visjes hebben honger?


X

xIngrid

Guest
Ik heb sinds een week of drie mijn eerste visjes aangeschaft (twee goudvisjes) maar ondanks dat ik overal lees dat het bijna onmogelijk is om die beestjes te weinig voer te geven krijg ik toch het idee dat ze honger hebben. (ze 'happen' constant naar de steentjes op de bodem om deze gelijk weer uit te spugen en sinds een paar dagen happen ze de blaadjes van de plantjes en ook deze spugen ze uit. Met bij dit laatste het gevolg dat het water na een dag of twee vol zit met rond dobberende blaadjes.)

Mijn eerste oplossing: meer voer, visjes happy. Nu trek ik alleen na drie weken afmeten hoe veel ze nu te eten moeten, dat als ik ze iets meer geef, ze naar lucht gaan happen. Ik las op internet dat dit dus kan komen door te veel voer -> slechte waterkwaliteit -> visjes gaan happen naar lucht.
Op het potje staat: ��n x per dag voer waarmee ze 3 minuten zoet zijn. Over de hoeveelheid die ik ze geef doen ze lang geen 3 minuten, maar nogmaals, als ik ze meer geef happen ze een dag later constant naar lucht.

daarom bij deze de vraag: zouden de vissen echt honger hebben, of interpreteer ik het verkeerd? En wat zou ik er evt aan kunnen doen?
 
Welkom,Ingrid,op het Af.

Vertel eerst eens meer, hoe groot is de bak?
Zit er een filter in?
Staan er ook plantjes in?

Laat het bakje eens zien.
http://aquazone.leeuwen.nu/downloads/se ... Upload.exe.
Wil je antwoorden, beantwoord deze dan eerst,graag.

Erger is het,als ze te klein zitten.(vergroeien).
En constant in hun eigen vuil zwemmen.
 
Ik ben op dit moment bezig met de aanschaf van een grotere bak van 60x40x40 (met filter). Ik had de visjes al gekregen voordat ik las dat de kom waarin ik ze kreeg niet alleen te klein is maar ook helemaal niet goed voor de beestjes (als ik een badkuip had gehad zou ik ze tijdelijk daarin hebben ondergebracht, maar helaas. :( )

Ze zitten dus nu in een kom zonder filter met een plantje dat ze sinds een paar dagen helemaal kapot eten.

Zodra ik merk dat ze veel aan het wateroppervlak hangen ververs ik een deel van het water, maar daar schikken de vissen erg van (logisch) en dit probeer ik dus te beperken tot een minimum.
 
Nou,laat ze dan maar even schrikken. ;)
Wennen ze wel aan.
In vuil water zwemmen is erger,hoor. :stars:

60 is in ieder geval al beter, groter NOG beter. :thumbs:
Ze groeien snel ,hoor.
 
Is een emmer o.i.d niet groter dan de huidige kom?
 
Misschien,maar niet zo mooi,he.
 
Als ik het idee krijg dat het nodig is doe ik dat ook, maar het water ziet er verder niet vies uit. Het is mij alleen om het happen naar lucht.
Ik had ook graag een nog grotere bak gekocht, maar helaas heb ik daar de ruimte niet voor..

Maar om nog even terug te komen op mijn originele vraag: kan ik ze dus beter wat meer voer geven en het water elke dag deels verversen? Ik vind het maar gek dat ze opeens het plantje opeten/uitspugen, dit is echt pas sinds een dag of drie.
 
Hoe het eruit ziet is niet zo'n probleem, het is immers maar tijdelijk. Maar een groot deel van de tijd liggen ze toch wel naar buiten te loeren en zwemmen ze onderin de kom. Ik vraag me dus af of ik ze met een emmer een plezier doe, die zou alleen in hoogte meer ruimte bieden.
 
Ik zou zeker dagelijks verversen,er zit immers geen filter in.
 
Het water dagelijks deels verversen en op zoek naar een grote emmer, ga ik doen!
Dan trek ik bij deze zelf de conclusie dat ik ze dan ook wel wat meer te eten kan geven :D
 
welke soort goudvissen heb je
zijn het echt de klassiek goudvissen of sluierstaarten
 
xIngrid zei:
Hoe het eruit ziet is niet zo'n probleem, het is immers maar tijdelijk. Maar een groot deel van de tijd liggen ze toch wel naar buiten te loeren en zwemmen ze onderin de kom. Ik vraag me dus af of ik ze met een emmer een plezier doe, die zou alleen in hoogte meer ruimte bieden.

Speciekuip dan?
 
Ik zou niet te veel voeren nu ze in een kom zitten, en dagelijks water verversen. Een 60cm bak is alsnog veel te klein voor de vissen. De vissen vergroeien in een te kleine bak en zullen snel ziek worden en niet oud.....

Als je echt graag vissen wilt houden zou ik naar andere vissen op zoek gaan en uiteraard is een kom alleen geschikt voor een bos bloemen.... dat ze die dingen nog verkopen!

Goudvissen horen thuis in een vijver, de sluierstaart kun je in een aquarium houden maar dan wel 1 van 120cm....
 
Pff er is niet gelijk brand hoor... Mijn buuf heeft sinds jaar en dag een kom/vaas op het aanrecht staan met een goudvis. Ik zeg niet dat het diervriendelijk is, zeker niet, maar ze liggen niet meteen de volgende ochtend op hun rug.

Ik zou gewoon lekker op zoek gaan naar een groter aquarium, en ze tot die tijd laten zitten. Ze zijn vast nog jong en klein.
 
"meteen op de rug liggen", "niet meteen brand" is dat een apart criterium of...?

Het komt bijna over alsof er niet op een vroeg tijdstip al schade kan ontstaan.
 
Mmmm. ligt eraan wat hij bedoelt. :daisy:

Ammoniak vergiftiging?
 
Nou, blijkbaar kunnen ze jaren in een kom zitten zonder dat het fout gaat? Dus een dag meer of minder maakt dan heus geen verschil. Zeker niet aangezien dit waarschijnlijk nog kleine exemplaren zijn. Gewoon deze week een aquarium uitzoeken en ze overzetten, je hoeft nu echt niet bij de buurvrouw om een grote emmer gaan vragen..

Dat is wat ik bedoel ;-)
 
De ene is een sluierstaart en de ander een gewone goudvis. De sluierstaart is echt nog klein, voor hem/haar is het dus nu nog niet zo'n probleem. De ander is naar mijn mening echt te groot voor mn kommetje.
Ik heb overwogen ze te vervangen voor visjes die w�l in een 60cm bak kunnen, maar ik denk niet dat ik zo 1,2,3 een beter plekje vind voor een goudvis van een 8cm en een kleine sluierstaart..

En dat ze jaren in een kom kunnen zonder dood te gaan vind ik niet per se een positief iets, als ze al die jaren pijn hebben van vergroeiing en zich nog net horizontaal kunnen strekken zonder de rand van de kom te raken.. (overdreven, maar je snapt wat ik bedoel :) )
 
navyblueboss zei:
Nou, blijkbaar kunnen ze jaren in een kom zitten zonder dat het fout gaat? Dus een dag meer of minder maakt dan heus geen verschil. Zeker niet aangezien dit waarschijnlijk nog kleine exemplaren zijn.

Ja hoor, ik ken er een die wel 20 jaar geworden is en heel klein gebleven is. Maar dat dier heeft natuurlijk geen spoortje van leven gehad. En dat is nu wat ik bedoel .....
 
Pff mensen lezen! Ik zeg toch ook dat het niet diervriendelijk is, en het ook helemaal niet de bedoeling is om het zo in een kom te laten stressen?? Ik zeg alleen dat je niet meteen nu actie hoeft te onderhouden maar rustig deze week een mooi thuis voor ze moet gaan zoeken.

Ik vind overigens dat goudvissen helemaal niet in een aquarium horen, maar dat is een ander verhaal.
 
Lezen ??? Kijk dan eerst eens wat je zelf schrijft : Nou, blijkbaar kunnen ze jaren in een kom zitten zonder dat het fout gaat?

Zorg er dan eerst eens voor dat je dit soort dingen niet meer hier neer zet, daarna kan je over lezen beginnen
 
navyblueboss zei:
Ik vind overigens dat goudvissen helemaal niet in een aquarium horen, maar dat is een ander verhaal.
Als we ruimte hadden gehad, had ik een vijver aangelegd, maar helaas.

En dan te bedenken dat ik wel goudvissen mocht, maar mijn vader een kat te veel verantwoording vond.. :p
 
nu antwoord op de vraag,

Een goudvis/sluierstaart wil altijd wel eten als je ze nu 1 of 10x voer geeft zullen ze wel eten.
(niet dat het verstandig is)
het lucht happen kan duiden op een zuurstof tekort.
of slechte water kwaliteit.
een goudvis hoort niet in een kom laat dat duidelijk zijn.
een aquarium met filter is velen malen beter.
een 60 cm bak is inderdaad te klein voor 2 visjes maar kan in het begin echt wel.
laat de bak meegroeien met de visjes.
let wel dat goudvissen vrij snel groeien dus betekend dat je toch snel naar een 80 cm moet daarna na 100 cm enz.
gelijk een grotere bak neerzetten kan natuurlijk ook.
ik laat de vissen mee groeien met de bak bij mij zitten ze inmiddels in 120 cm en begonnen krap jaar terug met 40 ltr.
alle vissen nog steeds in leven en happy.
door het op deze manier te doen kan je zelf elke x de over weging nemen of je groter gaat of dat je een nieuw onder komen zoekt.
is een mening,niet gelijk in de stres schieten.:)
een aquarium vind je voor weinig op bv marktplaats.
en beleef het houden van goudvissen/sluiers :)
wat ik een zeer mooie vis vind om te houden.

groet
 
Goudvissen vraag en antwoord topic:
Als AquaForum onderschrijven we de volgende minimum eisen voor het houden van goudvissen.

Een gewone goudvis behoort niet thuis in een aquarium, maar in een vijver
Dan kun je dus wel de bak laten 'meegroeien' met de vis - dure aangelegenheid, vergeleken met in eenmaal een fatsoenlijke bak neerzetten - maar die fatsoenlijke bak bestaat dus niet, aangezien ze in een vijver thuishoren. Dwijlen met de kraan open noem ik dat ...

Geen vijver = geen goudvissen dus, aldus het topic. Heb je plek voor een 120cm bak dan kun je met goed fatsoen een aantal leuke sluierstaarten houden.

Met andere woorden: bekijk rustig welk formaat aquarium je kwijt kan en pas daarop de bewoners aan. Genoeg leuke visjes te vinden voor een bakje van bv. 60cm.
 
tsja maar de vissen zijn er al.
dus het rustig kijken welk aquarium je kwijt kan en daar je vissen op aan passen is te laat.
eerst andere bak dan kijken wat je wil of wat in het budget past lijkt mij.
 
ja, de GOUDvissen zijn er al. Vissen die dus niet in een aquarium behoren. Vrijwel alles aan huiskameraquarium wat je daarvoor regelt zal op den duur tekortschieten, hence het "dwijlen met de kraan open".
Dat rustig bekijken wat je wilt slaat dus op de situatie nadat de goudvissen zijn herplaatst naar een vijver... en de grap is dan dat je met een schone lei kan beginnen: rustig bekijken wat je wilt, wat mogelijkheden zijn.

Ik was misschien in eerste instantie niet duidelijk welke opmerking waarover ging. Foutje.

~ Ivo
 
Ik zie hier een aantal keer een behoorlijke misvatting voorbijkomen. Juist omdat de vissen nog klein zijn hebben ze veel ruimte nodig. Nu behoren ze het hardst te groeien en zullen ze dus het hardst VERgroeien in een te kleine ruimte. Ook het weinig voeren doet onherstelbare schade. Een baby voed je ook niet 1x per dag.

Ik zou kijken of je ze bij iemand in de vijver mag zetten en opnieuw beginnen, maar dan met vissen die geen 30-40 cm. worden.
 

Terug
Bovenaan