Wat is er nieuw

vissen overzetten

Lid geworden
26 november 2020
Leeftijd
22
hey hey, ik heb net een nieuw aquarium gekocht, met nieuw grint, planten en filter. ik heb al een ander aquarium waar door jongen inmiddels veel te veel vis in zit. daarom heb ik dit 2e aquarium gekocht zodat ik ze kan over zetten zodat het goed verdeeld is. nu draait de bak net 1 dag. ik heb wel stenen en andere decoratie over gezet uit het andere aquarium. vanaf wanneer kan ik een deel van de vissen het beste overplaatsen van het ene aquarium naar het ander? zijn er tips waarop ik dit het beste kan doen en zo snel mogelijk?

ik heb aqua start en bacto start in het nieuwe aquarium gedaan gisteren.

4 weken wachten.
Je kan het versnellen door wat filtermateriaal van de oude bak in de nieuwe filter te steken.
En dan zeker nitriet (NO2) meten.

4 weken wachten.
Je kan het versnellen door wat filtermateriaal van de oude bak in de nieuwe filter te steken.
En dan zeker nitriet (NO2) meten.
top dankje

Ik ben het met Tommie eens en dan zit je aan de veilige kant.

In principe zou je met de helft van het filtermateriaal de helft van de bewoners kunnen verhuizen. Moet je wel 2 x dezelfde filter hebben met verdeelbare sponzen. Ook zou ik dan goed de no2 in de gaten houden.

bedrnk ook wat je met de aankomende babies wilt gaan doen, tenzij je het niet erg vind aquariums te blijven aanschaffen hihi. Op marktplaats doen guppen, platys en Molly’s het best leuk

Een paar van de vissen in mijn andere bak gaan het erg slecht doen. Is er een manier om dit process te versnellen?
Deze gup is bijvoorbeeld samen met 2 anderen heel erg licht van kleur geworden, en zit veel op de bodem.
16064619899628031424201448741317.jpg

Om wat voor bak gaat het met wat voor filter en wat is de nieuwe bak voor een en wat zit daar voor filter in? Hoeveel bewoners heb je in de oude bak?
Heb je een totaaltje van de oude bak?

Btw, die eerste bak is die ook nieuw en hoelang draait deze?

de oude bak is erg klein, is officieel de bak van mijn moeder. volgensmij is die 30 liter, daar zit de superfish 100 filter in.
de nieuwe bak is een juwel 54 liter en zit een al eerder gebruikte superfish 100 filter in met een nieuwe cardrigde.
in heb in de oude bak 3 appelslakken, inmiddels met alle jongen 15 guppies, 5 blackmollys. en 5 neon tetra's.
en een totaal foto bedoeld u?

Ja totaal foto van de bak inderdaad maar ja ik lees het al deze is maar 30 liter. Die is niet geschikt om deze visjes in te houden. Ik zou de filter uit de 30 liter in de nieuwe doen en alles overzetten en dan erg zuinig voeren en de waarden goed in de gaten houden.

hoe vaak zou ik moeten testen en voor hoelang? aangezien ik volgende week vrijdag op vakantie ga omdat mijn zus gaat trouwen in het buitenland. en iemand de verzorging van mijn visjes over neemt die wel verstand heeft van vissen maar niet het testen van het water 🙂

Ja totaal foto van de bak inderdaad maar ja ik lees het al deze is maar 30 liter. Die is niet geschikt om deze visjes in te houden. Ik zou de filter uit de 30 liter in de nieuwe doen en alles overzetten en dan erg zuinig voeren en de waarden goed in de gaten houden.
dus filter over zetten en ook platen overzetten? of heeft dat geen invloed?

Lastig want je oude bakje is eigenlijk te klein maar of dat voor de problemen zorgt is niet zeker maar ik vermoed van wel. Je kan wachten tot na de vakantie maar ja zelf zou ik het eerder doen voor alle zekerheid. Als jij kan meten dan zou ik dat doen op de dag van vertrek en de verzorger vragen om om de dag weinig te voeren.
Het blijft een risico als je niet kan meten.

Lastig want je oude bakje is eigenlijk te klein maar of dat voor de problemen zorgt is niet zeker maar ik vermoed van wel. Je kan wachten tot na de vakantie maar ja zelf zou ik het eerder doen voor alle zekerheid. Als jij kan meten dan zou ik dat doen op de dag van vertrek en de verzorger vragen om om de dag weinig te voeren.
Het blijft een risico als je niet kan meten.
ja ik doe het het liefst ook zo snel mogelijk. aangezien de visjes ook achteruit gaan. hoe vaak moet ik het water testen? en ik kan degene die voor de visjes zorgt ook het water laten testen bij de intratuin, daar doen ze het volgensmij ook gratis. is er nog een manier van overzetten? en de planten mee over zetten helpt dat ook?

De beste manier van water testen is een koffertje van bijvoorbeeld Colombo met druppeltesten. Een winkel wil vooral de kassa horen rinkelen. En niet te snel overzetten. Vissen vangen met bijvoorbeeld een voertabletje in netje en in een zak met huidige water...

Dan eerst een half uur in de nieuwe bak hangen in een plastic zak. Daarna om de 10 minuten wat water uit de nieuwe bak. Dan overzetten.

Planten hebben tijd nodig om aan te slaan.

*Edit*
https://www.aquariumfans.nl/waterwaarden-van-aquariumwater/

De beste manier van water testen is een koffertje van bijvoorbeeld Colombo met druppeltesten. Een winkel wil vooral de kassa horen rinkelen. En niet te snel overzetten. Vissen vangen met bijvoorbeeld een voertabletje in netje en in een zak met huidige water...

Dan eerst een half uur in de nieuwe bak hangen in een plastic zak. Daarna om de 10 minuten wat water uit de nieuwe bak. Dan overzetten.

1606466636381.png

deze bijvoorbeeld? komt dan wel pas 1 december binnen. en de testen bij een intratuin zijn dus niet goed? aangezien degene die voor mijn vissen gaat zorgen geen verstand heeft van testen. dat diegene het bij de intratuin laat doen? en hoe vaak moet ik testen?

*Edit*
https://www.aquariumfans.nl/waterwaarden-van-aquariumwater/
en het overzetten denk ik soort voor soort?

Klopt ja, dat is een goede. Aquarium speciaalzaken hebben ook koffertjes. Ik zou testen voordat ik de 1e vissen erin doe. Dan eerst enkele dagen, week afw88 kijken hoe het gaat. Testen en weer nieuwe erbij. Vaak worden bij winkels teststrips gebruikt maar een testkoffer geeft een beter, betrouwbaar beeld. Misschien is er in jouw regio ook een speciaalzaak die je kent. Die kan ook mee testen, dan heb je een dubbele controle.

Klopt ja, dat is een goede. Aquarium speciaalzaken hebben ook koffertjes. Ik zou testen voordat ik de 1e vissen erin doe. Dan eerst enkele dagen, week afw88 kijken hoe het gaat. Testen en weer nieuwe erbij. Vaak worden bij winkels teststrips gebruikt maar een testkoffer geeft een beter, betrouwbaar beeld. Misschien is er in jouw regio ook een speciaalzaak die je kent. Die kan ook mee testen, dan heb je een dubbele controle.
top dankjewel

Ja zeker de planten mee en gewoon inrichten.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan