Wat is er nieuw

Vissen gaan dood.

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Liertjuh
  • Startdatum Startdatum
L

Liertjuh

Guest
Hoi,

Ik zou graag jullie advies willen...

4 weken geleden werd mijn Albino Algeneter helemaal wit en zijn ontlasting was een lange dunne sliert. Aangezien het weekend was en geen winkel open, heb ik maar Exit erin gedaan voor stip. Mijn aquarium begon helemaal groen te worden van de algen, ik kon geen vis meer zien door de ramen zeg maar.

Aquarium leeg, hoge druk spuit erop en boenen (met water) maar. Huidige plantjes weer terug gezet, maar binnen no-time was hij weer groen van de algen.
Vorige week weer opnieuw het aquarium leeggehaald en schoon gemaakt, nieuwe planten, voedingsbodem en grint gekocht. (10 liter oud water gebruik ik dan bij het verschonen van het hele aquarium).

Dag later, algeneter dood. 2 nieuwe algeneters gekocht. Dit keer van die kleine. Ik geloof Siamese algeneters, ze worden niet zo groot is mij verteld. ??

Het aquarium bleef schoon, maar een week later begon de ellende.

3 dagen geleden 1 guppy dood, gisteren 2 guppy's dood en vandaag 2 guppy's dood en 1 danio.
Eetlust verdwijnt, hangen bovenin lucht te happen lijkt het en zitten vaak beneden op de bodem. De Danio die bleef een beetje op dezelfde plek heen en weer te schudden, in de tijd (60min) dat ik vanmiddag weg was heeft hij het loodje gelegd.

Vanmorgen Esha 2000 erin gedaan nadat ik 50% water heb verschoont).

Mijn vissenbestand nu nog:

2 algeneters
2 Chiclide
4 guppy's
9 zebradanios

Ik heb een verwarmingselement (23 graden), Jet-Flo 75 pomp en bruissteentje.
De afmeting is 60x30x40
Ik test mijn bak met JBL easytest
10 no3, 0 no2, >7d GH, 6d KH, 6,8 pH en 0 CI2

Ik heb nu nog een guppy die bovenin hangt en ook het loodje gaat leggen vandaag of morgen.

Iemand die mij kan helpen? Voordat ze straks allemaal gaan?

7c57c67426c117446bc6075a45ae4eba_zpsd352ade4.jpg
 
Nou die Siamese worden behoorlijk fors en te groot voor een 60cm bakje, maar dat terzijde.
Doordat je steeds alles hebt schoongemaakt moet de bak weer indraaien en moet je rekening houden met een nitrietpiek.
Ik zie de oorzaak niet in je huidige waarden. De co2 is met zo n kleine 30mg vrij hoog maar opzich moet dat kunnen.
Guppen hebben dacht ik wel liever een hogere ph dan jou 6.8.
Of dat de oorzaak is durf ik niet te zeggen.
Als ze bovenin hangen zou ik denken aan een zuurstof tekort. Meet je met strips of druppels??
Strips zijn niet echt nauwkeurig namelijk.
 
Ik meet met strips.

Hieronder de foto van de algeneter.

284d2ef4ba6fab14ec46e7fa64335ee2_zpsd115ef74.jpg
 
Ik zou er zeker meer planten inzetten, snelgroeiers zoals Cabomba.
 
Exit maakt ook je water groen h�..
Zomaar medicijnen in je water gieten zonder dat je weet wat de oorzaak is van problemen is ook dodelijk voor de waterkwaliteit.

Zijn dat echte plantjes? In ieder geval moet er een hele zooi planten bij, en zeker ook snelgroeiers.
En inderdaad blijven verversen zolang je problemen ziet bij je dieren en/of nitriet meet.. en vooral geen dieren er meer bij doen voordat je alles op orde hebt.
Verder afblijven van je filterpomp, laat die maar pruttelen.
 
En die auto? Zou ik er uit halen.. je weet niet wat daar voor pulp inzit.
 
Wat voor cichliden?
Heb je ook NH3/4 getest?
 
Ik zal morgen nieuwe planten aanschaffen. Hopen dat, dat werkt.

Verder kan ik dat dus niet testen, zal morgen achter een andere set aan gaan.

Deze chiclide. Ze zwemmen hier al een half jaar tussen de guppen. Dat gaat goed.

0ba512cd11943e3c80c8c115e4a024a6_zpsdc3ba8fd.jpg
 
Ik denk dat je ook eens moet kijken naar je vissenbestand want in een 60cm bakje is de keuze niet zo heel gelukkig vindt ik 🙂
 
Deze chiclide. Ze zwemmen hier al een half jaar tussen de guppen. Dat gaat goed.???
Ja,dat is te zien. in hoekje gaan hangen.

Gaat dus niet goed.

Waarom voeg je Co2 toe, voor die paar plantjes?
 
Niet veel jonge guppen zeker? Zullen niet veel overleven met zo'n chiclide.
 
Ik denk net zoals kellemes dat het de nitriet is, misschien handig om dit te testen.
 
Je lost een algenprobleem niet op door helemaal weer opnieuw te beginnen met je aquarium. Het enige wat je daarmee bereikt is een eventuele nitrietpiek zoals jessica al zei.

Een aquarium heeft tijd nodig om in te draaien. En als alles dan " gesetteld" is kun je eens gaan werken aan algproblemen enzo. Ik zou inderdaad eens plantjes toevoegen. Gewoon die bosjes bij het tuincentrum voor 1 of 2 euro.

Verder is het een goed idee om eens een goed boek met vissen erin te kopen zodat je je een beetje kan verdiepen in de soorten die je in je aquarium heb zitten en je visbestand kan aanpassen.
 
ZUURSTOF planten. Cabomba en waterpest, UIT aquariumzaak. geen tuincentrum.
 
maakt nu uit Bertus of het aquariumzaak komt of tuincentrum?
 
Nou, denk aan slakkengif.

Zolang ze in een stromingsbak zitten met vissen,oke.
Zo niet ,neem ik ze niet.

In een aquariumzaak willen ze ook wel bij vissen zitten(DELFT)
Staan de potjes in de visbakken.

Of weet jij het beter?
 
meeste tuincentra en aquariumzaken bestellen bij de zelfde groothandels.
als een tuincentra geen aquarium afdeling heeft komen de zuurstof planten vaak bij andere groothandels vandaan waar ze alleen vijverplanten verkopen hier heb je meer kans dat er idd gif op de plantjes zit.
Als je garnalen hebt kan dit een probleem zijn.
heb je alleen vis valt het naar mijn mening wel mee het evt. slakken gif of algen gif word erg verdunt.
of ik het beter weet, weet ik niet was een vraag naar jou toe waarom je het zo stellig zegt 🙂
 
Ik heb gisteren zuurstofplanten gekocht en een JBL combi set koffer om de waardes beter te meten.

Ik weet dat die chicliden er niet in thuis horen. M'n vriend dacht me blij te maken met 2 vissen want volgens de aquariumzaak kon dat prima in de kom. Ze gedragen zich niet agressief tegen de guppen, daarom zitten ze er nog in. Voor de foto zat hij bovenin om het voedsel te pakken. Voor de mensen die direct hun conclusie trekken...

Ik heb gisteren 2 guppys en 1 jonge danio apart gezet omdat ik dacht dat ze dood gingen. Maar vanmorgen leefden ze nog en heb ik ze weer teruggezet. Uur later, guppy dood. Ik probeer ook maar wat.

Volgens mij zit er een ziekte in, want ik zie ook bloeduitstortingen bij alle guppen. De danio die gister dood ging had ook hele rode kieuwen. Op advies van de dierenwinkel moest ik Esha2000 toevoegen.

Commentaar heb ik niets aan, ik wil het probleem verhelpen. Dus advies is welkom.
Heb nu nog 3 guppys en die zitten ook allemaal bovenin.
 
Ik zou voorlopig dagelijks 50% verversen. Dat wil vaak al een hoop helpen.
 
Mijn algeneter had zich er alweer op los gegeten. Kunnen jullie hier iets mee? Is dit een ziekte?

Ik zal zo water gaan verversen.
Nu ik de waardes meet met de combiset test van JBL... Geeft hij aan dat PH groen is overeen komt met 7.5 / 8 en KH had 6 druppels nodig om naar geel te veranderen. Hoe bereken ik dan de GH?
Klopt het dan dat mijn PH waardes te hoog zijn en de GH te laag?
No2 <0,01
NO3 10
Fe 0,2


61ba490c071e688a8f657eada5f2becd_zps87b97f97.jpg
 
Die nitriet is wel ERG scherp ,met 1/100.
Zolang dat niet goed is,hou je dat.

Snap ik niet dat je al nitraat 10 heb.

Enne,Voor de mensen die direct hun conclusie trekken...??????
Kan toch zien of hij aan het eten is.

Batterijen glazen bol waren leeg.
 
Ik zou ook proberen een achterwandje in je bak te plaatsen, zorgt voor wat minder stress op je vissen. En wat de rest ook al gezegd heeft, meer planten, goed meten. Niet telkens je vissen eruit halen en er weer in plaatsen, dat zorgt ook voor een hoop stress en daar hebben de meeste vissen ook geen zin in...
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan