Vissen doen raar - ziek?


F

Flipper

Guest
Ik heb sinds een tijdje twee sluierstaarten, heb deze gekregen van een vriendin. Ze zaten eerst in een bokaal, en eigenlijk ging alles goed, moest hen maar om de twee weken schoonmaken, water was niet eens echt vuil en ze waren heel actief en gezond.

Toen ik me beter ging informeren, ontdekte ik dat ik de vissen best zo snel mogelijk in een vierkante bak zette, wat ik ook heb gedaan. Ik had een bak van ongeveer 20L voor de twee visjes. Hierna wou ik graag nog 2 sluierstaarten aanschaffen, dus besloot ik ook meteen om een bak van 60L aan te schaffen. In de winkel hebben ze me verteld dat per sluierstaart ongeveer 10L water gerekend moet worden, na een beetje opzoek werk ben ik erachter gekomen dat dit dus ook zo niet is.

Maar goed, alles ging dus prima, tot ik die twee nieuwe vissen kocht. Eéntje van hen was ziek, ik was jammer genoeg te laat met medicijnen toedienen en hij is gestorven. De andere van de 2 nieuwe leeft nog.

Ik heb dus toen ik de 2 nieuwe visjes heb gekocht hen meteen in de bak van 60L gezet, wat ik blijkbaar ook niet had mogen doen, en ik denk dat ik hier in de fout ben gegaan? De twee visjes die ik gekregen heb doen heel vreemd, ze happen steeds naar lucht en ik weet dat dat komt door zuurstof tekort (of teveel aan zuurstof?), maar ik weet niet wat ik kan doen om dit te verhelpen.. Ik heb een goede filter die constant draait, het water is helder (al zegt dat natuurlijk niks) en heb gisteren nog 1/3 van hun bak verschoond.

Om meer specifiek te zijn, de twee sluierstaarten die ik eerst had lijken wel jeuk te hebben, ze zwemmen vreemd en schuren zich tegen de steentjes op de bodem. Nochtans is er aan hun huid niks abnormaals te zien.
Eén van hen lijkt ook met veel moeite nog naar de bodem te geraken, wat dus hoogstwaarschijnlijk duidt op een zwemblaas probleem. Ik geef hen nochtans zinkend voer. De laatste nieuwe vis zwemt continu tegen de rand van boven naar onder, wat ik ook abnormaal vind.

Ik maak me zorgen en denk dat ik in de fout ben gegaan door de bak niet te laten indraaien, maar dit hebben ze me in de winkel niet verteld bij de aankoop ervan, dus ik had geen flauw idee.

Zou willen dat ik me eerder en beter had geïnformeerd, maar die twee eerste visjes kwamen als complete verassing dus ik was op niks voorbereid.

Weet iemand wat ik kan doen aan de jeuk van de vissen, hoe ik meer zuurstof krijg in mijn bak en hoe ik het zwemblaas probleem kan oplossen? Houden ze dit nog een dag uit, want morgen is zondag en in België zijn alle winkels gesloten. Ik dacht eerst om een zuurstofplantje aan te schaffen, maar ik heb gelezen dat het ook zou kunnen dat er teveel zuurstof in het water zit? Iemand die me raad kan geven wat ik de komende anderhalve dag best kan doen? Naar de winkel gaan is geen optie ...

Alvast bedankt!
 
Met alle respect, maar je bent de 4e deze week volgens mij welke zich verkeerd heeft laten voorlichten en nu met de problemen zit, maar gelukkig ook hier bent terecht gekomen om advies te krijgen zonder dat we de inhoud van je portemonnee willen plunderen.

Lees even dit artikel dat beantwoord al veel vragen, https://www.aquaforum.nl/ubb/pdfs/sluierstaarten.pdf
 
Met alle respect, maar je bent de 4e deze week volgens mij welke zich verkeerd heeft laten voorlichten en nu met de problemen zit, maar gelukkig ook hier bent terecht gekomen om advies te krijgen zonder dat we de inhoud van je portemonnee willen plunderen.

Lees even dit artikel dat beantwoord al veel vragen, https://www.aquaforum.nl/ubb/pdfs/sluierstaarten.pdf

Ik vind het zelf ook heel vervelend, zeker om mijn vissen zo te zien. Maar zoals ik zei, ik heb er niet voor gekozen om vissen aan te schaffen, natuurlijk wel om ze te houden. Ik doe echt mijn best om het nu zo goed mogelijk te doen, maar aan dat indraaien van die bak kan ik nu niks meer veranderen.. Vind het overigens ook heel onprofessioneel dat ze zo'n dingen in de winkel niet even meegeven.

Ik heb het document doorgenomen, er staat inderdaad erg nuttige informatie in, maar niks dat ik kan doen aan het zuurstofprobleem of het zwemblaas probleem en de jeuk.. Hebt u hier soms tips voor? Alvast bedankt!
 
Aan een zwemblaas probleem is vaak niets te doen, je kan wat doperwtjes voeren welke zonder schilletje worden aangeboden aan de vis, verder veel verversen, anders zwemt de vis in zijn eigen vuil en het zijn zeer vervuilende vissen, ververs voorlopig dagelijks 50%
 
Die jeuk is dor de nitriet. die aan de huid brand.

Blijf nou elke dag water verversen.

Zeker 50%. zwem jij ook in je poep en je pies?

Kwestie van nadenken, he.
 
Die jeuk is dor de nitriet. die aan de huid brand.

Blijf nou elke dag water verversen.

Zeker 50%. zwem jij ook in je poep en je pies?

Kwestie van nadenken, he.

Ja dat bedoel ik dus, iedereen zegt wel iets anders. De ene zegt ververs 1/3, de andere zegt de helft. De ene zegt dat ik maar om de week mag verversen, jij zegt dat ik het elke dag moet doen. Tuurlijk denk ik er wel over na, maar ik heb vaak gelezen en gehoord dat je niet te vaak mag verversen omdat je de 'goede' bacteriën er dan uithaalt..
 
Aan een zwemblaas probleem is vaak niets te doen, je kan wat doperwtjes voeren welke zonder schilletje worden aangeboden aan de vis, verder veel verversen, anders zwemt de vis in zijn eigen vuil en het zijn zeer vervuilende vissen, ververs voorlopig dagelijks 50%

Las net dat het misschien een mogelijkheid is om hem een tijdje apart te zetten en het waterniveau laag te houden? Lijkt mij persoonlijk niet zo'n goed idee, omdat ze nog meer stress krijgen van alleen zitten.. Maar las het net ergens, natuurlijk moet ik niet zomaar alles vertrouwen wat ik lees.
 
De "goede" bacteriën moeten zich opbouwen en zitten voornamelijk in het filter en in de bodem, in het water zit nagenoeg niets, dus veel verversen is nu noodzakelijk voor de vis, en op zoek gaan naar een betere huisvesting of zelf de juiste bak, filter, boden en planten aanschaffen.
 
Welke goeie bacterie? Daar zit nog niets in. he.

Die zijn er pas met 3 weken.

En dan een groot filter er op.

Heb je niet. dus blijven verversen. anders een vuilbak .

Weet nog bij de visboer, die had palingen, in zacht stromend water.
Juist om het water gezond te houden.

moet dus bij jou ook.
 
In dat geval ga ik meteen het water weer verversen voor 1/2 dan! Bedankt beide!!!
 
Succes, en laat het weten, ook graag wat meer bijzonderheden, wat voer je, wat voor filtering heb je en graag een foto van de bak.
 
Ik heb ongeveer deze, alleen dan van 60L maar vind hem niet op Bol. Heb mijne in de winkel gekocht dus.

https://www.bol.com/nl/p/panorama-a...VluJ3Ch2V5QhFEAYYAiABEgLyYvD_BwE&gclsrc=aw.ds

Filter zit ingebouwd (panorama pomp (320 L/U)). Op het potje dat ik hen voer staat gewoon "sluierstaartkorrels", geen merk. Zou het ook niet weten aangezien ik deze ook heb gekregen. Weet u toevallig nog andere dingen die ik hen kan voeren die goed voor hen zijn? Of raadt u iets aan?

Nog een vraagje, zou het kunnen dat mijn vissen last hebben van de filter? Toen ik hem net afzette om de bak voor de helft uit te kuisen deden ze plots rustig en normaal?
 
Die bak is toch te klein. joh.

Dar hou je toch geen goudvissen in. die 25-.50 cm kunnen worden.
 
Die bak is toch te klein. joh.

Dar hou je toch geen goudvissen in. die 25-.50 cm kunnen worden.

Als je mijn bericht even goed doorgelezen had, wist je nu dat ik mijn sluierstaarten onverwachts als verassing heb gekregen en op niks voorbereid was. Daarbij zaten ze in een BOKAAL toen ik ze kreeg, met twee vissen dan nog. Sorry, maar ik ga nu even niet de schuld bij mezelf leggen, ik vind dat winkels die visjes verkopen wel eens iets meer informatie kunnen geven? Als zij het normaal vinden om twee sluierstaarten in een bokaal te doen, waarom zou het dan voor mij abnormaal lijken dat ik ze in een bak van 60L doe? Daarbij hebben ze me in de winkel verteld dat ik per visje maar 10L moet rekenen, dus dat ik eigenlijk 6 visjes kan houden. Klare onzin lijkt nu dus, maar ik wist dit toch helemaal niet? Heb daarbij ook niet het geld of de ruimte voor een grotere bak. Mijn vissen moet op mijn kamer staan omdat mijn moeder ze eigenlijk sowieso niet in huis wil. Wat moet ik doen, ze weg doen dan maar? :S

Probeer echt m'n best te doen en heb echt het beste met hen voor, het is gewoon jammer dat ik niks over vissen wist toen ik ze kreeg. En als je op het personeel in de winkel moet vertrouwen, zijn ze helemaal meteen dood. Kan ik echt niet bij dat zij dit allemaal niet weten of niet de moeite doen om zo'n belangrijke zaken te vertellen.
 
Succes, en laat het weten, ook graag wat meer bijzonderheden, wat voer je, wat voor filtering heb je en graag een foto van de bak.

Ben trouwens wat meer informatie gaan opzoeken, volgens mij ligt het niet aan het nitraat maar hebben ze een ammoniak vergiftiging. Mijn ene vis kan soms plots heel rare, schokkerige bewegingen maken, uit het niets. Blijkbaar typisch bij een ammoniak vergiftiging. Heb ze gisterenavond om 22u nog schoongemaakt (1/2) en nu net weer.. Probeer met m'n pompje ook het meeste vuil van tussen de steentjes te doen. Steentjes zijn blijkbaar ook niet goed omdat er super veel vuil tussen kruipt, gaven ze wel gewoon mee in de winkel hoor, geen probleem joh :S

Heb nu de helft van de steentjes er al uitgenomen, durf ze niet meteen allemaal weg doen omdat ik bang ben dat ik de bacteriën eruit neem. Of kan dit ook niet? Heb ook fijn grind besteld voor hen, dit is schijnbaar beter. Ga hen nu ook een dag of 2-3 niet meer voederen, heb gelezen dat dat kan helpen? Ik hoop dat ze snel beter zijn en niet doodgaan :'(
 
Je bent op de goede weg. Fijn dat je het beste wil voor je visjes. Alleen in zo'n kleine bak gaat het nooit goedkomen.
Ik zou proberen iemand te vinden met een vijver en veel verstand van goudvissen. Misschien kan die ze overnemen.

Dan kan jij rustig opnieuw beginnen met leuke visjes die wel in je bak kunnen.
Eerst hier goed informatie verzamelen!

Ik denk dat dat je een hoop gedoe en stress bespaard. En dat je zo straks lekker kan genieten van deze leuke hobby.
 
Je bent op de goede weg. Fijn dat je het beste wil voor je visjes. Alleen in zo'n kleine bak gaat het nooit goedkomen.
Ik zou proberen iemand te vinden met een vijver en veel verstand van goudvissen. Misschien kan die ze overnemen.

Dan kan jij rustig opnieuw beginnen met leuke visjes die wel in je bak kunnen.
Eerst hier goed informatie verzamelen!

Ik denk dat dat je een hoop gedoe en stress bespaard. En dat je zo straks lekker kan genieten van deze leuke hobby.

Fijn dat er iemand apprecieert wat ik probeer te doen voor m'n visjes :engel:

Zijn er dan vissen die wel in een bak van 60L kunnen gehouden worden? Ik vind het nl heel fijn om me met de visjes bezig te houden, maar als jullie mij aanraden om hen ergens heen te brengen waar ze meer plek hebben ga ik dit wel doen. Wel jammer, 't zijn echt schatjes :(k
 
Absoluut er zijn genoeg leuke visjes!
Voor sommige moet je er wel een thermostaatje in hangen. Maar andere kunnen ook op kamertemperatuur.

Als je de bodem vervangt voor zand zou je bijvoorbeeld zoiets kunnen nemen.

6x Corydoras panda
10x Hyphessobrycon amandae(ember tetra)

Ik krijg zelf nu in mn 60cm bak
X aantal vuurgarnalen
10x galaxy rasbora
8x ringbandsnoekje

Je kan bijvoorbeeld zo'n bakje maken.
Bekijk media item 1447
Is veel gaver toch? En ook veel minder moeite/werk. Al denken veel mensen dat goudvissen makkelijk zijn.
 
Op Bertus moet je niet teveel letten, dat is gewoon een oude man (zegt genoeg denk ik)

Ik vind dat je het erg goed doet, de meeste mensen die hier lid worden met een vergelijkbare situatie trekken aan hun stutten bij de eerste de beste tegenstand.

Het beste is inderdaad de visjes elders te huisvesten als je geen groter aquarium mag/kan plaatsen, En je zou eens in het bakkenoverzichtstopic https://www.aquaforum.nl/threads/het-aquaforum-bakkenoverzicht.17434/ kunnen kijken want daar staan zat kleine bakjes tussen
 
Helaas zoals aangegeven hebben je vissen te weinig water om goed in te kunnen leven. Het zijn flinke vervuilers die je bak dus snel smerig krijgen. Dagelijks (of zelfs 2x per dag, kan ook geen kwaad) 50% verversen is voor nu echt aan te raden. In de tussentijd evt op zoek naar een ander onderkomen voor ze. Of iemand met een mooie grote bak en verstand van deze vissen, of wellicht bij vrienden of bekenden in de vijver zodat je er alsnog zo nu en dan van kunt genieten. Je bent goed bezig, focus je vooral daarop. Bertus bedoeld het goed, maar kan soms wat kort door de bocht reageren :D

Wat betreft een andere mogelijkheid voor je bak, daarmee sluit ik me bij mijn voorganger aan. Van een 60cm kun je ene hele leuke bak maken en er zijn toch aardig wat vissen die je in zo'n bakje kunt houden. Vaak toch wel met een verwarming omdat ze tropisch zijn, maar deze zou je evt ook via mp kunnen halen.
Doe het even met de wetenschappelijke namen, want dan is gelijk helder welke soorten ik bedoel. Uiteraard als keuze en kun je niet alles samen houden, maar zo krijg je denk ik wel een aardig beeld. De namen zijn linkjes zodat je gelijk de foto's erbij hebt :)

- rasbora kubotai
- rasbora hengeli of de espei Lijken enorm op elkaar en klopt. De hengeli heeft een oranje streep waarbij de espei`bijna volledig oranje is.
- rasbora galaxy Vaak wel wat duurder
- Boraras brigittae, merah of maculatus
- vuurzalm (hyphessobrycon amandae)

edit; ik heb evt ook een foto van mijn bak in mijn handtekening staan. De mini-dubai
 
Laatst bewerkt:
Op Bertus moet je niet teveel letten, dat is gewoon een oude man (zegt genoeg denk ik)

Ik vind dat je het erg goed doet, de meeste mensen die hier lid worden met een vergelijkbare situatie trekken aan hun stutten bij de eerste de beste tegenstand.

Het beste is inderdaad de visjes elders te huisvesten als je geen groter aquarium mag/kan plaatsen, En je zou eens in het bakkenoverzichtstopic https://www.aquaforum.nl/threads/het-aquaforum-bakkenoverzicht.17434/ kunnen kijken want daar staan zat kleine bakjes tussen


Wat zeg jij nou? Niet zo raar praten, he.

Ik las nog van die bokaal, had nog niets van 60 cm gelezen.

En van een klein pompje.

Bah. raar mens.
 
Absoluut er zijn genoeg leuke visjes!
Voor sommige moet je er wel een thermostaatje in hangen. Maar andere kunnen ook op kamertemperatuur.

Als je de bodem vervangt voor zand zou je bijvoorbeeld zoiets kunnen nemen.

6x Corydoras panda
10x Hyphessobrycon amandae(ember tetra)

Ik krijg zelf nu in mn 60cm bak
X aantal vuurgarnalen
10x galaxy rasbora
8x ringbandsnoekje

Je kan bijvoorbeeld zo'n bakje maken.
Bekijk media item 1447
Is veel gaver toch? En ook veel minder moeite/werk. Al denken veel mensen dat goudvissen makkelijk zijn.

Inderdaad heel gaaf :cool: En inderdaad, heb het onderhoud van de sluierstaarten echt zwaar onderschat, wist niet dat ze zóveel verzorging en ruimte nodig hadden :stom:
 
Topic hier openen bij samenstelling visbestand kan al een heleboel helpen. Is het vaak wel handig als je een beetje weet wat je wilt met de bak en bewoners. Goed bezig, succes voor nu!
 
Topic hier openen bij samenstelling visbestand kan al een heleboel helpen. Is het vaak wel handig als je een beetje weet wat je wilt met de bak en bewoners. Goed bezig, succes voor nu!

Heb inderdaad al gemerkt dat ik hier veel betere tips en juiste informatie krijg dan in die winkels! Met alle respect, maar ze weten er daar klaarblijkelijk niks van goudvissen af ...
 
Reken er maar op dat ze het prima weten.
Alleen is het nogal lucaratief als mensen om de 2 maanden een nieuw visje komen halen.
 

Terug
Bovenaan