Vissen leggen één voor één het loodje ...


Herbstnebel

Well-known member
Lid geworden
26 januari 2015
Berichten
999
Locatie
Provincie Oost-Vlaanderen
Begin deze maand had hier al eens een topic gepost dat ik door een te grondige reiniging van het filter weer te maken had met waterbloei en een nitrietpiek van jewelste.

Nu een halve maand later leggen mijn vissen één voor één het loodje. Elke dag of om de 2 dagen ligt er een vis dood en dat is begonnen ongeveer een anderhalve week geleden.

Plotseling lag er een dode kardinaaltetra, de dag erna 2 dan weer een dag niks tot de dag erop een dode cacatoides, dan vielen de bijlzalmen één voor één uit en de corydoras panda. De enige waar nog geen slachtoffers zijn vastgesteld zijn de rouwtetra's, vuurzalmen, japonica's, ancitrus en een kleinblijvende pleco.

Deze ochtend lag er weer een cory dood samen met het overblijvende cacatoides vrouwtje.

Ik weet echt niet wat er aan de hand is, ik zie geen witte stip of andere uiterlijke kenmerken van ziekten.

Waterwaardes :

Temp : 23°C

Ph : Tussen de 7 en 7,5 (druppeltest)

Gh : 8

Kh : 4

No² : 0

Zijn al die doden het gevolg van die nitrietpiek 2 weken geleden of zou er iets anders aan de hand kunnen zijn ?

Wat ik ook nog wil bij vermelden is dat er sinds begin april een Sera LED systeem opzit met sunrise en sunset. Het programma dat actief is is met cloudmovement, om de 20 minuten dimt het licht 30% voor anderhalve minuut alsof er een wolk over trekt. Zou dit bij de vissen stress veroorzaken ?
 
Een nitrietvergiftiging kan een doodsoorzaak zijn maar of dat nu pas te zien is dat durf ik je niet te zeggen. Hoe hoog waren toen de waarden dan?
 
Heb al 2 dagen geen dode vissen meer, ik hoop dat het voorbij is want de bestanden zijn serieus uitgedund.

Of er etterbakken bij zitten, ik zie het niet.

Wat zit er nu nog in :

3 x Carnegiella strigata ( 6 gestorven)

5x Paracheirodon axelrodi ( 15 gestorven)

14 x Gymnocorymbus ternetzi ( 0 slachtoffers) dit zijn ijzersterke vissen !!!

6 x Hyphessobrycon amandae ( 0 slachtoffers) Dti zijn gezonde sterke vissen maar heel nerveus, niet echt een goede combinatie met vissen die van rust houden...

9 x Corydoras panda ( 3 gestorven)

??? Japonica garnalen (geen idee hoevel er nog in zitten, ik heb er de laatste maand 2 dode geteld)

3 x Yasuhikotakia_sidthimunki ( 0 slachtoffers) ook hele sterke vissen

1 x Ancistrus sp. gold

1 x Klein blijvend L-nummer (max 10cm)
 
Nou dan nu maar het beste ervan hopen en zover ik wet kan een nitrietvergiftiging later nog dode bewoners geven.
 
Toch erg vreemd die uitval. Ik weet niet hoelang een nh3/4 of no2 vergiftiging kan doorwerken. Zijn alle waarden momenteel goed?
 
Ik begin toch te denken aan iets bacterieels, of virus.

De trigger kan wel 2 weken geleden ontstaan zijn. De vissen zijn daardoor iets verzwakt geraakt.
En dan slaat een bacteriele of virus infectie zo toe.

Uberhaupt een grote schoonmaak alleen al, verstoord het evenwicht. En de 'slechte' bacterien kunnen dan in het voordeel raken.

Misschien toch maar een breedwerkend middel inzetten.
En nadien iets wat de vissen ontstressd en de weerstand verhoogd.

Heb je misschien ook een uvc paraat. Dit werkt ook bacterie remmend. En de vissen worden minder gestressd. Door een lagere kiemdruk van het water.
 
Naast het schoonmaken en de nieuwe lamp, heb je nog iets anders gedaan zo'n maand geleden? Een nieuwe vis erin of een nieuwe steen?
Verder hebben de dode vissen enige schade? En hoe gedragen de levendigen zich?
 
Ik begin toch te denken aan iets bacterieels, of virus.

De trigger kan wel 2 weken geleden ontstaan zijn. De vissen zijn daardoor iets verzwakt geraakt.
En dan slaat een bacteriele of virus infectie zo toe.

Uberhaupt een grote schoonmaak alleen al, verstoord het evenwicht. En de 'slechte' bacterien kunnen dan in het voordeel raken.

Misschien toch maar een breedwerkend middel inzetten.
En nadien iets wat de vissen ontstressd en de weerstand verhoogd.

Heb je misschien ook een uvc paraat. Dit werkt ook bacterie remmend. En de vissen worden minder gestressd. Door een lagere kiemdruk van het water.


Hier ga je inderdaad dan wel aan denken. Weet jij toevallig hoelang een vergiftiging van nh3/4 of no2 kan doorwerken?
 
Stress door de verlichting is het volgens mij niet.
Als het een vergiftiging is dan sterven de vissen massaal en niet een paar per dag etc.
Heb je al eens aan peperstip gedacht, dat is erg lastig te zien.

Groetjes John.
 
De waardes die ik kan meten zijn goed.
Begin april heb ik het aquarium opnieuw ingericht met andere kienhout. Dat hout kwam uit een ander aquarium en heeft ongeveer een 1 jaar droog gelegen in een kartonnen doos. Ik heb het voor gebruik even afgespoeld, maar dat dood geen bacteriën of gifstoffen uiteraard....

Ik heb een UVC lamp, die staat momentaal uit maar mss beter dat ik ze voor een tijdje aanschakel ?

Ik heb ook nog een medicijn dat ik in februari met resultaat gebruikt heb toen ik met witte stip zat. Het is een produkt ( EXIT) dat de weerstand van de vissen versterkt. https://www.brekz.be/Bestrijding-en...JRE5qPaRu5_rJKI7hVVJaVW-Cm3bVboZn9xoCBV_w_wcB
 
In noord-amerika wordt het meer gedaan als hier, maar je kan ook zout in je aquarium doen . Dat helpt tegen virussen/bacterien en maakt het ook lastiger om door te geven aangezien zout ontsmettend werkt.
Verder gaan de vissen door het zout een dikkere slijmlaag aanmaken wat ook viruswerend werkt.
Vissen hebben van zichzelf al een bepaald zoutgehalte , en moeten energie gebruiken om het zoutgehalte in hun lichaam op een bepaalde hoogte te houden. Als je zout in je bak doet, dan moeten de vissen minder moeite doen om dit op pijl te houden.Dus sparen ze energie! Je kan het een beetje vergelijke met bv een aquarium op temperatuur houden. Als de omgeving warmer is, zal de heater minder moeten aanspringen om je bak op juiste temp te houden.

Over warmte gesproken , je bak warmer zetten helpt ook een beetje.
En de uvc lamp aanzetten gaat ook helpen !

Mijn uitleg klinkt misschien niet heel erg wetenschappelijk, maar zo heb ik het onthouden :).
 
Ik heb zaterdag 50 liter ververst, daarvoor was het 2 weken geleden.

Ik heb het nitraat ook even getest, die waarde ligt ergens tussen de 12 en 25mg/l .

Het rare is, al de andere vissen zien er gezond uit en hun gedrag is net anders dan voorheen. De japonica's zijn op dit moment druk bezig met de baardalgjes van de javavaren te verwijderen en de overige cory's zitten met hun neus in het zand te wroeten :)
 
In noord-amerika wordt het meer gedaan als hier, maar je kan ook zout in je aquarium doen . Dat helpt tegen virussen/bacterien en maakt het ook lastiger om door te geven aangezien zout ontsmettend werkt.
Verder gaan de vissen door het zout een dikkere slijmlaag aanmaken wat ook viruswerend werkt.
Vissen hebben van zichzelf al een bepaald zoutgehalte , en moeten energie gebruiken om het zoutgehalte in hun lichaam op een bepaalde hoogte te houden. Als je zout in je bak doet, dan moeten de vissen minder moeite doen om dit op pijl te houden.Dus sparen ze energie! Je kan het een beetje vergelijke met bv een aquarium op temperatuur houden. Als de omgeving warmer is, zal de heater minder moeten aanspringen om je bak op juiste temp te houden.

Over warmte gesproken , je bak warmer zetten helpt ook een beetje.
En de uvc lamp aanzetten gaat ook helpen !

Mijn uitleg klinkt misschien niet heel erg wetenschappelijk, maar zo heb ik het onthouden :).


De uvc lamp staat op, maar van dat zout ben ik toch geen al te grote fan hoor. Dat is wsl zout zonder jodium, en hoeveel mag je daar van in doen ?

Het aquarium is bruto 260 liter en ik schat dat er zo een 180 liter water in zit.
 
Ik heb een UVC lamp, die staat momentaal uit maar mss beter dat ik ze voor een tijdje aanschakel ?

Ik heb ook nog een medicijn dat ik in februari met resultaat gebruikt heb toen ik met witte stip zat. Het is een produkt ( EXIT) dat de weerstand van de vissen versterkt. https://www.brekz.be/Bestrijding-en...JRE5qPaRu5_rJKI7hVVJaVW-Cm3bVboZn9xoCBV_w_wcB

Ik zou de lamp zeker aanzetten. En even kijken wat dit doet.

Mocht je het medicijn gaan gebruiken, uvc weer uitzetten.

Ik heb mijn uvc altijd aan. Omdat ik van mening ben, dat dit beter is voor de vissen.
In een aquarium ligt de kiemdruk erg hoog, dit tast de slojmhuid aan, hierdoor krijgen vissen stress.
Door de kiemdruk te verlagen, wordt de slijmhuid rustiger en sterker. De vissen hebben minder stress en zijn dus ook mooier.
Maar dat is iets waar ik van overtuigd ben, en nog een paar effecten. Maar zoals veel zaken, iedereen heeft een andere mening.
 
Jup , moest ik een UVC lamp hebben zou ik hem ook altijd aan zetten! Jammer genoeg heb ik er geen :p

En ik snap wel dat je geen fan bent van het zout, maar ik heb het al gedaan en de vissen toonden niets van raar gedrag ofzo, het was als ik mijn nieuwe vissen in de bak deed, en ben er geen enkele verloren na het aankopen . Het waren kardinalen cory's en een dwerggoerami koppel.
Het is inderdaad zout zonder jodium. Ik deed 200g op 63L (gewone rekord 600), wat een gemiddelde hoeveelheid was.
Ik denk dat je hier wel ergens een artikel over terug kan vinden op het forum.
 
Ik heb zaterdag 50 liter ververst, daarvoor was het 2 weken geleden.

Ik heb het nitraat ook even getest, die waarde ligt ergens tussen de 12 en 25mg/l .

Het rare is, al de andere vissen zien er gezond uit en hun gedrag is net anders dan voorheen. De japonica's zijn op dit moment druk bezig met de baardalgjes van de javavaren te verwijderen en de overige cory's zitten met hun neus in het zand te wroeten :)
Naar mijn idee ververs je veel te weinig...
 
Denk ik ook eigenlijk...
Als je denkt dat het een virus is kan je toch wel een paar simpele dingen doen :) .
 
dus 50L elke 2weken? is op een 200Liter bak niet echt veel te noemen. ook niet drastisch te weinig hoor maar zou aankomende tijd maar even 3x in de week 30% verversen. als alles zo weer stabiel is 1x in de 1 a 2 weken 50%
 
Ik zou overigens niet te rigoreus verversen. Vissen raken volgens mij een beetje gewend aan de waterkwaliteit. Dus als ze wat zwakjes zijn en ineens in veel schoner water zitten kan dit ook een flinke schok geven. Ik zou dan zelf om de 2-3 dagen zo'n 10-15% vervangen. Ook laat ik water altijd een paar dagen 'rijpen' in gieters zodat o.a. het chloor vervlogen is (hangt ook af van de water kwaliteit van je hoogheemraadschap). Zie ik dit goed mede aquarianen?
 
Ik zou overigens niet te rigoreus verversen. Vissen raken volgens mij een beetje gewend aan de waterkwaliteit. Dus als ze wat zwakjes zijn en ineens in veel schoner water zitten kan dit ook een flinke schok geven. Ik zou dan zelf om de 2-3 dagen zo'n 10-15% vervangen. Ook laat ik water altijd een paar dagen 'rijpen' in gieters zodat o.a. het chloor vervlogen is (hangt ook af van de water kwaliteit van je hoogheemraadschap). Zie ik dit goed mede aquarianen?

Misschien krijg jij nog water uit tropicana (wat ze nog hebben staan) want in heel nederland wordt geen chloor aan het water toegevoegd.

Maar over frequenter minder water verversen. Ben ik het met je eens.
 
Zout zonder jodium toevoegen, ik wil het wel eens proberen natuurlij. Dat zou willen zeggen dat ik voor ongeveer 180 liter netto een halve kilo zout kan toevoegen. Dat klinkt wel veel hé.
Krijg ik dan geen brak water ??? Kan het zijn dat de kweek van de japonica's dan overleeft als er zout in het water is ?

Btw, heb weer 2 dagen geen dode vissen meer.
 
Btw, heb weer 2 dagen geen dode vissen meer.

Goed nieuws. Je had de uvc toch aangezet? Die verlaagd de kiemdruk. Dus minder kans op nieuwe besmetting.

Ik zou even wachten met zout. Misschien wel een kuurtje voogle om ze aan te sterken. Of catappa extract.
 
Ik zou zelf bij dergelijke uitval flink blijven verversen om eventuele ziekteverwekkers zo veel mogelijk te elimineren...
 

Terug
Bovenaan