Wat is er nieuw

Vision 260

Integra

Member
Lid geworden
28 oktober 2024
Leeftijd
42
In hoeverre kom je goed weg met de standaard LED verlichting van de Juwel Vision 260?
Of is het eigenlijk noodzakelijk naar alternatieven te kijken? En zoja, wat zijn (betaalbare) alternatieven?

Het aquarium moet nog aangeschaft worden, qua inrichting is de planning een donkere bodem en achterwand.
Bewoners:

20x Paracheirodon Axelrodi
12x Desmopuntius Pentazona
15x Corydoras (Soort nog te bepalen)
1x Ancistrus Dolichopterus Red

op zich is er niets mis mee, alleen veel licht (lumen/liter) en enkel aan/uit dus geen dimmen mogelijk

op zich is er niets mis mee, alleen veel licht (lumen/liter) en enkel aan/uit dus geen dimmen mogelijk

Vandaar dus de vraag...
Kun je er gemiddeld genomen goed mee weg komen, of is het eigenlijk beter/noodzaak om naar alternatieven te kijken?

Of deze “oude” LED verlichting (multilux) voldoende lm/L geeft kan ik niet beoordelen, het is immers niet gespecificeerd door Juwel, niet dimbaar is wel gespecificeerd.
De verlichting bepaald uiteindelijk de keuze in planten.

Persoonlijk zou ik bij een nog nieuw aan te schaffen bak niet voor deze keuze gaan, maar voor betere verlichting.

Hoezo niet gespecificeerd? Het aantal lumen is bekend van de lichtelementen van Juwel.
Verder is het aantal lumen per liter van standaardJuwelbakken toereikend voor weinig eisende tot mediumplanten. Als je voor rode of veeleisende wilt gaan, ga je met Juwellicht tegen een muur oplopen.

Hoezo niet gespecificeerd? Het aantal lumen is bekend van de lichtelementen van Juwel.
Verder is het aantal lumen per liter van standaardJuwelbakken toereikend voor weinig eisende tot mediumplanten. Als je voor rode of veeleisende wilt gaan, ga je met Juwellicht tegen een muur oplopen

Misschien kijk ik erover heen maar het aantal lumen is niet gespecificeerd, wel de kleurtemperatuur (K)
(Juwel specificeert voor de nieuwe HeliaLux wel het aantal lumen in lm/Watt)

https://www.juwel-aquarium.de/nl/accessoires/verlichting/led/multilux-led
IMG_0554.jpeg

Productomschrijving​

Info:
Juwel MultiLux LED lichtbalk 2 x 23 watt 120 cm.

Deze complete LED lichtbalk zorgt voor heldere verlichting en uitstekende groei van de planten door de moderne MultiLux LED-verlichtingstechnologie van Juwel. De verwisselbare LED buizen zorgen voor een optimaal lichtspectrum en tegelijkertijd besparen ze 50% energie in vergelijking met T5.

Niet dimbaar en niet te gebruiken met een dimmer/controller en ook niet uitwisselbaar met TL verlichting.

LED buis lengte: 1047 mm.
Meegeleverde LED's: 1 x 23 watt Day & 1 x 23 watt Nature.
Kelvin: 9000/6500.
Lumen: 6670.
Geschikt voor Aquaria: Rio 240, Rio 300, Rio 350 & Vision 260.

Het is even wat meer zoekwerk....

Misschien kijk ik erover heen maar het aantal lumen is niet gespecificeerd, wel de kleurtemperatuur (K)
(Juwel specificeert voor de nieuwe HeliaLux wel het aantal lumen in lm/Watt)

https://www.juwel-aquarium.de/nl/accessoires/verlichting/led/multilux-led
Bekijk bijlage 381506
En juist die Kelvinwaarde maakt dat ik nooit zou kiezen voor Juwel. Zeker bij plantenbakken is een waarde van 5000 Kelvin, ongeveer het middaglicht, wel het maximum. Producenten hebben de neiging om een hoge waarde te kiezen qua Kelvin omdat dit een koeler licht geeft wat feller lijkt dan warmwit. En dus daarmee een hogere lichtsterkte suggereert.

Gelukkig is er ook keuze voor wat je mooi vindt, planten houden vooral van intensiteit.

Met veel nieuwe WRGB lampen is het mogelijk om dit naar smaak aan te passen (RGB) maar de basis wit (W) moet wel voldoende intensiteit (lumen) hebben en is zelden gespecificeerd in kleurtemperatuur (K)

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan