Visbestand voor bak met rare maten, hoe moet ik zoeken?


MaestroCygni

Well-known member
Lid geworden
6 mei 2015
Berichten
4,105
Leeftijd
22
Locatie
Appingedam, (Groningen)
Hallo allemaal! Ik heb laatst een bak van 60x60x40 besteld, die oorspronkelijk bedoeld was om er een zoutwateraquarium van te maken. Toch weet ik niet 100% zeker of het een zoutwateraquarium gaat worden.

Mocht het een zoetwateraquarium worden, hoe moet ik naar een correct visbestand zoeken? Moet ik kijken naar vissen die voor 60cm geschikt zijn (ook al is deze bak twee keer zo diep als een standard 60cm aquarium), of mag ik ook kijken naar vissen waarvoor 80cm wordt geadviseerd?
Dat zal natuurlijk wel afhankelijk zijn van het gedrag van de vis, grote zwemmers komen er ook niet in, maar rustige vissen waar 80cm voor wordt geadviseerd door hun territorialiteit (o.a. dwergcichlides) moet wel kunnen, toch? De oppervlakte van deze bak is 3600 cm2, terwijl die van een bak van 80x40 3200cm2 is.

Voor als je het nog niet had geraden, ik wil er graag een koppel dwergcichliden in houden (Mikrogeophagus altispinosus om precies te zijn). Ook zou ik een L-nummer willen hebben. Zou dit mogelijk zijn?
 
Wat een aparte maat zeg! Maar ik denk zeker dat je wel kan kijken naar vissen voor in een 80 cm bak.

Ik weet niet of er L nummers zijn die op die waterwaarden gehouden kunnen worden daar zou je even goed naar moeten kijken.
 
Het is wel een aparte maat, ja. Maar ik heb cubes (semi-cubes in dit geval) altijd leuk gevonden, en het is altijd een uitdaging om die te scapen, maar als het goed gebeurt, krijg je een heel mooi diepte effect.
 
dwergen kunnen er prima in ook die waarvoor 80cm woord aangeraden lijkt me geen probleem
 
ik zou er zelfs een harem caca's in durven stoppen.

L-nummer + mikrogeophagus gaat denk ik wel goed, houd het dan wel bij een kleiner nummer (max 10cm).

uiteraard wel voor diverse schuilmogelijkheden zorgen.
 
ik zou er zelfs een harem caca's in durven stoppen.

L-nummer + mikrogeophagus gaat denk ik wel goed, houd het dan wel bij een kleiner nummer (max 10cm).

uiteraard wel voor diverse schuilmogelijkheden zorgen.
Ik zat te denken aan een Panaque maccus, volgens planet catfish worden deze max 8,5 cm.
 
Hoi! Zelf heb ik ook een bak met een afwijkende maat (niet zo lang) en ik heb vooral gekeken naar het gedrag van vissen door daarnaar op internet te zoeken; en dan zoeken naar vissen die nit zozeer baantjes trekken als wel de ruimte gebruiken om 'rond te scharrelen' en tot nu toe heb ik het idee dat dat wel goed gaat. Bij een goede winkel kunnen ze je ook vertellen of het vooral om het aantal liters inhoud gaat bij een vis of om de lengte van de bak. Bij bv Rifwachter in Hilversum staat dat er ook vaak bij!
 
Hoi! Zelf heb ik ook een bak met een afwijkende maat (niet zo lang) en ik heb vooral gekeken naar het gedrag van vissen door daarnaar op internet te zoeken; en dan zoeken naar vissen die nit zozeer baantjes trekken als wel de ruimte gebruiken om 'rond te scharrelen' en tot nu toe heb ik het idee dat dat wel goed gaat. Bij een goede winkel kunnen ze je ook vertellen of het vooral om het aantal liters inhoud gaat bij een vis of om de lengte van de bak. Bij bv Rifwachter in Hilversum staat dat er ook vaak bij!
Dat is ook de bedoeling. En daarom mijn volgende vraag:
Wat voor (Zuid-Amerikaanse) scholenvis zouden jullie adviseren? Ik zat zelf te denken aan een mooie grote school (Rond de 25 stuks) Paracheirodon simulans, maar ik weet niet of het verstandig is.
 
Wat een mooie maat, die heb ik ook nog steeds in gedachten. Als je foto's hebt van het eindresultaat, graag delen, ben ik zeer benieuwd naar!
 
Wat een mooie maat, die heb ik ook nog steeds in gedachten. Als je foto's hebt van het eindresultaat, graag delen, ben ik zeer benieuwd naar!
Ja, het is wel een erg mooie maat, vooral omdat ik niet veel ruimte heb is zoiets ideaal.
En natuurlijk komt er een fotoalbum wanneer de bak gevuld is, maar dat zal tot januari niet het geval zijn.
Ik ga wel alvast op zoek naar een mooi stuk manzanita of spider hout. Misschien op Vivarium :)
 
simulans zijn geen grote zwemmers, scharrelen wat rond. Daarom een goede keuze voor dit formaat.
 
Maximaal. Misschien eerder 20.
Ze worden groter dan menigeen denkt.
 
Misschien is de Pseudomugil gertrudae ook een optie? Ik heb ze zelf in een iets kleinere bak en ze zijn echt leuk om te zien, de mannetje pronken wat af naar elkaar. Daar kan je er ook wel wat van kwijt.
 
Misschien is de Pseudomugil gertrudae ook een optie? Ik heb ze zelf in een iets kleinere bak en ze zijn echt leuk om te zien, de mannetje pronken wat af naar elkaar. Daar kan je er ook wel wat van kwijt.
Die komen uit Australië, en ik wil graag een Zuid-Amerikaanse bak :p
 
Ik weet dat ik moet beginnen met een groep Mikrogeophagus altispinosa om op den duur een koppel over te kunnen houden, maar hoe groot moet de groep zijn? 4 of 6 stuks?
 
Wij zouden beginnen met 4 bij jouw formaat aquarium. Als het je heel erg mee zit heb je 2 mannen en 2 vrouwen die 2 koppels vormen van gelijke 'kracht' en hoeft helemaal niks weg.
 
Wij zouden beginnen met 4 bij jouw formaat aquarium. Als het je heel erg mee zit heb je 2 mannen en 2 vrouwen die 2 koppels vormen van gelijke 'kracht' en hoeft helemaal niks weg.
Dat zou heel erg fijn zijn. Ik ben niet zo van vissen weg doen, maar als het nodig is om vrede in de bak te creëren, dan doe ik het graag.
 
Ik wil nog geen fotoalbum beginnen, aangezien het aquarium voorlopig niet gevuld zal worden, maar ik wil toch even de bak laten zien, dus ga ik hier een foto plaatsen:
WP_20161111_17_12_56_Pro.jpg


Staat nog niet op de juiste plek, want daar staat mijn huidige bak nog. Ook is het meubel nog niet helemaal klaar, maar de bak moest van de gang :p (het zal wel het gewicht van de bak dragen, hoor)
 
Ziet er al goed uit. Hier ooit een sera130 gehad, maar weggedaan omdat ik de vierkante bak niet in kon richten naar wens. Benieuwd hoe het bij jou gaat!
 
Ufff... Vivarium was geen goed plan, er zijn nu teveel soorten die ik wil houden :p Ik denk dat ik een koppel/harem Appistogramma panduro neem ipv de altispinosa's. Volgens mij hebben de panduro's wat meer karakter dan de alti's, en ze zijn iets kleiner.
Dan kan ik misschien gaan denken aan een Rio Tahuayo biotoop, met de A. panduro en N. marginatus.
 
Ik zit te denken aan dit bestand:
Koppel A. panduro
Groep N. marginatus
Groep C. strigata
Weet iemand wat een leuke toevoeging uit de Rio Tahuayos zou kunnen zijn?
 
Zou een Aziatische gezelschapsaquarium een optie zijn? Bv.:
Groepje halfsnavelbekjes
Groepje Puntius rhomboocellatus
Groepje Pangio semicincta
Groepje Trichopsis pumila
 
Leuk idee.
Wellicht is de combi halfsnavelbekjes+pumila niet ideaal.
 
Ik lees net dat de halfsnavelbekjes randbeplanting nodig hebben om zich niet tegen het glas te stoten, maar ik wilde de bak van 2 kanten (voor en linkerkant) vrij laten om in de bak te kunnen kijken... Is dit een groot probleem of valt het wel mee?
Ik heb wel gekeken naar privacy folie, om tegen het glas te plakken, dan kan ik gewoon de bak in kijken, maar zien de vissen een zwarte vlakte. Is dit misschien wat? Ik ben wel bang dat het niet 100% helder is aan de buitenkant.
 
Weet niemand of het erg is dat de bak aan 2 kanten niet beplant zal zijn? Ik wil uiteraard niet dat de halfsnavelbekjes zich verwonden.
 
Zou een koppel Cleithracara maronii mogelijk zijn? Ik denk het haast niet, maar ik heb gelezen dat ze per koppel een territorium vormen van ongeveer 60x60, en aangezien mijn bak 60x60 cm is...
Anders wordt het een harem Apistogramma trifasciata, ook erg leuke visjes.
Het bestand wordt:
12 Nannostomus marginatus
10 Carnegiella strigata
4 Apistogramma trifasciata (1m 3v) of 2 Cleithracara maronii als die kan.
10-15 Tetra's (Twijfel nog tussen Paracheirodon axelrodi, P. simulans, Hemigrammus sp. Morse Code en Hyphessobrycon pulchripinnis)
 
Zou een koppel Cleithracara maronii mogelijk zijn? Ik denk het haast niet, maar ik heb gelezen dat ze per koppel een territorium vormen van ongeveer 60x60, en aangezien mijn bak 60x60 cm is...
Anders wordt het een harem Apistogramma trifasciata, ook erg leuke visjes.
Het bestand wordt:
12 Nannostomus marginatus
10 Carnegiella strigata
4 Apistogramma trifasciata (1m 3v) of 2 Cleithracara maronii als die kan.
10-15 Tetra's (Twijfel nog tussen Paracheirodon axelrodi, P. simulans, Hemigrammus sp. Morse Code en Hyphessobrycon pulchripinnis)
Ik vergeet één van de vissen waar ik het meest op ben veheugd: Hemiloricaria (Rineloricaria, Loricaria) lanceolata. Het liefst wil ik een groepje wildkleuren, als dat niet mogelijk is word het een groepje H. lanceolata red.
 
leuk formaat!
Met het bestand kan ik je helaas niet helpen, daar weet ik niet genoeg van :br:
 
Here we go again :p
In de bak zitten twee luipaardgekko's, die in februari of maart naar hun definitieve terrarium gaan, en daarna wil ik de bak weer gebruiken als aquarium.
Er moet een vrij grote groep (6-8 stuks) Sphaerichtys osphromenoides in komen, het liefst in combinatie met Dicrossus filamentosus. Ik heb echter hulp nodig met de rest van het bestand. Ik denk dat ik mijn groepje Trigonopoma pauciperforatum wil uitbreiden, heeft iemand meer ideeën?
 
Nannostomus soorten? Of P. simulans zoals je eerder aangaf. Er komen overigens zo nu en dan kleine speciale blackwater soortjes, zoals Axelrodia riesei, op de markt, die ook heel mooi zijn.
 

Terug
Bovenaan