Wat is er nieuw

Vissen dood

Sigrid

Well-known member
Lid geworden
5 februari 2007
Berichten
64
Locatie
's Hertogenbosch
Ik heb al jaren een aquarium van 60x40x30:
Foto-8XQXOHTQ.jpg


Visbestand was:
8 kardinaaltetra's
8 corydoras panda
3 chocoladegoerami's
3 otocinclus affinis
2 steenkruipertjes
2 garnalen

Vanochtend vond ik ineens drie vissen dood (een corydoras panda, een otocinclus en een steenkruipertje), en de tetra's hingen luchthappend bovenaan bij het wateroppervlak. Meteen het licht aan gedaan en een tijdje een bruissteentje in de bak gehangen, na een kwartier ging het weer goed en zakten ze terug naar hun normale plaats, maar dit is natuurlijk niet de bedoeling, en ik ben aan het zoeken waar het door komt, en hoe ik het kan oplossen.

Een week of twee geleden heb ik het filter vervangen voor een nieuw. Het nieuwe heeft eerst drie weken met het oude meegedraaid in de bak. Toen ik het oude filter na die tijd verwijderd heb, heb ik een deel van het water waarin ik de sponzen had uitgeknepen terug in de bak gedaan om de bacteriecultuur nog wat extra te ondersteunen.
Het nieuwe filter heeft twee weken gedraaid, daarna heb ik afgelopen donderdag voor het eerst 20l water ververst en die dag ook een behoorlijke lading nieuwe plantjes geplant.
Ik voeg elke dag Co2 toe via een dispenser van Colombo: 's ochtends vul ik een plastic buis die omgekeerd in het aquarium hangt met Co2, deze lost in de loop van de dag op in het water. Omdat ik nu vrij veel planten heb, had ik de afgelopen twee dagen ook dagelijks 1 ml easycarbo toegevoegd.
Ik belicht 10 uur per dag (13-23u). Toen ik het probleem vanochtend ontdekte, was het 11u.

Het leek erop dat er toch te weinig zuurstof in het water gekomen is in de loop van de nacht; hoe kan ik dit voorkomen? Licht langer aan? Co2 dispenser eruit halen? Geen easycarbo meer toevoegen?

Daarnaast heb ik de waterwaarden gemeten.
Met testkit: PH: 7,0, KH: 4, Po4: 0, maar ik schrok van de No2 (die is nog nooit meetbaar geweest): 0,5-1!
(met teststrookje nog No3: ca 25, en GH ca 10 - de reagens 4 van No3 was op)

Ik heb 20l water ververst en Easylife toegevoegd, morgen wilde ik een flesje met bacteriecultuur halen. Overmorgen dan nogmaals testen, en als het dan nog te hoog is, nog een keer 20l verversen?
Ik vraag me af hoe de nitriet zo hoog kan zijn (toch filter nog niet goed ingedraaid na 5 weken??).
En of beide problemen toeval zijn, of met elkaar te maken hebben.

Hebben jullie een idee, en wat zou jullie advies zijn om te voorkomen dat de vissen het vannacht weer benauwd krijgen?
 
Co2 dispenser en easycarbo is dubbelop zou ik niet doen.

Maar je nitriet zal ben ik bang liggen aan een niet goed werkend filter ?
 
Is denk ik een combinatie van en een nieuw filter en de bodem die omgewoeld is voor de nieuwe planten enz.
Zou niet zo lang wachten met meten en dan weer verversen maar vandaag doen want de No2 moet echt 0 zijn!
 
Bedankt, dan stop ik voorlopig weer met easycarbo.

Het filter pompt wel water rond. Ik heb wel het idee dat de wateruitstroom niet gigantisch is. Bij het oude filter was dan vaak wat zweefvuil in de filtersponzen gaan zitten, maar ik durf de sponzen nu met die nitrietverhoging niet schoon te maken..

@Seabait: krijgt bij teveel verversen niet juist ook weer de bacteriecultuur een klap? De bak is niet heel groot en ik heb donderdag en vandaag dus al 20l vervangen (ongeveer een derde).
Kan het dan geen kwaad als ik vandaag nog eens water ververs?

Het filter draait dus al een week of vijf, dat leek me veilig aangezien de nitrietpiek dacht ik in de eerste drie weken zit, ik een deel van het oude filterwater terug in de bak heb gedaan en de bodem ook een deel van de bacteri�n bevat. Ik was/ben dan ook echt verbaasd over die nitrietwaarde...
 
Ja de bacteriecultuur raakt weer iets uit balans door het verversen maar nu gaan je vissen dood en lijkt me belangrijker om te voorkomen natuurlijk.
 
Ik vraag me alleen af of de vissen zijn overleden door de nitrietwaarde (aangezien er hiervoor al maanden geen vis is doodgegaan) of door het gebrek aan zuurstof dat vannacht is ontstaan. Er waren er vannacht ineens drie tegelijk dood, terwijl er tot vanochtend nog niets aan de hand was (en de nitrietwaarde zal de dagen hiervoor waarschijnlijk ook al verhoogd zijn geweest, afhankelijk van wat de oorzaak daarvan is).
 
Aangezien je nitriet te hoog is zou ik ook direct 50% verversen.
De bacteri�n in het water zijn maar circa 10% van alle bacteri�n dus maak je daar vooral niet druk om.
 
Is een feit dat er een aantal dingen in je bak zijn veranderd dus daar zal je de oorzaak moeten zoeken,jee geeft al aan dat het filter niet zo goed doorstroomt bv en je hebt best een aantal bewoners in je bakje zitten.
No2 is puur vergif voor de vissen.
Welk filter had je eerst en gebruik je nu?

EDIT- kon de foto eerst niet zien maar is dus een eheim aquaball...
 
Meet eerst de waterwaarden eens.
Voor je gaat verversen.
 
@Bertus: No2 voor ik vanochtend ververste was 0,5-1 (de rest staat in het eerste bericht)
No2 is nu 0,3.

Ik heb donderdag en vandaag dus 20l ververst, dat per keer iets meer dan een derde zijn, schat ik

@Seabait: klopt, het is dezelfde filter als de filter die ik hiervoor had, maar dat ophangsysteem werkte niet meer, en het filter was al oud. Het leek me goed om het een keer te vervangen.
Ik denk dat de uitstroom nu niet gigantisch is, komt doordat er wat zweefvuil in de filtersponzen zit. Bij het andere filter haalde ik dan voorzichtig het ergste vuil van de buitenkant van de sponzen, maar dit is nog relatief 'jong'- ik ben bang dat ik dan de bacteri�n helemaal de das omdoe.
 
Vandaag nog een keer 10 of 20l verversen? Of beter morgen..?
 
Nog 10l ververst, dan zou ik vandaag 50% vervangen moeten hebben. Dat komt overeen met advies op http://www.aquariumfreak.nl/visziekten/ ... -dood.html.

Over een half uurtje, als het water goed gemengd is, nog een keer No2 en ook even NH4 testen. En dan morgen indien nodig nog een keer 20% - 10 tot 15l verversen en bacteriecultuur toevoegen.

Ik bedacht me net dat ik het dwergnaaldgras 'in vitro' heb gekocht, en dat er een gel-laagje op zou hebben gezeten dat ik vergeten ben eraf te spoelen. Kan dat er nog mee te maken hebben?
 
Kan!!! ook slakkengif opgezeten hebben.
Als de planten buiten staan.

Nieuwe planten altijd nacht in emmer water zetten.
 
Sigrid zei:
Nog 10l ververst, dan zou ik vandaag 50% vervangen moeten hebben. Dat komt overeen met advies op http://www.aquariumfreak.nl/visziekten/ ... -dood.html.

Je maakt hier wel een kleine rekenfout.

Voorbeeld:
Als je twee keer een kwart van de inhoud ververst dan ververs je geen 50 % maar:
25% + (75% van 25%)= 25% + 18,75% = 43,75%

Dit komt omdat je je nieuwe verse water ook gaat verversen.

Als je een 50% waterwissel wilt doen kun je dat dus het beste in ene keer doen.
Anders moet je dus iets meer liters verversen.
 
Bertus zei:
Kan!!! ook slakkengif opgezeten hebben.
Als de planten buiten staan.

Nieuwe planten altijd nacht in emmer water zetten.
Het is een vorm waarin de planten steriel zijn: "In vitro houd in dat deze plantjes helemaal schoon zijn, en daardoor uitermate geschikt voor aquaria met garnalen en andere gevoelige dieren. Na openen dient u de plantjes te wassen om de steriele gelei te verwijderen. Daarna kunt u ze direct gaan planten."

Ik verwacht niet dat ze er slakkengif op hebben gedaan (met de andere planten zijn ook wat slakjes meegekomen), maar ik weet niet wat er in die gel zit.


pauolo zei:
Sigrid zei:
Nog 10l ververst, dan zou ik vandaag 50% vervangen moeten hebben. Dat komt overeen met advies op http://www.aquariumfreak.nl/visziekten/ ... -dood.html.

Je maakt hier wel een kleine rekenfout.

Voorbeeld:
Als je twee keer een kwart van de inhoud ververst dan ververs je geen 50 % maar:
25% + (75% van 25%)= 25% + 18,75% = 43,75%

Dit komt omdat je je nieuwe verse water ook gaat verversen.

Als je een 50% waterwissel wilt doen kun je dat dus het beste in ene keer doen.
Anders moet je dus iets meer liters verversen.
De redenering klopt inderdaad, maar de precieze hoeveelheid water ligt ook lager dan de inhoud van het aquarium. De bak is niet tot de rand gevuld, er zit een laag grind in, hout, pomp, planten. De precieze hoeveelheid water zal geen 72l zijn, maar ca. 54l (60x30x30, ongeveer 10cm van de hoogte af voor grind en lucht aan de bovenrand) min nog een aantal l voor planten, hout en pomp. Als ik uit ga van 50l water, heb ik met 20l en later nog 10 ruim 50% vervangen (40% + 20% van 60% 'vuil water' = 52%).
 
O,is het dat.
Nee,dan geen slakkengif.


In VItro= plantjes opkweken in /onder glas .
Onder in vitro cultuur of plantenweefselteelt verstaat men het kweken of telen van plantendelen zoals ge�soleerde organen, weefsels, embryo�s, zaden, vruchtbeginsels, meeldraden, cellen en zelfs protoplasten, op een kunstmatig samengestelde voedingsbodem en dit onder gecontroleerde en steriele omstandigheden (Pierik, 1985). De term in vitro wees op een teelt in glazen recipi�nten, nu worden ook plastiek recipi�nten gebruikt.
 
Sigrid zei:
pauolo zei:
Sigrid zei:
Nog 10l ververst, dan zou ik vandaag 50% vervangen moeten hebben. Dat komt overeen met advies op http://www.aquariumfreak.nl/visziekten/ ... -dood.html.

Je maakt hier wel een kleine rekenfout.

Voorbeeld:
Als je twee keer een kwart van de inhoud ververst dan ververs je geen 50 % maar:
25% + (75% van 25%)= 25% + 18,75% = 43,75%

Dit komt omdat je je nieuwe verse water ook gaat verversen.

Als je een 50% waterwissel wilt doen kun je dat dus het beste in ene keer doen.
Anders moet je dus iets meer liters verversen.
De redenering klopt inderdaad, maar de precieze hoeveelheid water ligt ook lager dan de inhoud van het aquarium. De bak is niet tot de rand gevuld, er zit een laag grind in, hout, pomp, planten. De precieze hoeveelheid water zal geen 72l zijn, maar ca. 54l (60x30x30, ongeveer 10cm van de hoogte af voor grind en lucht aan de bovenrand) min nog een aantal l voor planten, hout en pomp. Als ik uit ga van 50l water, heb ik met 20l en later nog 10 ruim 50% vervangen (40% + 20% van 60% 'vuil water' = 52%).

Ja inderdaad dan heb je het helemaal goed gedaan!
Bedankt voor de uitleg en excuus dat ik twijfelde hieraan.

Groet,

Pauolo
 
Geen probleem. Bedankt voor de reacties en het meedenken.

Vind het wel lastig om in te schatten of ik ze zo de nacht in kan laten gaan, of dat ik nog iets moet doen om te voorkomen dat ze het weer benauwd krijgen. Het ziet er nu allemaal prima uit, maar dat deed het gisterenavond ook...
 
Heb de belichting wat verhoogd naar 12 uur. Lampen zijn nu dus al aan en op dit moment gelukkig geen benauwde vissen. Ga zo weer de waterwaarden meten en zo nodig nog 20% verversen.
 
Zuurstof inbrengen ,helpt ook,he.
 
Dat heb ik gisteren inderdaad gedaan toen ze het benauwd hadden. Maar dat heeft ook weer nadelen geloof ik voor bepaalde waterwaarden.

Net No2 nog een keer gemeten, de test bleef geel, dus goed. Echter wel een panda met symptomen van vinrot op het kleine rugvinnetje achter op zijn rug en een deel van de staart.. 🙁
Nog eenmalig 10l ververst. Beaphar antinfectiemiddel en opnieuw Easylife toegevoegd.
Komende week als dat middel weer in wat minder hoge concentratie aanwezig is extra bacteri�n toevoegen voor het filter. En ik blijf het No2-gehalte in de gaten houden.

Ik snap er niets van.. 3 weken meedraaien in een al bestaand aquarium is normaal gesproken toch voldoende om een filter goed in te laten draaien? En dat is alweer een aantal weken geleden.. in totaal draait het nieuwe filter nu al een week of vijf, zes. De wateruitstroom is niet zo enorm sterk als in het begin, maar is nog steeds een behoorlijke straal; niet anders dan bij mijn oude filter.

Vind het zo naar als vissen ziek worden door iets wat ik misschien had kunnen voorkomen. Al weet ik nog niet wat ik nu verkeerd heb gedaan.. als iemand daar idee�n over heeft, hoor ik het graag. Het nitrietgehalte testen op het moment dat ik het oude filter verwijderde, zou ook niet zinvol zijn geweest denk ik aangezien het oude filter toen nog functioneel was. Het enige wat ik nu kan bedenken is dat ik een keer tussentijds had kunnen meten na een week draaien, een week of twee geleden oid.
 
pauolo zei:
Sigrid zei:
pauolo zei:
Sigrid zei:
Nog 10l ververst, dan zou ik vandaag 50% vervangen moeten hebben. Dat komt overeen met advies op http://www.aquariumfreak.nl/visziekten/ ... -dood.html.

Je maakt hier wel een kleine rekenfout.

Voorbeeld:
Als je twee keer een kwart van de inhoud ververst dan ververs je geen 50 % maar:
25% + (75% van 25%)= 25% + 18,75% = 43,75%

Dit komt omdat je je nieuwe verse water ook gaat verversen.

Als je een 50% waterwissel wilt doen kun je dat dus het beste in ene keer doen.
Anders moet je dus iets meer liters verversen.
De redenering klopt inderdaad, maar de precieze hoeveelheid water ligt ook lager dan de inhoud van het aquarium. De bak is niet tot de rand gevuld, er zit een laag grind in, hout, pomp, planten. De precieze hoeveelheid water zal geen 72l zijn, maar ca. 54l (60x30x30, ongeveer 10cm van de hoogte af voor grind en lucht aan de bovenrand) min nog een aantal l voor planten, hout en pomp. Als ik uit ga van 50l water, heb ik met 20l en later nog 10 ruim 50% vervangen (40% + 20% van 60% 'vuil water' = 52%).

Ja inderdaad dan heb je het helemaal goed gedaan!
Bedankt voor de uitleg en excuus dat ik twijfelde hieraan.

Groet,

Pauolo
Ho wacht eens even!

Pauolo je maakt helemaal geen redeneerfout. Het is nu alleen vanwege het feit dat bruto en netto liters door elkaar werden gebruikt bij het rekenen dat er met die meerdere wissels in totaal 50% ververst is.

De essentie van jouw opmerking en berekening is de juiste en de enige juiste.


Sigrid zei:
Vind het zo naar als vissen ziek worden door iets wat ik misschien had kunnen voorkomen. Al weet ik nog niet wat ik nu verkeerd heb gedaan.. als iemand daar idee�n over heeft, hoor ik het graag. Het nitrietgehalte testen op het moment dat ik het oude filter verwijderde, zou ook niet zinvol zijn geweest denk ik aangezien het oude filter toen nog functioneel was. Het enige wat ik nu kan bedenken is dat ik een keer tussentijds had kunnen meten na een week draaien, een week of twee geleden oid.
Het enige dat ik me op dit moment kan bedenken ligt in lijn met wat Seabait ook al zei. Er is naast het filter namelijk ook nog een bodem waarin zich bacterieen nestelen. Als daar verstoring in is gebracht kan zomaar een substantieel deel van je waterzuivering foetsie zijn.

Sigrid zei:
Net No2 nog een keer gemeten, de test bleef geel, dus goed. Echter wel een panda met symptomen van vinrot op het kleine rugvinnetje achter op zijn rug en een deel van de staart.. 🙁
Nog eenmalig 10l ververst. Beaphar antinfectiemiddel en opnieuw Easylife toegevoegd.
Komende week als dat middel weer in wat minder hoge concentratie aanwezig is extra bacteri�n toevoegen voor het filter. En ik blijf het No2-gehalte in de gaten houden.
Je bent blijkbaar bang voor een nieuwe NO2-piek. Dan zou ik zeggen: zijn je vissen goed doorvoed? Zo ja, dan is het misschien (wacht even af wat anderen hierover zeggen) verstandig de eerste paar dagen, tot misschien wel een week, spaarzaam te voeren. Dat zou het leven van het filter iets makkelijker kunnen maken.

~ Ivo
 
Mascha&Ivo zei:
Ho wacht eens even!

Pauolo je maakt helemaal geen redeneerfout. Het is nu alleen vanwege het feit dat bruto en netto liters door elkaar werden gebruikt bij het rekenen dat er met die meerdere wissels in totaal 50% ververst is.

De essentie van jouw opmerking en berekening is de juiste en de enige juiste.
Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt. Ik schrijf nergens dat Pauolo een redeneerfout maakt (ik schreef zelfs 'je redenering klopt')?
Pauolo heeft zeker gelijk met dat je bij verversen in 'etappes' uiteindelijk minder van het 'vuile water' ververst dan wanneer je alles in ��n keer vervangt. Maar als ik reken op die manier, kom ik met de netto inhoud van ongeveer 50l water en verversen in twee etappes van ��n keer 20l en ��n keer 10l toch juist uit op ongeveer 50% van het 'vuile water' ververst? (ik zie daar ook geen fout in)

Wat ik ermee bedoelde te zeggen, was dat ik met het verversen in meerdere etappes uiteindelijk alsnog 50% van het vuile water heb vervangen.
Als ik alles tegelijk zou hebben ververst, zou het 30l van ca 50l waterinhoud = ongeveer 60% zijn geweest.

- Bij het planten van de nieuwe planten is niet de hele bodem omgewoeld oid; het 'zandstrandje' is helemaal niet bewogen, en de rest is alleen wat uit elkaar geduwd op plaatsen waar een plant verwijderd is, en een nieuwe plant geplant. Zou daarmee de bacteriecultuur zo'n klap kunnen hebben opgelopen..? Dat gebeurt toch wel vaker tijdens schoonmaken etc.? Tot nu toe heb ik nog nooit een verhoogd nitrietgehalte gehad, ook niet na grondig schoonmaken van de bak...

- m.b.t. kans op een nieuwe nitrietpiek: zolang de bacteri�n niet voldoende op sterkte zijn, denk ik dat het waterwisselen alleen symptoombestrijding is, en dat er inderdaad kans is op een nieuwe nitrietpiek (zeker nu ik eigenlijk ook de vinrot moet behandelen - ik weet niet hoe selectief die antibiotica zijn, maar mogelijk be�nvloedt dat ook weer de filterbacteri�n). Ik heb gisteren inderdaad al niet gevoerd. Aan de andere kant is er dus ook een vis ziek nu, en wil ik wel graag dat de rest een beetje op kracht blijft.. ik weet niet wat ik nu het beste kan doen.
 
Sigrid zei:
Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt. Ik schrijf nergens dat Pauolo een redeneerfout maakt (ik schreef zelfs 'je redenering klopt')?
Ik richtte mijn opmerking ook rechtstreeks aan Paoulo ("Pauolo je"). Hij zegt dat hij niet had mogen twijfelen, dat impliceert dat hij een foutje heeft gemaakt, terwijl hij dat juist niet deed 😉

Sigrid zei:
- m.b.t. kans op een nieuwe nitrietpiek: zolang de bacteri�n niet voldoende op sterkte zijn, denk ik dat het waterwisselen alleen symptoombestrijding is, en dat er inderdaad kans is op een nieuwe nitrietpiek (zeker nu ik eigenlijk ook de vinrot moet behandelen - ik weet niet hoe selectief die antibiotica zijn, maar mogelijk be�nvloedt dat ook weer de filterbacteri�n). Ik heb gisteren inderdaad al niet gevoerd. Aan de andere kant is er dus ook een vis ziek nu, en wil ik wel graag dat de rest een beetje op kracht blijft.. ik weet niet wat ik nu het beste kan doen.
Waterwisselen bij een nitrietpiek is zeker weten symptoombestrijding, maar waar dat woord vaak met een negatieve lading omgeven is, is het bij een nitrietpiek juist uiterst verstandig.
V.w.b. het voeren heb je ook gelijk, het is een dun koordje waarop je moet balanceren. Ik zou in ieder geval de keren dat je voert kiezen voor hoogwaardig voer, dus liever diepvries (of levende) artemia dan vlokvoer.

~ Ivo
 
Nog een panda met aangetaste vinnetjes.. 🙁

Bij advies van een aquariumzaak bleek Beaphar veel minder effectief te zijn dan ESHA2000.
Ik heb echter vanochtend al Beaphar toegediend.

Heb wel ESHA2000 in huis gehaald. Volgens de aquariumwinkel zou morgen het middel van Beaphar door de werking van het filter weg zijn en zou ik dan ESHA2000 kunnen geven.
Daarnaast werken waterverbeteraars het middel blijkbaar tegen, en die heb ik de afgelopen dagen met de waterwissels natuurlijk juist wel gebruikt. In de gebruiksaanwijzing stond dat geadviseerd wordt voor toediening eenmalig 30-50% van het water te verversen zonder waterverbeteraars (Aquasafe).

Ik heb net SafeStart toegevoegd (Bacterieconcentraat). Zal ze vandaag artemia quick geven (gewone artemia krijgen ze vaak niet goed weg met hun kleine mondjes).

Mijn plan is nu om dan morgen nog een keer 10-20l te verversen zonder gebruik van Aquasafe dan is het middel van Baphar grotendeels weer uit het water), en dan ook te starten met ESHA2000. Dit zou volgens de gebruiksaanwijzing de 'goede' bacteri�n niet aantasten.

Is dat verstandig of zie ik nu dingen over het hoofd? Of kan ik toch nu al starten met EASHA2000? En zo ja, dan nog een keer water verversen?
 
Esha 2000 is echt achterhaald als je het mij vraagt.
Al jaren dezelfde samenstelling, terwijl visziekten steeds veranderen.
 
Kun je een foto plaatsen van de aangetaste vinnen?
 
Unicell van het merk HS en pas dan een kuur van maximaal drie dagen toe. Het is wel mogelijk dit medicijn langer toe te passen.
medicijnen - Arjan's aquarium site


Vooral na aankoop van vissen met vinnen die gemakkelijk beschadigen heb ik
nog wel eens dat deze vissen last krijgen van vinrot. Als dit in beperkte mate is of
...
www.dewinters.nl/medicijnen.htm
 
Foto550-6W3YVAYH.jpg


Het gaat om het achterste rugvinnetje en om het bovenste deel van zijn staart.
Twijfel of het vinrot is of schimmel. Er lijkt ook een aanslag op zijn oogje te zitten. Hij is vermoedelijk bijna ruim 6 1/2 jaar oud.
Ik denk dat dit visje het niet gaat overleven gezien de onnatuurlijke houding waarin hij nu tegen de ruit hangt.. maar misschien kan ik dan in ieder geval proberen te voorkomen dat de rest het ook krijgt. Er leek nog ��n panda met vergelijkbare symptomen te zijn,maar nu er zoveel planten zijn, kan ik ze niet allemaal meer duidelijk zien.
 
Vinrot,of schimmel, Uni Cell.
Zet hem wel apart, dan uitzoeken Hoe het komt.

Geef eens totaal beeld.
 
Hmmm ik neig naar schimmel(sera mycopur is een optie)

Je kunt forumlid ,Aadmec een pb sturen die is er bekwaam met corydoras en hun ziekten.
 
@Bertus: een totaalbeeld van wat..?
Er is in ieder geval nog een panda met vergelijkbare symptomen - als ik deze apart zet, wordt de andere niet meebehandeld. En ik heb op het moment alleen een klein plastic bakje van ca 30x20 waarin ik niet goed een filter en warmte-element kan aansluiten.. (of weegt dat minder zwaar dan dat de rest mogelijk meer kans maakt om besmet te worden?)

@Mondeo: dat zal ik dan in ieder geval ook even doen.

Bedankt voor het meedenken.
 
Nog even een vraag met betrekking tot dit topic.
Na die ene dag is het nitriet continu niet meetbaar geweest, ik heb ook een aantal keer het afvalwater dat ik van de bodem afhevelde gemeten - ook daarbij geen verkleuring.
Inmiddels zijn er zes panda's overleden, allemaal met huidproblemen op moment dat ze overleden. Ik las echter dat de huid een spiegel is van de agehele gezondheid van de vis - ik weet niet zeker of de huidproblemen primair of secundair zijn aan de overlijdensoorzaak.

Het vreemde is dat de andere vissen na die ene dag met de nitrietpiek nergens last van hebben. De kardinaaltjes, otocinclussen, garnalen en steenkruipertje zijn allemaal levendig en eten goed, hebben geen afwijkende huid of vinnen.
Ook het groepje van vijf jonge panda's dat ik erbij heb gekocht toen alles een week of twee rustig was, is levendig en actief en lijkt in goede conditie.
Net zag ik echter weer een volwassen panda die niet kwam eten en een dun rood randje aan de onderkant van zijn staart heeft.

Zou het met hun leeftijd te maken kunnen hebben? Ik heb sinds maart 2007 een groepje van zes panda's; die zijn nu dus ruim 6 1/2 jaar oud (ook wel toevallig dat er precies zes zijn overleden tot nu toe?).
De panda's hebben eind 2008 drie jongen gehad; die zijn nu dus bijna 5 jaar.

Op http://www.aquarium.nl/home/leeftijden/ en http://www.aquaclopedie.nl/informatie/leeftijden.html las ik dat in grootte vergelijkbare corydorassoorten in ideale omstandigheden 5-6 jaar oud kunnen worden.
Zou kunnen meespelen dat ze aan het verouderen zijn, en daardoor extra kwetsbaar zijn geweest?

Wat zijn ervaringen van mensen hier met leeftijden van panda's?
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan