Wat is er nieuw

Vision 260 van Malawi naar Plantenbak, tips nodig!

samgeusens

Well-known member
Lid geworden
4 juni 2008
Berichten
59
Locatie
Nijmegen
Hallo allemaal,

Ik heb dit aquarium al 3 jaar en wil na jaren Malawi's te houden overstappen op een plantenbak.

Ik had wit fijn zand, zoals je op de foto ziet heb ik nu zwart grind gekocht. Verder heb ik een Co2 installatie van Colombo (incl 800gr fles en magneetventiel) gekocht die ik morgen ga aansluiten. Ik heb de pomp nu aangezet om alvast in te draaien.

samvision.jpg


De waterwaardes van het water wat er net in zit zijn:
PH: 6.8
KH: 0
GH: 16
NO2: 0
NO3: 0

Nu mijn vraag; wat is het beste om (gezien deze waardes) te doen en hoeveel bellen CO2 moet ik straks toevoegen?


Ik ga dit weekend planten en een lange termijn CO2 test bestellen bij aquaplantplantsonline.nl, daar zitten de volgende planten in:

1. Ludwigia mullertii 2x terracotta
2. Ceratopteris thalictroides 1x pot
3. Alternanthera reineckii 1x pot
4. Hygrophila polysperma 2x pot
5. Echindorus bleheri 1x pot
6. Limnophila heterophylla 1x pot
7. Hydrocotyle leucocephala 1x pot
8. Lobelia cardinalis 3x pot
9. Samolus floribundus 2x pot
10. Heteranthera zosterifolia 2x terracotta
11. Echinodorus tenellus 1x pot
12. Cryptocoryne wendtii groen 2x pot
13. Nomaphila siamensis parvifolia 1x pot
14. Eleocharis acicularis 1x pot

Volgende week wil ik ook nog een mooi stuk kienhout gaan kopen in de winkel.

Ik hoop op een paar goede tips wat betreft mijn water.

Groet,
Sam
 
Excuus, de KH is 4
 
Sam, is dat zo'n plantenset? Waarom combineer je niet zelf (met hulp van forumleden) iets?

EI is leuk, maar let er ook op dat je bewoners er tegen kunnen (er zijn soorten die absoluut niet goed tegen toevoegingen kunnen).
Oftewel, neem in je eventuele keuze voor EI ook mee wat voor bewoners je wilt.

Zelfde geldt trouwens voor je bodembedekking. Grind sluit eigenlijk een aantal soorten uit (Corydoras, Pangio, cichliden) daar ze in meerdere of mindere mate last hebben van grind. Corydoras kunnen niet zo lekker grondelen, cichliden kunnen niet zandhappen, etc. Nu is je bak nog niet bewoon en niet beplant dus kun je nog makkelijk veranderen.
 
Via mede liefhebbers kun je vaak toch wel stekjes bekomen. Leuk en je maakt gelijk weer contacten.

EI zet eigenlijk de planten centraal in het systeem. En dat sluit indd zoals Ivo aangeeft de meer gevoelige visjes uit.
 
Samgeusens, ik kan je geen tips geven maar zou je hier een paar foto's van je bak willen posten als die klaar is ? Ik heb namelijk dezelfde bak als jij en ik kan een paar mooie voorbeelden altijd gebruiken ter inspiratie voor de mijne 🙂
 
de achterwand laat je ook zitten? als je er toch een plantenbak van gaat maken, en de achterwand vol bouwt met hoge planten. zul je de achterwand nog amper zien. misschien een idee om de achterkant gewoon zwart te maken? lijkt mij iig mooier.
 
AquaCafe
Help Users
  • No one is chatting at the moment.
      BlupGup: truste!
      Terug
      Bovenaan