Wat is er nieuw

Visbestand samenstellen

John

Active member
Lid geworden
8 april 2024
Berichten
31
Leeftijd
65
Heb een oase highline 400( liter )
Wil na de 4 weken beginnen met de vissen en die in delen kopen.
Dacht te beginnen met;
7 Corydoras sterbai
Daarna
7 Corydoras panda
12 honinggoerami
11 Potloodvisje
6 platy
7 glasroodvinzalm
7 goudbarbeel

Kan iemand advies geven, kunnen deze vissen bij elkaar of is bv. 12 honggoerami teveel van het goede.
Alvast bedankt voor het meedenken.

Groetjes,
John
 
12 honinggoerami is echt te veel! Deze worden in een koppel of harem gehouden, dus 1m 1v of 1m 2v. Overigens; probeer jezelf goed te verdiepen in de uiterlijke verschillen tussen mannen en vrouwen, de verkopers geven je altijd koppels mee, maar kloppen doet het vrijwel nooit. Gewoon een tijdje goed observeren, dan aanwijzen welke je wil.
 
  • Leuk
Waarderingen: John
Even een paar tips:
werk met de latijnse namen van de vissen en planten etc. Dat is ingewikkelder, maar voorkomt vergissingen en misverstanden en het zoekt makkelijker. Informatie over aquaria is in het Nederlands taalgebied beperkt, maar als je op de latijnse naam zoekt kun je veel meer informatie vinden.

Even een waarschuwing omdat je een beginnend aquariaan bent; (had ik begrepen).
Je hebt meerdere soorten scholenvissen in dezelfde lagen. (2 corydoras soorten, 3 scholen in het middengebied). Dat maakt voor de vissen niets uit, die kruipen met zijn allen gezellig op een kluitje, maar het geeft voor jou een onrustig beeld. Denk nog een keer goed door of dat het effect is dat je wilt bereiken.

En over het aantal honinggoerami's is al genoeg gezegd.

Ik weet niet of iemand me wat aanvulling of correctie kan geven, maar goudbarbelen, zijn dus barbelen. En barbelen in het algemeen kunnen nogal enthousiaste planteneters zijn, maar ik heb dus geen idee of dat voor deze soort ook geldt.
 
Even een paar tips:
werk met de latijnse namen van de vissen en planten etc. Dat is ingewikkelder, maar voorkomt vergissingen en misverstanden en het zoekt makkelijker. Informatie over aquaria is in het Nederlands taalgebied beperkt, maar als je op de latijnse naam zoekt kun je veel meer informatie vinden.

Even een waarschuwing omdat je een beginnend aquariaan bent; (had ik begrepen).
Je hebt meerdere soorten scholenvissen in dezelfde lagen. (2 corydoras soorten, 3 scholen in het middengebied). Dat maakt voor de vissen niets uit, die kruipen met zijn allen gezellig op een kluitje, maar het geeft voor jou een onrustig beeld. Denk nog een keer goed door of dat het effect is dat je wilt bereiken.

En over het aantal honinggoerami's is al genoeg gezegd.

Ik weet niet of iemand me wat aanvulling of correctie kan geven, maar goudbarbelen, zijn dus barbelen. En barbelen in het algemeen kunnen nogal enthousiaste planteneters zijn, maar ik heb dus geen idee of dat voor deze soort ook geldt.
Bedankt voor de tips, als er meer tips zijn hoor ik het graag.
De honinggoerami zal ik minder nemen denk zelf aan 2 mannen en 4 vrouwen, of is dat ook teveel?

Wat betreft de Corydoras, er wordt geadviseerd om ze met minimaal 6 te houden en die houden de bodem goed schoon. Of is van elke soort 6 ook eigenlijk teveel?
En voor het middengebied, ik vind diverse soorten wel mooi. Kan ik dan beter 2 grotere scholen nemen dan 3 kleinere?

De barbelen laat ik dan wel achterwege.
 
Corydorassen zijn van mening dat hoe meer zielen er zijn hoe meer vreugde ze hebben. Voor hen maakt het niet uit of je 14 van één soort hebt of van 2 x 7 van 2 soorten.
Als jij meerdere soorten tegelijk mooi vindt, moet je dat gewoon doen. Dat geldt voor de cory's én voor de scholenvissen.
Voor de goerami's kan ik je niet echt advies geven of dit een goed aantal is. Het is wel een flinke bak, en 2 mannetjes gaan elkaar wel bezig houden, dus naar mijn gevoel zou het wel waarschijnlijk moeten kunnen.
 
  • Leuk
Waarderingen: John
Voor de goerami's kan ik je niet echt advies geven of dit een goed aantal is. Het is wel een flinke bak, en 2 mannetjes gaan elkaar wel bezig houden, dus naar mijn gevoel zou het wel waarschijnlijk moeten kunnen.
Ik heb 2 mannetjes goud gouramies in een juwel 450. Hier zitten ook nog enkele diamant en marmer gouramies bij. Niemand valt elkaar lastig eigenlijk. Is dat dan zo anders bij honing gouramis?
 
Geen idee, heb alleen 1 mannetjesdiamantgoerami (T. leeri) en 2 vrouwtjes gehad, en daar dus ervaring mee. Verder niet.
 
Stel dat je met 12 7 vrouwen hebt en er gaan 3 tegelijk een schuimnest maken dan is het aardig druk bovenin en dat zal denk ik stressen worden als de man het gaat bewaken.
Ik zou daarom ook geen 12 erin doen maar goed dat is mijn idee. Zelf zou ik 1 man en 2 vrouwen nemen.
 
Stel dat je met 12 7 vrouwen hebt en er gaan 3 tegelijk een schuimnest maken dan is het aardig druk bovenin en dat zal denk ik stressen worden als de man het gaat bewaken.
Ik zou daarom ook geen 12 erin doen maar goed dat is mijn idee. Zelf zou ik 1 man en 2 vrouwen nemen.
Ik ga idd dan maar uit van 1 man en vrouwen😉 dan is er ook geen stress.
Bedankt voor de info
 
Leuk idee, grootste deel van deze vissen gaat oom prima samen, een paar kleine aanpassingen die het bestand beter bij elkaar laat passen. Ik haal de tropische soorten eruit, zodat je hele bestand op 20 graden kan worden gehouden. Ook pas ik de aantallen wat aan naar een passende hoeveelheid.

20 Corydoras panda
4m/6v honinggoerami (als de bak goed genoeg beplant is, anders 3m/3v.)
3m/3v platy (zou ik er zelf uitlaten vanwege de rust in de bak)
20 glasroodvinzalm (kijk ook eens naar Aphyocharax anisitsi)
7 goudbarbeel

Om op de discussie van de honinggoeramies terug te komen; ik heb er op dit moment 6 in 400 liter, ik denk er over het groepje uit te breiden, ze zwemmen als een schooltje en de mannen pronken af en toe samen.
 
Leuk idee, grootste deel van deze vissen gaat oom prima samen, een paar kleine aanpassingen die het bestand beter bij elkaar laat passen. Ik haal de tropische soorten eruit, zodat je hele bestand op 20 graden kan worden gehouden. Ook pas ik de aantallen wat aan naar een passende hoeveelheid.

20 Corydoras panda
4m/6v honinggoerami (als de bak goed genoeg beplant is, anders 3m/3v.)
3m/3v platy (zou ik er zelf uitlaten vanwege de rust in de bak)
20 glasroodvinzalm (kijk ook eens naar Aphyocharax anisitsi)
7 goudbarbeel

Om op de discussie van de honinggoeramies terug te komen; ik heb er op dit moment 6 in 400 liter, ik denk er over het groepje uit te breiden, ze zwemmen als een schooltje en de mannen pronken af en toe samen.
Jelle bedankt voor je info.
Alles op 20 graden zou wel mooi zijn natuurlijk.
Dan zou ik toch ook de Corydoras sterbai erbij kunnen doen.
Bv.
10 Corydoras sterbai
10 Corydoras panda
10 glasroodvinzalm
10 Aphyocharax anistisi
2 honinggoerami man en 4 vrouw

De barbelen laat ik wel achterwege

Laat even weten wat je hier van vind.
 
Hi, ik heb ook de ervaring dat hoerami's gaan scholen in een grote bak. Jouw bak is vergelijkbaar met mijn grootte van de bak.
Mijn hypothese is dat er misschien 'chicliden gedrag' aanwezig is. Dat is gedrag dat als chicliden met weinig zijn ze dominant en agressief gedrag gaan vertonen en als ze met veel zijn wordt dat veel minder, dan verdeel je de aandacht over meer vissen.
Bij weinig vissen gaan ze 'gedoe' met elkaar geven, maar bij een mooie school heb je daar vrijwel geen last van. Ik heb 3 diamantgoerami's, 3 blauw marmergoerami's en 3 geel marmergoerami's. Daarvoor zaten daar ook honinggoerami's en diklipgoedrami's bij, maar dat zou ik toch niet meer combineren. Zij zijn toch langzaam verdwenen door een ziekte zo te zien, maar dat waren dus alleen deze kleinere soorten goerami's. Alle andere vissen zijn kerngezond. Dan is daar de hypothese van het indirovirus, al schijnt dat bij deze goerami's weinig voor te komen, of toch wat stress van de grotere goerami's, al het ik ze nooit dominant of agressief naar elkaar zien doen.
Ik zou makkelijk voor een grotere groep honinggoerami's gaan, zeker als je de temperatuur niet te hoog zet, dan gaan ze lekker scholen en hebben ze ook niet de hele tijd behoefte aan nesten maken. Je kunt daar zelf op sturen.
 
  • Leuk
Waarderingen: John
Dan is daar de hypothese van het indirovirus, al schijnt dat bij deze goerami's weinig voor te komen, of toch wat stress van de grotere goerami's, al het ik ze nooit dominant of agressief naar elkaar zien doen.
Zover ik weet meer bij de dwergjes muv de honinggourami maar ja dat wil niet zeggen dat ze het niet kunnen krijgen. Zover ik weet kan een Betta het virus ook krijgen.
 
Sterbai zit normaal op een hogere temperatuur dan de Panda. Sterbai en Panda samen geeft kans op kruisingen. Dat is niet wenselijk.
 
Sterbai zit normaal op een hogere temperatuur dan de Panda. Sterbai en Panda samen geeft kans op kruisingen. Dat is niet wenselijk.
Dat is goed om te weten, dank je.
 
Er zijn enkele goed te verkrijgen corydoras soorten die koeler gehouden kunnen worden, dit zijn in elk geval: panda, paleatus (albino), aeneus (albino), hastatus, pymaeus, Je zou hier ook een combinatie van kunnen maken, al is 1 school van de zelfde soort in mijn ogen mooier.
 
  • Leuk
Waarderingen: John
Het lijkt me na jullie advies verstandig om de volgende vissen te kiezen.
20 Corydoras panda
6 honinggoerami goud (Colisa China goud) 3M + 3 v
20 roodvinzalm (Aphyocharax anisitsi )

Deze kan ik allemaal op 20 graden houden?

En wat voor mooie vis kan daar nog bij voor een beginner.
 
Mooi bestand, kan zeker op 20 graden.
Kijk even naar de honinggourami, de wilde heeft echt veel meer kleur dan de gele.
Wat vind je van Aphyosemion gardneri?
 
Mooi bestand, kan zeker op 20 graden.
Kijk even naar de honinggourami, de wilde heeft echt veel meer kleur dan de gele.
Wat vind je van Aphyosemion gardneri?
de wildvorm van de honingourami is inderdaad zoveel mooier!!
 
Ik ben van mening dat er echt wel een mooie groep honing goeramies in jou aquarium gehouden kan worden er zit genoeg ruimte in jou aquarium. In een groep is er een echt hiërarchie tussen de mannen 4 mannen en 8 vrouwen vind ik een mooi aantal.

Ik snap niet waarom onze mede leden het afraden, terwijl er op veel sites aangegeven word dat de trichogaster chuna goed in een groep gehouden kan worden


Behaviour and CompatibilityTOP ↑
Tankmates must be chosen with care since this species is slow-moving and will easily be intimidated or outcompeted for food by larger or more vigorous tankmates.
Peaceful, pelagic cyprinids make good choices as do less active loaches such as Pangio spp. or certain nemacheilids. Territorial or otherwise aggressive species are best omitted.

Though not gregarious in the sense of schooling fishes it does seem to require interaction with conspecifics and displays more interesting behaviour when maintained in numbers, meaning the purchase of no less than 4-6 specimens is recommended. Groups develop noticeable hierarchies and you’ll often see dominant individuals chasing away their rivals at feeding time or when occupying their favourite spot.

https://www.seriouslyfish.com/species/trichogaster-chuna/
Ps. Sorry dat ik nou weer roet in je eten gooi 😛
 
Laatst bewerkt:
Mooi bestand, kan zeker op 20 graden.
Kijk even naar de honinggourami, de wilde heeft echt veel meer kleur dan de gele.
Wat vind je van Aphyosemion gardneri?
Jelle de aphyosemion Gardner is ook een hele mooie vis, bedankt voor de tip.
Ik zie wel dat de temperatuur minimaal 22 graden moet zijn.
Of zou dat toch ook op 20 graden kunnen?

En bedoel je dat de honinggoerami meer kleur heeft dan de goud versie?
 
Ik heb gardneri onverwarmd, op zijn koudst is het dan 17 graden in de bak. Doen ze het prima op.

Ja, de wildkleurvariant heeft veel meer kleur dan de goud versie. Meeste winkels hebben de gouden, maar de wilde is wel makkelijk te bestellen.
 
Ik heb gardneri onverwarmd, op zijn koudst is het dan 17 graden in de bak. Doen ze het prima op.

Ja, de wildkleurvariant heeft veel meer kleur dan de goud versie. Meeste winkels hebben de gouden, maar de wilde is wel makkelijk te bestellen.
Jelle, ben echt blij met je advies. Bedankt.

Ik ga dan voor de volgende vissen.
20 Corydoras panda
6 honinggoerami ( TrichogSter Chyna ) 3M + 3 v
20 roodvinzalm (Aphyocharax anisitsi )
20 aphyosemion Gardner of wordt dat teveel.

Als de temperatuur zomers wat oploopt zal dat geen probleem zijn hoop ik.
 
Aphyocharax anisitsi
deze eten wel graag planten 😉
 
je hebt gelijk, het is de ruitenvlekzalm die planten eet
 
  • Leuk
Waarderingen: John
Jelle, ben echt blij met je advies. Bedankt.

Ik ga dan voor de volgende vissen.
20 Corydoras panda
6 honinggoerami ( TrichogSter Chyna ) 3M + 3 v
20 roodvinzalm (Aphyocharax anisitsi )
20 aphyosemion Gardner of wordt dat teveel.

Als de temperatuur zomers wat oploopt zal dat geen probleem zijn hoop ik.

Ik vind het een mooi visbestand.
Het enige wat ik zou aanpassen zijn de aantallen honing goerami. Beter is wel om meer vrouwen toe te voegen, anders krijgen ze het zwaar. 3m 6v lijkt mij beter.

Ook voor de killi's moet je 1 man op 2 a 3 vrouwen houden. 20 in een groep heb ik zelf nog nooit gezien dat is een flink aantal.

Waarom kies je voor de panda's? Deze zijn best klein voor in jou bak en ze zijn tegenwoordig best zwak. Dus als je voor panda's gaat koop ze zo groot mogelijk.
 
  • Leuk
Waarderingen: John
Ik vind het een mooi visbestand.
Het enige wat ik zou aanpassen zijn de aantallen honing goerami. Beter is wel om meer vrouwen toe te voegen, anders krijgen ze het zwaar. 3m 6v lijkt mij beter.

Ook voor de killi's moet je 1 man op 2 a 3 vrouwen houden. 20 in een groep heb ik zelf nog nooit gezien dat is een flink aantal.

Waarom kies je voor de panda's? Deze zijn best klein voor in jou bak en ze zijn tegenwoordig best zwak. Dus als je voor panda's gaat koop ze zo groot mogelijk.
Bedankt voor het advies.

Ik houd dan wel 3M 6v aan voor de honinggoerami
Panda’s koop ik zo groot mogelijk
Voor killi’s zal ik ook 1 op 2a3 aanhouden
 
Ik lees goede adviezen, toch ga ik nog even roet in het eten gooien. Deze adviezen zijn namelijk gebaseerd op kleine aantallen per soort in kleinere oppervlakten. Daarmee sluiten ze niet aan op jouw situatie. Voor killies en de gouramies geldt hetzelfde als voor platies en guppen. In kleinere groepen is het advies 1 man op 2 a 3 vrouwen. Maar zodra jij 50 platies in een bak hebt maakt die verhouding niet meer uit, de mannen zijn dan namelijk ook met elkaar bezig, dat geeft de dames rust. Dat vertalend naar jouw bestand:

20 Corydoras panda scharrelen vrolijk over de bodem
4M + 4v honinggoerami ( Trichogaster chuna ) Zwemmen overal, waarderen drijfplanten en dichte beplanting aan het oppervlak zeer
20 roodvinzalm (Aphyocharax anisitsi ) zwemmen net iets onder het midden van de bak, kijk even hoe het gaat, is mogelijk nog uit te breiden naar een grotere groep.
4M + 4v Aphyosemion gardneri zwemmen overal, mannen zullen rondom mos of fijnbladige planten rond de bodem territoria vormen, zorg dus dat er minstens zoveel van deze plekken zijn als het aantal mannen dat je hebt.
 
[BGCOLOR=rgb(45, 48, 55)]Aphyosemion gardneri is [/BGCOLOR]een echte `haremvis`, houdt dan ook meerdere vrouwtjes op een mannetje.

Indien er meerdere mannetjes worden gehouden, is het aan te raden om minimaal 3 mannetjes (en dus minimaal 6 vrouwtjes) te houden om de kans op vechten te verkleinen.

Bron: https://www.gdaquarium.nl/a-5172203...aphyosemion-gardneri-killi-visje/#description

Zelf heb ik ervaring met een groep trichogaster chuna. Ik ben van mening ook in een grotere groep om meer vrouwtjes te hebben dan mannetjes als de temperatuur hoger word in de zomer gaan alle mannetjes op zoek naar een vrouwtje dan kan je beter meerder vrouwtjes hebben. Dit heb ik zelf gemerkt, de mannetjes kunnen de vrouwtjes anders helemaal uitputten tot de dood toe.

Outnumbering males with females will ensure they're not unduly harassed by males in spawning condition.

Bron: https://www.fishkeeper.co.uk/fish/freshwater/anabantids/honey-gourami
 
[BGCOLOR=rgb(45, 48, 55)]Aphyosemion gardneri is [/BGCOLOR]een echte `haremvis`, houdt dan ook meerdere vrouwtjes op een mannetje.

Indien er meerdere mannetjes worden gehouden, is het aan te raden om minimaal 3 mannetjes (en dus minimaal 6 vrouwtjes) te houden om de kans op vechten te verkleinen.

Bron: https://www.gdaquarium.nl/a-5172203...aphyosemion-gardneri-killi-visje/#description

Zelf heb ik ervaring met een groep trichogaster chuna. Ik ben van mening ook in een grotere groep om meer vrouwtjes te hebben dan mannetjes als de temperatuur hoger word in de zomer gaan alle mannetjes op zoek naar een vrouwtje dan kan je beter meerder vrouwtjes hebben. Dit heb ik zelf gemerkt, de mannetjes kunnen de vrouwtjes anders helemaal uitputten tot de dood toe.

Outnumbering males with females will ensure they're not unduly harassed by males in spawning condition.

Bron: https://www.fishkeeper.co.uk/fish/freshwater/anabantids/honey-gourami
Zoals ik al zei, goede adviezen maar echt gebaseerd op kleinere groepen in kleine bakken. De gardneri mannen vormen zelf de kleine territoria, verder kunnen de vrouwen vrij rond zwemmen zonder lastiggevallen te worden.

Mijn ervaring met de honinggoeramies is ook dat de mannen tijdens het paarseizoen veel met elkaar bezig zijn, vrouwen worden pas lastiggevallen als ze in de buurt van het nest komen. De hele onderste helft van de bak is vrij voor de dames waar ze zonder lastiggevallen te worden kunnen rondzwemmen.
 
  • Leuk
Waarderingen: John
Zoals ik al zei, goede adviezen maar echt gebaseerd op kleinere groepen in kleine bakken. De gardneri mannen vormen zelf de kleine territoria, verder kunnen de vrouwen vrij rond zwemmen zonder lastiggevallen te worden.

Mijn ervaring met de honinggoeramies is ook dat de mannen tijdens het paarseizoen veel met elkaar bezig zijn, vrouwen worden pas lastiggevallen als ze in de buurt van het nest komen. De hele onderste helft van de bak is vrij voor de dames waar ze zonder lastiggevallen te worden kunnen rondzwemmen.
Dan zijn we het er niet over eens. heb zelf trichogaster chuna 5m en 10v gehad en was begonnen met 5m 5v in een juwel rio 450. Stampend vol met beplanting en drijfplanten.

Van de killi's heb ik zelf geen ervaring in een groep alleen als harem heb ik ze gehouden. En de info die ik vind is tegenstrijdig met wat jij zegt. Nergens kan ik vinden dat er staat als de groep groot genoeg is dat de regel meer vrouw als man niet geldt of als het aquarium groot genoeg is.

Is dit jou ervaring of heb jij een link waar dit te vinden is?
 
Eigen ervaring met beide soorten. Deze samenstelling geprobeerd op basis van mijn ervaring met dwergcichliden.
 
Hoe zit het met de levensduur met de gardneri? Hou dit soort zich zelf in stand of is de ts verplicht om de vissen te kweken om ze in stand te houden? Tateurndina ocellicauda zou ook nog een mooi soortje zijn
 
  • Leuk
Waarderingen: John
Hoe zit het met de levensduur met de gardneri? Hou dit soort zich zelf in stand of is de ts verplicht om de vissen te kweken om ze in stand te houden? Tateurndina ocellicauda zou ook nog een mooi soortje zijn
Ze zijn vrij makkelijk te kweken. Vraag is alleen of er wat overblijft in een bak met andere vissen. Ze leven ook wel een jaar of 2/3.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan