Wat is er nieuw

Visbestand.

Jettebel

Member
Lid geworden
5 april 2025
Leeftijd
40
Hallo allemaal, hier een noob die bezig is zichzelf te verdiepen in de wondere wereld van de aquariums. 🙂 Het is veel!!! Heel veel. Dus ik ga stap voor stap.

Ik heb een SuperFish Start 70 gekocht. Vandaag de (voedings)bodem, plantjes en deco ingeslagen en ingericht. Voel me nu al heel stoer!! 🤣.

Ben al een tijdje aan het denken over de visjes. Mijn eerste insteek zijn Guppy’s. Daar word ik zo vrolijk van. En garnaaltjes komen er ook om de bodem te “verkennen”.

En dan… ik heb zoveel twijfel…
Kan ik er bijv zon “zuignap” bij aanschaffen? —> algeneter.

Ik twijfel naast de guppy’s en de garnalen nog over honinggoerami’s, en/of kardinaal tetra’s. Mensen nog wat tips!? (Ik hou van zwierige staarten en kleur.. maar bettas of kempvissen gaat m echt niet worden ben ik al achter 🙁

Ik wil het aquarium niet overbevolken. (Daar zorgen de guppy’s waarschijnlijk wel voor.) Dus een guppy predator zou ook wel kunnen/mogen. Nee ik ben geen killer, maar laat de natuur wel z’n gang gaan als het moet.

Ik lees ook veel over killi vissen?!

Ik hoor het graag!! Groetjes Henriette
(Moet nog wat planten toevoegen hoor, had iets te weinig)

Bijlagen

• IMG_6340.jpeg
    IMG_6340.jpeg
    3.5 MB · Weergaven: 19
Hoi Jettebel

Allereerst welkom op het forum!

Ik heb alvast een paar opmerkingen:
je anubia staat in het midden van de bak in de grond(?) Deze plant heeft de donkerste hoek nodig die je kunt vinden en mag absoluut niet met z'n wortelstok in de grond. Veel mensen binden of plakken 'm ergens op.
Wat betreft je visbestand:
guppen gaan inderdaad flink kweken. Je zult dan dus een rover moeten zien te vinden die niet veel ruimte nodig heeft en je garnalen met rust laat. Ik weet eerlijk niet zo 1,2,3 welke daar geschikt voor is in jouw bak. Kijk eens bij https://aquaforum.nl/threads/lijstje-met-guppenpredators.179274/ (of had je dat al gedaan?) Ik vrees dat je zult moeten gaan kiezen voor ofwel alleen guppenmannen (meningen over verdeeld) ofwel garnalen en geen guppen ofwel guppen + roofvisje en geen garnalen.
Wat betreft 'algeneters': er gaan veel vissen door het leven met die naam en ze variëren van 10 tot 60 cm en van solitair tot groep. Maar ik vermoed dat je de ottoclincus bedoelt?

Ik ben geen fan van kardinaaltetra's in een dergelijk formaat bak, maar op zich kan het geloof ik wel.

Veel succes met de keuzestress...

Goedemorgen Lysia,

De Anubis zit vast op hout. 🙂

Ik heb inderdaad bij de guppenpredatorspost gekeken, ik zal me daar nog wat verder in verdiepen.

Garnalen en Guppen combi moet lukken, ook zal er ergens in deze wondere wereld van de visjes vast een “predator” bestaan die daarbij kan. Ik ga er eens goed voor zitten. Liever wat teveel tijd aan besteden dan achteraf gekke dingen tegen komen.

Ja ik bedoel de ottoclincus, moet nog even wennen aan al die honderdduizend onuitspreekbare namen 🙂

Thanks voor je terugkoppeling 🙂

Je kan aan de R Briggitaea denken met bv wat corydoras op de bodem. Maar ja dan zou ik er geen Guppen bij houden. Met garnalen moet je veel beschutting hebben want anders worden de kleintjes opgegeten.

Guppen zijn de “hoofd”bewoners voor mij. Dat zal ik omheen moeten gaan borduren 🙂

Ik heb vandaag her en der nog wat rond gespeurd en forums bekeken en ik denk dat ik het wel een beetje compleet heb....
Alleen heb ik geen idee of het qua aantallen kan. Tot nu toe heb ik het volgende vissenbestand samengesteld, mocht er iets TOTAAL niet gaan. Laat het dan aub weten. Zoals ik al aangegeven heb ben ik (nog) een noob....

- Guppys: 2 man 5 vrouwtjes.
- 10 garnaaltjes (Om de boel op te ruimen op de grond)
- 2 Honinggoerami's
- 10x neontetra's
- Killis (nothobranchis rachovvi) Voor eventuele overbevolking van de guppy. 1 man 3 vrouw.

Bovenstaande zou op een totaal komen van 33 vissen/garnalen in een superfish 70. 🙂
Ik hoor heeeeeeel graag jullie mening!!

Er is een stelregel van 1cm vis per cm voorruit.
Heb die ook wel opgerekt zien worden naar 1cm vis per liter water.

Heb zelf in de 70l bak altijd rond de 10 kardinalen/neontetras gehad en dan aangevuld met 3 zwarte tetras en wat guppen, dat was voor mijn gevoel wel het maximale wat er in zon bakje past. In mijn geval pakte de zwarte tetra's de jonge guppen.

Ja zover ik weet meestal 1 cm vis per liter water.
Dat zou op een 60cm met 54 liter dus ongeveer 12 Guppen zijn. Maar inderdaad is dit een stelregel want een maanvis zet je niet in een nano van 30 liter.

Er is een stelregel van 1cm vis per cm voorruit.
Heb die ook wel opgerekt zien worden naar 1cm vis per liter water.

Heb zelf in de 70l bak altijd rond de 10 kardinalen/neontetras gehad en dan aangevuld met 3 zwarte tetras en wat guppen, dat was voor mijn gevoel wel het maximale wat er in zon bakje past. In mijn geval pakte de zwarte tetra's de jonge guppen.
Hey Freakert, dus al ik het dus goed begrijp dan is bovenstaande te veel? Eigenlijk moet ik dan de tetra's eruit halen of kan ik deze beperken naar 5 stuks i.p.v. 10? Ik wil niet minderen in de garnaaltjes.

Garnalen vallen buiten die regel, die zijn wel heel neutraal voor een aquarium. (ruimen rommel op en evt voer voor vis)
Dus de neons zou gewoon moeten kunnen

Ik zou zelf een keuze maken tussen OF de killi OF de gourami's

Ja zover ik weet meestal 1 cm vis per liter water.
Dat zou op een 60cm met 54 liter dus ongeveer 12 Guppen zijn. Maar inderdaad is dit een stelregel want een maanvis zet je niet in een nano van 30 liter
Garnalen vallen buiten die regel, die zijn wel heel neutraal voor een aquarium. (ruimen rommel op en evt voer voor vis)
Dus de neons zou gewoon moeten kunnen

Ik zou zelf een keuze maken tussen OF de killi OF de gourami's
Mooi dat die buiten de regel vallen haha... scheelt alweer een stuk. Dan word het een hele moeilijke keuze tussen de killi's of de gourami's.... Vind ze beiden prachtig. Maar de killi's zijn de gup predators..... Die heb ik denk ik ook wel nodig... Keuzestressssss

Ik zou rustig met guppen en tetra's beginnen, kijken hoe dat gaat, en dan evt nog wat toevoegen.
Jonge gup kan je er evt altijd zelf ook uit vangen

Ik zou rustig met guppen en tetra's beginnen, kijken hoe dat gaat, en dan evt nog wat toevoegen.
Jonge gup kan je er evt altijd zelf ook uit vangen
Ja dat is natuurlijk ook een hele slimme!!! Step by Step!! Thanks voor de info, daar ga ik mee beginnen en dan kan ik altijd nog kijken wat wel of niet mogelijk is. (ik heb zo een flauw vermoeden dat wanneer dit aquarium werkt/draait etc en ik blijf het echt interessant vinden dat er gauw een grotere zal gaan komen hahaha)

Altijd denken in weken @Jettebel . Het filter mag je ook de tijd geven met de nieuwe bewoners zodat de bacteriën telkens hun werk kunnen doen.
Ja ik bedoel het ook niet op korte termijn hoor 🙂. Maar ik hou van 10 stappen vooruit denken.

Dat werkt niet met natuur 😉
Ik laat de natuur gewoon lekker zijn gang gaan. Maar ik kan wel 10 stappen vooruit denken in zaken die ik aan moet schaffen of welke combinaties ik van vissen kan maken. Ik ben niet iemand die zo even een aquarium haalt, er een sloot water in gooit en dan een stapeltje vissen aanschaft. Dat bedoeld ik er meer meer 🙂

Voor zover ik weet (maar heb ze nooit zelf gehad) is de nothobranchis rachovvi wel gevoelig voor juist waterwaarden, dus de vraag is dan: wat komt er voor water uit jouw kraan? Verder heb je ook een dekruit nodig.

De waterhardheid bij ons is vrij hard, 7.7, dus dat zou ik dan even uit moeten zoeken wat mogelijk is.

En het aquarium is afgesloten, dus dat zou geen probleem moeten zijn.

nothobranchis rachovvi
Die heb ik ook gehad en dat was geen succes en de ph mag 6-7,5 zijn. Kun je beter een makkelijkere en sterkere soort nemen.
Maar met een ph van 7.7 is de keuze niet groot denk ik.

Bovenstaande zou op een totaal komen van 33 vissen/garnalen in een superfish 70
Uitgaande van 4-5 cm per vis zou ik het op max 15 visjes houden en al helemaal met een binnnenfilter.

Oké, duidelijk. Maar wat is er dan wel mogelijk? Want ik hoor alleen maar dingen die eigenlijk niet mogelijk zijn. 🤣

Klinkt alsof je al toe bent aan een groter aquarium :DD

Ik zou beginnen met een stuk of 10 a 15 visjes formaat tetra/gup, dat moet zeker goed komen

Klinkt alsof je al toe bent aan een groter aquarium :DD

Ik zou beginnen met een stuk of 10 a 15 visjes formaat tetra/gup, dat moet zeker goed komen
Ja ik heb ook zo een donkerbruin vermoeden dit dit aquarium gaat eindigen als garnalenbak en dat ik een “potje” ga maken voor een grotere broer/zus…

Maar first things first… eerst er voor zorgen dat dit een prachtig mooi gezond aquarium gaat worden. ☺️

Wat ook kan is een leuke school Rasbora Briggitaea en op de bodem bv de C Panda en dan kunnen er ook wel wat garnaaltje bij.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan