Wat is er nieuw

Vissen en garnalen dood

Lin

Member
Lid geworden
16 mei 2024
Leeftijd
42
Sinds een week zijn al mijn japonica garnalen en 1 Molly dood gegaan. Ik ben bang dat ik mijn nieuwe planten niet goed heb afgespoeld. Nu heb ik de planten eruit gehaald en in een emmer gezet met water. Wat moet ik nu doen? Kunnen de plantjes na een aantal dagen terug in het aquarium? Moet ik een grote water wissel doen? Ik heb het aquarium nog geen jaar, dus ik ben een beginner op dit gebied.

Ze kunnen prima een dag of 5 in een emmer en ik zou dagelijks het water vernieuwen.

Dagelijks water vernieuwen van de emmer? Niet van aquarium toch??

Als ik het goed heb wordt er eigenlijk geen slakkengif meer gebruikt bij het kweken van de planten. Zijn de garnalen aleemaal binnen 1 dag dood gedaan of gedurende de week? Ik zelf zou ookeen grote waterverversing van aquarium doen.

Gedurende de week.

Dan denk ik niet dat het gif is want als ik het goed heb werkt dat sneller. Maar blijft vervelend.

Als ik het goed heb wordt er eigenlijk geen slakkengif meer gebruikt bij het kweken van de planten. Zijn de garnalen aleemaal binnen 1 dag dood gedaan of gedurende de week? Ik zelf zou ookeen grote waterverversing van aquarium doen.
Dat dacht ik ook maar ja je weet niet waar ze weg komen en voor de zekerheid zou ik ze nog spoelen/weken. Je ziet wel vaker bij garnalen dat ze zomaar omvallen zonder aanwijsbare reden.

Allicht ten overvloede, maar wat zijn de waterparameters. Niet heel hoge nitriet/nitraat en of ammonia toevallig?

Dat dacht ik ook maar ja je weet niet waar ze weg komen en voor de zekerheid zou ik ze nog spoelen/weken
Doe ik ook nog altijd altijd hoor maar weet dat @Cornelius keer heeft verteld dat er (bijna) geen gif meer wordt gebruikt. Maar een winkelier zou het ook kunnen gebruiken.
Dit lijkt me iig geen vergiftiging maar iets is niet goed.

gekke vraag; ik had vorige week ook een nieuwe vis erbij gedaan (die vanochtend dood was). Zou die ziek geweest kunnen zijn en garnalen besmet hebben??

Wat zijn je waterwaardes?

gekke vraag; ik had vorige week ook een nieuwe vis erbij gedaan (die vanochtend dood was). Zou die ziek geweest kunnen zijn en garnalen besmet hebben??
Ik weet niet in hoeverre garnalen vatbaar zijn voor visziekten. Wellicht weet @BlupGup dat.

Naar mijn idee kan dat. Zelf ooit nieuwe vissen toegevoegd waarna de garnalen begonnen om te vallen. Vissen was niks mee aan de hand trouwens. Maar geen bewijs hiervoor dus blijft speculatie. Maar het kan ook iets anders zijn. Hoeveel garnalen had je?

10, er leeft er nu nog 1. Straks ga ik de waterwaardes weer meten. Nu ben ik bang eigenlijk dat ik het aquarium te goed heb schoongemaakt. Ik had nogal last van alg en toen heb ik 50% water ververst, alle planten vervangen en de hout attributen gepoetst. Dit heb ik een week geleden gedaan, voordat nieuwe vis kwam. Zou ik ze per ongeluk hiermee ziek gemaakt hebben (zou ik wel erg vinden…)

Garnalen zijn gevoelig voor schommelingen in waterparameters, zoals pH, ammoniak, nitriet en nitraat. Slechte waterkwaliteit kan leiden tot stress en ziektes, wat fataal kan zijn voor garnalen. Daarnaast is het belangrijk om te weten dat verschillende typen garnalen ook verschillende waterwaarden nodig hebben.

Kans dat het door een visziekte is gebeurt is nihil (zijn verschillende diersoorten).
Zodra je nieuwe planten (kunnen slakkengif bevatten, potentieel dodelijk voor garnalen) hebt toegevoegd en garnalen vallen om heb je vaak al een oorzaak.
Is het niet het slakkengif, dan kan het zijn dat je de balans van je aquarium hebt verstoord door b.v. teveel in de bodem bezig te zijn geweest of b.v. een filter hebt schoongemaakt.

Doe ik ook nog altijd altijd hoor maar weet dat @Cornelius keer heeft verteld dat er (bijna) geen gif meer wordt gebruikt. Maar een winkelier zou het ook kunnen gebruiken.
bestrijdingsmiddelen worden trouwens nauwelijks tot niet gebruikt, en zeker niet in Europese kwekerijen. Bestrijdingsmiddelen moeten worden toegelaten door het Ctgb (College voor de toelating van gewasbeschermingsmiddelen en biociden) en de regels voor gebruik zijn zeer streng. Het is nog strenger bij producten die direct/indirect worden gebruikt worden gebruikt bij consumenten gebruik.

10, er leeft er nu nog 1. Straks ga ik de waterwaardes weer meten. Nu ben ik bang eigenlijk dat ik het aquarium te goed heb schoongemaakt. Ik had nogal last van alg en toen heb ik 50% water ververst, alle planten vervangen en de hout attributen gepoetst. Dit heb ik een week geleden gedaan, voordat nieuwe vis kwam. Zou ik ze per ongeluk hiermee ziek gemaakt hebben (zou ik wel erg vinden…)
Wat mij betreft heb je daar het probleem. Dat is teveel verandering in een keer. Alle planten en hout zijn een hechtplaats voor de goede bacteriën. Als je dat allemaal weg boent, dan kan je natuurlijke ecosysteem in het aquarium het afval niet goed verwerken, krijgt je nitriet- of zelfs ammoniakpieken en gaan er dieren dood. Met alleen het poetsen van je hardscape en vervangen van planten, neem je de oorzaak van de alg ook niet weg. Lijkt me handig om ook uit te zoeken waarom je een algenplaag had en dat probleem op te lossen. Anders zit je zo weer met de malaise.

Los van potentiële gifstoffen die er wel/niet opzitten, is het spoelen van nieuwe planten altijd aan te raden. Er kan ook ongedierte als bloedzuigers, slakken en ander gespuis meeverhuizen met de planten die je liever niet in je aquarium ziet.

Zeg het maar. Lijkt mij eigenlijk niet. Hier ook wel eens groot deel planten eruit en 80 procent water ververst. Of alles in een speciekuip met grotendeels vers kraanwater en alleen nog het filter ivm lek aquarium.

Hoe lang draait je aquarium al?

Een jaar ongeveer. Net de waardes gemeten (teststrip van tetra): NO3- 0, NO2- 0, GH 8, KH 6, pH 7,6 en Cl2 0. Maar ik begrijp dat die teststrips niet erg betrouwbaar zijn??

Even checken of ik het goed begrepen heb:
je voegt easycarbo toe tegen algen, maar je nitraat is 0?
Dan zou ik de easycarbo laten vallen en beginnen met het toevoegen van de verschillende componenten van plantenvoeding (N, P, K en sporenelementen en mineralen) in de juiste verhoudingen....Je planten doen nu verwoed hun best om zonder voeding te overleven. geen wonder dat je algen krijgt.

Ik heb geen easycarbo toegevoegd. Maar betreft planten ga ik doen. Omdat ik het allemaal wat lastig vind, is er geen kant en klare voeding voor de planten??
En andere vraag: hoeveel maanden moet ik wachten voordat ik nieuwe garnalen kan toevoegen aan aquarium? (Zodat de boel weer hersteld is)

Er zijn verschillende merken en soorten k&k All in one voeding beschikbaar, in wisselende samenstellingen. Persoonlijk ben ik een fan van het toevoegen van de verschillende componenten in de dosis die jouw bak nodig heeft. Maar als je toch een all in one wilt, heeft aquariumbemesting.nl wel een goede voor zover ik weet.
Planted box ook dacht ik.
Er zijn wel een aantal mensen op het forum die je daar wat meer advies in kunnen geven.
Pas iig wel op dat je geen "All in one" voeding koopt waar geen nitraat en fosfaat inzitten.

Bedankt!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan