Vissen gaan dood!!


V

VissieBal

Guest
Hai allemaal....

Ik snap er niks meer van. Ik ververs elke week 10 % water (soms iets meer) en nu beginnen me vissen weer dood te gaan...

Mijn waardes zijn:

PH 6.5
GH 10
KH 2
NO2 is 0.5 (wat ik heel raar vind aangezien ik elke week ververs en ik hier nog nooit problemen mee heb gehad toen ik minder vaak water ververste) En dan zouden toch ook gelijk bijna al me vissen dood moeten gaan.

Mijn visbestand is als volgt:

2 x Antricitus Plecto algeneter
15 x Kardinaal tetra
4 x Appelslak
4 x Marmer bijlzalm
1 x Siamese algeneter
2 x Corydoras Albino
6 x Corydoras Paleatus
2 x Sumatraan

Gister is me Gastromyzon punctulatus doodgegaan. Ik had hem nog maar pas (week of 6), hij at goed maar groeide niet totdat ik hem gister dood vond. Vandaag zie ik weer 2 dode kardinaal tetra's.

Ik heb wel 3 a 4 weken geleden stenen in me aquarium gedaan, maar deze heb ik getest met azijn en goed uitgekookt.

DUS AUB HELP MIJ want ik snap er niks van.
 
Je zou eigenlijk de nh3 en 4 even moeten testen.
Om welk aquarium gaat het?
 
Precies, hoe groot is het aquarium? Welke temperatuur heeft het water?

Wat me opvalt: 2 Sumatranen. Dit zijn echte groepsdieren die gaan etteren als ze niet in grote groepen worden gehouden en dan andere vissen met gemakt de dood injagen. Ik vraag me dus af: zijn de Sumatranen niet de boosdoener omdat ze verkeerd worden gehouden en dus los gaan op de rest, in plaats van dat het aan de waterwaarden zou liggen?

~ Ivo
 
Hmmm dat is wel een goeie Ivo... Maar ik zit regelmatig voor me bak en zie ze nooit etteren eigelijk, maar dan zou ik ze beter weg kunnen doen aangezien een groepje er niet meer bij zou passen. Me aquarium is 80 cm lang 40 hoog 35 breed.

Ik heb helaas geen nh3 en 4 test. En tempratuur is 22 a 23 graden.
 
En je test, is dat met druppels of strips? (m.a.w. hoe betrouwbaar is de 0,5 nitriet).

Een flinke verversing (dan denk ik zomaar aan 40%) zal al helpen dit wat te verdunnen.

~ Ivo
 
Ik test met Sera druppels.
 
En Nitraat, fosfaat?

Beetje veel vis,he.
Voor 80 cm.
 
Filter (te) schoon gemaakt ? Hoeveel voer je?
 
Filters heb ik inderdaad schoongemaakt en voeren doe ik eigelijk te veel.
 
Waar zijn dan de bacterie gebleven? in de gootsteen,inplats van je bak.
 
Dan he je daar wellicht de oorzaak van het probleem te pakken. De nitrificerende bacterien in het filter zijn vernietigd / verdwenen, waardoor je waarschijnlijk weer aan het "indraaien" bent met een nitrietpiek tot gevolg.
Meer voer betekent in dit stadium dus meer vervuiling die nog niet omgezet kan worden naar nitraat.
Flinke waterverversingen zodra dat nodig is, inderdaad meten en zo min mogelijk voeren zou mijn advies zijn.
 
Bedankt Aad :)
 
Oppassen met te snel conclusies trekken!

Ik bedoel: je hebt schoonmaken en schoonmaken. Er is een wereld van verschil tussen de filter schoonmaken en TE schoon maken.
Ik zou dus eerst willen weten: VissieBal, hoe heb je het schoonmaken precies aangepakt?

~ Ivo
 
Nou ik wou me filterwatten verversen en zag dat er overal een beetje planten troep nog aan zat dus heb alles eruit gehaald (binnen filter van juwel) en alleen het grootste grove vuil eraf gespoeld met gewoon kraanwater, heb dus juist niet alles volledig uitgespoeld omdat ik weet dat die bacterien daar in zitten. En aangezien ik ook nog filterbacerien toevoeg lijkt me het gebrek aan bacterien niet echt van toepassing maarja de meningen lopen altijd uiteen.
 
Eens met Ivo
Overigens zou ik eerder de schuld van de onrust en dus het doodgaan van precies die visjes die je aangeeft (gastromyzon en tetra's) leggen bij de siamese algeneter .

Ik heb er ooit ook 1 gehad in een 3 mtr bak en heb er m om deze reden uitgedaan, wat een etterbak !
Die liet echt niets met rust.
 
VissieBal zei:
Nou ik wou me filterwatten verversen en zag dat er overal een beetje planten troep nog aan zat dus heb alles eruit gehaald (binnen filter van juwel) en alleen het grootste grove vuil eraf gespoeld met gewoon kraanwater, heb dus juist niet alles volledig uitgespoeld omdat ik weet dat die bacterien daar in zitten. En aangezien ik ook nog filterbacerien toevoeg lijkt me het gebrek aan bacterien niet echt van toepassing maarja de meningen lopen altijd uiteen.
Filterbacterieen zijn niet nodig, maar belangrijker:

Tips voor de volgende keer:
- niet uitspoelen in kraanwater, maar lichtjes uitknijpen in aquariumwater (ineens terechtkomen in watersamenstelling kan funest zijn voor de bacterieen)
- niet alle filtermedia tegelijk uitspoelen
- pas wat klein onderhoud doen als de uitstroom drastisch verminderd is
- niet schrikken van een beetje plantentroep

~ Ivo
 
Bedankt voor jullie reacties!
 

Terug
Bovenaan