Vissen schrikken van aan en uit doen


Steph87

Well-known member
Lid geworden
23 augustus 2019
Berichten
180
Leeftijd
36
Ik heb een school tetras in mijn rio 240 (bak staat pas vijf weken dus bouw de vissen rustig op). Die schrikken echter enorm van het licht wanneer het aan en uit gaat, ze raken vooral in paniek wanneer het licht uit gaat. Nu zijn mijn standaard Juwel lampen blijkbaar niet te dimmen, maar wat kan ik dan doen om de overgang minder heftig te maken? Ik heb gelezen over lampen die ik erin kan zetten die je dan kan bedienen middels zonsopgang en zonsondergang, die wil ik heel graag maar die zijn erg duur en heb ondertussen al 1000 euro aan deze bak gespendeerd dus ik zal eerst een paar maanden moeten sparen. Maar ik wil kijken of ik in de tussentijd wat kan veranderen.

Ik heb ze al niet zo fel staan (totdat de drijfplanten goed gegroeid zijn) door er bakpapier overheen te doen, want ik vond het licht enorm fel.

Iemand tips?



15704385325606803910979225851839.jpg
 
1000 eu voor Juwel 240?
Set is ong 450 eu, wat heb je er bij gekocht allemaal dan? voor 550?

Wat je eventueel zou kunnen doen is veel drijfplanten kopen. die houdt het licht redelijk tegen, maar dan nog is het wel een klap van 0 naar 100.
Enige is denk ik toch dimbare lampen kopen met een TC420 of ander merk.
 
Ik heb zelf ook problemen gehad met mijn verlichting, er werdt mij toen ook een TC420 aangeraden alleen dit leek mij erg ingewikkeld. Ik sinds kort op aliexpress een dimmer besteld en deze werken echt top! Je kan zelfs sunrise nabootsen.

zijn lamp moet ook nog dimbaar zijn he. ligt niet enkel aan een controller. de standaard lampen van Juwel zijn dacht ik zo niet dimbaar.
 
"zijn lamp moet ook nog dimbaar zijn he..."
Dit setje van AliExpress is dimbaar Kees. Als je de link had aangeklikt kon je dat zien.

OT: Als je elke dag de lamp op hetzelfde tijdstip aanzet (door een tijdklok) zullen de vissen na een tijdje wel wennen aan het aan- en uitschakelen van de verlichting.
Er is ook een topic waar dezelfde vraag al eerder is gesteld: https://aquaforum.nl/threads/vissen-schrikken-van-het-licht.59264/
 
Hoogheid ik snap dat de controller van ALi dimbaar is. maar zijn lamp moet dat toch ook aan kunnen of kan de standaard Juwellamp ook dimmen dan?

Ploft de TL lamp niet dan ?
 
Mijn excuses Kees. Nu heb ik zelf niet goed gelezen! De TL lamp kun je niet dimmen nee. Maar ik ging er vanuit dat TS een bijpassende LED strip had. Je zou in zo'n geval namelijk voor het uitschakelen de LED aan kunnen zetten. Dan de TL uit en dan gaan dimmen met de LED tot deze donker is. Maar dat lijkt mij een behoorlijke klus 2x per dag. Misschien kun je dat automatiseren met dit systeempje?
 
Mijn excuses Kees. Nu heb ik zelf niet goed gelezen! De TL lamp kun je niet dimmen nee. Maar ik ging er vanuit dat TS een bijpassende LED strip had. Je zou in zo'n geval namelijk voor het uitschakelen de LED aan kunnen zetten. Dan de TL uit en dan gaan dimmen met de LED tot deze donker is. Maar dat lijkt mij een behoorlijke klus 2x per dag. Misschien kun je dat automatiseren met dit systeempje?
Als TS T5 Led neemt. dan zou het wel kunnen dmv TC40 of bovengenoemde controiller van ali. denk alleen dat die van ali simpelweg rustig aan zet en rustig uitlaatgaan maar niet zo uitgebreid is als de TC420. prijs verschil van rond de 10 12 euro.

Of TS kan een ledstrip kopen en die dan op de controller plaatsen en de lampen van Juwel op een timer. dat ie zegt ik laat de eerste 2 uur van 0 naar 100 gaan met de ledstrip en dan precies op de 2 uur wanneer de led op 100% staat juwel aan zetten

en dan 2 uur voor dat de led weer afbouwt de juwel uit laten zetten dmv tijdschakelaar.

maar zo onhandig dan. spaar voor goede lampen of kijk op MP.
 
Een echte tip voor jouw situatie heb ik niet...... :(

Maar wel een aandachtspuntje, ik heb verschillende keren de TC-420 controller voorbij zien komen in de reacties.
Even voor alle duidelijkheid, met de TC-420 kun je géén (Led) lampen dimmen. :deal:
De TC-420 (bij ome Ali voor een tientje of 4 dacht ik) is i.c.m. led trips dusdanig in te stellen dat je er een dacht/nacht ritme mee kunt creëren.

Ik dacht zelfs dat je met een TC-420 in principe geen TL buizen meer nodig hebt.
Ik doe dat wel, ik heb toevallig vorige week een LED lichtbak voor mijn bak ( Trigon 190 ) besteld als vervanging voor de "standaard" juwel lampen die bij het aquarium zijn geleverd.

Jouw huidige lampen, zitten die in een armatuur met 1 stekker of heeft elke lamp zijn eigen stekker ?
Want in dat geval zou je op beide stekkers een tijdschakelaar kunnen plaatsen.... ;)

En dat bakpapier, tja, eigenlijk best slim gevonden...... :thumbs:
 
de simpelste en goedkoopste oplossing is om een extra klein lampje bij te steken die ff voor de andere aan gaat en ff erna uit.
Dat mag zelfs net naast de bak zijn.
 
Een echte tip voor jouw situatie heb ik niet...... :(

Maar wel een aandachtspuntje, ik heb verschillende keren de TC-420 controller voorbij zien komen in de reacties.
Even voor alle duidelijkheid, met de TC-420 kun je géén (Led) lampen dimmen. :deal:
De TC-420 (bij ome Ali voor een tientje of 4 dacht ik) is i.c.m. led trips dusdanig in te stellen dat je er een dacht/nacht ritme mee kunt creëren.

Ik dacht zelfs dat je met een TC-420 in principe geen TL buizen meer nodig hebt.
Ik doe dat wel, ik heb toevallig vorige week een LED lichtbak voor mijn bak ( Trigon 190 ) besteld als vervanging voor de "standaard" juwel lampen die bij het aquarium zijn geleverd.

Jouw huidige lampen, zitten die in een armatuur met 1 stekker of heeft elke lamp zijn eigen stekker ?
Want in dat geval zou je op beide stekkers een tijdschakelaar kunnen plaatsen.... ;)

En dat bakpapier, tja, eigenlijk best slim gevonden...... :thumbs:


Ik heb een TC420 voor 18 eu. en zeker op een led balk... weet niet waar jij je wijsheid vandaan hebt?
1570444244328.png


Even voor alle duidelijkheid, met de TC-420 kun je géén (Led) lampen dimmen. :deal:
Ik dacht zelfs dat je met een TC-420 in principe geen TL buizen meer nodig hebt.


Weet je wel wat een TC420 is?

* LED Tijd Dimmer RGB Controller TC420

LEDStrip Tijd controller TC420
Deze tijd controller maakt het mogelijk om een zon en maanlicht etmaal te creëren zonder dat u hiervoor naar buiten hoeft. De 'easy time controller' is speciaal ontworpen om uw aquarium van de meest realistische dag- en nachtverlichting te voorzien welke nodig is voor uw vissen en voor het groeien van de planten.

Belangrijke informatie: Standaard zit er Geen voeding bij de TC420. Dit omdat de TC420 voor LED Strips van 5 tot en met 24V geschikt is en de voeding dus afhankelijk is van welke LED Strips er aangesloten worden op de TC420.

De meegeleverde software maakt het mogelijk om eenvoudig een eigen programma van 24 uur in te stellen en deze vervolgens zelfstandig af te spelen zolang u maar wilt.
De controller heeft 5 output kanalen en deze kunnen onafhankelijk van elkaar worden ingesteld. Hierdoor kunt u oneindig veel programma's simuleren welke precies voldoen aan de eisen voor uw aquarium of terrarium.
U kunt deze controller natuurlijk ook voor uw huis tuin en keuken verlichting gebruiken!

Mogelijkheden van de controller:

  • Het simuleren van daglicht en nachtlicht
  • Het simuleren van zonsopgang en zonsondergang
  • Het simuleren van bewolking en schemering
  • Het simuleren van maanlicht
  • Het naar uw wens dimmen, in- en uitschakelen van 5 kanalen onafhankelijk van elkaar
Let op: Deze controller is zowel voor enkelkleurige ledstrips als voor RGB(W) LEDstrips geschikt. Wij adviseren u om de 5 kanelen te gebruiken voor Warm Wit, Helder Wit, Rood, Groen en Blauw. Deze combinatie geeft keuze tussen het volledige kleurspectrum wat de belichting van uw aquarium ideaal maakt. U bent natuurlijk altijd vrij om zelf een andere combinatie te kiezen! Met 2 of 3 led strips komt u ook al een heel eind.
 
Beste @Keesvd ,

Niet gelijk gaan mopperen :(
Ja, ik weet wat een TC420 is, ik heb er zelf eentje al een paar jaar met suc6 draaien.
I.c.m. de standaard Juwel lampen die met het aquarium zijn meegeleverd in 2017 ( in 2018 nieuwe geplaatst)
De TC420 heb ik zodanig geprogrammeerd dat het van nacht, zonsopkomst naar daglicht gaat ( via de led strips) en vervolgens gaan in de loop van de middag de T5 lampen aan ( controller op 0% ) en aan het eind van de middag gaat de TC420 het weer overnemen.

Toevallig ga ik komende week mijn T5 lampen vervangen voor een led versie. Maar in de informatie van de ( speciaal op mijn aquarium afgestemde lichtbak ) LED buizen staat dat deze NIET dimbaar zijn.

De versie van 18 euro bij Ome Ali, dat is waarschijnlijk zonder voeding, led strips en dergelijke.
Hier op het forum is trouwens iemand die ook die Chinese versie heeft (gehad) en die schijnt spontaan in rook opgegaan te zijn waardoor de stoppen doorsloegen. Maar goed, ik wil hier niet mee zeggen dat dit met alle exemplaren uit dat land zal gebeuren, het kan "toeval" zijn, maar toch ?
 
Laatst bewerkt:
Dit is mijn ( voorlopige ) schema van de verlichting via de TC-420 i.c.m. de T5 led verlichting..... (Excel bestand) ;)
 

Bijlagen

  • LICHTSCHEMA-AQUARIUM-VERSIE-OKTOBER-2019-1.xlsx
    53.2 KB · Weergaven: 91
Beste @Kees v.D.,

Niet gelijk gaan mopperen :(
Ja, ik weet wat een TC420 is, ik heb er zelf eentje al een paar jaar met suc6 draaien.
I.c.m. de standaard Juwel lampen die met het aquarium zijn meegeleverd in 2017 ( in 2018 nieuwe geplaatst)
De TC420 heb ik zodanig geprogrammeerd dat het van nacht, zonsopkomst naar daglicht gaat ( via de led strips) en vervolgens gaan in de loop van de middag de T5 lampen aan ( controller op 0% ) en aan het eind van de middag gaat de TC420 het weer overnemen.

Toevallig ga ik komende week mijn T5 lampen vervangen voor een led versie. Maar in de informatie van de ( speciaal op mijn aquarium afgestemde lichtbak ) LED buizen staat dat deze NIET dimbaar zijn.

De versie van 18 euro bij Ome Ali, dat is waarschijnlijk zonder voeding, led strips en dergelijke.
Hier op het forum is trouwens iemand die ook die Chinese versie heeft (gehad) en die schijnt spontaan in rook opgegaan te zijn waardoor de stoppen doorsloegen. Maar goed, ik wil hier niet mee zeggen dat dit met alle exemplaren uit dat land zal gebeuren, het kan "toeval" zijn, maar toch ?

geen last van rook. of T5 led dimbaar is of niet durf ik je niet te zeggen.
Je gaf wel aan LED niet dimbaar is. dus dat is niet waar.
in NL is het wel 40 a 50 € + maar volgens mij is het gewoon hetzelfde als die van de chineze.
 
BTW mijn pa had vroeger een BMW 1 Compac. denk in 2005 was de nieuwe versie er. 2 weken oud motorkap in de fik.. toch een duitse auto. dus omdat er ergens een keer een rook uitkomt betekend niet meteen dat allemaal zo is.
 
geen last van rook. of T5 led dimbaar is of niet durf ik je niet te zeggen.
Je gaf wel aan LED niet dimbaar is. dus dat is niet waar.
in NL is het wel 40 a 50 € + maar volgens mij is het gewoon hetzelfde als die van de chineze.

Kees, ik heb géén zin in een welles-nietes discussie.
Wat jij vindt of denkt is geheel voor jou verantwoording, maar wat ik dus aangaf, dat de led buisjes NIET dimbaar zijn, is WEL waar.

Citaat informatie van mijn lichtbak:

Juwel LICHTBALK MULTILUX 70 CM LED VOOR TRIGON 190
Heldere verlichting en uitstekende groei van de planten; dat biedt de moderne MultiLux Led-verlichtingstechnologie van Juwel. De verwisselbare Led buizen Day en Nature zorgen voor een optimaal lichtspectrum en tegelijkertijd besparen ze 50% energie in vergelijking met T5.
NIET DIMBAAR, NIET TE GEBRUIKEN MET EEN CONTROLLER, NIET UITWISSELBAAR MET TL VERLICHTING.

Verder stop ik met deze (zinloze) discussie, ik kan ( en ga ;) ) mijn tijd nuttiger gebruiken en reageren op en naar zinvollere discussies hier op het prachtige forum..... ;)
 
Worden ze niet allemáál in China gemaakt die TC420's?

Maar goed. Ik had bij de rio 240 hetzelfde probleem en heb toen een hele tijd als tussenoplossing een simpel led-stripje over de lengte erbij gehad. Gewoon een stripje van een paar euro uit een of andere voordeelwinkel. Kwam (op lengte geknipt) neer op ongeveer 6W en gaf een beetje een schemer-idee.

Zet je op een tijdschakelaar, en dan rond de tijd dat de hoofdlamp aan/uit gaat het ledstripje ff aan.

Als je een paar euro meer te besteden hebt, is de oplossing van @florisv denk ik beter. Geleidelijker overgang. (Werken die dingen fijn? Wist niet dat ze bestonden.)
 
Kees, ik heb géén zin in een welles-nietes discussie.
Wat jij vindt of denkt is geheel voor jou verantwoording, maar wat ik dus aangaf, dat de led buisjes NIET dimbaar zijn, is WEL waar.

Citaat informatie van mijn lichtbak:

Juwel LICHTBALK MULTILUX 70 CM LED VOOR TRIGON 190
Heldere verlichting en uitstekende groei van de planten; dat biedt de moderne MultiLux Led-verlichtingstechnologie van Juwel. De verwisselbare Led buizen Day en Nature zorgen voor een optimaal lichtspectrum en tegelijkertijd besparen ze 50% energie in vergelijking met T5.
NIET DIMBAAR, NIET TE GEBRUIKEN MET EEN CONTROLLER, NIET UITWISSELBAAR MET TL VERLICHTING.

Verder stop ik met deze (zinloze) discussie, ik kan ( en ga ;) ) mijn tijd nuttiger gebruiken en reageren op en naar zinvollere discussies hier op het prachtige forum..... ;)


alzheimer light?


1570450211456.png


Enough Said!


Maar goed. probeer iemand iets te vertellen die vastgeroest is. IMPOSSIBLE.

Je kan geen led lampen dimmen met tc420 volgens jou.

Bij mij lukt het anders wel.

Met je welles nietes van je.
 
Niet vechten jongens, jullie zijn geen betta's. Allemaal een kwestie van communicatie denk ik. (Maar waar bemoei ik me mee. :D)
 
Ja ik zie geen aanval naar hem toe in alle post behalve mijn laatste.
Hij maakt er een big deal van.
 
Zijn het alleen je tetra's die schrikken? Zit er verder al iets in de bak aan medebewoners?
 
Als mijn vissen zouden schrikken van het aan en uitgaan van de verlichting en ik wilde niet teveel geld uitgeven, dan zou ik een combinatie kopen van een goedkoop ledlampje op aliexpress (paar euro) en een tijdklok. En dan zou ik zorgen dat de ledlamp brand een uur rond tijdstip van aangaan en uitgaan, zoiets.
 
Als mijn vissen zouden schrikken van het aan en uitgaan van de verlichting en ik wilde niet teveel geld uitgeven, dan zou ik een combinatie kopen van een goedkoop ledlampje op aliexpress (paar euro) en een tijdklok. En dan zou ik zorgen dat de ledlamp brand een uur rond tijdstip van aangaan en uitgaan, zoiets.
Zoiets is het meest lowbudget dat je kan gaan denk in zo
 
Als mijn vissen zouden schrikken van het aan en uitgaan van de verlichting en ik wilde niet teveel geld uitgeven, dan zou ik een combinatie kopen van een goedkoop ledlampje op aliexpress (paar euro) en een tijdklok. En dan zou ik zorgen dat de ledlamp brand een uur rond tijdstip van aangaan en uitgaan, zoiets.
Maar dan nog schrikken ze van het aanspringen van het licht
 
Maar dan nog schrikken ze van het aanspringen van het licht

Als ze schrikken van een klik oid dan zal het uiteraard niets helpen.
Het idee achter mijn post was meer dat je voor het aangaan van het licht, een half uurtje ervoor bijvoorbeeld, een klein betrekkelijk zwak lampje laat aangaan waardoor en een soort tussenstap wordt gezet in lichtsterkte.

Onze vissen schrikken niet (zijn ook geen schrikkerige soorten), maar hier is ook een meer geleidelijke overgang, we hebben best wat daglicht in de bak. In de avond wanneer ons licht uitgaat brand er meestal nog een lamp naast de bak, en vooral onze ember tetra's zwemmen daar altijd naartoe.

Het was niet meer dan een mogelijke optie :)
 
Als ze schrikken van een klik oid dan zal het uiteraard niets helpen.
Het idee achter mijn post was meer dat je voor het aangaan van het licht, een half uurtje ervoor bijvoorbeeld, een klein betrekkelijk zwak lampje laat aangaan waardoor en een soort tussenstap wordt gezet in lichtsterkte.
Het was niet meer dan een mogelijke optie :)
Dat had ik er niet uit begrepen dat je dat bedoelde
 

Terug
Bovenaan