Vissen gedragen zich anders na water verversen


M

Maudstar

Guest
3 dagen geleden heb ik ongeveer 1/3 water ververst.
Meteen van de gelegenheid gebruik gemaakt om de ramen helemaal onderaan schoon te maken.
Daarbij heb ik 2 slakkenhuizen verplaatst.
Na het vullen van de bak gingen mijn vissen opeens de hoogte in.
De 4 Burundi prinsessen de 2 grootste multi's (ik heb er 6 in totaal) waren opeens constant aan het ruzie�n hoog in de bak, de multi's hebben overigens jongen van 2,5 weken oud en hun slakkenhuizen heb ik niet aangeraakt.
2 van de 5 petricola dwergjes begonnen langs de zijkant van boven naar beneden en weer terug te racen.
De dwegjes doen dit nu, dus 3 dagen later, nog steeds, het lijkt wel alsof ze spelen met een thermometer die daar los drijft, maar dit doen ze dus al 3 dagen lang, continue omhoog, omlaag, omhoog, omlaag, etc.
De prinsesjes hebben zich inmiddels weer terug getrokken in hun eigen territorium alleen nu mis ik er al 2 dagen eentje.

Heeft iemand een verklaring voor het gedrag wat deze vissen opeens vertonen?
:S
 
Is stress gedrag, om de reden van de grondige schoonmaak.
Je hebt ongetwijfeld de bodem beroerd, mss iets verhoogd nh3/4 no2.
Of ivm de jongen van de multi,s
 
Stress? Na 3 dagen nog na een beetje water verversen?
Voor de rest heb ik echt weinig gedaan, geen planten gesnoeid oid ...

Maar, wat zou ik de volgende keer dan kunnen doen om de vissen minder stress te bezorgen?
 
Minder water tegelijk verversen?

Temperatuur van het nieuwe water niet toevallig warmer of kouder dan het water in de bak?
 
Temperatuurverschil zou goed kunnen, heb het een beetje op de gok gedaan.
Ik heb wel op 2 plekken een thermometer hangen en beiden zijn niet echt van temperatuur veranderd.

Volgende keer zal ik inderdaad proberen minder water te verversen, het was nu al ruim een maand geleden dus heb flink wat ververst.
Misschien was de overgang te groot.

Mijn ene prinses is nog steeds spoorloos, zou het nieuwe water haar fataal zijn geworden?
 
1x per maand en dan nog maar 1/3e, is dat niet wat zuinig?
Ik ververs elke week een derde (raken je vissen gelijk een beetje gewend aan waterwissels ;))
 
Boon zei:
1x per maand en dan nog maar 1/3e, is dat niet wat zuinig?
Ik ververs elke week een derde (raken je vissen gelijk een beetje gewend aan waterwissels ;))

Precies, gewoon wekelijks verversen en dan zeker 30-40% afhankelijk van je bestand.
Ocharme beestjes weten niet wat ze meegemaakt hebben nu met ineens behoorlijk ander water.
 
Huh?
Per week??
Mij is verteld 1x per maand een kwart tot een derde verversen.
Is tot nu toe eigenlijk nooit een probleem geweest, behalve de laatste keer dus ...
Zelfs jonge n.multificatius-jes dus ze voelen zich er op zich best goed denk ik :)
 
Dan zou ik je water maar eens goed opmeten, en dan vooral nitriet/nitraat/fosfaat. Als het goed is is een Tanga bak niet vol qua vis, maar iedere week verversen is wel aan te bevelen. Af en toe sla ik weleens een weekje over dat kan wel met de lichte bezetting. Moet ik bij mijn malawi's en roofvissen maar beter niet doen...
 
Gewoon wekelijks even half uurtje uurtje schoonmaken. Wat ontlasting van de bodem halen, achter evt stenen en bij de achterwand weghalen door deze naar de voorruit te bewegen, glas alg vrij maken en paar emmertjes water verversen. 1 keer in de zoveel weken (afhankelijk van de uitstroom) de filtermaterialen uitknijpen en schoner schudden in een emmer met oud aquariumwater en evt los vuil uit het filter verwijderen zodat het weer lekker doorloopt.
 
Ok Saskia, ga ik doen de komende weken.
Wij hebben vrij hard water hier, maakt het qua vervuiling nog wat uit hoe hard ons kraanwater is?
 
Maudstar zei:
Ok Saskia, ga ik doen de komende weken.
En als je verbetering ziet: volhouden dat wekelijks een kleine schoonmaak. Regelmaat is belangrijk.

Maudstar zei:
Wij hebben vrij hard water hier, maakt het qua vervuiling nog wat uit hoe hard ons kraanwater is?
Neen. Ik zie niet in waarom dat zo zou zijn.

~ Ivo
 
Hallo Rever,
Ik zie je post nu pas, ook bedankt voor de tips :).
 
De vermiste prinses is niet langer vermist, heeft zich anderhalve week schuil gehouden tussen de rotsen en laat zich weer voorzichtig zien :)
 

Terug
Bovenaan