Wat is er nieuw

Vissen schuren langs planten en bodem

R0N4NN

Member
Lid geworden
4 augustus 2024
Berichten
5
Leeftijd
30
Locatie
Niekerk
Hallo iedereen,

Iemand tips voor het volgende?
In mijn aquarium heb ik nu 10 citroentetra’s en 6 corydoras paleatus zitten. Nu heb ik helaas meerdere tetra’s die regelmatig langs bladeren schuren en ook cory’s die over de bodem rollen.
Ik heb voorheen zowel Galaxy Rasbora’s gehad als Platy’s waarbij er bij beide soorten uitval was waarbij de vissen erg verbleekten, vermagerden en witte dunne uitlating hadden. En dus ook veel langs bladeren schuurden.

Ik heb gelukkig nog geen uitval gehad onder de cory’s en citroentjes maar wil dat ook graag voor zijn.

Het aquarium is een Juwel Primo 70 met de standaard interne filter. Mijn onderhoud bestaat uit het wekelijks verversen van ca. 10-20% water, en om de zoveel weken zorg ik dat het filter weer beter doorstroomt. Verder zit ik er zo min mogelijk aan en het voeden probeer ik spaarzaam te doen.
Het aquarium lijkt verder in balans, het aquarium is flink beplant en de planten groeien goed, ik heb weinig last van algen.

Wie o wie heeft de oplossing?
 
Aan de vissen zelf is overigens niks te zien nu, ook qua gedrag niet behalve het schuren.
Gezien de vorige visbezetting zat ik zelf aan wormen/parasieten te denken (kieuwworm?) maar ik weet het niet zeker. Ik heb eerder kuren met Esha Gdex en Ndx gegeven maar het heeft nooit helemaal goed geholpen.
 
Het kan het eerste teken zijn van witte stip.

In elk geval wijst het op een geïrriteerde slijmhuid en dat kan meerdere oorzaken hebben.
 
Dus het hoeven niet perse kieuwworden of iets dergelijks te zijn?
En hoe kan ik het verbeteren?
 
Het kan van alles zijn.. wormen, stip, schimmel..
Veel schoon water kan helpen. Dagelijkse wissel van ruim 50%.. maar geen garantie dat het daarmee is opgelost..
 
Het kan van alles zijn.. wormen, stip, schimmel..
Veel schoon water kan helpen. Dagelijkse wissel van ruim 50%.. maar geen garantie dat het daarmee is opgelost..
Klopt, maar door schoner water (dus minder belasting van de huid, verlaging infectiedruk, verlaging stress, verhoging weerstand) heb je een grotere kans dat de vissen het probleem zelf kunnen oplossen.
 
Je moet er even voor het internet op om te kijken of de vis het kan hebben, maar ik denk dat een zoutbadje ook een goed idee is.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan