Visbestand voor 80cm


J

Joey1994

Guest
XwGgm2zcVrkNMDZcuxo2XwY60f7tg-Wt.png


Is dit een mooi bestandje?
Hij is nu aan het indraaien en over een maand zou om de twee weken 1 soort toevoegen.


Van de neon tetra ben ik niet zeker. Als jullie andere suggesties hebben?

En gaan deze visjes een beetje samen?

Kan er dan nog iets bij of zit ik aan de maximum bezetting?


Mvg Joey
 
De pygmaeus is een leuke vis, maar een beetje een a-typische cory, omdat ze ook veel in de middenlaag zwemmen en niet alleen op de bodem zitten. Ik heb ze ook gehad in een 80cm aquarium en ik ben bang dat je 12 stuks nauwelijks gaat zien. Wil je er echt plezier van hebben dan zou ik ze in een grote school houden van minimaal 25-30 stuks.
 
Of kijken naar een corydoras die wat meer op de bodem zwemt. Heb het persoonlijk niet zo op soorten die in elkaar waterlaag gaan zitten. Je dwergknorren gaat hier namelijk ook zitten merk ik hier. Zelfs als enige in de bak (in de 1,5 week dat ik nog geen scholenvis had) blijven ze beetje overal tussen verstopt en hebben ze hun eigen kleine territorium. Dat laatste doen ze nu nog steeds, maar echt aan het oppervlak hebben ze dus nooit gezeten. Hele vredelievende vsisen verder en doen niks tegen andere vissen of mijn vuurgarnalen en jagen elkaar niet weg, maar hebben hun eigen holletje. Heel leuk om te zien en daarom zwemmen deze vissen hier ook :D
Wellicht kun je ipv de pygmaus kijken naar de c. panda. Hele leuke, actieve vis die op dezelfde temperaturen goed zit. Alle 3 de vissen zullen het mijn inziens prima doen rond de 22 a 23 graden.

Edit: Hier in de bak het volgende bestand zitten, wellicht kun je er wat mee:

Oppervlak
5 halfsnavelbekjes (dermogenys pusillus), sinds een paar dagen

Midden
15 roodvinzalmen (Aphyocharax rathbuni)
3 dwergknorren (Trichopsis pumila). Gezien de kleuren denk ik 3 mannen.

Bodem
8 corydoras gold stripe
1 corydoras panda (over van een eigen gekweekt nest)
Modderkruiper/kuhli

All-over
2 L104
1 gastromyzon/beaufortia
x vuurgarnalen
 
Dat ze in de verschillende lagen gaan vind ik nog zo erg niet. 12 stuks ? dus zeker 20 stuks? oei oei dan moet ik mij kostenplaatje berekenen.

Dus als de cordyras in de midden en bodemlaag gaan zwemmen en de dwergknorren in de middenlaag zou ik dan misschien beter iets anders kiezen dan de neontetra? een leuk visje voor in de bovenlaag?
Die jij gesuggereert heb vind ik niet zo leuk voor in de bovenlaag.

Wel zou ik achteraf mss nog vuurgarnalen stuk of 30 in de bak doen.

Maar is over het algemeen qua waarden me soorten goed bij elkaar?

En dan hou ik altijd nog van suggesties voor mijn bovenlaag
 
Dus moest ik minder pygmeus nemen zouden ze minder conflict hebben met de knorren
 
Het lastige van de pygmaeus is dat ze behoorlijk klein zijn, dus niet zo goed opvallen, maar vooral schuw zijn als je ze in kleinere groepjes houdt. Als je ze echt super leuk vindt, dan zou ik ze de hoofdbewoners van je bak maken, aangevuld met in de midden- of bovenlaag een haremvisje zoals de knorgoerami's of de Pseudepiplatys annulatus. Ik denk niet dat die twee elkaar echt in de weg zullen zitten. Dan zou je op de bodem nog iets van een L-nummer kunnen kiezen. Of een 'gewone' Ancistrus of bv de L104 die Mike ook heeft (die heb ik ook en ik heb ze ook gehad met pygmaeus en die zitten elkaar zeker niet in de weg), al is die qua temperatuur wat mij betreft een beetje op het randje met de P. annulatus (L104 moet net iets warmer).

Hier kun je zien hoe een grote school pygmaeus eruit ziet:

(zijn er wel heel veel, maar een beetje voor het idee :) ).

Wat betreft de kosten: de prijs van de pygmaeus valt best wel mee (meestal rond de €2 p/s). Ze zijn vrij gemakkelijk te kweken, dus je zou ook eens op bv MP kunnen kijken of er een hobbykweker is die ze aanbiedt.

Mocht je ze niet super leuk vinden, dan zou ik ook voor een andere cory soort kiezen, zoals de panda (of een andere klein blijvende soort). Dan zou ik er persoonlijk geen L-nummer meer bij houden. Er zijn mensen bij wie dat prima gaat, maar als je pech hebt met het karakter van je L-nummer kunnen ze elkaar echt in de weg zitten.
 
Zou een stuk of 20 dan op het randje zijn of ook nog te weinig
 
Ik zou ze echt als hoofdbewoners willen vind het prachtige visjes!
 
aquatlantis biobox 2 met aquatlantis pompje 900l/uur heb hem wel op de helft ingeschakeld
 
ik ken dat filter niet zo goed maar ik betwijfel of een biobox 2 een bestand met 20 pygmaeus + nog extra vis gaat trekken.

want in totaal zal je aan de 30-35 vissen komen denk ik zo?
 
Ik weet het ook niet ik weet wel dat ik express allemaal kleine visjes zoek. Het is niet de mini he het is echt de Biobox 2
Staat op tot 250 liter.


JPG_b18923e4a776459e260b3afe1a386455.png
 
Je oorspronkelijke plan was 12 pygmaeus en 15 neon tetra´s. Een neon wordt als hij eenmaal uitgegroeid is, een stuk groter dan een pygmaeus. De vrouwtjes worden z´n 2,5 cm en de mannetjes blijven een stuk kleiner. Dus als je de neons zou vervangen voor pygmaeus, zit je daarmee alleen al aan 20 (of zelfs meer)...
Maar je kunt natuurlijk altijd met een kleiner groepje beginnen en dit later aanvullen. Is ook beter voor de bak in het begin. Rustig het visbestand opbouwen is m.i. minstens zo belangrijk als de bak laten indraaien.
 
Als vervanger van de neon tetra zou je ook aan de Trigonostigma espei kunnen denken. Heb deze zelf sinds een aantal maanden en vind ze qua gedrag leuker als de neons. Scholen ook iets meer samen bij mij.
 
Ik heb dit filter ook gehad, en ben er niet over te spreken. Maakt ook erg veel lawaai (bij mij)
Bij mij geen enkel probleem! Ik hoor hem ook niet is geruisloos!
Als vervanger van de neon tetra zou je ook aan de Trigonostigma espei kunnen denken. Heb deze zelf sinds een aantal maanden en vind ze qua gedrag leuker als de neons. Scholen ook iets meer samen bij mij.
Daar had ik ook al aan zitten denken! Kunnen die met de rest samen qua temperatuur?


Als vervanger van de neon tetra zou je ook aan de Trigonostigma espei kunnen denken. Heb deze zelf sinds een aantal maanden en vind ze qua gedrag leuker als de neons. Scholen ook iets meer samen bij mij.
Dus de tetra's zijn eigenlijk een beetje te groot?
 
Zouden er bij mijn visbestand dan ook dwergklauwkikkers bij kunnen? of zouden de pygmeus te klein zijn?
 
Ik heb geen verstand van dwergklauwkikkers maar het zou kunnen dat je je waterhoogte moet aanpassen met deze dieren.
 

Terug
Bovenaan