Vissen happen naar lucht!!


S

Spmb1137

Guest
Ik heb twee sluiers taarten die regelmatig naar lucht happen. Als eerste dacht ik natuurlijk meteen: een zuurstof tekort.
Mijn bak is 120 liter met ingebouwd filter, daarnaast heb ik meerdere plantjes en een oxydator erin staan..

Ik dacht misschien zijn de water waardes niet goed dus ik heb deze getest maar ook hier zie ik niks geks ( alleen dat de hardheid vrij hoog is?)

Wel heeft 1 van de sluiterstaarten een schimmel gehad maar deze heb ik door middel van esha 2000 verholpen..

Heeft iemand enig idee wat er aan de hand is?
 
Betreft het een 80cm bak? Kun je de waterwaarden ook posten hier en hoe zijn die gemeten? Je hebt medicatie gebruikt en wellicht dat dit iets heeft gedaan met je bacteriecultuur waardoor dit nu de nodige invloed heeft. Wanneer heb je die kuur ingezet?
Als ze luchthappen dan zou ik een flinke waterwissel doen.
 
Ik ben geen expert met goudvissen maar ik verdenk direct vervuiling / hormonen in het water. Wat is je water verversingsregime? Het is namelijk een relatief kleine bak voor twee sluiers en ik zou dan toch wekelijks wel 50+% water verversen.
 
Betreft het een 80cm bak? Kun je de waterwaarden ook posten hier en hoe zijn die gemeten? Je hebt medicatie gebruikt en wellicht dat dit iets heeft gedaan met je bacteriecultuur waardoor dit nu de nodige invloed heeft. Wanneer heb je die kuur ingezet?
Als ze luchthappen dan zou ik een flinke waterwissel doen.

Ja het is een 80 cm bak, ik heb 3 dagen het medicijn gegeven, daarvoor het water voor 1/4 ververst. Vorige week was er nog niks aan de hand.

Ik zal een groter gedeelte verversen, hopelijk helpt dat. Dankjewel
 
Ik ben geen expert met goudvissen maar ik verdenk direct vervuiling / hormonen in het water. Wat is je water verversingsregime? Het is namelijk een relatief kleine bak voor twee sluiers en ik zou dan toch wekelijks wel 50+% water verversen.
Oke! Dit wist ik niet. Ik dacht dat een grote hoeveelheid verversen slecht was voor de bacteriën in het water. Waarschijnlijk is dit dan de oplossing, ik ga het proberen.
 
Nog even een vraagje, wat voor een filter heb je in of bij de bak, en hoe maak je deze schoon? (hoe vaak en op welke manier)
Graag ook nog even een totaal foto, dan kunnen we even "mee kijken".
 
Oke! Dit wist ik niet. Ik dacht dat een grote hoeveelheid verversen slecht was voor de bacteriën in het water. Waarschijnlijk is dit dan de oplossing, ik ga het proberen.
Water bevat bijna geen goede bacteriën dus dat kun je gerust flink verversen. Wel rekening houden met de temperatuur die moet ongeveer gelijk zijn!
Je filter, bodem, glas etc bevat de goede bacteriën die wil je zo min mogelijk verstoren. Filter dus alleen schoonmaken als de doorstroming verminderd is en dan nog niet te grondig.
 
Nog even een vraagje, wat voor een filter heb je in of bij de bak, en hoe maak je deze schoon? (hoe vaak en op welke manier)
Graag ook nog even een totaal foto, dan kunnen we even "mee kijken".

Het is een ingebouwd filter, juwel rio geloof ik. In de dierenwinkel werd me vertelt dat ik niet alles tegelijk moet uitspoelen (de sponzen). Dus ik spoel elke week een spons uit, de bak heb ik ongeveer twee maanden dus ik heb ze nog niet vervangen.
 

Bijlagen

  • 27785290-2931-40D2-B69F-24E53E328A0B.jpeg
    27785290-2931-40D2-B69F-24E53E328A0B.jpeg
    49.7 KB · Weergaven: 90
Even iets anders, ik zie Javavarens staan die erg mooi zijn maar die mogen niet met de wortelstok in de bodem hoor. Deze kun je het beste op hout of steen opbinden.
 
Je aquarium is wel iets te klein voor de sluiers. 2 sluiers in 80 cm kan ik mee leven hoewel dit niet optimaal is maar absoluut niets meer erbij doen. Het filtertje van Juwel is niet echt optimaal. Sluiers vervuilen extreem. Als je budget heb of even op marktplaats kijken of je een tweede filter op de kop kan tikken en die erbij mee laten draaien dat zal beduidend helpen. Dit is ook makkelijker qua onderhoud omdat als je eentje schoonmaak je toch wat bacterieen verlies en de ander dan intact blijft. Hou er rekeing mee dat je ga sparen voor een groter aquarium want ze zullen flink gaan groeien en niet meer in je aquarium passen.

Voor nu die juwel sponsen niet elke week gaan uitspoelen. Alleen elke week de bovenste witte even uitspoelen. Als je zie dat stroming wat eruit komt beduidend minder word dan bij voorkeur eens in de maand om de beurt een andere spons uitspoelen.

Bij onraad altijd een hele grote verversing doen en bij afhevelen al waaierend over de bodem gaan. Hier ligt de meeste ellende die je dan richting riool stuur. Al gezegd dat er verder niets nuttigs zit in oud water dus niet bang wezen met verversen vooral met sluiers is verversen een must.

Als gewoon onderhoud zou ik toch zeker zoveel mogelijk water 1x in de week verversen. Net dat vissen nog in een laagje zitten. 2x een kleiner deel is minder effectief dan 1x groot deel.

Je heb jonge sluiertjes die meerdere maaltijden per dag nodig hebben. Denk aan 2-3 x verdeelt per dag kleine porties. Niet wat ze in 5 minuten op eten want dan blijf je zakken inkopen en vreten ze zich dood. Geef ze wat groene vitamientjes. denk aan doperwten, tuinbonen, spruiten, bloemkool broccolie. Diepvries even in magnetron blancheren en voeren. Erwten en bonen pellen, velletje eraf.

Als je wat raars zie en denk aan ziekte post eerst in ziektegedeelte en laat mee kijken en gooi niet zo maar of op advies LFS medicatie erin. Sluiers kunnen niet goed alle kuurtjes verdragen en kuurtjes heeft gevolgen.

Verder vind ik je bodem erg dik. Dit zal denk ik problemen geven met je mega poepers en vreters. Nu niet zomaar die bodem eruit trekken dit moet met beleid. Deeltje voor deeltje en ik zou rechts waar zwart onder zit eerst doen en altijd daarna een grote verversing omdat er veel vuil in die bodem zit. Zou iedere week iets eruit halen zodat je ook rekening hou met je bacterieen in je bodem.

Verder zou ik dat stuk hout eruit halen. Sluiers erg lomp en krijgen straks paai gedrag en kans op beschadiging met zulk scherpe dingen te groot.

Als je opeens witte stippen op kieuwdeksel of kop en borstvinnen zie is dat geen witte stip maar paai pukkels. Dan weet je dat die vis een mannetje is. Witte uitslag op wen (die oranje bultenkop) of losse flubbers wit is vis ook niet ziek dat is wen groei. Handig om te weten zodat je niet allerlei kuurtjes erin ga doen.

Veel succes met je mooie sluiers :thumbs:
 
Omdat foto s meer zeggen qua afmeting van je visjes omdat je wellicht niet inschat hoe groot ze worden.

2 sluiers van toen 2 jaar met een jonkie.


IMG_0435.JPG


Eentje van 2,5 de bonte toen een jaartje en eentje van een paar maanden.
IMG_0900.JPG
 
Je aquarium is wel iets te klein voor de sluiers. 2 sluiers in 80 cm kan ik mee leven hoewel dit niet optimaal is maar absoluut niets meer erbij doen. Het filtertje van Juwel is niet echt optimaal. Sluiers vervuilen extreem. Als je budget heb of even op marktplaats kijken of je een tweede filter op de kop kan tikken en die erbij mee laten draaien dat zal beduidend helpen. Dit is ook makkelijker qua onderhoud omdat als je eentje schoonmaak je toch wat bacterieen verlies en de ander dan intact blijft. Hou er rekeing mee dat je ga sparen voor een groter aquarium want ze zullen flink gaan groeien en niet meer in je aquarium passen.

Bedankt voor alle informatie! Ik ben er van op de hoogte dat ze flink zullen groeien, hoeveel liter is optimaal? Ik heb nog een klein filter van 60 liter p/u, is dit genoeg voor erbij?

Er zitten inderdaad pooi pukkels op de zwarte, die is jonger dan de oranje. Kan ik er dan vanuit gaan dat ik een mannetje en een vrouwtje heb?
 
2 sluiers en een ancistrus.
Zou sws een externe filter erbij plaatsen.
 
Men stelt 50 liter per sluier maar minimaal 1.20 lang aquarium. Nu 2 sluiers in een meter zou ook wellicht kunnen. Dit hangt ervan af hoe groot ze gaan worden. Oranda s kunnen aardig maatje worden en je zwarte heeft ook een wat langer torpedo lichaam. Kun je nu niets van zeggen hoe groot ze kunnen worden. Dat zie je vanzelf wel gebeuren.

De telescoop die je op foto zie was een lfs visje van 3 euro en was 30+ cm. Kon ik niet met 1 hand eruit halen. Ook zeer lange staart.

Als vis 30 cm word dan zal je vanzelf zien dat het te klein is. Als je begaan ben met ze zie je dit al eerder gebeuren dan zal je ander verblijf moeten regelen.

de 60 liter filter is lang niet voldoende. Ook intern is het weer ruimte in beslag terwijl je vissen dit al zo hard nodig hebben. Zou voor een extern filter gaan kijken denk aan een JBL 700 of 900 erbij. Dan de meeste sponzen eruit en volgooien met biologisch materiaal. Weet niet de precieze naam van dit spul maar je heb ballen, pijpjes, en nog veel meer. Dit zou ik even in het filter gedeelte vragen daar mensen met filter verstand. Even melden dat het om sluiers gaat. De meeste weten wel dat dit wat anders is dan tropische visjes qua vervuiling. Mocht je ooit groter aquarium kopen kan het filter zo over gezet worden.

Paai pukkels kunnen vroeg of laat komen. ook daar is geen peil op te trekken. Dus zou er niet van uit gaan dat je mannetje/vrouwtje heb. 2 mannetjes maakt ook verder niet uit. Ook mannetjes oefenen op elkaar met paaien dus ook dit zegt niets als ze achter elkaar aan gaan. Zekerheid is als je eitjes zie verschijnen.
 
Men stelt 50 liter per sluier maar minimaal 1.20 lang aquarium. Nu 2 sluiers in een meter zou ook wellicht kunnen. Dit hangt ervan af hoe groot ze gaan worden. Oranda s kunnen aardig maatje worden en je zwarte heeft ook een wat langer torpedo lichaam. Kun je nu niets van zeggen hoe groot ze kunnen worden. Dat zie je vanzelf wel gebeuren.

De telescoop die je op foto zie was een lfs visje van 3 euro en was 30+ cm. Kon ik niet met 1 hand eruit halen. Ook zeer lange staart.

Als vis 30 cm word dan zal je vanzelf zien dat het te klein is. Als je begaan ben met ze zie je dit al eerder gebeuren dan zal je ander verblijf moeten regelen.

de 60 liter filter is lang niet voldoende. Ook intern is het weer ruimte in beslag terwijl je vissen dit al zo hard nodig hebben. Zou voor een extern filter gaan kijken denk aan een JBL 700 of 900 erbij. Dan de meeste sponzen eruit en volgooien met biologisch materiaal. Weet niet de precieze naam van dit spul maar je heb ballen, pijpjes, en nog veel meer. Dit zou ik even in het filter gedeelte vragen daar mensen met filter verstand. Even melden dat het om sluiers gaat. De meeste weten wel dat dit wat anders is dan tropische visjes qua vervuiling. Mocht je ooit groter aquarium kopen kan het filter zo over gezet worden.

Paai pukkels kunnen vroeg of laat komen. ook daar is geen peil op te trekken. Dus zou er niet van uit gaan dat je mannetje/vrouwtje heb. 2 mannetjes maakt ook verder niet uit. Ook mannetjes oefenen op elkaar met paaien dus ook dit zegt niets als ze achter elkaar aan gaan. Zekerheid is als je eitjes zie verschijnen.
Ik snap wat je bedoelt met biologisch spul, heb het inderdaad wel is gezien. Ik ga mijn visjes in de gaten houden en ondertussen geld apart leggen voor het extra filter ;) Bedankt voor alle informatie en hulp!!
 

Terug
Bovenaan