Wat is er nieuw

Vissen dood, maar waarom

  • Onderwerp starter Onderwerp starter PatriCiiaa
  • Startdatum Startdatum
P

PatriCiiaa

Guest
Hallo,

Ik heb nu bijna een jaar een aquarium (juwel60). Het is altijd goed gegaan tot 2/3 maanden geleden.
1 van mijn Corydora Panda's ging dood.Vis onderzocht, maar er was niks raars te zien.
Voor de zekerheid gekuurd met Esha 2000. Ik begon een beetje last van alg te krijgen,
dus op advies om de dag gaan voeren en de lamp naar 9 uur gezet.
Het kan eventueel door de vissen komen die ik van mijn broer heb gekregen vanwege zijn verhuizing (2 panda, 3 julii en 2 sterbai).
Van de alg ben ik inmiddels wel vanaf.

Ik ververste eerst elke vrijdag, totdat mij werd gezegd dat ik dan ook goede bacteri�n weghaalde en dat ik beter om de week kan verversen.
Nu ververs ik wel elke keer een deel nadat ik een dode vis heb.

Ik voer ze voornamelijk droog voer (vlokken, granulaat, tabletjes, gedroogde muggenlarven). Dus altijd zeer gevarieerd en met mate.
Voer dat overblijft verwijder ik. Morgen ben ik van plan verse muggenlarven te halen.

Nu ben ik in totaal al 3 panda's, 1 sterbai, 1 julii en vandaag nog mijn favorietje, een algeneter kwijt.
Hiervan heb ik een foto gemaakt in de hoop dat ik iets over het hoofd zie.

IMAG2483_zps55e7c38c.jpg


IMAG2475_zps8e5c7bdb.jpg


Mijn vissenbestand op dit moment:

2x Corydora panda's
1x Corydora Sterbai
3x Julii
Vuurgarnalen
5x Trigonostigma espei
2x vrouwen Guppen

Mijn waterwaarde:

NO3 - 10
NO2 - 0
GH - 6
KH - 6
HP - 6.8

Hij staat altijd op 24 graden.

Totaalplaatje:

IMAG2467_zpsab02a7bc.jpg


Ik ben ten einde raad. Waarom blijven mijn vissen sterven? Wat doe ik verkeerd?

Groetjes, Patricia
 
Ik ken de vis niet maar ziet er heel mager uit en ook de ogen lijken me er niet gezond uit zien maar kunnen ook verblind zijn door de witte bodem...
Denk dat je een sterker middel moet gaan gebruiken als medicijn maar ben benieuwd wat anderen gaan zeggen en er verder voor info boven komt.
 
Die vissen van je broer, sinds wanneer heb je die?

~ Ivo
 
Van de alg ben je af???? Hoe dat gedaan?
En,waarom geen alg?
Vissen eten dat ook op z,n tijd.
Je bak is TE steriel,met dat witte zand.
Mooi voor jou, maar niet voor je vissen.
 
Aan je No2 en No3 ligt het niet.
En een maal per week tot 20% verversen is heel gezond. Dat kunnen die bacteri�n prima aan.

Heel goed mogelijk dat de vissen van je broer wat onder de leden hadden. Misschien wel iets waar ze zelf resistent voor zijn maar jouw vissen niet.

In geval van ziekte kan gerust twee keer per week 50 procent water verversen. Hiermee verdun je eventuele ziekteverwekkers.
Je goede bacteri�n zitten voornamelijk in je filter en in de bodem. Omdat je aquarium een jaar draait, zouden er ruim voldoende van in je aquarium moeten zijn.

Waren de betreffende vissen plotseling dood of zag je nog wat vooraf aan ze?
 
De algeneter, Jullii's en sterbais waren sowieso niet geschikt voor jou bak maar dat terzijde.

Hoevaak voer je?

En sowieso elke week 20% verversen.
 
Veel te weinig gevoerd. Om de dag zeg je!?
In combinatie met fel licht/witte bodem.....stress.....en ondervoed.
 
Vooral dan te weinig denk ik in de zin van frequenties, hij zegt dat hij overtollig voer verwijdert (vraag me overigens af hoe, met de tuinslang na het voeren?) Dat geeft iig wel stres tijdens/na het eten. Maar als je vissen het voer niet opeten, dan kan een dag overslaan volgens mij niet heel veel kwaad? Weet ook niet wanneer hij zo is gaan voeren. Als hij dit al lang zo doet zal dat niet zomaar ineens tot vissterfte leiden lijkt me.

Die ogen zien er volgens mij altijd zoiets uit bij een dode vis.
.
 
Ik ben een zij, als eerste 😛

De vissen van mijn broer heb ik sinds een maand of 4/5 ongeveer. Van te voren heb ik rond gevraagd of het mogelijk was de julii's in mijn bak te houden en dat kon geen kwaad. Gelukkig doen deze het ook wel goed. Het rare is, dat ze plotseling dood zijn, want ik zit elke dag standaard een uur mijn bak te bewonderen. De ene dag doen ze het goed en de volgende dag ineens dood. Plus ik ken mijn vissen, dus hun gedrag zou meteen op moeten vallen als dat veranderd. Daarom snap ik het niet.

Als het grind te wit is, ik heb nog veel roze stenen over, maar misschien moet ik dan zwarte gaan halen. Maar heb extra voor deze gekozen, zodat de snorren van de cory's niet aangetast zouden worden. Als ik deze vervang, haal ik dan niet al het bacterie uit de bodem weg?

Ik zie ze wel eten en heb niet altijd wat over. Ik voerde ze alleen vanwege het alg om de dag, heb het glas schoon geschraapt met een algenschraper en sindsdien is het niet meer terug gekomen. (Heb geen middeltjes gebruikt of iets).
Het voeren gebeurd maar 1x per dag.

Ik zal weer terug gaan naar elke week verversen. Ik hoop dat jullie me nog meer tips kunnen geven.

Groetjes, Patricia
 
Weet je hoelang de vis van de foto al dood was voor je de foto maakte?
Wat voer je?
 
Ik zou beginnen met dagelijks voeren. Als je teveel alg krijgt komt dit vaak door licht. Dan is het beter om je lichtbalk uit te doen. Wekelijks verversen. En vooral je filter niet gelijk schoonmakrn met een waterwissel.

Succes.
 
Gistermiddag leefde die nog, zat die nog volop te zuigen. Gisteravond zag ik hem ineens vreemd tussen de planten hangen. Ik dacht nou goed, die hangt wel eens vaker eraan. Totdat die na 10 minuten nog steeds in dezelfde houding lag, dat kwam nooit voor. En toen bleek die dood te zijn. Heb hem eruit gevist en meteen een foto gemaakt.

De ene dag voer ik ze vlokken, in combinatie met de vipachips, de andere dag de fijne granulaat met een paar gedroogde muggenlarven en vipachips. Voor de garnalen om de dag een paar korrels granulaat.
 
Mijn filter maak ik een dag voor het verschonen schoon. En dit 1 keer in de maand. Is dat misschien te weinig? Ik spoel deze niet onder de kraan schoon maar gewoon in een bak met water. Alleen de witte watten vervang ik.
 
Je hoeft je filter pas schoon te maken wanneer deze duidelijk niet meer hard genoeg stroomt. Het liefst dus niet te vaak. Als je filter dan echt aan stromingssnelheid verliest, kun je de watten lichtjes uitknijpen in een emmer met wat aquariumwater. Als de witte filterwatten echt niet meer te redden zijn kun je ze een keer vervangen.

Maar het liefst dus zo min mogelijk aan je filter komen! 😉

- Mascha
 
oke bedankt!
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan