Visbestand


B

Barr

Guest
Barr
Vandaag om 21:10
Hallo, mijn naam is Barry en m’n zoon heeft een superfish 50 liter aquarium voor z’n verjaardag gevraagd en gekregen. Nu hebben we ons laten voorlichten in een dieren winkel en daar werd ons aangeraden om de bak goed in te draaien en daarna een koppel zwaarddragers en een koppeltje black Molly’s te nemen. Het indraaien is gelukt en de waarden zijn perfect, alleen lees ik nu overal dat dit aquarium eigenlijk te klein is voor deze vissen. We hebben het aquarium nu 8 weken en de vissen doen het goed en maken een prima indruk samen. Planten groeien ook goed en we hebben nu zelfs drie gezonde kleine zwaarddragers erbij.
Ik heb er wel een goeie stroom in gemaakt en de vissen lijken er lol in te hebben daar tegenin te gaan zwemmen. Nogmaals alles ziet er fit en vrolijk uit, maar kan dit zo?
 
Wat leuk dat jullie deze hobby zijn ingerold! En wat goed dat jullie eerst netjes de bak hebben laten draaien! Helaas moet ik wel meteen zeggen dat dierenwinkels vooral het financiële oogpunt hebben en zoveel mogelijk vissen willen verkopen. Zowel zwaarddragers als black molly's hebben minimaal een aquarium nodig dat 80cm breed is.
Zullen de vissen in jullie bak het overleven? Ja vast wel, er zijn mensen die ze veel kleiner houden en die zeggen dat alles goed is.
Zullen de vissen in jullie bak van hun leven genieten? Die kans is toch wel een stuk kleiner. Daarnaast zullen ze waarschijnlijk een stuk minder oud worden, er is zelfs een grote kans dat de visjes zullen ze vergroeien (dat hun lichaam stopt met groeien, maar hun ingewanden niet).
Ik zou dus adviseren om een grotere bak te halen, indien dat mogelijk is. En anders eventueel proberen of jullie deze vissen terug kunnen brengen of kunnen inruilen. Een siamese kempvis (betta splendens) heeft niet zoveel ruimte nodig, en zou hier prima in kunnen leven.

Daarnaast zijn zwaarddragers en black molly's ook beter te houden met meer vrouwen dan mannen, want anders jaagt het mannetje voortdurend dat ene vrouwtje op, waardoor het vrouwtje uiteindelijk vaak dood zal gaan door alle stress.

Ondanks dit (misschien tegenvallende) antwoord, wil ik wel mijn complimenten uitspreken dat je niet klakkeloos de dierenwinkelpraat hebt aangenomen en zelf zoekt naar betere antwoorden/mogelijkheden! Verder hoop ik dat ik jullie niet te veel heb ontmoedigt, want deze hobby is fantastisch en vissen zijn een prachtige toevoeging in het leven!
 
Dank je wel vd reactie,aangezien ik deze hobby ook leuk vind zullen we op zoek gaan naar een groter aquarium.
 
Hoewel ik het grotendeels eens ben met DanielVis, is het welzijn van vissen lastig te meten. Des te groter de bak des te beter uiteraard. Als je vissen nu goed eten, actief zijn en zich zelfs voortplanten, is een grotere bak nog steeds een aanrader, maar maak er geen haast van. Het nadeel van dat alles is namelijk dat dat ook het plezier in de hobby kan schaden bij sommigen. Je moet immers weer een nieuwe kopen en deze weer verkopen. Of dat bij jullie ook zo is weet ik niet hoor, maar het is meer een overweging.... :). Ikzelf vond het altijd een super excuus om groter te gaan.... ;-)
 
Dank je wel vd reactie, grotere bak trekt mij ook wel eerlijk gezegd. Ga kijken voor een 80 cm bak. Suggesties altijd welkom.
 
Dankjewel voor de toevoeging Frank! Daar heb je ook helemaal gelijk in.
Ik ben zelf zo'n type die voor alles een excuus zoekt om nog groter te mogen gaan ;-)

Qua suggesties zou ik de Juwel Primo 110 zeker aanraden. Een prima bak, niet al te duur, makkelijk in onderhoud en je ziet ze vaak voorbij komen op bijvoorbeeld Marktplaats.
Ik hoor ook positieve verhalen over de Ferplast Dubai 80 of de Juwel rio 125. Maar heb hier zelf geen ervaring mee.
Er zijn echt honderden soorten en merken aquariums, maar dit zijn een paar die ik wel vaak voorbij zie komen.

Laat ons weten of het lukt in de zoektocht!
 
Dankjewel voor de toevoeging Frank! Daar heb je ook helemaal gelijk in.
Ik ben zelf zo'n type die voor alles een excuus zoekt om nog groter te mogen gaan ;-)

Qua suggesties zou ik de Juwel Primo 110 zeker aanraden. Een prima bak, niet al te duur, makkelijk in onderhoud en je ziet ze vaak voorbij komen op bijvoorbeeld Marktplaats.
Ik hoor ook positieve verhalen over de Ferplast Dubai 80 of de Juwel rio 125. Maar heb hier zelf geen ervaring mee.
Er zijn echt honderden soorten en merken aquariums, maar dit zijn een paar die ik wel vaak voorbij zie komen.

Laat ons weten of het lukt in de zoektocht!

Ik heb de Ferplast Dubai 80 gehad en kan zeggen dat ik het een fijne bak vond om in/mee te werken.
 
Ik heb de Ferplast Dubai 80 gehad en kan zeggen dat ik het een fijne bak vond om in/mee te werken.
Heb hem hier nog steeds staan en vind het een heerlijke bak. Vooral vanwege de stevigheid van de kleppen aan de bovenkant in vergelijking met de strookjes plastic van juwel, zoals ik bij mijn andere bak merk. Het ingebouwde timer is ook ideaal in de kap, scheelt weer in je stekkerblok
 
  • Leuk
Waarderingen: FRMB
Ben gaan zoeken en onze achterbuurman bleek nog een mooie ferplast van 80 cm te hebben staan. Opgehaald en na een paar dagen indraaien de vissen met het oude aquarium water over gezet. Ze hebben het super naar het zin en heb nu ook in de gaten wat een verschil het is met een kleiner aquarium. Zwemgedrag is niet te vergelijken. Bedankt voor de hulp in ieder geval.
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    89.6 KB · Weergaven: 71
  • Leuk
Waarderingen: FRMB
Dat is fijn! Goed om te horen dat jullie zo makkelijk een bak konden vinden en dat de vissen het naar hun zin hebben in hun nieuwe onderwaterparadijs!
Je hebt nu ook meer dan genoeg ruimte om - als jullie willen - de koppeltjes uit te breiden naar harems (1 man op 2/3 vrouwtjes), maar dat is helemaal aan jullie natuurlijk ;-)
 
Ik omschreef het inmiddels eerste bericht een beetje verkeerd, heb nu twee silver Molly’s vrouwelijk en n black Molly mannetje, een mannetjes zwaarddrager en twee vrouwtjes. De drie jonkies lijken vrouwtjes te zijn. Misschien nog wat andere soorten erbij. En wat extra plantjes. Heb van easy life profito planten voeding erbij gekregen en alge exit. Ook nog easy carbo maar begreep dat je daar heel voorzichtig mee moet zijn. Welke bacteriën werken het beste voor bij het water verversen, gebruikte tot nu toe diegene die ik bij het starters pakket kreeg.
 

Terug
Bovenaan