visjes vaak dood


D

dancena

Guest
hallo forumleden,

ik heb altijd al samen met mijn vader een aquarium gehad, sinds een jaar of 4 heb ik een eigen 80 cm bak.
ik had daar eerst altijd sumatranen met de botia striata in. de bak liep toen nog niet zo heel erg lekker met veel baardalg/blauwealg enzo. de visjes gingen toen wel vaker dood. op een gegeven moment toen de nieuwe vissen toch weer dood gingen heb ik de bak een tijdje zonder vis gehad en ben 1,5 jaar geleden begonnen met een harem honing gourami en pangio oblonga en minijaponica garnaaltjes. de honinggouramis zijn na enige tijd alle 3 dood gegaan wat ik raar vind aangezien de bak sindsdien goed loopt. de planten groeien de bak uit, bijna geen alg en vuil, misschien ook door de garnaaltjes en ik heb gewoon een goede buitenpomp en verwarming dus daar kan het niet aan liggen.
het evenwicht is zelf zo goed dat ik nauwelijks water meer ververs sinds een aantal maanden en het testen van het water levert alleen een klein tekort aan co2 op meer niet. ik heb nog geen half jaar 2 nieuwe honinggouramis en vandaag zie ik dat er eentje binnenkort toch wel dood zal gaan. ik word er een beetje moedeloos van dat de vissen zo vaak dood gaan terwijl ik nu niet meer zie wat ik fout doe.
ik voer trouwens ongeveer eens in de 3 dagen.
heeft iemand ook zulke ervaring of heeft iemand enig idee wat te doen?
alvast bedankt
 
het evenwicht is zelf zo goed dat ik nauwelijks water meer ververs sinds een aantal maanden en het testen van het water levert alleen een klein tekort aan co2 op meer niet.

Dat zou weleens de oorzaak kunnen zijn want in het water zitten ook stoffen die schadelijk voor de bewoners kunnen zijn en kan je niet meten met een gemiddeld testsetje namelijk.
Hoeveel precies is dan nauwelijks?
 
Als je ververst voer je inderdaad afvalstoffen af en beng je weer de nodige mineralen in en daarom is dat zeker wel belangrijk.
 
Je voert 1 x in de drie dagen waarom?

omdat het volgens mij onnodig is elke dag te voeren. op internet lees ik ook wel eens dat dit helemaal niet zo slecht is en in de natuur zal een vis maar ook veel andere dieren ook niet elke dag veel eten.
daarnaast denk ik dat het niet aan het voeren zal liggen omdat het ene visje nog super gezond is terwijl de andere dat niet is en dit is in dit geval in een week gebeurt terwijl de rest nergens last van lijkt te hebben
 
Dat zou weleens de oorzaak kunnen zijn want in het water zitten ook stoffen die schadelijk voor de bewoners kunnen zijn en kan je niet meten met een gemiddeld testsetje namelijk.
Hoeveel precies is dan nauwelijks?

nauwelijks is mischien 1-2 keer elke 2 maanden
 
Meestal eten ze in de natuur ook niet elke dag veel idd maar hun (beperkte) ruimte in een aquarium is verre van natuur ;)
Misschien is het aangeboden voer voor de ene vissoort perfect geschikt en voor de andere soort niet helemaal en kan de aangeboden hoeveelheid helemaal een tekort voor ze zijn bv.

En hoeveel liter doe je dan die 1-2 keer per 2 maanden?
 
Dus dan blijven er veel gifstoffen in jou water zitten die jij niet eens kunt meten .
Zoek de oorzaak alvast maar niet verder meer !!!
Als je ververst voer je inderdaad afvalstoffen af en beng je weer de nodige mineralen in en daarom is dat zeker wel belangrijk.

oke ik wist niet dat er ook stoffen waren die wanneer je voldoende planten en een groot filter met bacterien hebt niet werden afgebroken.
ik zal nog eens het water gaan verversen maar ook toen ik dat nog wel vaak deed had ik juist meer problemen met algen en al zolang ik me kan herinneren zijn er vaker een enkel visjes zomaar binnen een week doodgegaan. ik vind het toch raar en vooral vervelend.
 
Wat denk je van 1 maal minstens 25 % per week .
ik denk dat dit toch overdreven veel is, ik heb dit 2 jaar gedaan maar sinds ik daarmee stopte heb ik niets bijzonders gemerkt.
ik stopte ermee omdat ik toen blauwalg had en ik las dat wanneer er meer nitraat is dit dan zou stoppen. het heeft geholpen
 
ik denk dat dit toch overdreven veel is, ik heb dit 2 jaar gedaan maar sinds ik daarmee stopte heb ik niets bijzonders gemerkt.
ik stopte ermee omdat ik toen blauwalg had en ik las dat wanneer er meer nitraat is dit dan zou stoppen. het heeft geholpen


Een kwart verversen is over het algemeen echt niet overdreven veel en veel verversen kan ook absoluut geen kwaad als er geen grote ph schommelingen optreden bv
Blauwalg is een bacterie en heeft als hoofdoorzaak vervuiling,verversen brengt normaal gesproken geen vervuiling dus gaat ook niet op in dit verhaal.

Blijft gewoon lastig want zijn een heleboel oorzaken die dode of zieke vissen tot gevolg kunnen hebben...
 
Van de mensen hier ververst 85% elke week , 12 % om de twee weken , 2% om de drie weken en 1% om de maand of langer .....

en dat moet toch heel wat zeggen.
ik ververs bijvoorbeeld 50% per week, soms zelfs per 5 dagen in de malawibak.
er zijn hier zelfs mensen met opgroeiende maanvissen die 2x p/w 70% wisselen.
de gedachten dat oud water goed is voor vissen is ook erg achterhaald mocht dat erachter steken.

ook vind ik 1x in de 3dagen voeren erg weinig.
beter 1x per dag met 1x een de week een dag niet. dus 6/7 dagen in de week voeren.
jonge vissen zelfs meerdere keren per dag voeren.

Doe jij trouwens vaak onderhoud aan het filter?
 
Een kwart verversen is over het algemeen echt niet overdreven veel en veel verversen kan ook absoluut geen kwaad als er geen grote ph schommelingen optreden bv
Blauwalg is een bacterie en heeft als hoofdoorzaak vervuiling,verversen brengt normaal gesproken geen vervuiling dus gaat ook niet op in dit verhaal.


https://www.aquascaping-blog.com/blauwalg
via deze site kwam ik op een tekort aan nitraat als oorzaak van blauwalg.

Blijft gewoon lastig want zijn een heleboel oorzaken die dode of zieke vissen tot gevolg kunnen hebben...

het is zo moeilijk te geloven als je na 2 jaar eindelijk een mooie groene bak hebt die een tijd goed draaide het weer mis gaat...
 
en dat moet toch heel wat zeggen.
ik ververs bijvoorbeeld 50% per week, soms zelfs per 5 dagen in de malawibak.
er zijn hier zelfs mensen met opgroeiende maanvissen die 2x p/w 70% wisselen.
de gedachten dat oud water goed is voor vissen is ook erg achterhaald mocht dat erachter steken.

ook vind ik 1x in de 3dagen voeren erg weinig.
beter 1x per dag met 1x een de week een dag niet. dus 6/7 dagen in de week voeren.
jonge vissen zelfs meerdere keren per dag voeren.

Doe jij trouwens vaak onderhoud aan het filter?

dat doe ik inderdaad vaker dan water verversen, ik doe dan echter niet alle sponsen heel grondig tot ze weer als nieuw zijn. in een aquariumspeciaalzaak is mij ooit verteld dat een paar keer knijpen goed genoeg is en sindsdien doe ik dat, of klopte dat niet?
 
Ja vervelend is dat.

Staat ook een stuk over verversen in je link,

Maak het aquarium goed schoon: hevel mulm af en doe 1x per week een stevige waterverversing om schadelijke stoffen te verwijderen.
 
dat doe ik inderdaad vaker dan water verversen, ik doe dan echter niet alle sponsen heel grondig tot ze weer als nieuw zijn. in een aquariumspeciaalzaak is mij ooit verteld dat een paar keer knijpen goed genoeg is en sindsdien doe ik dat, of klopte dat niet?

dat is nu juist het gene waar je zo weinig mogelijk aan wilt zitten :)
als de uitstroom van je filter sterk verminderd knijp je een spons schoon in een emmer aquariumwater.
ook idd nooit alles tegelijk "schoonmaken"
 
dat is nu juist het gene waar je zo weinig mogelijk aan wilt zitten :)
als de uitstroom van je filter sterk verminderd knijp je een spons schoon in een emmer aquariumwater.
ook idd nooit alles tegelijk "schoonmaken"

ja zo deed ik dat eigenlijk wel. ze zeiden dat je anders alle bacteriën die alles omzetten wegspoelt
 
Ja dan gooi je inderdaad veel goede bacteriën weg dus als de uitstroom merkbaar minder wordt de sponzen om en om doen;)
 

Terug
Bovenaan