Wat is er nieuw

Vissen gaan 1 voor 1 dood.

Pindakaasx

Well-known member
Lid geworden
22 februari 2021
Leeftijd
26
Goedemorgen,

Het lijkt erop dat mijn visjes 1 voor 1 dood gaan. 6 april is het eerste visje dood gegaan en elke week daarop is er wel eentje gesneuveld. Eerst dacht ik dat het misschien aan de stress lag en dat ze moesten wennen. Nu begin ik te denken aan een parasiet. En wil ik graag jullie mening horen.

Er zijn 2 cory’s gesneuveld en deze aten niet, baarddraden weg en waren dus erg mager en bleek. Daarnaast nog 1 vuurtetra, at ook niet zag er verder wel normaal uit. En nog 1 honinggoerami, deze had een wat doffe huid maar zag er verder ook normaal uit.

Ik zag vanochtend een apart stukje poep liggen en vroeg me af of dit normaal was. (Zie foto)

Waterwaardes:
PH: 7.6
KH: 10
GH: 8
NO2: 0
NO3: 25
Temperatuur: 26 graden.

Ik maak wekelijks het aquarium inclusief bodem schoon.

Smakelijk 😆

Bijlagen

• 978FF747-6A45-415E-8E7D-D8FD5AF58A4C.jpeg
    978FF747-6A45-415E-8E7D-D8FD5AF58A4C.jpeg
    210.8 KB · Weergaven: 151
En waarom denk je aan een parasiet? want ik zie dat zo niet de logica daarvan.

Vissen die niet eten doen dat doorgaans als de omstandigheden slecht zijn (waterwaardes) en als je cory's geen bekdraden hebben kan ook bekrot zijn of een verkeerde bodem, dus wat foto's van je zieke vissen en je aquarium alswel ook je meetmethode zou fijn zijn

Ik zag dat je je 70l bak in februari had opgestart en in de tussentijd de bodem vervangen hebt door een zandbodem. Daarom vermoed ik dat een en ander nog niet volledig in evenwicht is. Bovendien brengen veranderingen stress met zich mee, wat vermindering van weerstand in de hand werkt. En dan worden de vissen gevoelig voor infecties ( zowel parasitair, als viraal of bacterieel).

Je schrijft dat je wekelijks de bak schoonmaakt inclusief de bodem. Bedoel je dan: helemaal alles schoonmaken, bodem zuigen, filter schoonmaken etc.? Dat raad ik je in ieder geval ten zeerste af, omdat, net als in het filter, in de bodem en op alle in water ondergedompelde oppervlakken een laag biofilm opbouwt, die bestaat uit nitrificerende bacterien. En die heb je nodig om de schadelijke Ammoniak en Nitriet, afkomstig van de uitwerpselen van je vissen, om te zetten naar Nitraat, dat door je planten kan worden opgenomen. In mijn eigen bak doe ik alleen waterwissels, en af en toe knijp ik de spons van een van mijn filters voorzichtig uit in een beetje oud aquariumwater. En ik verwijder af en toe wat algen met de hand. Een bak heeft tijd nodig om in evenwicht te komen.

@Giebeltje met schoonmaken bedoel ik waterwissel & ‘n keer met de slang over de bodem niet heel nauwkeurig. Filter doe ik eens in de 2 weken 1 spons uitknijpen. Ik heb het aquarium zeker 1 maand laten indraaien en de bodem voor de vissen nog vervangen in de 2e week. Gelukkig denken jullie dat het niet ziekte is maar gewoon evenwicht. @Nicolientje-W ik heb in een ander topic een foto van de cory staan en heb nog een foto van de dode goerami, daar zie je een wit achtige doffe vlek. Ik dacht aan een ziekte omdat het lijkt alsof de vissen een voor een aan de beurt zijn, als ik op internet zoek kom ik vooral ziekte tegen. Ik heb de watertest bij de lfs laten doen. Van de 5 cory’s die er nu in zitten hebben er 4 volledige baarddraden.

Bijlagen

• 7FEC8AE4-8830-4330-BEC1-F819752847FA.jpeg
    7FEC8AE4-8830-4330-BEC1-F819752847FA.jpeg
    298.4 KB · Weergaven: 127
Een doffe plek heeft niks met parasieten te maken eerder met een aangetaste slijmlaag en dat gebeurd altijd als de watercondities niet goed zijn, ik zou voor nu 2 dingen doen: 50% water verversen en een druppeltest kopen van NO2 en Nh3/Nh4 dan weet je tenminste zelf wat er aan de hand is als bij de winkel de melding krijgen dat de waardes "goed" zijn waar je letterlijk niks mee kan

waarop toch altijd weer die 50% waterwissel.
Als ik vermoed dat er iets mis is met het water, verwissel ik zoveel als mogelijk.
Helft vers water =helft van de problemen blijven aanwezig.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan