Wat is er nieuw

Vissen kiezen

Paul

Member
Lid geworden
22 september 2024
Berichten
7
Leeftijd
40
Mn Malawi bak 450 Liter heb ik ingericht en is nog aan het indraaien.
Graag zou ik er Pseudotropheus Saulosi, Aulonocara Stuartgranti Maleri en Aulonocara Rubin Red willen hebben.
Bijv
Saulosi 6 st 2 m 4 vr
Maleri 5 stuks 1 man 4 vr
Rubin red 4 stuks 1 man 3 vr

Kunnen deze vissen bij elkaar?
Of misschien andere opties?

 
Hou er rekening mee dat de aulonocara dames er hetzelfde uitzien. (Ook redelijk saai en dan zijn ze toch met een groot aantal) zelfs de heren maken er geen onderscheid in en zullen volgens mij kruisen.
 
Hou er rekening mee dat de aulonocara dames er hetzelfde uitzien. (Ook redelijk saai en dan zijn ze toch met een groot aantal) zelfs de heren maken er geen onderscheid in en zullen volgens mij kruisen.
Dankje Jelle daar had ik nog niet aan gedacht, heb je soms een alternatief?
 
Zo erg ben ik er ook niet in thuis hoor. Met name wat ik zelf heb gehad. Neig je meer naar mbuna of naar vrijzwemmers?

Misschien heb je een totaalfoto van je bak?
 
Laatst bewerkt:
Meer naar mbuna.
De pseudotropheus-acei vind ik ook wel een mooie vis. Mn bak draait nu 3 weken.
1000032563.jpg
 
Met veel meer stenen, dan kun je er wel een mbunabak van maken.
Daar hebben de vrouwen en de mannen vaak verschillende kleuren en zo zit je met 3 a 4 soorten vaak met dubbel zoveel kleuren.
Doe je bv sauloisi met m.auratus en metriaclima zebra mbenji of nog ook een labeotropheussoort.
Synodontis polli uit het tanganyikameer mag er rustig bij en als het gesetteld is misschien nimbochromis venustus of livingstoni erbij voor overpopulatie te beperken.
Altijd veel filteren en waterverversen is dan wel een must.
Kijk anders maar eens op yuotube maar malawi/mbunabakken.
 
Er mogen zeker meer stenen in voor het houden van Mbuna's.

Ik zou het ook alleen bij Mbuna's houden. De meeste Aulonocara soorten zijn toch een stuk rustiger in gedrag dan de Mbuna's en zullen dan mogelijk ook een stuk minder kleuren (mannen) en meer last hebben van stress.

De acei is een hele mooie vis. Vooral de yellow tail. Je kan ook denken aan een groep Saulosi's. De vrouwen zijn geel/oker geel en de mannen blauw zwart gestreept, soms paars zwart afhankelijk van de soort. Labidochromis caeruleus yellow doen het ook altijd goed, let wel op dat ze zo zuiver mogelijk zijn qua kleur. Diep zwarte rug, buik en staart vinnen en een geel lichaam. Vrouwen zijn een tickie minder intens qua zwart in de vinnen.

Zomaar even wat mooie startende soorten qua Mbuna's.

Geniet van het uitzoeken, heb je meer vragen dan horen we het wel.

Gr. Ed
 
Bedankt voor de info. Kan dat wel qua gewicht nog veel stenen erbij?
Met sera ph/kh plus ben ik de ph aan het verhogen. Moet je bij een waterwissel dan weer toevoegen aan liters wat je hebt ververst?
Hoeveel procent water van de bak moet ik verversen?
 
Bedankt voor de info. Kan dat wel qua gewicht nog veel stenen erbij?
Met sera ph/kh plus ben ik de ph aan het verhogen. Moet je bij een waterwissel dan weer toevoegen aan liters wat je hebt ververst?
Hoeveel procent water van de bak moet ik verversen?
Waarom wil je de ph verhogen?
Het verversen gaat zo over de helft per week.
Onder een stenen wal of muur zijn er bodembeschermingspullen.
 
Omdat veel van die cichliden een ph van 8 willen. Heb wat fotos bekeken daar zit veel verschil in de ene bak zit helemaal vol stenen de andere een stuk minder. Maar zal er wat toevoegen.
 
Met sera ph/kh plus ben ik de ph aan het verhogen. Moet je bij een waterwissel dan weer toevoegen aan liters wat je hebt ververst?
Hoeveel procent water van de bak moet ik verversen?
Ja, na iedere waterwissel moet dat weer aangevuld worden. Een 50% waterwissel per week is zeker aan te raden.
 
Oke dat is best veel 50%.
Heb vandaag extra stenen gehaald en erin gedaan. Nog best passen en meten om de stapel stabiel te krijgen. De ph heb ik nog gemeten en is nu 8 dus fish ready haha
 
Zorg ervoor dat de stenen niet op het zand liggen. De vissen zullen dat zand eronderuit werken en dan is de stapel niet meer stabiel.

Het beste is eerst met de stenen puzzelen, en als je daarover tevreden bent aanvullen met zand.

Foto’s die je ziet met minder stenen kunnen ook zo maar een ander soort Malawi huisvesten. Mbuna bewonen veelal de brandingzone en hebben baat bij veel schuilgelegenheden. (Vaak doen ze het als groep ook wat beter met lichte overbevolking)
Echte vrijzwemmers of zandhappers hebben deze behoefte minder.
 
De stenen heb ik nog gecontroleerd en iets aangepast, nu liggen ze goed. Op een youtube die over 10 mbuna bakken ging zag ik ook veel verschil met de hoeveelheid stenen. Maar wel leuk om te zien wat andere er van maken. Er komt wel wat meer bekijken dan een gewone bak, maar ook wel een uitdaging om dat allemaal uit te zoeken.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan