Wat is er nieuw

Visbestand Vision 260 (oriëntatie en advies)

Integra

Member
Lid geworden
28 oktober 2024
Leeftijd
42
Hoewel ik nog vol in de verbouwingen zit en de daadwerkelijke aanschaf nog even op zich laat wachten, wil ik toch graag alvast (voor mezelf) duidelijk hebben wat het gaat worden.

Let wel, ik ben redelijk eigenwijs (autistisch), maar zeker niet onwillend om goede adviezen aan te nemen.
Ik heb nagedacht over wat ik graag in mijn nieuwe aquarium zou willen hebben. De eerste gedachte was: Maanvissen! Altijd gehad en altijd mooi.
Na lang nadenken uiteindelijk besloten NIET voor maanvissen te gaan. Niet omdat ik denk dat het niet goed zal gaan (ik heb ze altijd in veel kleinere bakken gehad, altijd mooi groot geworden en gezond), maar meer met het oog op de toekomst. uiteindelijk zullen er visjes dood gaan, met maanvissen er bij is het dan lastig om een schooltje weer aan te vullen. En wachten tot alles dood is is zielig voor de laatste overblijvers.

Goed geen maanvissen dus, maar wat wél?

Het zal gaan om een Juwel Vision 260 met intern filter!

Wat staat er vast?:

Een mooie groep Kardinaal tetra's
Een groep Corydoras (maar welke)
Ik zou er wel een Acistrus bij willen (een red lijkt me leuk)

Maar nu, een mooie vervanger voor de maanvissen....
Ik denk aan een koppel grotere vissen of een schooltje afwijkende vissen.
Een combi met een schooltje Sumatranen lijkt me prachtig ter contrast, maar is dat slim en/of goed samen te houden met de kardinalen?
Voor zowel een schooltje als een koppel zou ik graag adviezen hebben.
Goerami's zijn het voor mij net niet, dus die vallen al af.

Ik zet in op een watertemperatuur van 25 graden.
Dit zal mogelijk ook van invloed zijn betreffende de Corydoras?
Welke soort gaat bij deze temperatuur het beste?

En natuurlijk niet onbelangrijk.... Aantallen. Hoeveel van welke soort?

De verdere inrichting van de bak staat nog niet vast en zal voor een groot deel afhankelijk zijn van de behoeften van de bewoners.

Een hooggebouwde Hyphessobryconsoort?

20x Paracheirodon axelrodi
12x Nannostomus eques
15x Corydoras sterbaii

Qua blikvanger heb je wel een uitdaging. Geen goeramies maar door de corydoras ook geen cichliden.

Wil je een grotere soort als blikvanger? Een grote groep scholenvissen is ook erg mooi. Roodkopzalmpjes schijnen ook erg mooi te scholen, maar daar heb ik zelf geen ervaring mee.

Als blikvangers heb je bijvoorbeeld de vlagcichlide, maar die heeft mogelijk hetzelfde probleem als maanvissen. Regenboogvissen zijn een optie, de boesemani's in ieder geval. Congozalmen, maar die zijn iets kleiner.

Een hooggebouwde Hyphessobryconsoort?

Zojuist even wat bekeken.. qua bouw staat het me wel aan, maar qua tekening niet echt wat ik voor ogen heb.

20x Paracheirodon axelrodi
12x Nannostomus eques
15x Corydoras sterbaii

Qua blikvanger heb je wel een uitdaging. Geen goeramies maar door de corydoras ook geen cichliden.

Een blikvanger is niet beslist noodzakelijk. Het is wat mij betreft meer een of/of.
Dus of een leuke blikvanger, of een mooi contrasterend schooltje.
De Nannostomus Eques is zeker een mooie vis, echter qua bouw zou ik liever iets forser/hoger hebben dan de Paracheirodon Axelrodi.
Is de Corydoras Sterbaii specifiek een beste keuze qua temperatuur en/of medebewoners? Of zijn er meerdere soorten die prima zouden gaan?

Wil je een grotere soort als blikvanger? Een grote groep scholenvissen is ook erg mooi. Roodkopzalmpjes schijnen ook erg mooi te scholen, maar daar heb ik zelf geen ervaring mee.

Als blikvangers heb je bijvoorbeeld de vlagcichlide, maar die heeft mogelijk hetzelfde probleem als maanvissen. Regenboogvissen zijn een optie, de boesemani's in ieder geval. Congozalmen, maar die zijn iets kleiner.

In het geval van een blikvanger is de voorkeur inderdaad wel een wat grotere vis.

Mijn eerste gedachten als tweede school (dan dus zonder een koppeltje als blikvanger) was de Puntigrus Tetrazona.
Deze vind ik qua bouw, kleur en tekening een mooi contrast geven tegen de Paracheirodon Axelrodi.
Wat zouden eventuele bezwaren zijn tegen deze vis? Zijn ze vervelend naar de Paracheirodon Axelrodi of Corydoras?

Wat zou een vergelijkbaar alternatief kunnen zijn? Ik heb wel zitten kijken naar de Gymnocorymbus Ternetzi. Minder mooi qua kleur, maar wel een beetje het contrast dat ik zoek.

Wat vind je van Moenkhausia pitteri? Hoger gebouwd, echt anders dan kardinalen en erg mooi om pronkende mannen samen te zien.
Corydoras sterbaii is een veel voorkomende soort die iets warmer kan dan vele andere soorten. Heb je iets anders op het oog?
Puntigrus pentazona is prachtig in een koudwateraquarium, hou je ze warmer dan 20 graden? Dan gaan ze klieren naar andere vissen en branden ze snel op.

Je kan ook kijken naar:
20x Paracheirodon innessi
12x Puntigrus pentazona
15x Corydoras paleatus

Dan zet je de temperatuur op 18 graden en heb je ook een mooi bestand.

Wat vind je van Moenkhausia pitteri? Hoger gebouwd, echt anders dan kardinalen en erg mooi om pronkende mannen samen te zien.
Corydoras sterbaii is een veel voorkomende soort die iets warmer kan dan vele andere soorten. Heb je iets anders op het oog?
Puntigrus pentazona is prachtig in een koudwateraquarium, hou je ze warmer dan 20 graden? Dan gaan ze klieren naar andere vissen en branden ze snel op.

Je kan ook kijken naar:
20x Paracheirodon innessi
12x Puntigrus pentazona
15x Corydoras paleatus

Dan zet je de temperatuur op 18 graden en heb je ook een mooi bestand.

de Moenkhausia Pitteri lijkt inderdaad ook een mooie vis, ik zou echter iets met de verticale strepen prefereren.
Hoewel het voorstel voor een bestand op 18 graden zeker niet gek lijkt, maar de Paracheirodon Axelrodi staat voor mij gewoon vast. Die vind ik mooier dan de Paracheirodon Innesi.

Maar de Puntigrus Pentazona is dan dus geen goed idee?

Sorry, ik heb de hele tijd hexazona in mijn hoofd. Pentazona valt mee. Die zijn lang niet zo pittig.

Voorstel:
Farlowella (solitair, koppeltje, groepje)
harempje Aplocheilus lineatus gold
Regenboogvissen (Melanotaenia spp)
corydoras

Sorry, ik heb de hele tijd hexazona in mijn hoofd. Pentazona valt mee. Die zijn lang niet zo pittig.

Dan zou de Pentazona dus wel een optie kunnen zijn?

Uitgaande van een Juwel Vision 260 met origineel binnenfilter en een temperatuur van zegge 25 graden. Er zal natuurlijk ook de nodige inrichting in komen...

Wat ik voor me zie:

Schooltje Paracheirodon Axelrodi
Schooltje Puntigrus Pentazona
Schooltje Corydoras
1x Ancistrus Dolichopterus Red

Zou dit een geschikte combi kunnen zijn?

En dan uitgaan van welke aantallen voor de schooltjes? Ik zou bijvoorbeeld prefereren wat meer Paracheirodon Axelrodi dan Puntigrus Pentazona.
En de Corydoras. Kijk ik specifiek naar de Sterbaii, of is de keuze breder?

Voorstel:
Farlowella (solitair, koppeltje, groepje)
harempje Aplocheilus lineatus gold
Regenboogvissen (Melanotaenia spp)
corydoras

Dank voor het meedenken, maar het komt weinig in de buurt van wat ik zelf voor ogen heb.
Voor mij staan de Paracheirodon Axelrodi absoluut vast.

Dan zou de Pentazona dus wel een optie kunnen zijn?

Uitgaande van een Juwel Vision 260 met origineel binnenfilter en een temperatuur van zegge 25 graden. Er zal natuurlijk ook de nodige inrichting in komen...

Wat ik voor me zie:

Schooltje Paracheirodon Axelrodi
Schooltje Puntigrus Pentazona
Schooltje Corydoras

Zou dit een geschikte combi kunnen zijn?

En dan uitgaan van welke aantallen voor de schooltjes? Ik zou bijvoorbeeld prefereren wat meer Paracheirodon Axelrodi dan Puntigrus Pentazona.
En de Corydoras. Kijk ik specifiek naar de Sterbaii, of is de keuze breder?
Ben ik zelf ook weer in de war...

Ik bedoel de Tetrazona i.p.v. de Pentazona... Zou dat nog gaan, of zin die toch ook al te druk

Tetrazona zijn teringlijers, wil je die in een gezelschapsbak houden moet je de medebewoners goed kiezen en je houden aan de volgende regels:
Minimaal 200 liter water
Minimaal 20 sumatranen samen
Maximaal 20 graden

Dat laatste is niet mogelijk met kardinaaltetras.

Maar wat je een bericht eerder aangeeft is denk ik een mooi bestand op 23 graden:

20x Paracheirodon Axelrodi
12x Puntigrus Pentazona
15x Corydoras sterbaii/trilineatus

Keuzes voor corydoras zijn wel groter, welke soort(en) heb je op het oog?

20x Paracheirodon Axelrodi
12x Puntigrus Pentazona
15x Corydoras sterbaii/trilineatus

Keuzes voor corydoras zijn wel groter, welke soort(en) heb je op het oog?

Corydoras heb ik zelf nog niet direct iets op het oog.
Afhankelijk van de soort zal ik rekening moeten houden met de kleur van de bodem. Een lichtgekleurde is mooier op een donkere bodem (wat op zich mijn voorkeur heeft) en een donkere op een lichtere bodem.

Dus raadzaam is dan de temperatuur iets lager? (23 graden)

Ik twijfel nog een beetje of een schooltje Desmopuntius Pentazona de beste optie is, of toch een koppel of kleine groep grotere "blikvangers" .
Dat laatste is wel lastig. Ik heb zitten kijken naar bijvoorbeeld de sleutelgatcichlide (Cleithracara Maroni)... mogelijk ook erg mooi, maar lees dat deze in de middelste en onderste waterlaag zit. Ik zou een voorkeur hebben voor de middelste of midden en bovenste waterlaag, dus minder in de onderste waterlaag.

Op zich denk ik dat ik met de bovengenoemde samenstelling een leuk visbestand kan hebben, maar houd nog wel de optie open voor een alternatief.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan