Vissen dood na waterverversing met osmosewater


D

Dimi1984

Guest
Hey,

Ik heb gisteren een probleem gehad dat ik nog nooit heb gehad. Dit is wat er gebeurde:

Ik heb 2 bakken: een 80liter met kardinaaltetra's, Caridina japonica garnalen, anatome helenaslakken, sterbai's, panda's en albino corydoras. De 2e is een 20liter bak met een betta en cherry shrimp.
Ik heb een osmosefilter waar ik mijn eigen water mee maak aangezien mijn leidingwater barst van de silicaten. Tot nu toe nooit problemen mee gehad .
Ik voeg alles toe om ph, kh en gh weer optimaal te maken voor ik het osmosewater gebruik om mijn bakken mee te verversen.
Wegens tijdgebrek waren mijn bakken deze keer een stuk vuiler als normaal. Meestal ververs ik minimum elke 2 weken, deze keer waren het een dikke 3 weken.
Ik heb bij elke bak ongeveer 50% vervangen (veel weet ik maar ik wou het vuil water compenseren)
Kort daarna zag ik een tetra vreemd ondersteboven zwemmen en zinken en weer stijgen enz... Mijn tetra's zijn al enkele jaren oud en af en toe gaat er eentje dood dus eerst zocht ik er niet teveel achter.
Nu moest ik vanmorgen vroeg weg naar het buitenland voor mijn werk en hoor zonet van mijn vriendin dat in de grote bak alle tetra's behalve 3 dood zijn en dat ze bijna geen garnalen meer ziet. De corydoras zijn allemaal ok en de slakken lijken lucht te zoeken aan het wateroppervlak.
In de andere bak is de betta dood en de cherry shrimp ok.

Weet er iemand wat er aan de hand is?
Het is vrij kut want ik kan er nu niks aan doen aangezien ik 3 dagen weg ben.

De waarden waren ok, heb ik teveel ververst in 1x? (nochtans niet de 1e keer dat ik dit doe en nooit problemen mee gehad)
Het moet aan mijn water of mijn methode liggen want het is in beide bakken.

Graag advies....:help:
 
Ik ververs elke week zo een 50 tot 60 % water, zou bijna zeggen dat het daar niet aan moet liggen. Ik heb geen ervaring met osmose.

Miss zat er iets chemisch in ofso?
 
Heel vreemd, de symptomen wijzen op chloor of nitriet, maar dat is bijna onmogelijk in dit geval, teveel verversen kan eigenlijk nooit kwaad, dus ik staar ook in het duister, mogelijk dat een ander daarin kan helpen.
 
Kun je wellicht een fout gemaakt hebben bij het toevoegen van de mineralen? Een 50% waterwissel met een flink verschil in PH (of temperatuur) kan wel tijdelijk je nitrificatie (biologisch werking van je aquarium) stil leggen waardoor je snel een ammonia vergiftiging kunt krijgen bijvoorbeeld. Hoe is de temperatuur van de bak, wellicht per ongeluk de thermostaat vergeten in te pluggen of juist op maximaal gezet? Ik denk dat je het in die hoek moet zoeken.
 
Gezien de reactie van de vissen denk ik aan een nitriet piek! Wanneer Ts in België woont zou chloor ook een optie kunnen zijn? Snel verversen zou ik denken.
 
Gezien de reactie van de vissen denk ik aan een nitriet piek! Wanneer Ts in België woont zou chloor ook een optie kunnen zijn? Snel verversen zou ik denken.
Zoals ik het lees is de verversing met osmose gedaan welke is aangelengd, dus daar zit geen chloor meer in.
Nitriet zou door de grote verversing ook moeten zijn geminderd, dus het blijft mijns inziens vooralsnog een raadsel.
 
Ben je voor het verversen bezig geweest met sterke (schoonmaak)middelen of heb je een huisdier die (recent) behandeld is met antivlooienmiddel?
 
Zoals ik het lees is de verversing met osmose gedaan welke is aangelengd, dus daar zit geen chloor meer in.
Nitriet zou door de grote verversing ook moeten zijn geminderd, dus het blijft mijns inziens vooralsnog een raadsel.

'T ja, die gedachte komt op omdat Ts schrijft dat de vissen naar lucht happen. Ik weet niet of er met puur osmose is ververst? Vaak, bij een nitriet piek zie je vaak dat de vissen ietwat trillen met lichaam en vinnen en bovenin gaan hangen. Nu ik het bericht nog eens lees zie ik dat Ts schrijft dat hij GH, KH en PH weer optimaal maakt door iets toe te voegen vóór de osmose verversing. Is dit CO2 of Carbo? Zit daar een probleem? Door de grote verversing ook (te) veel toegevoegd?
 
Is dit CO2 of Carbo? Zit daar een probleem? Door de grote verversing ook (te) veel toegevoegd?
Dat zou ook een mogelijkheid kunnen zijn, de symptomen duiden wel de geschetste situatie.
 
Ik voeg enkel aquastart , bactostart en wat kh+ en gh+ toe aan het osmosewater.
De betta krijgt ook nog wat almond extract.
Dit zijn dingen die ik elke keer doe, en dus al talloze keren gedaan heb zonder problemen.
Ik heb onze kat behandeld met een pipetje frontline voor vlooienpreventie maar doe ik ook maandelijks zonder problemen.

Ik heb inderdaad ook carbo toegevoegd deze keer maar niet teveel volgens ik weet.... dit doe ik niet altijd even consequent....misschien ligt daar het probleem?
 
Ik heb onze kat behandeld met een pipetje frontline voor vlooienpreventie maar doe ik ook maandelijks zonder problemen.
Was dat dan gisteren of eergisteren (weet eigenlijk niet hoe lang dit op de huid blijft zitten) en heb je de kat geaaid voordat je met het aquarium bezig ging?
 
De werkzame stof in Frontline is Fipronil, lees ik net. Toedienen tussen de schouderbladen waar het dier zich niet kan likken, en die plek niet aanraken voordat het is opgedroogd. Doodt vlooien binnen 24 en teken binnen 48 uur. De hond niet laten baden of zwemmen 48 uur van tevoren en 48 uur na toediening...
 
was inderdaad gisteren alvorens aqua
 
Was inderdaad gisteren alvorens aquarium te verversen maar niet vlak ervoor en zeker nog enkele malen handen met zeep gewassen tussenin.
Weet niet hoe lang dit op de huid blijft en of wassen met zeep helpt.... ik heb heb wel wat product op mn handen gekregen herinner ik me...:stom:
 
En wat voor zeep heb je gebruikt? Ook daar kunnen toevoegingen in zitten...
 
Aan de zeep zal het niet liggen, heb echt al lang hetzelfde merk handzeep, dan had ik al meer problemen gehad.
 
In de andere bak is de betta dood en de cherry shrimp ok.
Bedoelde je hier dat de cherry shrimp ook dood zijn of dat alles goed met ze is?

Weet je hoe het nu met je bakjes is?
 
De werkzame stof in Frontline is Fipronil, lees ik net. Toedienen tussen de schouderbladen waar het dier zich niet kan likken, en die plek niet aanraken voordat het is opgedroogd. Doodt vlooien binnen 24 en teken binnen 48 uur. De hond niet laten baden of zwemmen 48 uur van tevoren en 48 uur na toediening...
Ik durf met 100% zekerheid te zeggend at dit de oorzaak is van je dode vissen, zelfs nog weken na toediening van de pipet kan je dit effect hebben in het aquarium
 
Ja, dat kan bijna niet anders, tenzij er iets van een giftige verbinding in het osmosewater/apparaat kwam (zou niet weten hoe, maar je weet maar nooit). De symptomen wijzen wel op vergiftiging in ieder geval. Nitriet of iets anders, het ziet er hoe dan ook toch hetzelfde uit. Wel vreemd dat de Cory's OK zijn trouwens. Is dat nog steeds zo? Nu hebben die zelf gifstekels natuurlijk, dus wie weet kunnen ze er tegen op de één of andere manier? Lijkt me sterk overigens, maar je weet maar nooit :)

Enfin. Heel rap actieve kool in je filters doen.
 
100% is nogal stellig, maar het lijkt me net iets te veel toeval.
Snel verversen en actieve kool!

Een andere mogelijkheid is natuurlijk CO2 overdosis.
Ik zou nu in elk geval om de paar dagen je water checken.
 
Voorlopig zijn de rest v d vissen nog ok en ja inderdaad de cherry shrimp ook. Terwijl dat nochtans heel gevoelige dieren zijn en meestal de eerste zijn die er tussenuit knijpen
 
Voorlopig zijn de rest v d vissen nog ok en ja inderdaad de cherry shrimp ook. Terwijl dat nochtans heel gevoelige dieren zijn en meestal de eerste zijn die er tussenuit knijpen
Ga ik toch weer twijfelen. Zou denken dat als de vissen dood gaan van het vlooienmiddel er ook dode garnalen zouden zijn.
 
Ga ik toch weer twijfelen. Zou denken dat als de vissen dood gaan van het vlooienmiddel er ook dode garnalen zouden zijn.

Ja maar ik zou in alle gevallen denken dat garnalen de 1e zijn die omvallen.
of dat nu een vergiftiging is door vlooienspul, NH3/4 - NO2 problemen of een te grote schommeling in waterwaarden....
 
Dat is inderdaad wat het vreemde is aan de hele zaak.
 
Ik ga in waarden zo vlug mogelijk testen als ik weer thuis ben maar zal dus ten vroegste zaterdag zijn en de kans bestaat dus dat de bakken zichzelf weer genormaliseerd hebben
 
Ja maar ik zou in alle gevallen denken dat garnalen de 1e zijn die omvallen.
of dat nu een vergiftiging is door vlooienspul, NH3/4 - NO2 problemen of een te grote schommeling in waterwaarden....
Ja dat is idd apart.
 
Beste topic starter en AF forumleden.
Ook ik ververs een keer per 2 weken zo'n 100- 150 liter vanuit een bruto 450 literbak, bioloog niet meegerekend.Hou ik 300 liter over.

De topic starter heeft het over een 80 en 20 liter aquarium waar bij beide 50 % ververst is,dit is qua inhoud toch veel te veel,zeker toch voor het 20 liter aquarium.in een klein aquarium is alles toch veel moeilijker dan in een groter aquarium.Ik denk dat de waterwaarde's ondanks aangepast een negatief gezicht hebben laten zien in de waterwaarde's die in een kleine bak enorm schommelen,daarbij komt ook de verversingstemperatuur meekijken,alles bij elkaar best moeilijk in beide aquaria met weinig biologische inhoud.In kleine aquaria mag alles gebeuren,maar wel in een aangepaste en beperkte hoeveelheid
 
Beste topic starter en AF forumleden.
Ook ik ververs een keer per 2 weken zo'n 100- 150 liter vanuit een bruto 450 literbak, bioloog niet meegerekend.Hou ik 300 liter over.

De topic starter heeft het over een 80 en 20 liter aquarium waar bij beide 50 % ververst is,dit is qua inhoud toch veel te veel,zeker toch voor het 20 liter aquarium.in een klein aquarium is alles toch veel moeilijker dan in een groter aquarium.

Ik heb hier een bruto 25liter bak met garnalen en ververs 10l (=50%) per week. Nooit problemen gehad
 
Ik ververs ook wel 50% in een 75 liter bakje waar ook garnalen inzitten, nog nooit problemen mee gehad.
 
Dat vind ik een simpel antwoord,
Met welke waterwaarde's ververs je,
Verversingswater op temperatuur gebracht,
Osmose water,of in combinatie met?
Anderzijds mooi dat het altijd is goed gegaan ondanks dat je maar 12,5 liter overhoud voor de verversing.
 
Dat vind ik een simpel antwoord,
Met welke waterwaarde's ververs je,
Verversingswater op temperatuur gebracht,
Osmose water,of in combinatie met?
Anderzijds mooi dat het altijd is goed gegaan ondanks dat je maar 12,5 liter overhoud voor de verversing.

Kraanwater, meestal net iets kouder dan wat er in de bak zit. Een graad of 2 gok ik. Met het warme weer heb ik dit meerdere keren per dag gedaan, dus zeker 100% waterwissel gedaan voor 3 dagen achter elkaar. Ook nog steeds geen problemen.

Het enige wat ik me bij TS kan voorstellen is dat de mengverhouding verkeerd lagen met de mineralen. Een foutje maken blijft immers menselijk. Maar het blijft toch echt meer gissen dan bewijs.

Ik wens TS trouwens sterkte toe, altijd jammer zo'n tegenslag in de hobby!
 
Absoluut, het is heel naar om zoiets mee te moeten maken. TS, heel veel sterkte...
 
Beste topic starter en AF forumleden.
De topic starter heeft het over een 80 en 20 liter aquarium waar bij beide 50 % ververst is,dit is qua inhoud toch veel te veel,zeker toch voor het 20 liter aquarium.in een klein aquarium is alles toch veel moeilijker dan in een groter aquarium.Ik denk dat de waterwaarde's ondanks aangepast een negatief gezicht hebben laten zien in de waterwaarde's die in een kleine bak enorm schommelen,daarbij komt ook de verversingstemperatuur meekijken,alles bij elkaar best moeilijk in beide aquaria met weinig biologische inhoud.In kleine aquaria mag alles gebeuren,maar wel in een aangepaste en beperkte hoeveelheid
Mijn inziens is dit echt een fabeltje uit de tijd dat we nog erg weinig van de biologische werking van het aquarium af wisten. Al ververs je 100% van het water. Belangrijk is wel dat dit met redelijk gelijke water waardes gaat. Je kunt dus niet in een blackwater biotoop met een PH van 6 zomaar 50% verversen met kraanwater met een PH van 8 bijvoorbeeld. Dat verschil is te groot en geeft een schok voor je dieren en de biologische stabiliteit. Ook met temperatuur dien je op te passen. TS geeft echter aan osmose water te gebruiken en de PH KH en GH weer gelijk te maken aan het aquariumwater. Dat is dus in orde, al is een foutje hierin snel gemaakt. Wat betreft je bacteriën in het water, die zijn er nagenoeg niet. De biologische werking van je aquarium komt van bacteriën die in de biofilm zitten, en die biofilm vormt zich weer op substraat. Van ornamentjes, je bodem, plantjes, ruiten en natuurlijk je filter media. Die blijven allemaal in tact ook bij een 100% waterwissel (of in dit geval dus 50%), dus niets om bang van te worden.

De erg populaire EI (Estimative Index) methode voor het toedienen van plantenvoeding adviseert zelfs om wekelijkst 50% wissel te doen. Veel aquarianen waaronder ik doen dus elke week een 50% waterwissel, in zowel grote aquaria als kleintjes. Geen probleem en erg tevreden vissen en plantjes.
 
Laatst bewerkt:
Is maar een gooi maar is je osmose wel in orde
 

Terug
Bovenaan