Wat is er nieuw

Vissen dood door filter

• Onderwerp starter Onderwerp starter Kim Hofstra
  • Startdatum Startdatum
K

Kim Hofstra

Guest
Ik kwam Zondag thuis na een avondje weg en toen trof ik mijn vis(guppy dood aan) bij het filter hij is waarschijnlijk vast komen te zitten en heeft het niet overleefd. Vandaag kwam ik thuis en trof ik 2 vissen bij het filter aan: 1 dood en 1 levend, nu heb ik de dode uit mijn aquarium gehaald en de levende doet het gelukkig nog. Maar mijn vraag is wat heb ik fout gedaan en hoe kan ik het voorkomen? Hier beneden op de foto zie je het filter waar ze elke keer door opgezogen worden.

Kim

Bijlagen

• image.jpg
    image.jpg
    163 KB · Weergaven: 305
Om wat voor filter of pompje gaat het want als die een vis kan aanzuigen dan moet er wel heel veel kracht zijn en dat kan ik me amper zo voorstellen. Buitenfilters hebben ook een korfje en daar worden ook geen vissen door aangetrokken waarna ze vast komen te zitten.
Heb je een totaaltje van de bak en hoelang draait je aquarium?

Om te weten wat er aan de hand is is er meer informatie nodig.
Hoelang draait het aquarium? Wat zijn de waterwaardes? Wat voor filter en wat voor aquarium is het merk/type inhoud.

Mijn aquarium draait nu ong 5 weken en de waardes zijn goed, ik heb een Superfish aquaflow filter en een bak van 40 liter

1 dood en 1 levend, nu heb ik de dode uit mijn aquarium gehaald en de levende doet het gelukkig nog.

Kim
Sorry, maar moest ff lachen...levende doet het gelukkig nog. you made my day
Hoop voor je dat het verder goed komt en geef ons maar eerst meer info.

Een superfish aquaflow heeft toch een rechthoekige filterbehuizing, en niet een aanzuigkorf? Of mis ik iets.

Aber gut. Een bakje van 40 L, daar zal nornaal gesproken geen filter in hangen dat krachtig genoeg is om gezonde vissen vast te zuigen.

Kan het misschien zijn dat de visjes al iets mankeerden en daarna verzwakt/dood bij de filterinlaat terechtkwamen? En hoe gaat het nu met de vis die nog leefde; die doet het weer perfect?

Daar moet toch zo’n schuimbehuizing overheen? Hebben ze die niet meegeleverd? Nu filtert je pomp ook niet, het blaast alleen water rond.

Hoi, allemaal, ik heb wat filterwatten in de filterinlaat gestopt waardoor de stroming wat minder sterk is, ik hoop dat het nu beter gaat. Maar bedankt voor jullie hulp!

Ik kwam Zondag thuis na een avondje weg en toen trof ik mijn vis(guppy dood aan) bij het filter hij is waarschijnlijk vast komen te zitten en heeft het niet overleefd. Vandaag kwam ik thuis en trof ik 2 vissen bij het filter aan: 1 dood en 1 levend, nu heb ik de dode uit mijn aquarium gehaald en de levende doet het gelukkig nog. Maar mijn vraag is wat heb ik fout gedaan en hoe kan ik het voorkomen? Hier beneden op de foto zie je het filter waar ze elke keer door opgezogen worden.

Kim
Maar het geen op de foto is gewoon een powerhead of pomp.
Dat is helemaal geen filter.
Heb je een foto van de gehele unit?

Vissen die dood of verzwakt zijn kunnen ook niet zelf weg zwemmen van een filter dus dan zou het ook logisch kunnen zijn dat ze daar vast zitten. Ik bedoel te zeggen dat de oorzaak van het overlijden ook ergens anders kan liggen.

Wanneer ik naar de foto kijk dan denk ik in de richting van een hangon filter. De informatie van de waterwaardes is nogal summier. Ik zou @Kim Hofstra adviseren om met druppeltesten, koffer, het water te controleren en de resultaten hier te plaatsen en zoals gemeld een foto van het aquarium een totaalbeeld.​

Kim
Hallo Kim,

Wat ik hier op je foto zie, is een verwarmingselement en een soort stromingspompje. Ik heb hieronder een voorbeeld van een Superfish Aquaflow filter. Daar zit een cartridge op met een spons erin, die is gevuld met staafjes actieve kool. De cartridge kun je er afhalen om je sponsje uit te knijpen als dat nodig is, en er weer opklikken. Heb je misschien dit aquarium van iemand overgenomen en de filter zonder cartridge in je bak zitten? Je kunt in de dierenwinkel gewoon een losse cartridge kopen. De spons zorgt er voor dat er geen visjes in je filter gezogen worden. Zonder de cartridge is het geen filter, er wordt alleen water rondgepompt zonder dat de giftige stoffen uit het water worden gehaald. Je vissen zullen hierdoor aan de oppervlakte zwemmen en langzaam vergiftigd worden door ammoniak uit hun ontlasting en urine en nitriet. Ze raken verzwakt en worden ziek. Ze kunnen bovendien verbranding van de kieuwen oplopen.

1604401388517.png

Laatst bewerkt:
Als het goed is, is dit een superfish panorama ...... inhoud weet ik niet. Wat ik wel weet is dat de pompjes niet heel veel power hebben. Heb ze zelf ook gehad

Die SF panoramabakjes komen met een "topfiter", eigenlijk net als jij hebt giebeltje is dat een soort overhead sump systeem. Dat pompje is dus het opvoerpompje naar het topfilter toe.

Filmpje gevonden waar dit goed is te zien.

Maar wel een redelijk klein filter zo te zien, en als visjes in die aanzuigkorf gezogen worden schiet je er nog niet zo veel mee op. Bestaan er geen losse sponsjes die je op de aanzuigkorf kan schuiven? Ik heb op mijn Powerhead nu de sponsfilter van de Aquael 2000 geschoven, dat werkt prima als voorfilter. En misschien is het handiger als TS de aanzuigbuis verlengt, zodat de afvalstoffen van de bodem mee naar boven gezogen worden. Zo te zien zitten er twee losse sponsjes in dat bakje bovenop, daar zou je natuurlijk ook keramische filtermedia in het tweede gedeelte van dat filtertje kunnen stoppen.

Goede tip om de aanzuigbuis te verlengen en daar een spons op te stoppen. Al denk ik eigenlijk dat het visje gewoon al dood was en door de stroming aangetrokken werd.

Verder het vullen van die overhead sump zou ik niet te ingewikkeld om doen. Het is allemaal zo pietepeuterig klein en die kerel in dat filmpje heeft die spons zelf erin gestopt. SuperFish kennende komt het standaard met niet veel goeds maar rommelen met wat je nu hebt zal riskant zijn voor het behoud van de bacteriën die je wel hebt. Ik adviseer dan ook zeker niet om alles nu ineens om te gooien.

Eerst maar eens meer info van de TS ontvangen.

Even een gedachte van mijn kant. Als er filterwatten in de inlaat worden gestopt dan knijp je de aanvoer omdat filterwatten heel snel verzadigd raken. Het pompje zal er eerder door stuk gaan en juist de werking verliezen die het moet doen. Kort door de bocht, ik denk dat regelmatig water verversen beter zal zijn.

Even een gedachte van mijn kant. Als er filterwatten in de inlaat worden gestopt dan knijp je de aanvoer omdat filterwatten heel snel verzadigd raken. Het pompje zal er eerder door stuk gaan en juist de werking verliezen die het moet doen. Kort door de bocht, ik denk dat regelmatig water verversen beter zal zijn.

Het een heeft niets met het ander te maken. Het probleem wat geschetst wordt is dat vissen vast komen te zitten in de aanzuigkorf omdat ze niet weg kunnen komen. Een filter spons (geen watten inderdaad) zou dan een mooie oplossing zijn want dan spreid je de aanzuiging over een groter oppervlakte en is dan dus minder sterk. Wat je zou oplossen met water verversen is mij niet duidelijk, een plukje filterwatten in de inlaat gaat sowieso niet voor gezonder water zorgen. En water verversen lost het probleem van de zuigkracht niet op (al twijfel ik sowieso of dat een probleem is)

Filterwatten in de instroombuis stoppen is een slecht idee inderdaad, dat gaat veel te snel verstoppen. Een sponsje zoals dit (zie link hieronder) zie ik wel weer zitten als je dit passend kunt maken. Al is het maar om het meeste zweefvuil te filteren voor het in je filter komt.

https://www.onlineaquariumspullen.nl/nl/spons-rond-48-x-95-cm.html

Een vis die vast komt te zitten zal zich eerst al niet goed hebben gevoeld dat zie ik ook als eerste aan het gedrag van een vis. Bijvoorbeeld een scholenvis die zich te veel afzonderd. Water verversen helpt het een te veel aan afvalstoffen verminderen en de infectiedruk te verminderen i.m.o..

Edit.
Juist de filterwatten in de aanvoer zullen de filtratie extra beperken, dan zou ik nog eerder kiezen voor een klein superfish pompje zoals geopperd en daar wat mee gaan werken.​

Het een heeft niets met het ander te maken. Het probleem wat geschetst wordt is dat vissen vast komen te zitten in de aanzuigkorf omdat ze niet weg kunnen komen. Een filter spons (geen watten inderdaad) zou dan een mooie oplossing zijn want dan spreid je de aanzuiging over een groter oppervlakte en is dan dus minder sterk. Wat je zou oplossen met water verversen is mij niet duidelijk, een plukje filterwatten in de inlaat gaat sowieso niet voor gezonder water zorgen. En water verversen lost het probleem van de zuigkracht niet op (al twijfel ik sowieso of dat een probleem is)

Filterwatten in de instroombuis stoppen is een slecht idee inderdaad, dat gaat veel te snel verstoppen. Een sponsje zoals dit (zie link hieronder) zie ik wel weer zitten als je dit passend kunt maken. Al is het maar om het meeste zweefvuil te filteren voor het in je filter komt.

https://www.onlineaquariumspullen.nl/nl/spons-rond-48-x-95-cm.html
@DanielHoogland in mijn ogen lijkt het me dat doordat er filterwatten in de inlaat zitten te veel filtercapaciteit verloren gaat en je daarom eerder wel meer zult water moeten verversen omdat de pomp het niet genoeg trekt.

@DanielHoogland in mijn ogen lijkt het me dat doordat er filterwatten in de inlaat zitten te veel filtercapaciteit verloren gaat en je daarom eerder wel meer zult water moeten verversen omdat de pomp het niet genoeg trekt.
Je hebt het steeds over filterwatten. Zie jij die filterspons als watten? Dat is nogal verwarrend want het zijn twee heel verschillende dingen. Die spons die ik link wordt gebruikt bij sponsfilters op lucht en kunnen weken zonder te verstoppen, beetje afhankelijk van het zweefvuil in de bak. En zelfs al moet je hem wekelijks even uitknijpen in een bakje water dan is dan binnen een minuut gedaan.

Het is wat mij betreft een mooie optie voor elke inlaatpijp van een filter. Ja het zal het debiet van het filter iets afzwakken maar vaak is dat geen probleem.
dan zou ik nog eerder kiezen voor een klein superfish pompje zoals geopperd en daar wat mee gaan werken.
Hier totaal niet mee eens. Die overhead sump geeft, ondanks het kleine formaat zoveel meer filtering dan zo'n stom intern superfish filtertje. Als je deze overhead sump bij de bak krijgt, zeker gebruiken!

Ik ben het wel met je eens om het bestaande filter te gebruiken maar ik zou extra filtermateriaal eerder toepassen met een extra pompje.

Zelf zou ik dit niet doen want als er stukjes los zouden laten dan kan dit denk ik in de motor terechtkomen of ik moet het niet goed begrijpen. Een spons zoals Daniel laat zien is beter en ik denk dat een spons van een Mini pat filtertje er prima om zou passen als ik het zo bekijk.

Maar wel een redelijk klein filter zo te zien, en als visjes in die aanzuigkorf gezogen worden schiet je er nog niet zo veel mee op. Bestaan er geen losse sponsjes die je op de aanzuigkorf kan schuiven? Ik heb op mijn Powerhead nu de sponsfilter van de Aquael 2000 geschoven, dat werkt prima als voorfilter. En misschien is het handiger als TS de aanzuigbuis verlengt, zodat de afvalstoffen van de bodem mee naar boven gezogen worden. Zo te zien zitten er twee losse sponsjes in dat bakje bovenop, daar zou je natuurlijk ook keramische filtermedia in het tweede gedeelte van dat filtertje kunnen stoppen.
Ter vergelijking een JBL buitenfilter, ik weet het is anders, heeft ook een flinke korf maar een vis die daaraan vast zit voelt zich idd al minder..

Zoals @Friesian ook zegt, hoort een gezonde vis niet vast komen te zitten aan de inlaat korf door de stroming, er is dan wat anders aan de hand. Wel kan je een spons of nog fijne korf gebruiken als ze er in zwemmen en in de filter/pomp terecht komen.

Daarom dacht ik ook aan verzwakte vissen door teveel nitriet. Misschien dat TS ook, zoals veel beginners (inclusief mijzelf een jaar geleden) het bestaande filtermateriaal brandschoon houdt?

@Kim Hofstra , dus gewoon de sponzen in je filter niet vervangen en alleen voorzichtig uitknijpen in een beetje oud aquariumwater als de filter niet meer doorloopt, je aanzuigbuis verlengen zoals in het filmpje, en een los sponsje kopen om op de aanzuigkorf te zetten. En oh ja, een aquarium heeft wat tijd nodig om "in te draaien", omdat er bacteriekolonies in je filter, op de decoratie en in de bodem moeten groeien die de afvalstoffen uit je water moeten gaan halen. Dus ook zo min mogelijk aan de bodem komen...

Laatst bewerkt:
Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan