visbestand


vissen

Well-known member
Lid geworden
20 januari 2010
Berichten
247
Ik ben er van het weekend achter gekomen dat me aquarium lek is dus als een malle alles eruit gehaalt. Het was een 180 liter bak die net was ingedraait. De avond daarvoor had ik de eerste bewoners al gehaald.

Nu heb ik gisteren naar de bak gekeken en hij is op verschillende plekken lek en heb daarom een nieuwe gekocht. Na wat meten ben ik voor een rio 240 gegaan.
Die sinds vandaag staat in te draaien.

Dus ik ben opzoek naar een nieuw visbestand.
Ik heb dus adgelopen vrijdag 10x corydoras trilli gehaald. Nu wil ik voor de middenlaag roodneuszalmen en voor de oppervlakte ben ik er nog niet uit.

Weet iemand een leuke oppervlaktevis?
En voor de aantallen. Kan ik de cory's uitbreiden na 15 en de roodneuzen 25 stuks.

Het aquarium is een beetje Zuid- Amerikaans ingericht maar het hoeft niet biotoop corect te zijn.
 
epiplatys annulatus als je water niet te hard is. Heeft een afrikaanse herkomst.
 
Carnegiella strigata, geldt ook voor dat het water niet heel hard mag zijn
 
Ik zou in elk geval even wachten met nieuwe vissen toe te voegen.
Totdat alles weer in evenwicht is.
 
Dat ga ik ook zeker doen. Laat hem eerst indraaien maar ik bekijk nu alleen de mogelijkheden.
 
Dat is behoorlijk vervelend, een van m'n grootste angsten in de hobby :(
Je zou ook voor een Nannostomus soort kunnen kiezen, bijv. Mortenthaleri of Beckfordi. Mooie visjes die druk zwemmen in de bovenste waterlaag en het midden. De combi met Roodneuszalmen vind ik persoonlijk erg leuk, aangezien deze vaak wat laag bij de bodem zwemmen.
 
Dat kun je wel zeggen ja. Was er gelukkig redelijk snel bij maar als je het bureau helemaal nat is. En de grond helemaal blank sta je raar te kijken.

Dan ga ik eens kijken naar de nannostrommus becfordi.
Stel dat ik deze neem samen met de roodneuzen en de cory's aan welke aantallen moet ik dan denken?
 
Nu nog een blikvanger vinden. Ik weet niet of dit kan maar zat de denken aan een groepje indische glasmeervallen.
 
Ik weet niet of die mss net iets te groot worden (15 cm, de meeste vissen hebben het liefst minstens 10x hun lichaamslengte)
 
Ik had gelezen dat ze meest niet groter worden dan 10 cm en op filmpjes is te zien dat het niet echt actieve zwemmers zijn.
 
Moeten in principe wel kunnen hoor maar begreep dat het lastige kostgangers kunnen zijn dus zou daar nog ff over verder zoeken.
Balen van je bak maar wel mooi gelijk een slagje groter!
Zou nu eerst nog een tijdje wachten met nieuwe bewoners nemen tot het echt zeker is dat je nieuwe bak in balans is.
 
Dat ga ik ook zeker doen. Zijn er nog andere opties voor een leuke blikvanger?
 
En voor de aantallen. 15x nanostromus beckfordi en 25x hemigrammus bleheri?
 
Dat ga ik ook zeker doen. Zijn er nog andere opties voor een leuke blikvanger?

Een soort dwergchiclide zou erg mooi zijn geweest in je bak, alleen is de combinatie Corydoras en een chiclide welke laag bij de bodem blijft eentje welke problemen geeft voor beide vissoorten.
Misschien dat Dicrossus filamentosus of Laetecara dorsigera een optie zou kunnen zijn, aangezien deze soorten (naar mijn weten) meer midden georiënteerd zijn dan bijv. een Apistogramma soort. Alleen heb ik geen idee of de combi met Corydoras goed te doen is. Misschien dat iemand hier daar ervaring mee heeft.


En voor de aantallen. 15x nanostromus beckfordi en 25x hemigrammus bleheri?

Dat zal geen probleem zijn :)
 
Bedankt voor de aantallen vind dit altijd moeilijk in te schatten.
 
Je kunt ze dus beter wel noemen, met een keurig voorbehoud, dan dat je ze niet noemt en een goed idee zo niet belicht wordt :!
 
Maar het is dus niet mogelijk om een andere bodembewoner te combineren in mijn bak?

Zijn er ook leuke soorten die niet bij de bodem leven?
 
Een soort Apistogramma of Dicrossus zou ik niet aanraden, aangezien deze een territorium vormen op de bodem en zich erg gestresst gaat voelen door het gedrag van de Corydoras welke je al hebt en vice versa. Als je met bodembewoner een paar L-nummers of bijv. Pangio kuhlii of een andere niet territoriale vis bedoelt dan is dat geen probleem. Je zou ook kunnen denken aan labyrinthvissen als blikvanger.
 
Zat effe te kijken naar een laburinthvis en vind de diamandgoerami erg mooi.

Nu lees ik op internet dat een koppel in een 1,20 bak past maar ik zou ook voor een kleinere soort kunnen gaan. Waar ik er dam meer van kan nemen.

Is dit een kwetsie van smaak of is een koppel diamandgoerami mooier.
 
Nu heb een aantal dagen geleden een groep van 15 beckfordi's gekocht. De verkoper vroeg hoeveel mannen ik wilde en zei toen een stuk of 4 max 5. Dus hij schepte ze eruit. Ik zag dat hij 4 mannen had. Nu een paar dagen later kom ik erachter dat ik maar liefs 8 mannen heb.

Dus ik ga weer proberen om die 4 mannen om te ruilen als dit mogelijk is.
Al die schijngevechtrn zijn pachtig maar dit is teveel van het goede.

Nu las ik dat ze vooral in de bovenlaag zemmen maar bij mij zoeken ze ook de middenlaag op. Is dat normaal? of vinden mijn licht te fel want als het licht uit is schieten ze wel naar boven.
 
Nu las ik dat ze vooral in de bovenlaag zemmen maar bij mij zoeken ze ook de middenlaag op. Is dat normaal? of vinden mijn licht te fel want als het licht uit is schieten ze wel naar boven.

N. beckfordi houdt zich met name op in de bovenlaag, maar wil ook vaak in de middenlaag zwemmen. Dat is normaal gedrag voor deze soort. Je zou evt. het licht wat kunnen dempen middels drijfplanten e.d. Dit zorgt ervoor dat ze zich veiliger voelen hoog in de bak.
 
Okee, heb het idee dat ze zich nu wat meer bij de oppervlakte ophouden. Nu was ik eerst van plan om hier roodneuzen bij te doen. Maar nu ik 16 potloden, 9 corydoras trili en 4 overgebleven kardinalen heb zemmen. Vind ik dat echt veelste druk worden.

Er kom waarschijnlijk wel een harem goerami's bij maar voor de middenlaag twijfel ik of ik hier wel een grote school aantoe moet voegen.
 
Ik heb besloten om geen goerami's te nemen en verder ook geen school voor de middenlaag. Nu ben ik ik eigenlijk opzoek naar een cichlide die zich ophoud in de middenlaag. Dit omdat de bodem al voor een gedeelde bezet is.

Als ik op internet zoek dan vind ik vooral cichliden die op de bodem leven maar ik vind niet veel soorten die in de middenlaag leven. Iemand ideen?
 
beetje een oud topic maar heb inmiddels wat langer nagedacht en rondgekeken. mijn cory's zijn eruit en wil hier inplaats daarvan de Mikrogeophagus altispinosus nemen. Een groepje van 2 mannen en 3 vrouwen kan dit? Verder het ik bovenin de nannostrommus Beckfordi zitten dus me middenlaag is leeg. Zou hier een school Pristella maxillaris bij kunnen?

Mijn oog is op dit visje gevallen omdat de vissen goed scholen en niet te veel kleur hebben. Dus vallen de altispinosus meer op.
 
Neem een groep van 4 of 6. Bij jonge dieren is het onderscheid man vrouw echt niet te maken, ook al zeggen ze in de winkel van wel.

Vervolgens is het hopen dat je een of twee koppeltjes overhoud dan kan de rest terug naar de lfs. Ik heb ze hier met corydoras panda en dat gaat helemaal prima zolang ze geen nest hebben.

Koop zo snel mogelijk drijfplanten, mosselplantje is perfect, daar zitten je beckfordis graag tussen. Als je een groep altispinosa neemt zorg voor maaskeien als afzetplekken en zichtonderbrekingen door middel van hout en dergelijke.

Wat voor bodem heb je? Voor corydoras heb je absoluut fijn zand nodig en voor altispinosas ook.

Als alternatief voor de altispinosa kom je uit bij Laetacara Curviceps of Dorsiger of bij de Cleitharaca maronii. Laetacara zelfde verhaal als alti, klein groepje beginnen. Maronii Kun je geloof ik wel als koppel halen.
 
Drijfplanten heb ik al en ook een grote vallesneria die een deel van de oppervlakte bedekt. Verder heb ik een donkere zandbodem en is mijn water lichtbruin gekleurt en aangezuurt.

Ik twijfel nog tussn die soorten maar daar us geen haast bij.
 
Neem een groep van 4 of 6. Bij jonge dieren is het onderscheid man vrouw echt niet te maken, ook al zeggen ze in de winkel van wel.
.
Qua gedrag is het wel degelijk te zien. Vaak zijn er al koppels aan het vormen in de winkel bakken.

Als je een winkelier hebt die met geduld bepaalde koppels wil vangen zit je gelijk goed..
 

Terug
Bovenaan