Vision 180 onderhoud

B

beginner124

Guest
Beste,

Ik heb recent een 2dehands vision 180 gekocht, nu heb ik enkel ervaring met een kleiner 60l aquarium.

Momenteel zit er nog niet veel vissen in en er zitten echte planten in.

NU wou ik eens even vragen, er bestaan tal van producten op de markt die ik wel soms gebruik in mijn kleiner aquarium. Maar in een groot gaan deze er vlot vandoor met het nodige prijskaartje :)

Als PO4, NO2 en 3 OK zijn, gebruiken jullie dan nog nitrivec als jullie water verversen? Is nit noodzakelijk?
Tevens moet er bv florena worden bijgevoegd voor de planten of gebruiken de planten enkel de NO3 om te groeien?

Alvast bedankt.
 
Je kan het allemaal zo uitgebreid maken als je wil.
Ik heb zelf planten die genoeg hebben aan het aanwezige voedsel in de bak dus voeg niks toe verder.
Nitrivec en aanverwante middeltjes zijn alles behalve noodzakelijk in Nederland bv,woon je in een land waar het kraanwater nou niet helemaal jofel is zou het wel kunnen helpen waarschijnlijk.
 
Ik heb mijn kraanwater volledig getest en dit is allemaal OK.

Dus als jullie water verversen voegen jullie geen nieuwe bacteri�n toe?
 
Alleen in het begin bij de startfase gebruik ik Dennerle FB7 BiActive
 
De door jou genoemde producten heb ik nog nooit in mijn vision 180 gegooid. Ken ze zelfs niet eens. Afhankelijk van je budget kun je sleutelen aan je bak. Ik bedoel dan het aan de knoppen draaien. Meer of minder licht, meer of minder co2 enzovoorts. CO2 lijkt me altijd een nuttige investering. Zodra CO2 en licht goed afgesteld staan (voor dat moment) kun je ook eens gaan testen waar een eventueel tekort ontstaat. Misschien ontwikkelt je bak wel geen tekort en groeit alles gelijk perfect. Maar het vooraf aanwezig hebben van plantenvoeding kan in ieder geval geen kwaad. Ook gebruikt een plant naast nitraat ook fosfor, kalium, magnesium, ijzer, sporenelementen, co2, licht enzovoorts om te groeien.

Bij waterverversen voeg je inderdaad geen nieuwe bacteri�n toe omdat die in je filtermateriaal nestelen. Zaak is om niet in 1x al je filters uit te spoelen en bovendien uit te knijpen in aquariumwater dat je bijvoorbeeld weg gaat gooien. Als je bak goed draait en je doet niets geks, dan zul je niet in 1x je bacteriecultuur verliezen.
 
Wat voor een klein bakje geldt, gaat ook op voor een groter bak(je) :p :d

Wellicht (nogmaals) ons artikel over het opstarten van een aquarium, geschreven door Tien, door te nemen en dan specifiek onderstaan passage ;)

Wachten
Dan komt het moeilijkste deel van het opstarten van een aquarium. Namelijk het
wachten... En wel minstens 3 weken lang.
In deze periode is het de bedoeling dat er een bacteri�ncultuur komt in je filter, de bodem en het water. Dit komt er niet zomaar, gooi zo af en toe een beetje vissenvoer
in je aquarium tijdens deze opstart periode. Dit gaat liggen rotten en dat geeft weer
voeding aan de bacteri�n die strakjes de taak op zich nemen om het water schoon te
houden. In feite komt het erop neer dat straks het nitriet (wat ontstaat uit de ammonia
uit ontlasting van de vissen en rottende delen) omgezet wordt in nitraat wat weer
gebruikt wordt als voeding voor je planten.
Uiteindelijk komt er na ongeveer 3 weken een nitrietpiek, dit komt omdat je bacteri�n nog niet voldoende aanwezig zijn om alles goed om te kunnen zetten in nitraat.
Nitriet is puur gif voor je vissen en daarom is het nog niet aan te bevelen om al vissen in het aquarium te hebben.

Wat geldt voor een opstart, geldt ook voor het onderhoud.
Dus geen dure middeltjes maar geduld en visjes met mate.
 
Bedankt voor de info. Dus voor jullie planten gebruik je dan enkel licht en CO2, geen aparte voeding?

Het aquarium draait tevens al anderhalf jaar.
Heb het water meegenomen in bidons, alsook de vissen en vuile filter ...

Nu was het plan een weekje met rust te laten, de vissen wat te laten ontstressen van de trip en dan eens wat water te verversen, alsook de bodem proper te maken. Bij mijn klein aquarium doe ik steeds wat bacteri�n er terug bij met nieuw water.
 
Als je aquarium goed in balans is hoef jee nooit bacteri�n toe te voegen ;)

CO2 en voeding zal afhangen van de gekozen planten en van de hoeveelheid licht die je boven de bak hebt hangen. Wellicht kan je eens gaan neuzen in dit deel van het forum ;)
 
Je plant laat zelf zien of hij genoeg van alles krijgt. Krijg je bijv. gele bladeren of bladeren met gaten, dan weet je dat er ergens een tekort is. Sterker nog, je hebt er dan vaak ook algen bij. Mijn bak heeft bijvoorbeeld een tekort aan ijzer. Dat is dus wat ik bij bemest. Bij jouw bak kan dat weer heel anders zitten. Kijk goed naar je planten zou ik adviseren. Mocht het dan zo zijn dat er iets niet goed is, ga dan niet ineens 5 dingen wijzigen. Langzaam bijstellen werkt beter. Een aquariumplant heeft meer moeite met extreme wijzigingen dan een alg.
Staat CO2 te laag, zet deze dan bijvoorbeeld een half uur per dag langer aan. Dan pak je al 3,5 uur op een week. Voortdurend aan het ventiel van je installatie zitten, zorgt voor grotere schommelingen. Als je ventielbalans dus goed staat, dan kun je op je tijdklok bijsturen. Daarna kijken wat er gebeurt. Wannee je veel over planten en algen wilt weten, dan zou ik je de aquascaping blog van Gilles willen adviseren. Even googlen op aquascaping blog, kan niet missen.
 
Je bak moet denk ik nog indraaien dus. Ik zou voor de planten wel wat plantenvoeding geven eerst. Na enkele weken kun je kijken wat de waarden zijn en of het nodig is om verder bij te bemesten.
 
Terug
Bovenaan