Vissen gaan 1 voor 1 dood


@ Natalie, hoe check ik bodem rot? En kan dat na 6 weken ken dat alleen van bodems die er jaren inzit en nooit wordt omgewoeld. De bluelips zijn waren hoveniers schoffelen de hele bodem.

Ik heb vorige week de stenen er uit gehad om een vis te zoeken ook tussen de stenen is het nagenoeg schoon.

Morgen zet ik de thermometer van mij. 50cm even over. Die ik nu heb geeft keurig 26 graden aan en het voelt ook niet veel warmer dus denk niet dat dat het probleem is naar wie weet.

Als ik de stenen er uit haal zal er iets anders in moeten misschien niet direct maar uiteindelijk wel. Iemand tips voor lichtgekleurde stenen die wel veilig zijn en geen tientallen euro per kilo wegen.

Bactopur is een eenmalige dosering evt een nadosering na 3 dagen. Dus ik gok dat het na 4 dagen wel klaar is.

Nieuwe vissen komen er pas in als er een poos geen uitval is geweest en de waterwaardes stabiel zijn. Bactopur zal niet echt doen voor de waterwaardes.
 
Even ter aanvulling. De pH in het Malawi meer is vrij hoog van 7,5/7,6 tot 8,5/8,6. Het heeft echter een KH van 6-8 en een GH van 4-6. Dus is het evengoed vrij zacht water. De zouten die in het meer die hoge pH veroorzaken zijn o.a. natriumbicarbonaat (Baking soda) en natriumcarbonaat (Zilver soda) achtige verbindingen.

Ik zelf gebruik altijd 6/1 mengsel die ik zelf goed mix van te voren.

Dit zoutmengsel zorgt ervoor dat de slijmhuid van je vissen iets dikker wordt en beter bestand is tegen indringers. De kleuren worden ook wat intenser en met kweken is dat ook beter voor de eieren.

Ik weet niet wat voor aquariumzout je gebruikt, maar 1 gr per/ltr is echt te veel. Als ik dat van mij omreken dan zit ik op 0,1 gr per/ltr.

Het zou mij daarom niks verbazen dat de oorzaak hierin ligt.

Laat je jou filter draaien met die bactopur kuur? Zo ja, hou er dan rekening mee dat dit al je bacteriën dood, ook je goede bacteriën in je pomp en je daarna dus veel water moet wisselen in de komende weken.

Ik hoop dat je het snel onder controle krijgt.

Gr. Ed
 
Bodemrot check je door te ruiken aan de bodem. Ruikt het vies dan is het niet goed. Hoe meer het naar rotte eieren ruikt hoe slechter je bodem. Dan zou ik die eruit halen.

Verder wat betreft mijn advies van geen zout: ik zou het advies van @Ed Tensen daarin aanhouden. Hij weet daar veel van.
Verder, als je je stenen eruit haalt maar het blijkt een andere oorzaak te hebben, dan kun je als alles weer goed is rustig je stenen weer introduceren.

Onderschat bactopur niet. Ga na de bactopur kuur ervan uit dat je bak opnieuw moet worden gestart. Dus heel veel waterwissel en veel testen op nitriet. Blijkt het mee te vallen, dan is dat fijn. Better safe than sorry.

Hopelijk ben je snel weer in balans met de bak en gaan er geen vissen meer dood.

Ik zou prioriteit geven aan de zoutsamenstelling. Hoewel ik daar dus weinig verstand van heb, vind ik het zorgelijk wat Ed aangeeft.
 
@ Natalie. In alle scenarios weet ik niet zeker of het de stenen zijn. Behalve als ik ze erin laat en ze knappen op.
Als ik ze erin laat en E gaan nog dood kan het nog een bacterie zijn waar bactopur niet op werkt.
Haal ik ze eruit dan en ze blijven doodgaan dan kan het gif nog in het systeem zitten van de vissen. Als ze blijven leven kan dat ook door de bactopur komen ipv de stenen. Het beste is dus de stenen vervangen. Maar door wat. Ardennen breuksteen vind ik niet zo mooi, maaskeien te rond etc.
 
Ik weet dat ik nu de bak goed in de gaten moet houden ivm het gebrek aan bacteriën. Wat ik niet goed terug vindt is hoelang ik moet wachten met water verversen voordat de bactopur zijn werk heeft gedaan.

In de beschrijving staat dat je water moet verversen als de behandeling klaar is maar je doet het er maar 1 keer in. Evt de derde dag nog eens dus zal 3 of 4 dagen voor verversen goed zijn?

Ik ben 1 blue lips kwijt die ligt mogelijk dood tussen de de stenen. Dus die moeten er uit om haar te zoeken dan blijven ze er uit en zal ik iets opbouwen van de paar stenen die onderop liggen dit zijn stenen die ik al 10+ jaar heb gebruikt voor mijn 60 en 80 liter aquarium. Dus die zullen het niet zijn.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb goede ervaringen met dragon stone en lavasteen. In een aquariumwinkel kun je ook snuffelen. Of hier een oproepje doen wie welke steen naar tevredenheid gebruikt.
 
Ik heb zelf een mix van breuksteen en keien (geen ronde) in de kleurstelling van mijn achterwand. Hier komt verder een mooi algenlaagje op wat de vissen erg waarderen. Dus van de kleur van de stenen zie je weinig meer in ieder geval.
 
Maar breuksteen heb je in 100de soorten. Nu heb ik ook breuksteen, het gaat natuurlijk om de samenstelling van de steen. Heb nu 10 kilo Ardennen gekocht. Om toch wat verstop plek te hebben en gelijk te kijken of ik er aan kan wennen
 
Misschien een totaal andere hoek. Ik heb een keer een k*t vis van een freyeri gehad. Kan het zijn dat er gewoon een de boel aan het verzieken is en ze van stres omvallen.

Zou wel een paar foto’s willen zien.
 
Nou het is nu een zielig stelletje.
De fryeri is nog jong en de yellow man lijkt/leek de dominante vis het vrouwtje fryeri dat was wel een kreng maar die is al ruim een week dood.

De bluelips die ik kwijt was, is nog niet top maar het lucht happen is nu wel over. Nu zou ik het nu net wat minder erg vinden als de blue lips zouden gaan. Dat zijn voor het bestand best felle vissen en vindt ze qua kleur ook lang niet wat de fotos beloven. Die wilde ik eigenlijk weg gaan doen.
 
Zou zo maar kunnen Jelle 86 stress is zowel bij vissen als bij mensen de eerste oorzaak van beginnende problemen, waarom stress bij vissen voorkomt kan ik niet geheel goed verwoorden, misschien dat sommige vissen elkaar niet zo goed onderling kunnen verdragen omdat ze elkaar in de habitat / natuurlijke omgeving ook iet tegenkomen.

Dit kan leiden tot ongewenste omstandigheden, het Malawi-meer is erg groot, daar vergaan schepen om maar een indruk te krijgen.Volgens mij houden veel Malawi-liefhebbers vissen die aan de rotskust voorkomen vanwege de rotsformaties, en dit zien we ook terug in de opbouw van een Malawi-bak.

Bij de inrichting ( de rotsformaties) moet vooraf rekening gehouden worden met hoe groot een vis uitgroeid in lengte, en de spleten / gaten tussen de opgestapelde stenen moeten groot genoeg zijn voor de bewoners om daarin weg te schieten, maar vaak zien we nog wel eens dat tijdens de opbouw de openingen te klein zijn voor die vissen die daar ook na volwassen worden werkelijk kunnen wegduiken.

Bij een Malawi-bak gebruiken we stenen, zand en water, zowaar en ook simpel gezegd een te behappen omgeving die toch, en ik denk dat de stenen/ keien die gebruikt worden geen aanleiding kunnen zijn voor een uitval van vissen, mits dat de stenen in een omgeving gekocht zijn die in de buitenlucht liggen, daar en vergeef mij kan het zo zijn dat die bevuild zijn met vogelpoep, niet ondenkbaar toch.
Wat ik aangeeft gebeurt kan dus ook met kienhout wat div. winkels gewoon buiten hebben liggen, misschien ver gezocht,,maar we zoeken toch naar een oplossing, en daar kan van alles aan bijdragen.
 
Kan ook met 1 van je levende vissen, meenemen in een transportbakje, dan nemen ze daar een afstrijkje en kunnen ze zien of de vis iets bij zich draagt
Op youtube staan ook tutorials hoe je een afstrijkje kan maken van de vis dan hoeft de vis niet eens mee. Weet niet of zo iets handig is?

@Niels83 ik had laatst iets over zwarte kop gelezen bij vissen volgens mij ging het over fish TB
Screenshot_2023-10-03-00-00-57-479_com.android.chrome.jpg



 
Update.

Ik blijk via via iemand te kennen die bij een dierentuin de aquaria onderhoud. Dat is goed te weten....

Met hem besproken, en zijn tip was de bactopur kuur afmaken. 2x de helft van het water verversen. En overstappen op bactopur direct. En evt daarna flagalex gebruiken. Combineren kon wel maar niet met bactopur dus liever even wachten.
Ik heb afgelopen week nog 1 vis uitgevangen en geholpen.
Er zijn geen nieuwe vissen ziek geworden. Er is nog 1 bluelip die zich verstopt maar die lijkt wat op te knappen. Deze hou ik goed in de gaten blijft die zich zo verstoppen dan doe ik nog flagelex.

Er zijn geen nieuwe zieke vissen bij gekomen, dat is dus winst.

Bestand nu is:
1 man fryeri
2 bluelips ik denk 2 vrouwen
1 vrouw red Rubin
3 acei
1 man yellow
3 synodontis.


Als alles straks weer rustig is wil ik de bluelips eigenlijk kwijt, en daarvoor wat extra vrouwen yellow en acei.

De auloncora lijkt toch niet echt passend dus misschien gaat die vrouw weg misschien komt er toch nog een man bij..
 
Maanden later, misschien goed te weten dat het flagelaten waren. Kuur flagalex loste het allemaal op.
Bak weer aangevuld. En nog eens flagelaten gehad, maar nu kon ik snel ingrijpen. Dat koste me een altijd al zwakke Acei en een yellow vrouw. Nu al een maand of 3 stabiel. Incl wat zwangere vrouwen.
 
Maanden later, misschien goed te weten dat het flagelaten waren. Kuur flagalex loste het allemaal op.
Bak weer aangevuld. En nog eens flagelaten gehad, maar nu kon ik snel ingrijpen. Dat koste me een altijd al zwakke Acei en een yellow vrouw. Nu al een maand of 3 stabiel. Incl wat zwangere vrouwen.
Fijn! Bedankt voor de terug koppeling
 

Terug
Bovenaan