Visbestand voor Juwel Lido 120 beginner maar niet te suf


A

activ

Guest
Hoi allemaal,

Twee topics in een dag :)
Mijn hoofd is druk met plannen en denken over de vervolg stappen voor ons eerste aquarium. Hoewel het aquarium officieel van onze dochter is zijn wij alle onderzoek aan het doen, ze is immers pas vijf.

We hebben dus een Juwel Lido 120 en die is nog aan het opstarten, een mooi momen dus om alles op een rij te zetten en de volgende stappen te plannen.
Een foto zie je eventueel hier: https://aquaforum.nl/threads/activ-is-nieuw-op-het-forum.165361/

Bodem lig voedingsbodem met daar bovenop Dekoline canberra. Breedte aquarium is dus 60 cm en de inhoud 120 liter, PH zit zo rond de 7,5 (kraanwater) en de temperatuur staat op 24 ingesteld.
Huidige bewoners zijn twee gouden mollies en die blijven natuurlijk gewoon, maar wat zullen we er bij doen?

Ik vindt Corry soorten erg leuk, maar heb al gezien dat onze bodem daar niet optimaal voor is, dan denk ik aan Otocinclus die lijken ook erg leuk. We zijn ook gecharmeerd van Gouramies, maar is dat geschikt?

Als ik dus even opsom wat we tot nog toe bij elkaar hebben gepuzzeld:
2 x Goud Mollie
5 x Otocinclus (aantal nog af te stemmen subsoort maar niet uit, maar sowieso een groepje)
1 x Honing Gourami (of twee dames? We willen absoluut geen vechten)

En meer hebben we niet. Vragen die opkomen zijn:
-Een schooltje van iets leuks en rustigs er bij?
-Garnalen misschien? Maar heb ik dan geen geklooi dat ze in het filter gaan?

Randvoorwaarden die we sowieso hebben:
-We willen bij voorkeur niet fokken
-We willen absoluuut geen vechten
-We zijn beginners en het is ook nog eens van onze dochter, het moet dus een redelijk hoge succesfactor hebben. Het doel is dat ze leert dat huisdieren leuk zijn en dat je er goed voor moet zorgen, niet dat ze leer dat vissen elkaar op eten of snel dood gaan.

Ik hoop dat deze post nog een beetje te volgen is, want het is zo ongever het gebrek aan overzicht in mijn hoofd uitgeschreven.

Groeten,
activ
 
Bodem lig voedingsbodem met daar bovenop Dekoline canberra.
(...)
Ik vindt Corry soorten erg leuk, maar heb al gezien dat onze bodem daar niet optimaal voor is,
IMG_20191027_163034_969.jpg


Kan prima. :)

Otocinclus kunnen alleen in een bak die al ca. een half jaar draait. Er is in een nieuwe bak te weinig voedsel voor ze.
 
Dacht dat ze echt zand nodig hadden, dat ze zo een soort zijn die dat door de kiewen filteren. Doen ze dat niet?
Daar worden de nodige oorlogen over uitgevochten maar zolang een bodem niet scherp is en goed schoongehouden wordt, heb je happy cories.
 
Daar worden de nodige oorlogen over uitgevochten maar zolang een bodem niet scherp is en goed schoongehouden wordt, heb je happy cories.
Zeker nog nooit corry's op zand gezien? dan zijn ze pas happy, zoals gezegd gebruiken ze de zandbodem om voedsel te filteren, kan niet op de bodem van de ts
 
Daar worden de nodige oorlogen over uitgevochten maar zolang een bodem niet scherp is en goed schoongehouden wordt, heb je happy cories.
Ja dat doen ze wel, daarmee filteren ze ook voedsel uit het zand, die bodem van jouw is dus ongeschikt
Dat is wat ik dacht, en dan doen ik het niet. Dierenwelzijn staat hier in huis hoog in het vaandel.
 
Zeker nog nooit corry's op zand gezien? dan zijn ze pas happy, zoals gezegd gebruiken ze de zandbodem om voedsel te filteren, kan niet op de bodem van de ts
Ik heb ze op zand gehad. :)

Ik vind dierenwelzijn ook belangrijk.

Een ieder doet maar waar hij/zij zin in heeft hoor! Meer cory's over voor wie ze wel wil. :p
 
Otocinclus kunnen alleen in een bak die al ca. een half jaar draait. Er is in een nieuwe bak te weinig voedsel voor ze.
Kun je dat niet bijvoeren dan?

Iemand verder nog een idee over vissen en combi's ?
 
Het probleem is dat ze lang niet altijd "op tijd" te wennen zijn aan normaal vissenvoer. O.a. daardoor willen er in een kort draaiende bak nog wel eens veel van sneuvelen.
 
Het probleem is dat ze lang niet altijd "op tijd" te wennen zijn aan normaal vissenvoer. O.a. daardoor willen er in een kort draaiende bak nog wel eens veel van sneuvelen.
Ik heb door de het indraaien wel aardig wat alg opgelopen, maar als het niet okay is voor de visjes dan doe ik het niet. Hmmm. Dat wordt het lastig om bodembewoners te kiezen.
 
Ik had vroeger grind met cory’s, en ze leken me destijds prima. Een maandje geleden heb ik de bodem vervangen voor zand, en geloof me ik had het echt mis. Ik heb ze nog nooit zo blij gezien.
 
Ik had vroeger grind met cory’s, en ze leken me destijds prima. Een maandje geleden heb ik de bodem vervangen voor zand, en geloof me ik had het echt mis. Ik heb ze nog nooit zo blij gezien.
Ja, Cory's zal ik dan ook niet doen. Suggesties wat dan wel?
 
Als je nog aan indraaien ben waarom niet andere bodem. Zandbodem is keuze vissen groter meen ik. Voedingsbodem waarom? Misschien vind je dochter een algen slobber soort die niet schuw is erg leuk. Zijn vele soorten en ik weet zelf niet welke voor jouw aquarium geschikt is maar dat weten de andere wel. Maar voor je dochter misschien erg leuk z on vis die op de ramen hangt. Zijn erg grappig om te zien.

Leuk aquarium opstarten en ben benieuwd hoe het zal gaan worden.
 
Als je nog aan indraaien ben waarom niet andere bodem. Zandbodem is keuze vissen groter meen ik. Voedingsbodem waarom? Misschien vind je dochter een algen slobber soort die niet schuw is erg leuk. Zijn vele soorten en ik weet zelf niet welke voor jouw aquarium geschikt is maar dat weten de andere wel. Maar voor je dochter misschien erg leuk z on vis die op de ramen hangt. Zijn erg grappig om te zien.

Leuk aquarium opstarten en ben benieuwd hoe het zal gaan worden.
Ik denk niet dat ik er goed aan doe om recente keuzes te gaan herzien, ik ken mijzelf en dan is het einde zoek. Ik zal het moeten doen met de bodem die ik nu heb. Anders moeten heb op de bodem misschien maar garnalen worden ofzo tot de bak volwassen genoeg is voor Otocinclus.
 
Misschien een leuk scholenvisje als de kegelvlekbarbeel (schoolt heel mooi) of bijv. Galaxy rasbora (zorg wel voor veel dichte beplanting).
Die kegels vindt ik leuk, maar voor zover ik vindt hebben die een PH nodig van minder dan 7 en ik zit op rond 7,5 (kan iets meer zijn als ik net veel water gewisseld heb).
 
Die kegels vindt ik leuk, maar voor zover ik vindt hebben die een PH nodig van minder dan 7 en ik zit op rond 7,5 (kan iets meer zijn als ik net veel water gewisseld heb).
Belangrijker dan een specifieke pH-waarde is stabiliteit. Daarnaast kan 7,5 nog prima hoor. :)

Zie bijvoorbeeld dit stukje van Seriously Fish:
IMG_20191027_231658_699.JPG


Iets hierboven of -onder geeft niet.

Over het algemeen bieden zij betrouwbaardere informatie dan de meeste andere (en sowieso alle Nederlandse) sites. Wil ook weer niet zeggen dat ze alles goed hebben, maar je komt er al een heel eind mee.
 
Honinggouramis kunnen ook prima, neem dan 1m 2v. Misschien eens kijken naar appistogramma's (a. Borreli) ? Deze vissen zullen oom niet erg agressief zijn,alleen als ze jongen hebben zullen ze vissen die te dicht in de buurt komen wegjagen.
 
Mijn dochter van vier is helemaal gek van "haar algeneter" (ancistrus albino). Die van ons is erg druk overdag en glijdt ook over de ramen heen en weer.
 
Belangrijker dan een specifieke pH-waarde is stabiliteit. Daarnaast kan 7,5 nog prima hoor. :)
Over het algemeen bieden zij betrouwbaardere informatie dan de meeste andere (en sowieso alle Nederlandse) sites. Wil ook weer niet zeggen dat ze alles goed hebben, maar je komt er al een heel eind mee.
Okay, bedankt. En dat die bron betrouwbaar is, is ook heel goed om te weten.

Honinggouramis kunnen ook prima, neem dan 1m 2v. Misschien eens kijken naar appistogramma's (a. Borreli) ? Deze vissen zullen oom niet erg agressief zijn,alleen als ze jongen hebben zullen ze vissen die te dicht in de buurt komen wegjagen.
Drie? Lijkt mij wat veel in een bak van 60 breed. Is wel 120 liter, maar dan nog. We willen ook bij voorkeur geen jonkies. Is het ook mogelijk om 1 of 2 dames vissen te houden? Of een enkel mannetje? Of worden ze dan te gefrustreerd.
Ik heb eens gekenen naar die apistogramma borellii, maar ik dach dat cicliden wat agressiever waren.

Mijn dochter van vier is helemaal gek van "haar algeneter" (ancistrus albino). Die van ons is erg druk overdag en glijdt ook over de ramen heen en weer.
Ja, die vindt ik ook super cool. We gaan alleen niet de hele bak er weer voor overhoop gooien, want ik ken mijzelf en als ik daar eenmaal aan begin dan wil ik direct alle nieuwe kennis gaan verwerken en zijn we zo weer duizenden euro's verder. Voor nu dus gewoon steentjes en als de bak lekker stabiel is komen er wel wat van die Otocinclus in, die zien er ook uit alsof ze erg leuk zijn. Ik heb eens een google gepleegd, maar die ancistrus albino ziet er ook echt leuk uit. Heeft die ook zand nodig of doet die niet dat filteren door de kiewen. En is onze bak groot genoeg?
 
Ik heb zelf ook 2 honinggoerami’s in een 60cm, je kunt ook 1m 1v doen. Dan heb je een leuk koppeltje. Ik denk niet dat je gauw nakomelingen krijgt want die kleine visjes en eitjes worden vaak opgegeten.
 
De ancistrus doet het goed op elke bodem die filtert zijn kieuwen niet met zand en kan prima in jouw bak, je hebt ze overigens ook in het rood
 

Bijlagen

  • ancistrus-firered-longfin-groep1.jpg
    ancistrus-firered-longfin-groep1.jpg
    81.3 KB · Weergaven: 109
Okay, bedankt. En dat die bron betrouwbaar is, is ook heel goed om te weten.


Drie? Lijkt mij wat veel in een bak van 60 breed. Is wel 120 liter, maar dan nog. We willen ook bij voorkeur geen jonkies. Is het ook mogelijk om 1 of 2 dames vissen te houden? Of een enkel mannetje? Of worden ze dan te gefrustreerd.
Ik heb eens gekenen naar die apistogramma borellii, maar ik dach dat cicliden wat agressiever waren.


Ja, die vindt ik ook super cool. We gaan alleen niet de hele bak er weer voor overhoop gooien, want ik ken mijzelf en als ik daar eenmaal aan begin dan wil ik direct alle nieuwe kennis gaan verwerken en zijn we zo weer duizenden euro's verder. Voor nu dus gewoon steentjes en als de bak lekker stabiel is komen er wel wat van die Otocinclus in, die zien er ook uit alsof ze erg leuk zijn. Ik heb eens een google gepleegd, maar die ancistrus albino ziet er ook echt leuk uit. Heeft die ook zand nodig of doet die niet dat filteren door de kiewen. En is onze bak groot genoeg?
Die borreli's zullen zeker niet andere vissen verwonden, als je een goed Visbestand hebt.
 
Niet willen kweken en 2 molly's is natuurlijk al een beetje een tegenstrijdigheid ;) Maar met molly's kan ik je aanraden om geen andere territoriale vissen in de bovenlaag te houden, dat gaat botsen.
Otocinclus zijn heel leuk, maar moeilijk te houden en moeilijk te wennen aan ander (droog)voedsel. Een Ancistrus is dan inderdaad leuker. Groot, opvallend en zo'n vis waar kinderen dol op zijn en die een naam krijgt.
Dat in combinatie met een mooi schooltje gekleurde vissen (kegelvlekjes bijvoorbeeld zoals al genoemd) en je hebt een heel leuk bestand.
Garnaaltjes kunnen dan eventueel ook nog. Nakweek daarvan zal wel opgegeten worden door andere vissen, maar als je toch niet wil kweken is dat geen probleem.
 
Niet willen kweken en 2 molly's is natuurlijk al een beetje een tegenstrijdigheid ;) Maar met molly's kan ik je aanraden om geen andere territoriale vissen in de bovenlaag te houden, dat gaat botsen.
Otocinclus zijn heel leuk, maar moeilijk te houden en moeilijk te wennen aan ander (droog)voedsel. Een Ancistrus is dan inderdaad leuker. Groot, opvallend en zo'n vis waar kinderen dol op zijn en die een naam krijgt.
Dat in combinatie met een mooi schooltje gekleurde vissen (kegelvlekjes bijvoorbeeld zoals al genoemd) en je hebt een heel leuk bestand.
Garnaaltjes kunnen dan eventueel ook nog. Nakweek daarvan zal wel opgegeten worden door andere vissen, maar als je toch niet wil kweken is dat geen probleem.
De mollies zijn beide een dame :)

Even opsommen wat er nu genoemd is en eventuele vragen die ik daar nog bij heb, want volgens mij komen we nu ergens.
1x Honing Gourami*
2x Molly
7x kegelvlekbarbeel (is 7 een goed aantal?)
1x Ancistrus

*Van de honing Gourami heb ik even gemist of dat dan ging botsen met de Mollies en zo niet of het dan okay is om er 1 te hebben of twee dames vissen.

Van de garnalen nog een vraagje, zijn Amano (Japonica) garnalen groot genoeg om niet in het filter te komen? Zie dat die ook niet fokken dus dat zou dan perfect zijn.
 
Mollies en honinggouramis is niet de beste combinatie. Misschien kun je eens kijken naar bijlzalmpjes, extreem leuke visjes voor de bovenlaag, en totaal niet agressief :thumbs:
 
De mollies zijn beide een dame :)

Even opsommen wat er nu genoemd is en eventuele vragen die ik daar nog bij heb, want volgens mij komen we nu ergens.
1x Honing Gourami*
2x Molly
7x kegelvlekbarbeel (is 7 een goed aantal?)
1x Ancistrus

*Van de honing Gourami heb ik even gemist of dat dan ging botsen met de Mollies en zo niet of het dan okay is om er 1 te hebben of twee dames vissen.

Van de garnalen nog een vraagje, zijn Amano (Japonica) garnalen groot genoeg om niet in het filter te komen? Zie dat die ook niet fokken dus dat zou dan perfect zijn.
Die garnalen zijn zeker groot genoeg! Ook erg goede "algeneters" vergeleken met andere dieren.
 
Mollies en honinggouramis is niet de beste combinatie. Misschien kun je eens kijken naar bijlzalmpjes, extreem leuke visjes voor de bovenlaag, en totaal niet agressief :thumbs:
Ik lees overal dat die nerveus en uit de bak springerig zijn, dat lijkt mij niet fijn.
Okay, als de Gourami's niet compatible zijn dan houdt dat op.

Dan zitten we dus to zover op:
2x Molly
7x kegelvlekbarbeel (is 7 een goed aantal?)
1x Ancistrus
En misschien wat Amano garnalen.

Iemand nog een idee voor iets dat wel compatible is en een beetje een pronkstuk zoals die Gourami's geweest zouden zijn, of beter maar gewoon hier bij laten? Ik wil zeker ook niet op de limiet zitten van wat er in kan.
 
Waarom kijk je eigenlijk zo specifiek naar Molly's? Qua water hebben die namelijk wel wat andere eisen dan de kegelvlekken en Ancistrus (houden zelfs wel van iets brak), dus die combinatie zou ik zelf niet zo snel doen.

Kijkend naar de Lido kun je er prima 10-15 kegelvlekken in doen en ik zou dat dan zelf combineren met bijv. Corydoras op de bodem (Panda's bijvoorbeeld, doen het bij kinderen altijd goed) en dan kun je Honinggourami's bovenin doen. Kweken wordt dan wel wat lastiger, dat spreekt dan wel weer voor Molly's, Endlers etc.

Wat overigens voor kinderen ook altijd wel leuk is zijn CPO's op de bodem. Kan prima in een Lido en zijn hele leuke, actieve kreeftjes, die ook vrij makkelijk kweken. Enige is dat ik er dan geen Ancistrus (of andere bodemvissen) bij zou doen, want die wordt gegarandeerd bij de vinnen gepakt.
 
Misschien kun je eens kijken naar bijlzalmpjes, extreem leuke visjes voor de bovenlaag, en totaal niet agressief :thumbs:

Bijlzalmpjes zijn echte hele leuke visjes, met een belangrijk nadeel; ze springen. Dus als je bak openstaat omdat je er mee bezig bent en ze schrikken ergens van, dan loop je het risico dat je er eentje van de grond moet oprapen
 
Waarom kijk je eigenlijk zo specifiek naar Molly's? Qua water hebben die namelijk wel wat andere eisen dan de kegelvlekken en Ancistrus (houden zelfs wel van iets brak), dus die combinatie zou ik zelf niet zo snel doen.
Omdat ik die al heb, zoals vermeld in mijn start post.

Als ik zo alle reacties bekijk dan zijn er tegenstrijdige adviezen, of begrijp ik het verkeerd? Het lijstje wat ik nu had is namelijk gebaseerd op wat ik heb en wat er bij aangeraden is in deze thread.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Omdat ik die al heb, zoals vermeld in mijn start post.

Als ik zo alle reacties bekijk dan zijn er tegenstrijdige adviezen, of begrijp ik het verkeerd? Het lijstje wat ik nu had is namelijk gebaseerd op wat ik heb en wat er bij aangeraden is in deze thread.

Oeps, niet goed genoeg gelezen, my bad. En je zult altijd tegenstrijdige adviezen gaan krijgen, dat is helaas een beetje inherent aan deze hobby... Valt me al mee dat er nog niemand heeft gezegd dat de Lido aan de krappe kant voor ze is. ;) Vind ik zelf niet, hoor.

Maar als je die Mollies al hebt dan zou ik me er niet druk over maken en die kegelvlekken er gewoon bij zetten. Voor 10-15 ging ik dan wel uit van Hengeli's, daar heb ik in een Lido goede ervaringen mee. Honinggourami's zou ik dan ook niet doen, daar zijn de mollies wat te druk voor.

En ik zou zelf nooit voor een Ancistrus kiezen als ik een bakje voor jonge kinderen samen zou stellen, aangezien ik het qua gedrag wat saaie beesten vind. Cory's en kreeftjes zijn actiever en vind ik daardoor leuker om naar te kijken.
 
De waterwaarden zijn inmiddels in orde, en na alle advies en eigen research naast elkaar te leggen zijn we als gezin naar de speciaalzaak gegaan en hebben we gekozen voor een schooltje Zwarte fantoomzalmpjes. Zijn er nu vijf, aquarium laten we even wennen aan de nieuw vissen en als de waarden goed blijven komen er nog vijf bij zodat we een mooi schooltje hebben.
Zij lijken tevreden te zijn in de bak en met de mollies gaat het echt perfect samen. Eerste stap is dus gezet.
 
We zijn weer een week verder en alles is prima gegaan, de vijf extra vissen hebben eigenlijk geen enkele impact gehad op de waterwaardes. Tijd om de volgende stap te maken dus, sowieso moesten er nog 5 zwarte fantoom zalmpjes bij want 5 is geen school. Scholen deden ze dus ook niet echt en 1 van de dametjes is erg schuw.
Vanochtend dus weer naar de winkel geweest en een leuk drijfplantje gekocht (in de hoop dat het schuwe dametjes dat fijn vindt), 5 zwarte fantoom zalmpjes en een Pitbull pleco.

Inmiddels is er dus in de bak:
2x Goud mollie
10x zwarte fantoom zalm
1x Pitbull pleco
 

Terug
Bovenaan