Wat is er nieuw

vissen gaan hemelen.

ray79

Well-known member
Lid geworden
6 maart 2010
Berichten
207
Leeftijd
45
Locatie
hengelo
hallo,ik heb mijn aquarium nu 4 maanden aan het draaien met een binnen filter niks aan de hand. ik irriteerde aan de binnen filter en wou dus een buitenfilter hebben en die heb ik dus3 weken geleen gekocht en aangesloten (de binnen filter er ook nog steeds mee draait) en nu vanaf maandag moet ik er elke dag wel dode vissen uithalen 5x Corydoras panda en 3xCarnegiella strigata en 6x kardinaaltetra .
ze zien er gezond uit geen witte stippen ofzo en als ik er eten in gooi dan eten ze allemaal, Ik heb de waterwaarden laten testen bij de leveransier en die waren goed (ik heb een druppel test besteld) ik ben nu vanaf dinsdag elke dag 40 procent aan het verversen.
zou het kunnen zijn doordat ik er een buitenfilter erbij heb geplaats dat je weer een nitrietpiek krijgt en dat daarom mijn vissen sterven?


mvg ray
 
�Wat is je bakmaat ? 100x40x50

�Wat zijn je waterwaarden ? waaren volgens de lvs goed maar ik heb een testset besteld en als ik die binnen heb zal ik die hier melden

�Welke filter gebruik je en hoeveel debiet geeft deze. Jbl Cristalprofi E901 ( dit is de nieuwe buitenfilter )de binnen filter is een bleuwave

�Om de hoeveel tijd ververs je water en welke hoeveelheid is dit dan?normaal 1x in de week 40% nu elkedag 40%

�Om welke vis(sen) gaat het ?Corydoras panda , 3xCarnegiella strigata ,kardinaaltetra

�Wat zijn de medebewoners ? zie hier boven en 1x l200 2x appelslak

�Heb je iets veranderd aan het aquarium de laaste tijd ? alleen 3 weken geleden een buitenfilter erbij gedaan en intedraaien zodat ikde binnenfilter later kon verwijderen


�Wat is het ziektebeeld ? (beschrijf het zo precies mogelijk)niks ze zwemmen mooi en eten goed en opeens liggen ze dood

�Wat heb je al gedaan om het te verhelpen ? (evt medicijngebruik etc)elkedag verversen en ik heb vandaag esha 2000 toegevoegt op aanraden van de lfs
�
�Heb je de vis al lang ? of betreft het een nieuwe vis ? zn 3 maand
�
 
Zou vergifitiging kunnen zijn... Temperatuur goed? Happen de vissen naar adem?
 
temperatuur staat op 25 graden
en ze happen niet naar adem ze zwemmengewoon rond in de bak
 
Een nitriettest is inderdaad geen overbodige luxe als je een aquarium hebt.


In mijn ogen is het niet logisch dat er een nitrietpiek van het indraaien van je filter zou komen. Immers, een nitriet piek rondom opstart komt doordat de weinige goede baterien in een nieuwe filter, de afvalstoffen van het aquarium niet aankunnen. Maar omdat er wel genoeg van die bacterien in je oude filter het werk kunnen doen, zou dat het probleem niet hoeven zijn.

Misschien is er wel iets aanwezig (geweest)in je nieuwe filter dat misschien een heftige invloed op je waterwaardes of water kwaliteit heeft. Bv als je ph verlagend materiaal er in hebt zitten. Of dat er nog resten schoonmaakmiddelen in die nieuwe filter zaten, of iets anders.

Het verversen dat je doet is goed. Dat verdund sowieso ziekteverwerkers of schadelijke stoffen. Zakt het sterftecijfer al?
 
wat betreft zeep resten acht ik de kans zeer klein omdat ik de nieuwe filter alleen goed omspoel onder de kraan en ik de sponsen en de filtermateriaal ook. verder gebruik ik alleen de gebruikelijke bacterien als ik mijn aquarium heb ververst.
ik heb helaas vanochtend nog 1 corydora eruit moeten vissen, ik ben dan ook vanaf dinsdag elkedag 40 aan het verversen en vanaf vandaag dus de esha 2000 toegevoegt en dat moet je dus 3 dagen achter mekaar in het aquarium doen en dag 4 50%verversen(voor gebruik van de esha 2000 heb ik ook een verversing gedaan van 40%
 
En die bacterie gooi je in de bak,met Esha er achteraan.
Je hebt geen ziekte in je bak,dus stop met die esha.

Welke bakterie(Nitrivec?) heb je? Doe die nu eens regelrecht in je filter.
Daar moet het zijn werk gaan doen.

WAt heb je voor materiaaal in je filter? ook de zwarte en de groene nog?
 
Bertus ik bedoel dat als ik de aquarium ga verversen (normaal 1x in de week 40%) doe ik er nova aqua plus in en amquel plus zijn geen bacteri�n die je toevoegt in. maar omdat ik nu steeds dode vissen aantref heb ik vanaf vandaag een esha 2000 kuur op aanraden van de lfs. ik heb dus nu 2 filters draaien 1 de binnen filter die er nu z'n 4 maanden draait en die ik dus wil vervangen als de buitenfilter ingedraaid is die draait nu dus 3 weken mee.

dus jij zegt dat ik met de kuur moet stoppen en dagelijks moet blijven verversen?
 
Die 2 ,dat zijn water conditoneers.

Je water is toch goed?
Gewoon kraanwater in doen. verder niet.

WAt heb je voor materiaaal in je filter? ook de zwarte en de groene nog? vroeg ik.
 
ik heb in mijn filters (in alletwee)Jbl Cristalprofi Micromec zijn van die witte balletjes en pijpjes en de blauwe spons en boven op witte watten (die ik 1x in de maand vervang de witte watten)

ik heb mijn water laten testen bij de lfs en hij zei dat het goed is .ik heb gelijk een test koffer besteld bij hem en die komt morgen of zaterdag binnen zodat ik het zelf kan testen (ik heb zelf wel druppel testjes maar die zijn over datum dus ik weet niet of die nog goed zijn kwa water waarden)
 
Die oude moet je dan dubbel testen,met de nieuwe. dus 2 glaasjes. 1 met nieuwe druppels , en de ander met oude druppels.
Dan kijken wat de uitslag van beide is.
 
dat zal ik eens doen zodra ik de nieuwe druppels binnen heb.
 
Meet dan ook je kraaanwater,wat er in zit.


Enne, vraagje,is dit de bak die je zelf gekit hebt?

Wel echt aquarium glaskit gebruikt?
 
Gebruik je easycarbo ? Kan het liggen aan het teveel easycarbo toevoegen?
Heb ergens gelezen dat dat slecht is voor de vissen.
 
ja dat gebruik ik wel voor mijn planten, maar ik gebruik de helft van de aanbevolen hoeveelheid 1x per week na de waterwissel
(ik gebruik dit al vanaf het begin in deze aquarium dus nu 4 maand en de vissen gaan sinds maandag beetje bij beetje dood)
 
Heb jij ndan ZOOOOVeel planten,dat die koolstof opgenomen wordt?

Dit geef ik zelf een 5 druppels in de week.
 
Sorry bertus ik begrijp je niet.
 
smoky zei:
ja dat gebruik ik wel voor mijn planten, maar ik gebruik de helft van de aanbevolen hoeveelheid 1x per week na de waterwissel
(ik gebruik dit al vanaf het begin in deze aquarium dus nu 4 maand en de vissen gaan sinds maandag beetje bij beetje dood)


Tja, een druppel doet een emmer overlopen,he.
Wat niet verbruikt wordt zit in de bak.
En elke keer doe jij erbij.

Profito ook.
neem aantal CC. doe er 2 x zoveel CC water bij.
Dat is al geconcentreerd.
Dan beter een stock oplossing maken.
 
ik doe er profito in. dus wat op het etiket staat (de aanbevolen hoeveelheid en dat je het wekelijks moet toevoegen na waterverversing)is dus veelte veel ook al gebruik ik daar de helft van? hoe vaak zou ik het dan moeten gebruiken ?

ik heb geen hele volle bak met planten/drijfplanten maar daar wil ik wel naar toe om een mooie plantenbak te krijgen
 
Bertus zei:
Meet dan ook je kraaanwater,wat er in zit.


Enne, vraagje,is dit de bak die je zelf gekit hebt?

Wel echt aquarium glaskit gebruikt?
nee dit is niet de bak die ik zelf gekit heb .
 
Oke. Schoot ineens te binnen.

Tja,voor een plantenbak, Moet je toch eerst aan je vissen denken.
Kan je niet teveel plant voeding ingooien.
 
ik dacht dus als ik met de helft van de aanbevolen hoeveelheid begin dan kan ik het altijd opvoeren als ik er meer planten in ga doen. dus dit is waarschijnlijk de oorzaak? zo ja wat nu te doen helemaal stoppen met profito of de hoeveelheid per week nogmaals verminderen bv nu een kwart van de aanbevolen hoeveelheid?

mvg ray
 
Ik zou helemaal stoppen en kijken wat er gebeurt
 
is goed dan stop ik er mee en kijk ik wat er gebeurt.
 
Hoe gaat het nu ? Dode vissen ?
 
ik heb er gisteren er nog 1tjr uit moeten vissen maar verder gaat het tot nu toe goed ik ververs nog steeds dagelijks 40% ook om de esha 2000 eruit te krijgen doe morgen nog 1x een verversing en dan weer 1x in de week en kijken hoe hjet nu verder gaat
 
Lijkt mij een goed plan. Jammer van die ene maar gelukkig niet meer.
Ik hoop dat het nu over is.
 
nou het ging dus niet beter, toen gisteren de lampen aan ging in mijn aquarium was er nog maar 1 kardinaaltetra in leven dus dat was flink balen. ook omdat ik niet weet wat er fout is gegaan. nu heb ik de vis in mijn(tijdelijk) garnalen bakje gedaan en de aquarium helemaal leeg gemaakt /schoongemaakt. heb de filter ook schoongemaakt en ben nu opnieuw begonnen (dus eerst 3 weken indraaien enz enz).ik baal hier goed van

ennog bedankt voor het meedenken allemaal.

mvg ray
 
Spoel je je slangen goed uit voordat je een nieuw filter plaatst? Heb ooit wel eens verhalen gehoord van weekmakers die in het water kunnen komen bij sommige slangen, en dat zou nogal giftig kunnen zijn.

- Mascha
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan