Vissen fotograferen

Discussie in 'Aquariumfotografie' gestart door John K, 20 feb 2007.

View Users: View Users
  1. PoorHonestDoctor

PoorHonestDoctor

Lid geworden:
    30 aug 2016
  2. dezwanenburger

dezwanenburger

Lid geworden:
    29 aug 2008
  3. Froggies

Froggies

Lid geworden:
    16 feb 2014
    Wat ik wel graag kwijt wil, men denkt vaak als ik dezelfde camera koop als de prof en eventjes dezelfde instellingen als diafragma , sluitertijd, iso, enz instel krijg ik dezelfde foto's als de prof.
    Dat is dus niet zo, wat dan meestal een teleurstelling oplevert.
    Als ik tegels koop dezelfde lijm op de muur smeert, kan ik nog niet tegelen als een prof, daar zit jaren ervaring en proberen in.
    Bij fotograferen is dat hetzelfde, veel proberen en uitproberen, kijken uithuilen en opnieuw beginnen.
    Dus oefenen, oefenen, en nog eens oefenen.

4. MarlonnekeW

MarlonnekeW

Lid geworden:
    27 aug 2014
    Helemaal mee eens. En wat mij betreft niet alleen oefenen maar ook gewoon een gedegen fotografie opleiding, zeker als je hier je beroep van wilt maken (en in het geval van amateurfotografen een goede cursus of workshop). Het is en blijft gewoon een vak. Zelf heb ik een hele andere studie gedaan (bedrijfseconomie aan de Erasmus) en via via met fotografie in aanraking gekomen. Ik ben vervolgens een fotografie opleiding gaan volgen, omdat ik vond dat alleen een dure camera er nog lang niet voor zorgt dat je ook daadwerkelijk een professionele fotograaf bent. Dat is een flinke investering qua geld en tijd, maar naar mijn mening ook een noodzakelijke investering.

Ik heb ook doelbewust niet meegedaan aan het 'delen van de instellingen' hierboven. Ten eerste omdat een instelling alleen maar werkt in een bepaalde setting en ieder aquarium heeft andere verlichting, omgevingslicht enz., dus zoveel heb je er niet aan. Daarnaast vind ik mijn apparatuur niet iets om over op te scheppen, maar vind ik het eerder op een of andere manier een beetje 'genant'. Ik kan makkelijk praten met wat ik tot mijn beschikking heb. De meeste mensen zullen niet zoveel geld aan fotoapparatuur willen en/of kunnen uitgeven. Persoonlijk vind ik het juist een uitdaging om ook iemand met een simpele compact camera te kunnen helpen...

sschot vindt dit leuk.
  5. Little

Little

Lid geworden:
    23 apr 2012
    ook mee eens, heb ook moeten leren met wat ik heb.
    begon 15jaar geleden met fotografie en nu nog leer ik telkens wat bij.
    over instellingen, dat verschilt enorm in een aquarium, elke cm heeft een andere belichting.

Laatst bewerkt: 13 jul 2017
  6. PoorHonestDoctor

PoorHonestDoctor

Lid geworden:
    30 aug 2016
    Ik ben het eens met het statement dat de apparatuur niet zo heeeeel veel uitmaakt. Een DSLR maakt het een stuk makkelijker dan wanneer je met een compact camera hebt maar vanaf daar gaat het nou niet zo veel verschil geven of je nou een instap model met kitlens hebt of een body waar een ander mens een auto voor koopt.

Instellingen geven in elk geval wel een idee van de richting waarin je moet zoeken, wat handig is voor de beginnende DSLR prutsers zoals ik :) en als je serieus nadenkt over waarom die instellingen zo zijn dan geeft dan kun je al behoorlijk wat leren.

Hoewel het niet opkan tegen een echte opleiding kun je overigens heel veel leren van youtube en ik meen dat er ergens een complete cursus online staat van de een of andere professor. Ik zal binnenkort eens zoeken

7. Altispinosa

Altispinosa

Lid geworden:
    26 mei 2011
    Daar ben ik zeer benieuwd naar PHD.:stars:

8. Froggies

Froggies

Lid geworden:
    16 feb 2014
    Daarom fotograferen profs met een compactcamera en een instapmodel DSLR met een kitlens, want het maakt niet heeeel veel verschil, of toch wel?
    PHD, voor mijn gevoel snapt je het niet, als je niet weet wat een sluitertijd is of weet wat een diafragma doet, kan ik wel zeggen gebruik f2.8 1/60s iso 400 met 1/2 stop onderbelichting. Maar wat weet je nu? Dit kunnen de juiste instellingen voor mijn bak zijn maar volledig verkeerd voor jouw bak of je krijgt de opmerking ik heb geen f2.8 kan het ook met f4.5 wat moet ik dan doen.
    Ik zie het zovaak bij trouwreportages, nee wij nemen geen fotograaf want de broer van de vriendin van de zus van mijn oom heeft een camera die kant dat ook. Dan zie je de resultaten en denk tja je hebt een foto en ben je nu blij, nee dus.
    Iedereen kan tegenwoordig een camera kopen, omdat de prijzen binnen iedereens budget komen, maar dan ben ik nog steeds geen fotograaf.

9. PoorHonestDoctor

PoorHonestDoctor

Lid geworden:
    30 aug 2016
    Wow wacht even misschien komt het niet helemaal goed over wat ik probeerde te zeggen :)

Ik zal later nog even updaten want ik moet nu naar mn werk maar wat ik meende is dat je echt een stuk ervaring en kennis nodig hebt. Beter materiaal helpt je wel op weg maar de compositie en dergelijke doet veel meer voor een mooie foto.

10. MarlonnekeW

MarlonnekeW

Lid geworden:
    27 aug 2014
    Aan dat hele apparatuur verhaal zit nog een ander aspect waardoor het kwaliteitsverschil tussen goedkoper en duurder materiaal een grotere rol gaat spelen. Hoe meer ervaring je hebt, hoe meer je gaat zien. Ik heb foto`s die ik als 'amateur' fotograaf heel mooi vond, waarbij ik er later achter kwam dat ze helemaal niet scherp waren. Dat geldt ook voor apparatuur. Als je bijvoorbeeld eenmaal met hele goede objectieven gewerkt hebt, ga je heel duidelijk de fouten enz. van goedkopere objectieven zien.

Van de andere kant gaat het om de kwaliteiten van de fotograaf en is het niet zo dat als je maar een dure camera hebt, je automatisch mooie foto`s kunt maken, dus eigenlijk zou een goede fotograaf met elk soort camera een mooie foto moeten kunnen maken...

Wat betreft de filmpjes op internet enz. Ik denk dat dit nooit een goede opleiding of cursus kan vervangen. Wat je namelijk mist is dat iemand naar jouw foto`s kijkt en deze kritisch beoordeeld. Leuk is dat niet en er zijn best veel mensen die daar niet tegen kunnen, maar daar leer je verreweg het meeste van. Een mooie foto aan iemand laten zien en daar complimenten voor krijgen heb je eigenlijk niets aan. Dat wist je zelf ook wel. Terwijl je van kritiek heel veel kunt leren. Dat geldt ook voor opdrachten die buiten je 'comfort-zone' liggen. Als je alleen maar doet wat je al goed kunt, word je nooit beter...

11. PoorHonestDoctor

PoorHonestDoctor

Lid geworden:
    30 aug 2016
    Ik was dus een heel verhaal aan het typen maar zag opeens een mailtje komen dat er nog een reactie bij was gekomen, na jouw berichtje heb ik maar op delete gedrukt want dit is dus wat ik had willen zeggen. Dat mensen zich niet blind moeten staren op de mensen met fenomenale apparatuur. Ik heb wel eens een 5Div in mn handen gehad met een lens die evenveel kost als mn huidige auto, die foto's waren echt niet beter dan wat ik nu met mn D5300 schiet :) dat mensen met dure apparatuur mooiere foto's schieten heeft er in mijn ogen vooral mee te maken dat mensen met dure apparatuur (meestal) ook gewoon de kennis en ervaring hebben om nou net dat beetje extra in een foto te krijgen.

oef dat komt me bekend voor. Ik had mn camera en lens laten bezorgen op het werk, de baas zag mn nieuwe speelgoed en voor ik het wist was ik ingelijfd om op een conferentie eind deze zomer fotograaf te spelen. Met de nodige waarschuwingen heb ik maar toegezegd (hoofdorganisator is ook amateur fotograaf en is zich bewust van wat hij vraagt, maar een echte fotograaf kost gewoon teveel voor het budget), we gaan het binnenkort zien.

12. MarlonnekeW

MarlonnekeW

Lid geworden:
    27 aug 2014
    Dat was precies mijn punt: zo'n camera en lens zijn wel degelijk (heeeeel) veel beter ook in handen van een amateurfotograaf. Of je dat ziet of niet ligt aan de kwaliteit van de fotograaf (ik bedoel dit absoluut niet als een belediging, maar pas als je wat meer ervaring hebt ga je dit soort dingen ook zien. Je 'zicht' is ook iets wat zich ontwikkeld als je meer gaat fotograferen).

Wat betreft het fotograferen op de conferentie: je kunt je misschien voorstellen dat ik van dit soort dingen niet blij word. Op deze manier wordt ons vak langzamerhand helemaal kapot gemaakt. Wat betreft de kosten; ik denk dat mensen zich hier heel erg in vergissen. Ik moet ook wel eens evenementen fotograferen. Als je ziet wat de klant dan krijgt en wat dat kost, dan is dat echt niet duur. Zeker niet als je het afzet tegen de kosten van zo'n conferentie. Ik blijf het gek vinden dat de fotograaf dan het eerste is waar op bezuinigd wordt, terwijl je, zeker tegenwoordig met de social media enz, een heleboel voordeel kunt halen uit goede foto's. Een goede foto impressie achteraf is denk ik bijvoorbeeld veel leuker voor de deelnemers dan één of ander relatiegeschenk prul-ding, waarvan de helft thuis gelijk in de prullenbak verdwijnt en toch is dat vaak het eerste wat besteld wordt bij zo'n evenement...

13. PoorHonestDoctor

PoorHonestDoctor

Lid geworden:
    30 aug 2016
    Ik heb mijn camera nu pas een paar maanden :) Je ziet in het begin een snelle sprong in de kwaliteit van je foto's gewoon door de betere camera maar nu begint het oefenen en leren eigenlijk pas. We zullen nog eens kijken tegen de tijd dat ik de eerste shutter om zeep heb geklikt :)

Ja dat is helaas iets dat je overal terugziet (niet alleen in de fotografie), in dit geval is het een kleine non-profit conferentie waar iedereen elkaar kent. Foto's maken is dan meer iets wat gebeurt als het kan en simpelweg niet gebeurt als er een fotograaf ingehuurd zou moeten worden want de inschrijfgelden zijn meestal precies dekkend en zeer laag, goodiebags gaan normaal gesproken niet verder dan een tasje met pen en kladblok. Ergens ook terecht/begrijpelijk, universiteiten draaien grotendeels op publiek geld dus exorbitante cadeaus en dinners vind ik persoonlijk ook niet kunnen.
    Maar het is niet uniek voor deze conferentie, ik heb ook de nodige grote conferenties en for-profit conferenties en dergelijke aan verschillende universiteiten in meerdere landen bijgewoond en eigenlijk was het altijd gewoon een personeelslid of student met camera die de foto's nam. Sterker nog (tenminste dat was zo een aantal jaren geleden), meerdere (Nederlandse) universiteiten en binnen die universiteiten verschillende faculteiten laten voor de diploma-uitreiking (en open dagen) gewoon een student van de studentenvereniging komen. Daar vind ik het toch wel erg jammer want die studenten hebben jarenlang hard gewerkt en genoeg collegegeld betaald dat een echte fotograaf voor je diploma foto er toch wel vanaf zou moeten kunnen.

14. Rikske

Rikske

Lid geworden:
    11 apr 2013
    @Docor

Ik heb wel eens een 5Div in mn handen gehad met een lens die evenveel kost als mn huidige auto, die foto's waren echt niet beter dan wat ik nu met mn D5300 schiet :)

Dan doe je toch echt iets fout hoor en laat mij raden jij trekt foto's in JPEG neem ik aan met je toestel ?:rolleyes:
    En vergeet niet glas is vele belangrijker dan het toestel, my 2 cents ....

15. PoorHonestDoctor

PoorHonestDoctor

Lid geworden:
    30 aug 2016
    nee hoor, altijd RAW. (nja RAW+JPEG voor als iemand snel een foto doorgestuurd wil hebben naar zn telefoon)
    Misschien ziet een getraind oog kleine dingetjes zoals chromatische aberratie, vervorming van de lens etc eerder maar zo voor even bij daglicht op een verjaardag een paar foto's te schieten, in mijn ogen vrijwel dezelfde foto's :)

hier een voorbeeld dat ik tegenkwam toen ik even een voorbeeldje probeerde te zoeken. https://fstoppers.com/bts/cheap-and...uying-cheap-camera-best-thing-beginners-69768 Als je die 6 fotos door elkaar husselt en dan vraagt of ze met verschillende cameras zijn gemaakt dan zou ik zeggen dat die gewoon met dezelfde camera/lens geschoten waren terwijl het toch echt met twee verschillende bodies gedaan is. Ja misschien als je de RAW files naast elkaar zet en gaat inzoomen op kleine details, maar normaal kijk je lekker naar een foto en vind je hem mooi of niet :)

16. Rikske

Rikske

Lid geworden:
    11 apr 2013
    Zoals ik reeds zei is voor mij glas belangrijker dan het toestel hier ook zeer duidelijk in u voorbeeld.
    Probeer met zo'n budget lens/body maar eens op circuit, rally of andere snelle dingen te gaan trekken en kijk eens wat je zal overhouden aan foto's.
    Bon ik ga stoppen want dit is een eeuwige discussie, prijs u gelukkig dat je geen verschil ziet :D:D:D

17. PoorHonestDoctor

PoorHonestDoctor

Lid geworden:
    30 aug 2016
    heerlijk toch als je onder de 1000 euro al tevreden bent:D

Just to be clear ik heb niet de kitlens gekocht maar de sigma 17-50 f2.8, veel meer lens dan de kitlens voor niet al te veel meer euro's

18. Altispinosa

Altispinosa

Lid geworden:
    26 mei 2011
    Heb wat zitten spelen met mijn Samsung P210 en nu staan mijn foto's echt zo bol,iemand een idee hoe ik dat kan weg krijgen want vind het niet meer.

Nieuwe instellingen camera 008.JPG

19. Altispinosa

Altispinosa

Lid geworden:
    26 mei 2011
  20. Altispinosa

Altispinosa

Lid geworden:
    26 mei 2011
  21. Altispinosa

Altispinosa

Lid geworden:
    26 mei 2011
  22. Altispinosa

Altispinosa

Lid geworden:
    26 mei 2011
    Lijkt wel net of ik aan het kijken ben naar 1 van de allereerste tv's die uitkwamen.:stom:

23. Little

Little

Lid geworden:
    23 apr 2012
    Heb je een pl210 of p210? Kan geen info vinden van p210, wel de pl210.
    Misschien heb je fisheye effect aanstaan? Ik zag dat een pl210 camera die optie heeft.

24. Altispinosa

Altispinosa

Lid geworden:
    26 mei 2011
    Ja klopt het is de PL210 typfoutje wat grote gevolgen kan hebben :stom:
    Ik herinner me dat ik ook daar heb zitten aan prutsen,ga dat straks terug veranderen want zo'n foto's zijn het bekijken niet waard,snap niet dat ze die optie op de camera zetten.
    Bedankt Little.:thumbs:

25. Altispinosa

Altispinosa

Lid geworden:
    26 mei 2011
    Het was niet fisheye maar bij opname en dan bij fotoformaat terug A4 selecteren.

26. Little

Little

Lid geworden:
    23 apr 2012
    Ok top dat het opgelost is

27. Altispinosa

Altispinosa

Lid geworden:
    26 mei 2011
    Ja want was serieus vervelend. en wie zoekt die vind al is dat op sommige vlakken niet waar als het voor mij chinees blijkt te zijn.

28. PoorHonestDoctor

PoorHonestDoctor

Lid geworden:
    30 aug 2016
    Fisheye heeft wel wat creatieve toepassingen maar voor aquariums lijkt het me inderdaad niet zo handig :D

29. JDS

JDS

Lid geworden:
    26 nov 2016
    ISO 100 is vaak niet mogelijk bij aquarium fotografie.
    Wat wel belangrijk is is een lichtsterk macro objectief het liefst 85mm of 90mm met een diafragma van f/2.8 of groter bv. 1.8. En dan het liefst een vast brandpund lens.
    De meeste zoomlenzen hebben een minimaal diafragma bereik van f/3.5 tot f/5.0.
    Op deze diafragmas kun je bijna onmogelijk op ISO100 een foto maken zonder een lage sluitertijd te moeten gebruiken. En een lage sluitertijd geef bewogen fotos bij zwemmende vissen. Of je vis moet doodstil blijven zitten.
    Tussen f/2,8 En f/3.5 zit ruim 1 stop lichtinval verschil dus moet je ISO omhoog naar 200 Of zelfs 360. Als je dan ook nog een snelle sluitertijd wil hanteren van 1/500 Of 1/1000. Moet je ISO nog verder omhoog naar 500 of 640 .

Als je echt ragscherpe foto's wil maken op ISO 100 heb je een goed lichtsterk macro objectief nodig. En die zijn niet voor iedereen betaalbaar.
    Van Nikon en Canon zit je dan gauw op een 7 a 800 euro , van Sigma of Tamron zo rond de 500 euro nieuw.
    Daarbij komt dat de ruis reductie in de camera op normaal word gezet en je een goed bewerking programma nodig hebt om de ruis uit je foto te filteren.

Om een indruk te geven van een lichtsterk objectief en een sluitertijd van 1/150 op iso100 en f/2.2
    Hier een foto die ik maakte tijdens een shoot op het strand.
    Het is wel geen aquarium foto maar meer om een indicatie te geven wat je met zulke objectieve kan bereiken.

Veel plezier met de hobby.

FB_IMG_1499148284415.jpg

Laatst bewerkt: 19 jul 2017
  30. JDS

JDS

Lid geworden:
    26 nov 2016
    Nee indd. Fisheye is ultra groothoek vaak onder de 10mm. Dan moet je praktisch op de rug van de vis zitten hihihihi

31. JDS

JDS

Lid geworden:
    26 nov 2016
    Niet als je een goede camera hebt. Die kunnen makkelijk tot ISO 6400 zonder al teveel ruis

32. John.

John.

Lid geworden:
    4 okt 2012
    De mooiste en scherpste foto's van een huiskameraquarium krijg je door te flitsen.
    Niks iso 6400 , f1.4 etc.
    Ik heb een lens, 30mm 1.4, als ik daarmee diafragma 1.4 gebruik ontstaat er een scherptediepte van enkele cm. Bij aquariumfoto's wil je graag het gehele beeld scherp krijgen en niet een paar cm. p9028713b.jpg
    Deze foto is met flitser gemaakt, f8.0.

Kijk ook naar de foto's van Little, naar mijn mening veruit de mooiste op het forum. Allemaal met flits geschoten!

Groetjes John.

33. PoorHonestDoctor

PoorHonestDoctor

Lid geworden:
    30 aug 2016
  34. John.

John.

Lid geworden:
    4 okt 2012
    Precies PHD, goedkoopste oplossing voor scherpe foto's.
    Verwacht niet dat het in 1 keer lukt, oefening baart kunst!

Groetjes en succes John.

35. PoorHonestDoctor

PoorHonestDoctor

Lid geworden:
    30 aug 2016
    ja daarom maak ik het me al makkelijk met TTL en draadloos :foto: maar het blijft sowieso 50 fotos schieten 1 leuke ertussen (tenzij we die vissen eens leren poseren:D)