Wat is er nieuw

Vissen nabij de bodem en snel ademend

  • Onderwerp starter Onderwerp starter R1cardo
  • Startdatum Startdatum
R

R1cardo

Guest
Goede avond,

Heb sinds afgelopen dinsdag een groepje (15) diamant neon tetra's. Echter zitten zij grotendeels gedurende de verlichting aanstaat nabij de bodem. ''S morgens als de verlichting nog uit is en ook de co2 toevoer uit staat zwemmen zij wel rond.

Ook zijn zijn snel ademhalend. Andere bewoners in het aqua; koppel ramirezi en 2x otocinclus zijn ook snel ademhalend maar zwemmen wel vrij rond.

Zou dit een zuurstof tekort kunnen zijn? Heb wel zonet de uitstroombuis nabij het wateroppervlak geplaatst. Ivm vele verdamping had ik die een stuk lager hangen, wel altijd aangevuld met osmose. Nu de uitstroombuis vlak onder de waterlijn geplaatst waardoor het wateroppervlak mooi in beweging is (geen wildwaterbaan).
Voor de kerst komt er nog een osmolator bij zodat de waterlijn altijd dezelfde hoogte is.

Aqua is ca 70ltr netto. Externe filter van Oase a 600 ltr/h.

NO2 is 0 (druppels). Verversen doe ik wekelijks 25ltr.
PH uit de kraan is ca 7,5 en de KH 8. Ik voeg co2 40 bpm toe, is nog iets te weinig volgens drop-checker, maar doseer ook easy carbo.

Hebben jullie suggesties? Alvast bedankt!

20181202_203756.jpg
 
Heb er niet heel veel kennis van maar een co2 van 40 bpm lijkt me heel veel.
Is iig veel te licht voor je vissen zo dus vandaar dat ze tegen de bodem hangen.
 
Met mijn vorige scape zat ik op 50 a 55 bpm in dit aqua. Toen had ik vuurtetra's en ging het wel goed. Wel zag je volop de co2 belletjes toen. Probleem zou dus de hoge KH uit de kraan kunnen zijn? Dus dan zou ik die moeten verlagen zodat er minder co2 nodig is?
Heb er niet heel veel kennis van maar een co2 van 40 bpm lijkt me heel veel.
Is iig veel te licht voor je vissen zo dus vandaar dat ze tegen de bodem hangen.
 
Zou toch echt Co2 terugschroeven. En waarom Co2 en easy carbo?
 
Gebruik co2 en carbo al jaren eigenlijk als combo. Ook vroeger in een 1.2m bak. Ook heb ik het op internet gelezen op aquascapingblog dat het prima te combineren is.

Maar ga dan de co2 bpm verlagen, en de verlichting als er draadalg komt iets terug schroeven. Alleen als de drop checker dan blauw blijft zal ik andere manieren moeten verzinnen om de kh en ph te verlagen omdat die vrij hoog hier uit de kraan zijn.
 
Denk echt dat je een keuze moet maken tussen de scape en het wel een wee van de vissen want is nu totale stress voor ze eigenlijk en is toch ook zonde lijkt me.
 
Iets meer planten mogen er wel in ja, hier verblijven ze ook onder de drijfplanten of zitten tussen andere planten overdag, 's avonds komen ze dan meer tevoorschijn.
 
Planten zeker aan de voorgrond zijn vrij jonge exemplaren dus moeten nog gaan groeien. Maar doe de intensiteit van de verlichting 5procent minder om te beginnen en schroef de bpm co2 ook naar beneden. Kijken hoe dat gaat uitpakken.
 
De bak is niet echt dicht beplant en de hoeveelheid licht lijkt me nogal veel. Op zich is 40 bpm niet zoveel want ik doseer 80 op een 125 liter maar ik zou wat aan de inrichting doen. Welke kleur geeft je checker aan?
 
In principe zegt bpm niet zo veel zolang je dropchecker niet de juiste kleur is.

Het ligt een beetje aan je systeem en hoe goed de bellen oplossen.

Ik zit over de 100bpm op een 125 liter bak maar de dropchecker geeft ongeveer 25mg/l co2 aan. Stel ik zou geen reactor hebben dan moet ik waarschijnlijk nog veel meer bellen toevoegen om aan die 25mg/l opgeloste co2 in het water te komen.

Op veel aquablogs word trouwens 100bpm op 100liter water genoemd.

Het probleem met je vis zal idd eerder zoals al genoemd het felle licht en weinig beplanting zijn waardoor ze gestressed raken.
 
Nou 100 op 100 liter is denk ik erg veel maar het hangt inderdaad van veel factoren af zoals de kh en de hoeveelheid planten. Ik gebruik een flipper op de 80cm en daar zit ik dan rond de 80 bellen.
 
Ja is misschien best veel maar heb het wel vaker genoemd zien worden. Kom ook regelmatig 1bps per 100 liter tegen dat klinkt jou misschien al beter 😉

En nogmaals het zegt allemaal vrij weinig omdat het van veel factoren afhankelijk is. Het enige belangrijke is hoeveel opgeloste co2 er in je water zit, niet hoeveel of weinig je toevoegt. Toch ??

Ik bedoel als je een slecht systeem heb kan het zijn dat je 200 bellen per minuut toevoegt op 100 liter en dat je alsnog maar 25mg/l in het water hebt zitten.. je verspilt in dat geval gewoon heel veel omdat de oplossing in water slecht is.
 
Ja het gaat om de opgeloste co2 in je water. De een zal inderdaad meer moeten toevoegen dan de ander en daarom is het ook altijd lastig om te zeggen hoeveel men moet toevoegen als daarom wordt gevraagd.
 
De Neontetra is een zwartwater visjes die helemaal niet van fel licht houd en veel beplanting en open stukken in de middelste water lagen, omdat ze nu op de bodem zitten is pure stress door dat ze zich onveilig voelen en te fel licht.

40bpm Co2 is redelijk hoog maar als het te hoog zou zijn dan hadden ze aan de oppervlakte naar zuurstof gehapt dus de vissen hebben nu stress door het felle licht !
Verlaag je licht of gooi er wat drijfplanten in als schaduw voor deze arme neons omdat deze echt over een aantal weken zijn overleden aan de stress.!
 
Goede morgen, allereerst dank voor de reacties voor zover.

Ik heb op dit aquarium (40x50x40cm) 2 stuks Chihiros RGB 30cm staan, deze stonden gedimd op 30% gedurende 5uur. De overige 3uur per dag is zonsop- en ondergang, 8uur licht totaal dus.
Heb het nu teruggebracht naar maximaal 25% en ook de co2 bpm iets minder. Nog meer het licht verminderen wordt het te donker. Zo fel stond die eigenlijk al niet.
Beplanting is grotendeels jong omdat ik op de beurs grotendeels nieuwe beplanting heb gekocht, drijfplanten heb ik ook, alleen die ook vorige week goed uitgedund ( voordat ik deze vissen al had), maar goed Limnobium groeit vlot dus stekt snel.

Dan zit ik nog met het snelle/zwaar ademen? Zou het zuurstof tekort zijn lijkt het mij ook logisch dat ze regelmatig lucht happen aan het oppervlak.

Hier nog een overzicht foto van de zijkant, grotendeels allemaal jonge planten, Alternanthera's (voorgrond invitro, achtergrond wordt nog ca 10cm hoger, al eerder gehad) en de Boltius varen moeten nog groeien.
 
Plus dropchecker in de ochtend nu het co2 nog uitstaat.

20181202_203839.jpg


20181203_102139.jpg
 
Ik heb wel eens gelezen dat vissen laag gaan zwemmen als er geen beschutting is zodat vogels en andere roofdieren ze moeilijker zien. Dat zou hier ook het geval kunnen zijn.
 
Heb handmatig net met de verlichting zitten klooien en nu anders afgesteld. Achter 30% en voor 20%. Ze zijn nu iedergeval nog steeds aan het zwemmen en niet in een hoekje op de bodem aan het schuilen. Zwemmen nog wel laag en in het midden. Even aankijken hoe het met de co2 later vandaag gaat wat ze dan doen. Ga sowieso vandaag of morgen wat hogere crypto's nog op de voorgrond plaatsen. Als dan de alternanthera ook nog 5cm hoger wordt dan hebben ze op de voorgrond iedergeval al meer beschutting.
Evt als de planten te weinig verlichting zouden hebben kan ik de verlichtingsduur verlengen ipv de sterkte ophogen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Nou die co2 mag flink omhoog ipv omlaag aan je dropchecker te zien.

Volgens mij staat deze kleur ongeveer voor 10mg/l

Ohw ik lees nu dat dit de kleur is als de co2 uit staat! Ben wel benieuwd naar de kleur als je co2 aanstaat.
 
Laatst bewerkt:
Klopt dit was vanmorgen vroeg. Ook benieuwd hoe die vanavond kleurt. Licht begint nu langzaam volgens schema aan te gaan. Co2 staat vanaf 1200uur aan met 30 bpm. Ook benieuwd naar het gedrag van de neons vandaag nu met minder percentage licht. Morgen ga ik voor de voorgrond wat hogere crypto's halen ipv de crypto parva die er nu staat.

Nou die co2 mag flink omhoog ipv omlaag aan je dropchecker te zien.

Volgens mij staat deze kleur ongeveer voor 10mg/l

Ohw ik lees nu dat dit de kleur is als de co2 uit staat! Ben wel benieuwd naar de kleur als je co2 aanstaat.
 
Stuur dalijk eens een foto als je dropchecker op kleur is.
 
Meet je nitriet niveau nog eens? dat zou nul moeten zijn. In je eerste bericht zie ik dat het toen 0 was, hoe is het nu? Dit vanwege die snel ademende vissen.
 
Wat is de temperatuur van je bak?
 
No2 heb ik gisteren gemeten en is 0. Dit doe ik 1 a 2x per maand en komt altijd op 0 uit.
Temperatuur is 24 graden middels thermometer met voelspriet. Dropchecker kleurt nu nog blauw met 30bpm. Die gaat vanavond denk niet meer groen worden maar kijk het nog even aan.

Denk dat het gedrag van de vissen idd een combi is van teveel licht en nu nog te weinig beschutting. Het snelle/zware ademen is nu wel een stuk minder. Zou kunnen komen doordat ik gister ook de uitstroombuis dichter tegen het oppervlak geplaats hebt icm minder co2 toevoer nu. Echter zal die co2 toevoer denk wel weer geleidelijk omhoog moeten. Even aankijken hoe dat gaat uitpakken.
 
Als die nog steeds dezelfde kleur heeft gaat dat echt niet meer veranderen.
 
Licht dempen had eigenlijk niet zoveel effect gisteren. In de avond grotendeels de neons weer laag op de voorgrond hangend. Zodra het licht uit was gingen ze de hele bak door zwemmen en in alle waterlagen en nu ook nog steeds nu het licht nog uitstaat.
Verlichting verder dimmen is geen optie want het is nu al aan de magere kant qua licht in de bak. Ik kan wel de verlichting nog ca 4cm maximaal hoger plaatsen, zien of dat effect gaat hebben.

Snelle ademen heb ik niet meer gezien, waarschijnlijk is dit verholpen door mijn uitstroombuis net onder het wateroppervlak geplaatst te hebben. CO2 ga ik dan ook opschroeven naar 35bpm, kijken of ik dan genoeg heb omdat de lichtintensiteit nu toch nog steeds minder is. Dropcheker was gisteren nog blauw toen het licht weer uitging. Tevens ook geprobeerd de stroming te minderen van het filter, geknepen met ca 25% op de uitstromer, laat het even zo staan maar denk ook niet dat dit effect gaat hebben.

Verder vandaag kijken of ze wat crypto soorten hebben zodat ik er 2 in de hoeken op de voorgrond kan plaatsen zodat het iets meer beschut is daar, de parva's kan ik weer elders mooi wegzetten in de bak.
 
Mogelijk heb ik het gemist, maar veel vissen vinden het fijn om drijfplanten boven hun hoofd te hebben, geeft ze een veilig gevoel en zijn dan geneigd om hoger te gaan zwemmen.
 
Mogelijk heb ik het gemist, maar veel vissen vinden het fijn om drijfplanten boven hun hoofd te hebben, geeft ze een veilig gevoel en zijn dan geneigd om hoger te gaan zwemmen.
Ben voorzien van Limnobium, alleen deze net voordat ik deze visjes kocht flink uitgedund. Dus over week of 2 is het weer mooi flink begroeid aan het oppervlak.
 
Inderdaad, drijfplanten bovenin of oppervlakte visjes geven een gevoel van veiligheid. Als je Limnobium straks weer aangegroeid is, zal het gedrag ook wel minder worden. Dat ze met de lichten uit wel door de hele bak zwemmen geeft wel duidelijk aan dat de stress door de felle lichten komt.
 
Vissen zwemmen gewoon weer normaal in de middenzone. Heel vreemd, maar heb afgelopen dagen ook het licht weer teruggebracht naar vanouds en ook de co2 opgeschroefd naar 50 bellen per minuut. Schuwe gedrag is niks meer van te merken. Waarschijnlijk was het een kwestie van wat langer wennen omdat ik ze nog niet zolang heb. Tevens wel 2x crypto aan de voorgrond toegevoegd en als de Alternanthera's aanslaan is het daar binnen 4 weken ook redelijk beschut.
 
Omtrent de Co2 en de Belletjes Per Minuut, er schijnt een formule te zijn; echter is dat zonder Carbo-product:
Aantal bubbels per minuut = aantal liter water x carbonaathardheid (dH) /50
Op basis van jouw aquarium én zonder toevoeging van een Carbo-product, zou je ongeveer 12 Co2 bpm dosseren (70x8/50).

Omtrent de 8 dKh, dit schijnt een gezonde bovengrens te zijn. Een gezonde marge is 5 - 8 dKh.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan