Wat is er nieuw

Vissen in de Mist

Doragon

Well-known member
Lid geworden
17 augustus 2006
Berichten
4,640
Leeftijd
64
Locatie
Heemskerk
Kennen jullie de opvolger van "Gorilla's in de mist?

"Vissen in de mist". 🤔
IMG_20210924_201317.jpg

Gr., Hans
 
Zijn de ramen niet gewoon beslagen?

Groetjes John.
 
Nee, ruitjes zijn droog, althans aan de buitenkant lijkt erg sterk op waterbloei...
Zitten overigens geen vissen in alleen wat plantjes...

Gr., Hans
 
Laatst bewerkt:
Wat begon als "een klein beetje onderhoud" is een beetje uit de hand gelopen. Vond de bodem ook iets te vuil en dat leidde tot het verwijderen van de bodem, en toen ook de rest. Als je toch bezig bent!
Nieuwe bodem, schoon filter, nieuwe plantjes. Water uit de andere bak gebruikt om weer te starten. Dus inderdaad, de bak is eigenlijk helemaal opnieuw gestart.

Gr., Hans

P.s.De garnalen zijn voor de ingrijpende operatie overgezet naar bak 2 in woonkamer.
 
Laatst bewerkt:
Bacteriebloei.

Doordat er ineens veel voedsel(nh3/nitriet) aanwezig is voor bacteriën heeft er een explosieve groei plaatsgevonden. 1 bacterie kan je niet zien, miljarden bij elkaar levert dit opaal melkachtige kleur. Verdwijnt met een paar dagen weer.
 
Normaal verdwijnt het vanzelf. Heb dit aan mij zelf te wijten. Had wat voedingsstoffen toegevoegd alsof ik met osmosewater had ververst, maar ik had water uit het andere aquarium gebruikt. Dus overgedoseerd. Doseren zonder meten is en blijft niet zo slim. Mijn vrouw gebruikte overigens andere termen.... 🥴
 
Zoiets krijg je meer door organische belasting volgens mij en dan heb je een explosie van heterotrofe bacterien. Die vermenigvuldigen zich erg snel.
 
De mist verandert nu iets van kleur en trekt op!

mist2.jpg
 
Niets mis mee volgens mij.

Volstrekt logische reactie van je bak op de situatie. Redelijk veel organische belasting door hergebruik van materiaal, en onvoldoende heterotrofe bacteriën om dat af te breken. Echter, door hergebruik van materiaal wel voldoende heterotrofe bacteriën om een soort explosie daarvan te ontketenen. Ze moeten alleen nog even een plekje zoeken.

Wij zien het hier altijd in meer of mindere mate bij hergebruik van materialen. Trekt snel weg. Mooie start zo.

Benieuwd hoe je project zich verder ontwikkelt.
 
Niets mis mee volgens mij.

Volstrekt logische reactie van je bak op de situatie. Redelijk veel organische belasting door hergebruik van materiaal, en onvoldoende heterotrofe bacteriën om dat af te breken. Echter, door hergebruik van materiaal wel voldoende heterotrofe bacteriën om een soort explosie daarvan te ontketenen. Ze moeten alleen nog even een plekje zoeken.

Wij zien het hier altijd in meer of mindere mate bij hergebruik van materialen. Trekt snel weg. Mooie start zo.

Benieuwd hoe je project zich verder ontwikkelt.

Volgens mij ook niets mis mee. Ik heb dit wel vaker aan de hand gehad. Vond het wel een aardige foto om te laten zien. Dit is overigens geen mega-project. Als het bakje stabiel is, komen er weer garnalen in. Zaten er ook in. Is te klein voor vissen. Heb een led-lichtkapje gebouwd voor dit bakje dat ik aanstuur met een Arduino. Moet nog experimenteren met de hoeveelheid verlichting en de kleurtjes, maar dat maakt het voor mij net leuk.
 
bar5.jpg


Waterbloei is weg. Stukje hout schoongemaakt. Was behoorlijk aan het uitlogen. Bakje staat nu in de volle maan.... Foto is doffer als dat hij in het echt is....
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan