Wat is er nieuw

Vissen plaatsen bij opstarten bak.

Niwla

Well-known member
Lid geworden
29 december 2015
Berichten
1,700
Locatie
Groningen
Mijn Nano Cube 30 draait nu een week en na de dagelijkse waterwissels (ADA bodem) ga ik nu naar om de dag. Ik heb wel eens gelezen dat mensen "logeer-guppen" in een indraaiende bak plaatsen om het indraaien te versnellen (en je wat te kijken hebt in die bak). Nu heb ik in en bak nog 4 muskiet rasbora's zitten. Zou ik deze tijdelijk in de Cube kunnen plaatsen?
 
Zomaar? Neen. Dat zou ik niet doen.

Zelf heb ik nog nooit een bak laten indraaien zonder vis.
Vorige week nog heb ik mijn bak volledig opnieuw opgestart met een volzet visbestand.

Maar dan MOET je wel enige vorm van bacteriepreparaten gebruiken.
Zelf heb ik goeie ervaring met bv JBL denitrol.
Iets goedkoper is Velda bacterial uit de vijverafdeling.

Duurder in aankoop, maar goedkoper op lange termijn zijn biota bacterien met een incubator.
https://www.nikoi.nl/biota-bacterial-ac ... -000-liter

Wel moet je dit de eerste week dagelijks doseren. Daarna ben je vertrokken met een 100% ingedraaide bak. 🙂
 
Misschien was ik niet helemaal volledig. Deze bak staat in te draaien voor caridina's. Misschien ligt het dan net wat anders?
 
Vuurgarnalen bedoel je?
Nu, als er dieren in zitten zou ik sowieso een bacteriepreparaat aanraden.
Ook garnalen hebben liever geen nitriet.
 
Ik zou de bak rustig 4-6 weken laten indraaien zonder bewoners. Het klopt dat men er weleens een vis of slak in doet maar ja die stel je liever ook niet bloot aan nitriet denk ik. Je kan een opstartmiddel gebruiken maar dan nog zou ik met garnalen rustig de bak laten indraaien.
Geduld is een schone zaak (wat een onzin klets ik nu weer 🙁 ) 😉
 
Crystal Reds en blacks (of misschien zelfs Taiwan bees). Ik denk dat ik maar gewoon geduld moet hebben. Dank voor jullie reacties!
 
JurgenD zei:
Vuurgarnalen bedoel je?
Nu, als er dieren in zitten zou ik sowieso een bacteriepreparaat aanraden.
Ook garnalen hebben liever geen nitriet.

Vuurgarnalen zijn de neo dacht ik Jurgen 😉

Edit: TS was me net voor.
 
Hoch vuur of CB, dat doet er nu niet echt toe.
Ik zou ook garnalen niet in een indraaiende bak zonder bacteriepreparaten laten.
Ofwel indraiien zonder vis en dier en zonder bacteriepreparaat.
Ofwel met bacteriepreparaat en eventueel dieren.
 
Ik snap die preparaten nooit van mensen met meerdere bakken. Je pakt filtermateriaal uit een goed draaiende bak, klaar! Waarom zou je dan flesjes kopen 🙄
 
Wij starten de garnalenbakken altijd op door rustig 6 weken te wachten zonder preparaten. We hebben de gevoelige TB garnalen namelijk. Daarom is het juist dat we geen ingedraaide filters gebruiken want je weet nooit zeker of je iets "overbrengt" hiermee.
Maar bij de gewone bakken gebruik ik wel filtermateriaal van een andere bak.
 
SaskiaZ zei:
Ik snap die preparaten nooit van mensen met meerdere bakken. Je pakt filtermateriaal uit een goed draaiende bak, klaar! Waarom zou je dan flesjes kopen 🙄

Ja en nee. Niet iedereen wil zijn bakken kruisbesmetten.
Zomaar iets gebruiken uit andere bakken kan ook desastreuze gevolgen hebben.
Ik zeg niet DAT het zal gebeuren. Maar het is een risico.

Bovendien heeft niet iedereen meerdere bakken. 🙂
 
Het veiligste lijkt mij geduld hebben.
 
Ik zou er geen visjes in plaatsen, ik zou gewoon even geduld hebben tot dat de 4 weken indraaien voorbij zijn.
 
MauriceM zei:
Het veiligste lijkt mij geduld hebben.

Dat ben ik met je eens en zo loop je geen risico op kruisbesmetting via een filterspons. Geduld is soms niet makkelijk op te brengen, maar zo voorkom je wel dat jij net diegene bent waar het mis gaat.
Maar ik heb alle begrip voor mensen die dat geduld niet kunnen opbrengen want zelf is mijn potje geduld ook altijd heel snel leeg 😀 😉.
 
Volgens horen zeggen is het in de VS vrij gebruikelijk om met een of een paar opstart blubjes te werken.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan