Wat is er nieuw

Vissen die lijken op maanvissen

• Onderwerp starter Onderwerp starter ll.dessers
  • Startdatum Startdatum
L

ll.dessers

Guest
Hallo allemaal,

Ik zit sinds dit schooljaar op kot in Leuven en heb besloten om me daar een aquarium aan te schaffen. Al snel werd ik verliefd op de maanvissen en ben ik enkele winkels gaan bezoeken voor wat info, aangezien het houden van vissen toch wel een apart wereldje is (de soorten die niet of wel samen mogen, de grootte van het aquarium,..). Vandaag ben ik een aquarium gaan kopen : Aquarium panorama vs60, deze hadden ze mij in de winkel aangeraden. Maar nu lees ik overal dat een maanvis een veel groter aquarium nodig heeft!? Weten jullie enkele andere leuke vissen die toch nog een beetje lijken op de maanvissen?

WElkom op het Af.

Ja, een maanvis wordt ook groot,he. en hoog.
een vis die op een maanvis likt, zal er niet zijn,dacht ik.
Kijk hier eens. www.corydora.nl

Wat jammer. Het zijn prachtige vissen. dankjewel !!

Wat zou de winkel zeggen als je aangeeft dat je je aquarium wilt terug brengen om een grotere voor maanvissen te kopen?
Als ik je eerste berichtje lees staat er namelijk dat hun advies eigenlijk verkeerd was. Jij bent natuurlijk " ernstig teleurgesteld" omdat je nu geen maanvissen kan houden. Ik ben benieuwd naar de reactie van de winkelier.

Hobbygroet,
Jos Hut

Vissen die echt sprekend op maanvissen lijken ken ik niet.

Maar Gymnocorymbus ternetzi (zwarte of rouwtetra) heeft er wel een beetje van weg, en die heeft een veel minder groot aquarium nodig. Of misschien zou Hyphessobrycon megalopterus (voorheen Megalamphodus megalopterus, zwarte fantoomzalm wat kunnen zijn. Hyphessobrycon robertsi (sikkeltetra) is ook een mooi hoog gebouwde vis, maar de kleur is heel anders dan van een maanvis.
Dit zijn allemaal wel scholenvissen, dus je moet je afvragen of er in jouw aquarium 10 of meer kunnen.

Er zijn liefhebbers van discusvissen die lyrisch zijn over hun vissen
Er zijn liefhebbers van maanvissen die dagelijks voor hun aquarium zitten te genieten . Maanvissen hebben een zeer interessant gedrag en zijn geweldig mooie blikvangers in een aquarium.

Er zijn ook liefhebbers die nog geen maanvissen hebben maar dat wel graag zouden willen. Doe dan geen concessies door andere soorten te nemen, vroeg of laat krijg je daar spijt van en denk je " leuke vissen maarre ik wilde dat ik maanvissen had".

Veel van de mooiste maanvissen uit ons land komen uit Emmen......

Hobbygroet,
Jos Hut

Jos Hut zei:
Er zijn ook liefhebbers die nog geen maanvissen hebben maar dat wel graag zouden willen. Doe dan geen concessies door andere soorten te nemen, vroeg of laat krijg je daar spijt van en denk je "leuke vissen maarre ik wilde dat ik maanvissen had".

Maarre ..... dat geldt natuurlijk alleen wanneer je de mogelijkheid hebt een aquarium van minstens 120 cm. breed en 50 cm. hoog te nemen!

Ik wil al sinds ik heel jong ben maanvissen. Die komen er ook, ooit.. Ik vond mijn Rio 300 toch wat te krap en heb gekozen voor een groep gymnocorymbus ternetzi. Qua gedrag en uiterlijk vind ik ze toch wel in de buurt komen van kleine maanvissen 😉

dat kan ik ook eens proberen! dank u voor de tip 🙂

Jos Hut: Zijn zeker die van u?

ll.dessers: houd rekening dat een panorama60 maar 47cm is en dat je daarom ook veel van de bovenstaande soorten niet kunt houden.

Jos Hut zei:
Er zijn liefhebbers van discusvissen die lyrisch zijn over hun vissen
Er zijn liefhebbers van maanvissen die dagelijks voor hun aquarium zitten te genieten . Maanvissen hebben een zeer interessant gedrag en zijn geweldig mooie blikvangers in een aquarium.

Er zijn ook liefhebbers die nog geen maanvissen hebben maar dat wel graag zouden willen. Doe dan geen concessies door andere soorten te nemen, vroeg of laat krijg je daar spijt van en denk je " leuke vissen maarre ik wilde dat ik maanvissen had".

Veel van de mooiste maanvissen uit ons land komen uit Emmen......

Hobbygroet,
Jos Hut

:thumbs: 😀

Als je Maanvissen mooi vindt, dan hou je vast niet van kleine visjes. En in een panorama 60, daarin kunnen eigenlijk alleen kleinere vissen. (een betta zou het grootste zijn, denk ik zo)

Dus denk er goed over na of je wel gelukkig gaat zijn met dit formaat aquarium!

Het grootste wat in zo'n bak past zijn denk ik pangio's semicincta, die worden 10cm 🙂
Ik denk dat hij wel gelukkig kan zijn met zo'n bak, als het aquavirus hem goed te pakken krijgt, komt er zeker nog een bak, en nog een bak, en nog een bak....... Elke keer groter 🙂

Pangio zijn langer. Niet groter 🙂 (alhoewel, dat zou er om kunnen spannen, welke vis het meeste inhoud heeft)

Wat betreft het aquavirus. Dat herken ik. Maar als TS 'op kot zit', dan is er vast geen ruimte voor al te veel aquaria.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan