Wat is er nieuw

vissen naar andere bak na lekkage

Ronald_J

Well-known member
Lid geworden
12 september 2021
Berichten
1,320
Leeftijd
47
Hallo allemaal,

Sinds twee weken hadden we een aquatlantis 80 cm bak. Deze hebben we met vissen overgenomen van iemand. Gisteren barstte ineens de bodem en moesten we snel evacueren.
De vissen zijn nu tijdelijk bij een aquarium zaak in Hilversum. Maandag gaan we een nieuwe bak uitzoeken.
De vraag is hoe we dit nu het handigst kunnen doen. De vissen kunnen daar maar kort blijven en eigenlijk moeten we de nieuwe bak nog indraaien. Het filter, een Eheim 350, is nu ook in de winkel en draait daar mee. Ik hoop dat het een beetje ingedraaid is, want het heeft pas een week gedraaid. Het enige wat ik kan hopen is dat het in die week al bacteriën uit de bak heeft opgenomen.
Als we nu het filter alvast aan de nieuwe bak zetten dan hebben de vissen geen filter meer. Als we het pas meenemen als we de vissen gaan halen gooien we de vissen eigenlijk gewoon in kraanwater.
Wat denken jullie? Wat zouden we nou het beste kunnen doen?

Bedankt alvast voor het meedenken.

Groet, Ronald.
 
Dat is niet zo mooi!
Het beste is denk ik om de vissen zolang als mag bij de winkel te houden, het filter terug mee nemen en dan zoveel mogelijk water testen.
Mochten ze eerder terug moeten, dus voor je piek, dan elke dag testen, misschien wel 2 keer per dag, komt die piek dan direct een grote waterwissel doen.
Zo heb ik het gedaan toen ik mijn bodem moest vervangen.
 
Dat is niet zo mooi!
Het beste is denk ik om de vissen zolang als mag bij de winkel te houden, het filter terug mee nemen en dan zoveel mogelijk water testen.
Mochten ze eerder terug moeten, dus voor je piek, dan elke dag testen, misschien wel 2 keer per dag, komt die piek dan direct een grote waterwissel doen.
Zo heb ik het gedaan toen ik mijn bodem moest vervangen.
Hoe bedoel je dat precies? De vissen en het filter daar houden? Of alleen de vissen en dan het filter thuis laten indraaien? Want dan hebben de vissen daar geen filter. Ze willen hun eigen filtersysteem daarvoor niet gebruiken omdat ze de historie van de vissen niet kennen.

Trouwen nog een andere vraag. Wat kunnen we doen om dit in dit in de toekomst te voorkomen? De bak is met steentjes vervoerd. Dat gaan we in elk geval nooit meer doen. Verder hoorde ik dat er een soort schuim bestaat om het gewicht gelijkmatig te verdelen. Dat hadden we er niet bij. Ik hoorde dat dat ook niet meer standaard meegeleverd wordt. Het lijkt me wel handig. Ik zag dat de bak op 4 profielen stond, en de bodem er dus eigenlijk tussen hing. Een beetje ondersteuning is misschien wel fijn.
En is er überhaupt iets wat je kunt doen om de schade te beperken? Ik moet er niet aan denken wat er gebeurd zou zijn als we niet thuis waren.
Je zou bijna een opblaasbadje rondom de aquariumkast zetten. Maar dat is natuurlijk ook geen gezicht.
 
Mijn idee in het kort. Nieuwe bak inrichten en met water vullen. Volgende dag 's ochtends filter ophalen en deze aansluiten en kijken of alles naar behoren werkt. Hier even de tijd voor nemen. Misschien nog even waterwissel doen. Dan 's middags de vissen ophalen. Je zult waarschijnlijk wel wat extra waterwissels moeten doen.
 
Ik zou ook het filter dat bij de lfs is zo snel mogelijk op de nieuwe bak zetten en als de vissen naar de nieuwe bak moeten eerst zuinig voeren en de waterwaarden goed monitoren. Gelukkig zal je ingedraaide filter een boel kunnen opvangen.
Ik heb ook weleens de bodem vervangen zonder merkbare problemen.
 
Dan zul je inderdaad alles moeten terug halen, veel moeten testen en veel moeten verversen wanneer de nitrietpiek de kop op steekt.
Het kan goed hoor, is alleen goed in de gaten houden.

Wat betreft transport, het beste is leeg vervoeren, maar met een bestaand aquarium vaak lastig.

Wat betreft plaatsen van de bak, veel aquaria mogen niet op een styrofoam plaat omdat ze een drukverdeling bodem hebben. Wanneer hij op een goed vlakke kast staat zal de bodem niet zomaar breken.
Natuurlijk blijft het uitkijken, maar in de meeste gevallen zal de bodem onder normale omstandigheden niet zomaar breken. Goed informeren naar de nieuwe bak of er een drukverdeling onder moet (piepschuim, yoga matje, er zijn meerdere opties.)
 
veel aquaria mogen niet op een styrofoam plaat omdat ze een drukverdeling bodem hebben
Dat had mijn Ferplast ook destijds maar die had ik wel ook nog een een plaat piepschuim staan. Ik wist niet dat dit niet mocht eigenlijk.
 
R.i.p. aquarium. 😢

Wat mij niet helemaal duidelijk wordt uit het verhaal: is die Eheim 350 het filter dat oorspronkelijk (bij vorige eigenaar vissen) op die bak gedraaid heeft? Als hij gewoon meeverhuisd is en meteen weer is aangesloten, is er weinig aan de hand. Dan hang je dat filter aan de nieuw te kopen bak en je vissen zijn safe. (In de eerste week, i.v.m. alle veranderingen, het voeren wel even rustig opbouwen voor de zekerheid.)

Verder hoorde ik dat er een soort schuim bestaat om het gewicht gelijkmatig te verdelen. Dat hadden we er niet bij. Ik hoorde dat dat ook niet meer standaard meegeleverd wordt. Het lijkt me wel handig. Ik zag dat de bak op 4 profielen stond, en de bodem er dus eigenlijk tussen hing. Een beetje ondersteuning is misschien wel fijn.
Dit verschilt per bak. Voor een kale volglasbak wordt vaak wel een matje aangeraden. Zoals @bderooij al zegt kun je dit het beste van tevoren even navragen. Veel merkbakken hebben een frame om de onderkant, dan hoeft het niet. Verder kun je er bij standaard aquariummeubels wel van uitgaan dat de ondersteuning voldoende is. 🙂
 
Nee, het filter is nieuw. Bij de bak zat oorspronkelijk een Superfisch Aquaflow 200 filtertje. Dat zat binnen een week vol. Dus na een week hebben we die Ehein 350 geïnstalleerd. Dat heeft dus ongeveer een week gedraaid.
 
Trouwens vrijdag nog meting gedaan na 5 dagen met het nieuwe filter, en dat zag er goed uit. Nh3 nihil, NO2 nihil, NO3 ok en alleen PO3 wat hoger. Maar dat komt misschien ook van de plantenmesttabletjes. Misschien dat het filter toch al wat nuttige beestjes uit het water opgepakt heeft?
 
Na 5 dagen zeggen die waarden helaas nog niets. Dit filter is niet "geënt" met bacteriën en zal dus de volle +- 4 weken nodig hebben om de bak stabiel te krijgen. Als je de bak weer in zou gaan richten voor die tijd, wordt het opletten. 🙂


nitrographo.png
 
Oh, maar dat is dan eigenlijk best gunstig. Als die opbouw nog meerdere dagen duurt dan is het goed te doen om het in de gaten te houden en indien nodig water te verversen. Gewoon dagelijks meten?
 
Oh, maar dat is dan eigenlijk best gunstig. Als die opbouw nog meerdere dagen duurt dan is het goed te doen om het in de gaten te houden en indien nodig water te verversen. Gewoon dagelijks meten?
Ja, dagelijks meten en zodra je nitriet meet wisselen en vaker meten. Ook uiteraard je dieren goed in de gaten houden.
 
Net terug van de winkel. Gelukkig mogen de vissen zolang blijven als nodig is. We hebben een aquatlantis Volga 180 besteld. Met een beetje geluk kunnen we die woensdag al afhalen en kunnen we hem rustig inrichten. Ik begreep dat ze momenteel twee filters hebben draaien, dus we kunnen eigenlijk zonder zorgen ons filter weer meenemen. Het lijkt erop dat mijn zorgen niet nodig waren 🙂

We laten de regenboog boesemani daar. Die waren toch eigenlijk al te groot voor de bak. De rest mag straks weer lekker in een verse nieuwe bak zwemmen.

Bedankt allemaal!
 
Mooi dat het goed heeft uitgepakt! Nu maar rustig aan de nieuwe bak opbouwen zodat je er nog lang plezier van hebt.
 
Sinds donderdag zijn de vissen weer terug. Wel in een andere samenstelling. Het blijkt dat er nog meer vissen bij waren die eigenlijk voor ons niet geschikt waren. Twee Gibbiceps. En de maanvis hebben we uiteindelijk ook moeten laten gaan :-( In de aquariumspeciaalzaak waren er al 3 van de 7 kardinaal tetra's verdwenen. We hebben er 8 bij gekocht en de vissen naar huis genomen. Volgende dag weer 5 tetra's weg. Het lijkt erop dat de maanvis ineens toch doorhad dat hij ze kan eten. Schijnt eerder geen probleem geweest te zijn, maar nu ineens wel. Dus die hebben we vrijdag maar weer terug naar de winkel gebracht.

Hoe dan ook, we hebben nu de bak twee dagen draaien met het filter dat ook in de aquariumzaam doorgedraaid heeft. Ze hebben nog een bacteriestarter toegevoegd. Vanochtend gaan meten met de colombo testset:

pH: 7.5
KH: 6
GH 8
NH3: 0.0
NO2: 0.0
NO3: 10mg/l
PO4: 0.2mg/l

We blijven het ook met de snelteststripjes in de gaten houden. Het lijkt er goed uit te zien.
Wat me opvalt is dat de pH in elk geval voor de Tetra's wat aan de hoge kant is. Is dat iets waar ik iets aan zou moeten doen, of wordt dat na verloop van tijd vanzelf beter?
 
tja als in de bek past dat gaat het er in kan best zijn dat de Tetra's door het gebeuren zwakte vertoonde
Trouwens 1 maan vis begrijp ik prima dat je hem terug gebracht hebt maan vissen zijn groepsdieren minmaal 5 liefst meer.
en de nieuwe bak is een mooie maar niet echt geschikt voor maanvissen.
succes met je nieuwe bak
 
Dank! 🙂
 

Fijn dat de (meeste) vissen weer terug zijn. 🙂

Over die pH hoef je je verder geen zorgen te maken. 7,5 is prima. We hebben in deze hobby vaak de neiging om hele specifieke, smalle bandbreedtes aan te houden als het gaat om waterwaarden. Als dat werkelijk de grenzen waren voor deze soorten, waren ze allang uitgestorven...
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan