L nummers gaat prima en sommige rustige grote ciclide gaat ook, altums met heckeliis redlips zou prachtig zijn
 
Eerst maar eens kijken wat er aangeraden wordt voor Altums nakweek voor waterwaarde en wat je er bij kan houden aan andere vissen.

Bak wordt tussen de 1400 - 1680 liter dus er kan wel het nodige aan vis in :)

Altum is 75 liter per vis dus als je een groot van 12 neemt dan heb je nog 500 - 780 liter "over"
 
Zo we zijn een hele tijd verder en (eindelijk) is de datum dat we de sleutel krijgen bekend!

Dit zal begin mei van dit jaar zijn. De bak is inmiddels besteld en deze zal 275 x 80 x 80 worden met een Arstone Orinocco wortel als achtergrond.

Van mijn huidige vissen heb ik toch maar alles verkocht (bak is dit weekend op gehaald) dus ik kan helemaal vanaf nul starten.

Nu nog bedenken wat het wordt voor vissen. Tijdje over zee nagedacht maar wat ik wilde was te veel gedoe en uiteindelijk te kostbaar.

Wordt in ieder geval een Zuid Amerikaanse bak met weinig tot geen planten en veel hout.

Denk op de bodem weer een school Brochis Multiradiatus en daarbij een groepje Geophagussen (nog bekijken welke soort). Dan twee flinke L-nummers (L25 of L273)

En dan nog een mooie groep hoofdbewoners....maar wat :)

Bak is netto zo'n 1500 liter met een bioloog van 330 liter dus er past wel wat vis in :)
 
Mensen nog met tips van hoofdbewoners?

Twijfel toch weer over discussen maar dan neem ik ze wel direct van 12 - 14 cm groot
 
Ja ik heb wel een paar opties, maar dan kan je planten als HN wel vergeten :)

zou zeggen kijk is verder dan discus, heel leuk hoor maar ook erg mainstream.
+ het feit dat ik het maar erg ziekelijke visjes vind.
 
Nou op zich heeft hij wel een punt hoor. Zijn wel vissen die erg stresserig zijn en ook snel ziek worden daardoor.

Heb ook wel een beetje het idee dat al die nakweek er niet sterker op geworden is.

@RichD1011 Wat voor opties heb je in gedachte? Sta voor alles open :)

Mainstream vind ik Discus trouwens niet. Zie maar echt zelden een mooie discusbak voorbij komen.
 
Misschien de Geophagus de hoofdbewoners maken en voor boven een grote school nemen? Een grote school citroentetra's vind ik altijd erg indrukwekkend, maar wat tetra's betreft zijn er eindeloze opties.
 
Nou op zich heeft hij wel een punt hoor. Zijn wel vissen die erg stresserig zijn en ook snel ziek worden daardoor.

Heb ook wel een beetje het idee dat al die nakweek er niet sterker op geworden is.

@RichD1011 Wat voor opties heb je in gedachte? Sta voor alles open :)

Mainstream vind ik Discus trouwens niet. Zie maar echt zelden een mooie discusbak voorbij komen.

Kijk is richting Heros soorten, met een bakformaat als dit zelfs nog in groepen te houden. (rottkeil, sp jatapu ect)

Hypselecara temporalis, tamelijk rustig maar tijdens de kweek verschilt het een beetje per koppel hoe erg de agressie eruit komt.

Mesonauta, ook hierin zitten diverse soorten met elk hun eigen karakter en maximale lengte. vaak meer oppervlakte gericht.

Je hebt al wel aardig wat L nummers en van plan om er nog een paar bij te plaatsen? en dan + de Geophagussen zit de bodem al wel vol.
Eigenlijk moet je uitkijken dat je niet vissen erbij neemt die ook op de bodem vertoeven (zeker niet zodra ze gaan kweken)
 
@RichD1011 Van mijn oude vissen bestand is niks meer over die zijn allemaal verkocht. Daarnaast L-nummers zitten zelden op de bodem hoor :)

Zal de grotere Cichliden die je noemt eens bekijken. Zijn wel wat robuustere vissen inderdaad en dat heeft wel voorkeur.

De bak is 1500+ liter dus er kan wel wat vis in ook :)

Misschien de Geophagus de hoofdbewoners maken en voor boven een grote school nemen? Een grote school citroentetra's vind ik altijd erg indrukwekkend, maar wat tetra's betreft zijn er eindeloze opties.

Tetra's gaat hem niet worden hoor. Zit niet op een school van 500 mini visjes te wachten :)

Misschien ipv een ancistrus (zijn zo standaard) eens een panaque overwegen?

Panaque is ook aardig standaard hoor :) Maar een blue eye zou een optie zijn
 
@RichD1011 Ik heb jou bak eens bekeken en dit is op zich wel leuk enkel wil ik niet alleen maar Cicliden.

Die Vieja fenestratus en ook de Vieja Breihdori vind ik wel mooie vissen. Zeker Vieja breihdori zijn de kleuren erg mooi. Die hou je zeker per koppel?

Zoiets met een groep Geophagus er bij en dan weer Brochis Multiradiatus voor op de bodem.

Als ik een paar Anubias vast plak op de achtergrond wortels of op een paar stukken hout hebben die kans om te overleven?

Ook nog eens kijken waar ze L-nummers in wat groter formaat hebben
 
Utaka heeft niet zo heel veel de laatste tijd al helemaal geen grotere.

Aqua Amazon heeft meer keus en de Parel heeft ook vaak wel wat zitten.

Denk rond die tijd dat ik maar wat ga rond mailen

Maui's kende ik enkel van naam eens naar kijken, bedankt!
 
Mijn advies is wel om GEEN!! midders en zuiders te combineren. Dit ivm waterwaardes en gedrag.

En hoe moet ik dat dan zien i.v.m. waterwaardes? Want volgens mij heeft 99,9% hier een bak die op leidingwater draait en dat is voor het grootste gedeelte van de vissen niet de juiste waterwaardes. Dan ook nog het feit dat veel mensen een zogenoemde gezelschapbak hebben met vissen vanuit de hele wereld er in.

Zelfs in Zuid Amerika verschilt het water bizar per rivier of zelfs zij arm van de Amazone.

Ons leidingwater is vooral geschikt voor Malawi / Tangaijka Chichliden (als je de natuurlijke waterwaarde zou willen na bootsen)

En dat gedrag kan je dat uitleggen? Cichliden vertonen namelijk voor een groot deel enigszins hetzelfde gedrag.
 
Grote L-Nummers die je op groot formaat koopt zijn heel erg aan de prijs dus. houd dat wel in gedachten :)

En hoe moet ik dat dan zien i.v.m. waterwaardes? Want volgens mij heeft 99,9% hier een bak die op leidingwater draait en dat is voor het grootste gedeelte van de vissen niet de juiste waterwaardes. Dan ook nog het feit dat veel mensen een zogenoemde gezelschapbak hebben met vissen vanuit de hele wereld er in.

Zelfs in Zuid Amerika verschilt het water bizar per rivier of zelfs zij arm van de Amazone.

Ons leidingwater is vooral geschikt voor Malawi / Tangaijka Chichliden (als je de natuurlijke waterwaarde zou willen na bootsen)

En dat gedrag kan je dat uitleggen? Cichliden vertonen namelijk voor een groot deel enigszins hetzelfde gedrag.

Veel vissen zijn niet zo kieskeurig mbt waterwaardes, daar zou ik dus ook niet teveel achter zoeken (let wel er zijn zeker uitzonderingen).

Met gedrag bedoeld @meksjoef denk ik het temperament van de midders.
Je hoort mensen wel is dat hun manen flink tekeer gaan, maar die hebben dan wss nog nooit een volwassen Vieja op volle toeren gezien :)
Zijn uitzonderingen maar doorgaans kan je zeggen dat midders erg veel temperament hebben, tot stront vervelend aan toe.

stel je hebt een Brochis Multiradiatus die het kweekterrein betreed van bijvoorbeeld een Vieja Fenestratus.... mag die blij zijn als die daar ongeschonden uit komt.
Mijn Fenestratus is echt een bullebak, als je daar andere vissen inzet die daar (enigszins) tegenop gewassen zijn moet dat geen probleem vormen, doe je dat niet dan kan dat fataal aflopen.

ik heb vroeger Zuiders gehad (Heros, Guianacara), nu nogsteeds Malawi's en ook midders.
ik dacht eerst wellicht wat overdreven mbt het gedrag maar daar had ik na 2 dagen midders te hebben al een heel andere visie op.
het is niet zo dat ze de hele dag bezig zijn, maar als ze het doen gaat het er best hard aan toe.

Mijn Vieja eet overigens zelfs baardalg, dus ga er niet vanuit dat javavaren ect een kans maakt.
 
Brochis Multiradiatus zijn rond de 10 cm en hebben een pantsers zoals waarschijnlijk bekend. Zijn wel aardig robuuste vissen in ieder geval.

Ik vind Manen niet echt heftig met gedrag. Discussen vechten minimaal net zo hard onderling.

Ik heb het over Anubias niet over Javavaren, das een heel ander blad.

Ik weet wat L-nummers van een goed formaat kosten. Heb er ook een aantal gehad o.a. L273 en L114
 
Mijn advies is om allereerst je eens te verdiepen in midders. Dat kan via google of op het ncf.nl.
Ik denk bv dat je geo's het niet lang volhouden bij vieja's. Wat denk jij Rich? Datzelfde geldt trouwens voor je brochis, pantser of niet. Tegen die agressie zijn de meeste zuiders niet bestand en dat gun je geen een vis, zeker zo'n mooie als geophagussen :) Vieja's zijn in staat de ogen eruit te eten als ze het op hun heupen krijgen :( En dan de rest.
Meestal krijg ik dan als antwoord maar het gaat toch goed. Ja idd tot..... ze het op hun heupen krijgen. Zelfs een koppel kan elkaar op een gegeven moment de bak uitvechten.
Prachtige vissen die midders maar weet waar je aan begint ;)
 
@meksjoef Ik lees mij zeker in hoor ga ook niet over één nacht ijs met keuzes en heb nog 3 maanden voor de bak staat in het nieuwe huis!

Het is ook nog niet zeker dat ik er voor ga hoor het zijn opties en het moet wel bij elkaar passen.

Altums zijn ook nog een mogelijke optie mits het lukt met water. Een tank met aangemaakt water heb ik niet zo'n zin in en "normale" manen hoeft nu ook weer niet :)

Bezoekje bij Woudenberg staat ook op de planning als ik de buurt ben
 
Zo wat zitten lezen over Vieja's en als je beetje pech hebt vechten ze elkaar ook nog eens dood :)

Alhoewel als ik op cichlidenkwekers.nl ze volgens hun wel rustig zijn enkel bij eieren niet (dan zijn alle vissen toch agressief volgens mij) enkel als ik wat verhalen lees van mensen die ze hebben kan het soms heel lang duren voor je een groep hebt die elkaar accepteert.

Zeker pas als ze volwassen zijn en dan moet je geluk hebben met de man en vrouw verhouding.

Oftewel denk niet dat het hem gaat worden want heb daar geen zin in :)

We gaan weer eens verder kijken wat er samen gaat met Geophagussen, Brochissen en grote L-Nummers
 
Zo vrijdag bij Utaka en Aqua Amazon geweest en wat ideeën opgedaan.

Bij Utaka zaten een paar volwassen Uaru amphiacanthoides en die zagen er prachtig uit zo volgroeid!

Tevens wat verschillen Geophagussen bekijken en dan zijn toch ook echt prachtige vissen.

Brochis Multiradiatus komen er sowieso in! Had ik al besloten.

En dan nog een mooie groot L-nummer er bij. Ben er nog niet echt uit welke, L273 of L027 hebben denk ik wel mijn voorkeur. Zit wat meer leven in dan L330 of andere Panaques

De gestreepte Kopstaanders zag er ook wel tof uit bij Aqua Amazon maar goed de bak moet niet te vol worden natuurlijk :)

Crenichla zebrina had Utaka zitten. Bizar mooie vissen maar een aardig prijskaartje en kan er weinig aan informatie over vinden.

Ze hadden trouwens bij beide zaken de zelfde lezing over Midden Amerkaanse Chicliden, erg agressief en knokken vaak zat tot de dood met elkaar en andere.
 

Terug
Bovenaan