Vissen overzetten in het najaar


Herbstnebel

Well-known member
Lid geworden
26 januari 2015
Berichten
999
Locatie
Provincie Oost-Vlaanderen
Beste natuurliefhebbers, graag had ik jullie mening gehad over het volgende.
Op dit moment (zie handtekening) zit ik met 3 weldoorvoede zwarte moren in een 121 cm tank. De temperatuur schommelt daar nu over dag en nacht rond de 22,2 en 23,4 �C. Voor het visbestand dat er in zit is dat goed te doen dus behalve voor mijn goudvissen.
Ik ben van mening dat die dieren volgens hun bioritme een winterperiode in kouder water nodig hebben en ook horen ze in feite beter niet langer in hun huidige habitat rond te zwemmen ook voor het welzijn van de andere bewoners.
Mijn vijver zou klaar zijn en gevuld eind oktober, een bassin van om en bij de 5000 liter leidingwater.

Ph : 7,361
Kh : 8
Gh : 16

Cu : 0
No� : 0
no3 : 0

Als de temperatuur van het water en het vlaamse hersftweer het toelaat en daarmee bedoel ik een watertempetuur van meer dan 15�C zou ik hen al onmiddelijk willen laten overwinnen zodat ze deze winter nog hun 'winterslaapje' kunnen houden.

Enorme nitrietpieken komen er normaal gezien niet met 3 visjes in zo een hoeveelheid water want bacteri�n blijven wel leven in koud water maar doen in feite weinig of niks meer en dan bedoel ik omzetten van amonia, amoniak, nitriet enz...
Ook zijn de vissen veel minder vervuilend in de winterperiode aangezien ze weinig of niet meer eten en ze dus ook geen afvalstoffen meer produceren.

Wat zouden jullie doen in mijn plaats ?


ps : In de vijver zal een pomp (met waterval) gedurende de hele winter door blijven draaien en de vijver is op het diepste punt 120cm diep waarvan 10cm bovengronds.
 
Weet het niet zeker maar denk dat je tegen eind oktober te laat bent voor overzetten.
Ben benieuwd wat de gemiddelde watertemperatuur nu is van vijvers.
 
Normaal gesproken is eind oktober te laat voor het overzetten. Helemaal wanneer de vissen van binnen naar buiten gaan.
 
De gemiddelde watertemperatuur is rond de 15 graden nu in vijvers.

Die van mij zit ook op 15
 
Dacht al zoiets dus normaal gesproken zal dat eind oktober een stuk lager zijn.
 
Vorig jaar op de verjaardag van mijn kinderen zaten we eind oktober nog buiten op het terras in een aangenaam najaarszonnetje te vieren, maar inderdaad zoiets is eerder uitzondering dan regel maar je weet maar nooit he met die kilmaatopwarming.
 
Luchttemperatuur verandert over het algemeen veel sneller dan die van een vijver. Dus een warme dag in oktober zal vrijwel niks doen voor de watertemperatuur
 
Het leidingwater heeft nu een temperatuur van 19�C, stel nu dat dit eind oktober nog 18�C is en ik vul de vijver terwijl de buitentemperatuur 14�C bedraagt.
Ik ken het debiet niet van mijn tuinslang maar ik neem aan dat 5000 liter (de biotoopbak niet meegerekend) toch al gauw een kleine dag zal duren.
Water geeft trager zijn warmte af dan lucht, hoe snel zal die 18�C watertemperatuur dalen naar 15�C ? Veel zal wsl afhangen van windrichting, windsnelheid en de beschutting die de vijver heeft.
 
Ik en mijn lastige theori�n altijd h� ;)
Om een goed aquariaan te worden zou ik eigenlijk niet buiten de lijntjes mogen kleuren :) Maar ik stel zo graag dingen in vraag en bij deze is het echt wel bedoeld voor het welzijn van de vissen hoor.

Maar ik snap wel dat jullie ook niet op alles een antwoord kunnen weten. Ik zal als de werken gestart zijn hier dagelijks foto's posten en als ik uiteindelijk onze nieuwe zwemkom met water vul zal ik er een thermometertje inhangen en dan zullen we eventueel op bovenstaande nog eens terugkomen.
 
Niks mis met vragen hoor maar zijn idd vragen die eigenlijk niet te beantwoorden zijn.
Kan de warmste oktober sinds 1936 worden bv of juist de koudste,is allemaal afwachten...
 
Kan je je vissen niet nu tijdelijk in een koelere ruimte zetten? Op een koude zolder, schuur of garage? Dan zouden ze eind oktober zonder veel problemen naar buiten moeten kunnen als de temperatuur dan nog niet al te laag is.
 
Ja, ik heb een plastiek kuip (met deksel) staan van ongeveer 80 x 40 x 40 of 128 liter. Het is niet veel maar toch iets en ik had gedacht om een week voor ze in de vijver zouden gaan ze daar in te doen.
Ik zou hem dan half vullen met hun aquarium water en half met vers ledingwater waar ook de vijver mee gevuld gaat worden.
Ik zou ze dan in ons tuinhuisje plaatsen en vandaar kan ik het water ook dagelijks verversen als dat moet. Een weekje zonder filter in een kuip van 128 liter, zou dat lukken denk je voor 3 chinese moor sluierstaarten ?

Is goed om net voor de winter er nog planten in te zetten en zoja welke of kan ik daar eventueel mee wachten tot in het voorjaar ?
 
Geen risico nemen en gewoon wachten tot het voorjaar. Weet niet hoe lang de vissen al in je aquarium zitten, maar die laat maand kunnen ze nog wel wachten ;)
 
Volgens mij is de watertemp al onder de 10 grd nu.
Hoe stast ht ervoor ?
 
Planten bijzetten heeft geen zin- die slaan nu toch niet aan.
De groei is al gestopt bij deze temperaturen.

Als je vissen gewend zijn aan 22 graden zou ik ze binnen houden deze winter- het is te kort tijd om ze 'nog even' af te harden.

Moren zijn sluierstaarten toch? Die zijn zowiezo een stuk minder robust / hoor ik overal.
 
Deze foto's wil ik graag nog met jullie delen. De vijver is zo goed als klaar en wordt volgende donderdag gevuld.

Volgend weekend plaats ik weer enkele foto's als hij gevuld is met water.

DSCN0450.JPG


DSCN0459.JPG


DSCN0465.JPG


DSCN0488.JPG


DSCN0490.JPG


DSCN0491.JPG


DSCN0492.JPG


DSCN0493.JPG
 
Dat is een serieus bouwwerk!
Ben zelf wat meer van de natuurlijk ogende vijvers maar ziet er heel mooi uit!
 
Ik prefereer ook natuurlijk ogende vijvers maar mijn vrouw had het niet voor een vijver tenzij het een strak geval was :)
Dus hebben we een compromis gesloten en heb ik toch een vijver h� :)
 
Ja, het blijft schipperen :thumbs:
 

Terug
Bovenaan