Wat is er nieuw

Vissen sterfte...

Aquanick120L

Well-known member
Lid geworden
5 januari 2021
Leeftijd
32
Hallo allemaal, mijn vissen sterven langzaam een voor een. Mijn bak draait nu ongeveer 4 maanden. Heb geen nitriet. dat heb ik net getest en die is niet aanwezig. Ze gedragen zich niet echt anders behalve dan dat ze niet eten. Iemand ideeën waar ik naar kan kijken? Misschien kwaliteit van de winkel? Wat ik ergens niet denk want de vissen komen van verschillende winkels.

Groetjes, Nick

Echt balen... maar om je goed te kunnen helpen kan je meer vertellen over je bak? Maten, ververs beleid welke vissen etc.

80*50*50. Elke week ongeveer 30% verversen
Tijdje geen plantenvoeding toegevoegd want m'n po4 was wat aan de hoge kant. Maar dat is al een tijdje geleden. Planten voeding is van DHA-aquarium
Temperatuur : 25c°
M'n licht staat aan van 17.00 t/m 22.00

Het weglaten van plantenbemester en het weinige licht om alg tegen te gaan wat erg goed lukt. Had ontzettend veel last van staghorn en penseel alg. Nog steeds een heel klein beetje blauwalg

3 kempvissen
9 kardinaal tetra
5 streepbarbelen
+30 garnalen

Nitriet =0 ,0 mg/L
Nitraat= 12,5 mg/L

Soms zie ik een barbeel tegen een blad aan beuken

Bijlagen

• 16192943606114032897707931146177.jpg
    16192943606114032897707931146177.jpg
    491.1 KB · Weergaven: 166
Laatst bewerkt:
Heb je een foto van de bak? En voeg je nog wat toe aan het water plantenvoeding ofzo??

En welke temperatuur staat het? Probeer zoveel mogelijk info te krijgen zodat ik En andere een compleet beeld hebben van je aquarium en waar we kunnen advies geven

80*50*50. Elke week ongeveer 30% verversen
Tijdje geen plantenvoeding toegevoegd want m'n po4 was wat aan de hoge kant. Maar dat is al een tijdje geleden. Planten voeding is van DHA-aquarium
Temperatuur : 25c°
M'n licht staat aan van 17.00 t/m 22.00

Het weglaten van plantenbemester en het weinige licht om alg tegen te gaan wat erg goed lukt. Had ontzettend veel last van staghorn en penseel alg. Nog steeds een heel klein beetje blauwalg

3 kempvissen
9 kardinaal tetra
5 streepbarbelen
+30 garnalen
3 codydoras

Nitriet =0 ,0 mg/L
Nitraat= 12,5 mg/L
Ph= 7,4
Ik voeg co2 toe.
Soms zie ik een barbeel tegen een blad aan beuken

Je bestand is verre van ideaal, vooral de hoeveelheid kempvissen is iets wat zeer geregeld fout gaat, grote kans dat zij de oorzaak zijn. Blauwalg is overigens ook slecht voor je waterkwaliteit en je vissen, dus daar kun je ook een mogelijke oorzaak zoeken.

Ik snap niet hoe het verre van ideaal is.. ze doen het prima met elkaar en vallen elkaar niet lastig. En het is nou niet echt veel blauwalg. Dat betekend uiteraard niet dat de blauwalg kan blijven.

Je vraagt om advies, die geef ik je aan de hand van waar ik zou zoeken waar de dode vissen vandaan komen, je hebt niet voor niks dode vissen, en erg scheutig met je informatie ben je niet (zo heb je het door Michelle gevraagde lijstje ook niet ingevuld) hoe wil je dan dat we helpen? we kunnen niet in onze glazen bol kijken en uit de hoge hoed wat toveren

Je vraagt om advies, die geef ik je aan de hand van waar ik zou zoeken waar de dode vissen vandaan komen, je hebt niet voor niks dode vissen, en erg scheutig met je informatie ben je niet (zo heb je het door Michelle gevraagde lijstje ook niet ingevuld) hoe wil je dan dat we helpen? we kunnen niet in onze glazen bol kijken en uit de hoge hoed wat toveren

Ik vraag hoe dit verre van ideaal is. Meer niet. Heb inderdaad nog niet alles van het vragenlijstje in m'n bericht gezet. Maar toch al aardig wat. Je laat duidelijk blijken dat je gekrenkt ben omdat ik het niet met je eens ben. Dat mag blijkbaar niet. beetje overdreven reactie dit. Ik zal de overige informatie die ik nog niet erbij had gezet ook invullen want blijkbaar is dat ontzettend essentieel. Bedankt voor je goede advies!

Ik gebruik een standaard filter van juwel, met standaard filtermedia met actieve kool

Laatste tijd heb ik niks veranderd in het aquarium

Ik heb nog niet echt wat aan het ziektebeeld kunnen doen behalve dan water verversen omdat ik dacht dat het beuken op bladeren was vanwege nitriet, wat niet het geval was. Overigens gebeurd dat heel sporadisch, het beuken

Heb geen medicijnen gebruikt.

De vissen heb ik zo'n twee tot drie maanden

Ook zie ik niks geks aan de buitenkant van de vissen

Nu heb ik zo'n beetje de hele vragenlijst ingevuld

Is het één soort vis die dood gaat?

Is het één soort vis die dood gaat?
Nee, helaas niet. Barbelen en tetra's. Ik vind het ook ontzettend gek want zoals ik nu naar m'n bak kijk is alles levendig en druk bezig. Ik zie gewoon echt niks geks. Behalve dan dat de tetra's niet het normale voer eten wat ik ze geef, de rest eet het wel gewoon. En dat ik sporadisch een keer een barbeel tegen een blad zie aanbeuken. De kempvissen doen het ontzettend goed en zitten niet achter de andere vissen aan waardoor ze stress krijgen of iets dergelijks. Joost mag het weten

Wel vreemd. Ook omdat ze één voor één gaan en je verder niets ziet aan de vissen..

Vreemd inderdaad... En verder niks afwijkends te zien dus. Denk je dat het je lukt om scherpe foto's te maken van een aantal vissen? Misschien dat iemand toch nog iets opvalt, van dichterbij bekeken.

Nitriet etc meet je niet, dus ik neem aan dat je je filter niet mishandelt...

Hmmm. Verder: (en dit is geen direct antwoord op je hulpvraag) planten kunnen helpen om een gezond evenwicht in de bak te houden. Ik snap dat je geen algen wilt, maar 5 uur licht is eigenlijk te weinig om alles echt te doen (no pun intended) floreren. Het is een balans zoeken tussen verlichting, voeding en evt CO2. Alg komt heel veel voor, maar de meesten lukt het uiteindelijk om het onder controle te krijgen; ook met een normaal lichtschema.

Vreemd inderdaad... En verder niks afwijkends te zien dus. Denk je dat het je lukt om scherpe foto's te maken van een aantal vissen? Misschien dat iemand toch nog iets opvalt, van dichterbij bekeken.

Nitriet etc meet je niet, dus ik neem aan dat je je filter niet mishandelt...

Hmmm. Verder: (en dit is geen direct antwoord op je hulpvraag) planten kunnen helpen om een gezond evenwicht in de bak te houden. Ik snap dat je geen algen wilt, maar 5 uur licht is eigenlijk te weinig om alles echt te doen (no pun intended) floreren. Het is een balans zoeken tussen verlichting, voeding en evt CO2. Alg komt heel veel voor, maar de meesten lukt het uiteindelijk om het onder controle te krijgen; ook met een normaal lichtschema.

Thanks, misschien langzaam opschroeven naar zeven uur en aan de hand van wat ik zie gebeuren in de bak ( qua alg dus) ook co2 opschroeven? De bak is nu aardig algvrij

Thanks, misschien langzaam opschroeven naar zeven uur en aan de hand van wat ik zie gebeuren in de bak ( qua alg dus) ook co2 opschroeven? De bak is nu aardig algvrij
Planten hebben eigenlijk minimaal 8uur licht nodig voor een goede fotosynthese. Minimaal een uur voor het licht aan gaat laat je de CO2 aan gaan. En een uur voor het licht uit gaat kan de ook co2 uit 🙂

Totaal offtopic dit 😅

Ik denk dat ik persoonlijk in dit geval zou proberen het in korte tijd op te voeren, en naar (@LaLizzerd is me voor) 8 uur of zelfs 10. Zodat die planten gewoon lekker aan de slag gaan. Is er dan een risico dat de alg terugkomt? Ja. Maar zolang die vissen iets mankeren, zou ik alles proberen wat hen (indirect) aan een gezonde omgeving zou kunnen helpen.

Planten hebben eigenlijk 8uur licht nodig voor een goede fotosynthese. Minimaal een uur voor het licht aan gaat laat je de CO2 aan gaan. En een uur voor het licht uit gaat kan de ook co2 uit 🙂

Totaal offtopic dit 😅

Ja inderdaad beetje offtopic 😂

Maar misschien ook niet. Correct me if I'm wrong. Maar zou het kunnen betekenen dat de planten niet voldoende de co2 uit het water halen en daardoor teveel co2 in de bak zit? Heb mij namenlijk ooit laten vertellen dat teveel co2 er voor zorgt dat er minder zuurstof in het water zit? Aan de andere kant zie ik ze niet naar lucht happen

zie links in de hoek een otolinclus zitten, heb je daar er meer van? Bak ziet er op zich mooi uit alleen wat ik in mijn eigen bakken altijd merkte dat als ik veel stenen etc gebruikte er veel rotzooi tussen blijft liggen wat eventueel gevolgen kan hebben weet niet of dat er wat mee te maken kan hebben probeer een beetje mee te denken

Correct me if I'm wrong. Maar zou het kunnen betekenen dat de planten niet voldoende de co2 uit het water halen en daardoor teveel co2 in de bak zit? Heb mij namenlijk ooit laten vertellen dat teveel co2 er voor zorgt dat er minder zuurstof in het water zit? Aan de andere kant zie ik ze niet naar lucht happen
Dat kan ja, als je te veel CO2 zou toevoegen. Maar dan zou je inderdaad verwachten dat de vissen bovenin hangen en happen naar lucht.

En hoe doen je corrys het?

Ja heb nu je het zegt ook ottocinclus, Cory's doen het prima

Ok, anders zou je aan de bodem kunnen denken

Ik denk dat ik persoonlijk in dit geval zou proberen het in korte tijd op te voeren, en naar (@LaLizzerd is me voor) 8 uur of zelfs 10. Zodat die planten gewoon lekker aan de slag gaan. Is er dan een risico dat de alg terugkomt? Ja. Maar zolang die vissen iets mankeren, zou ik alles proberen wat hen (indirect) aan een gezonde omgeving zou kunnen helpen.
Ik ga dit doen, neem aan dat ik dit wel geleidelijk moet doen? Hoe heb je dit zelf gedaan bij je eigen bak als ik spreek over het opschroeven van licht in combinatie met toevoegen van plantenvoeding en CO2?

Ja inderdaad beetje offtopic 😂

Maar misschien ook niet. Correct me if I'm wrong. Maar zou het kunnen betekenen dat de planten niet voldoende de co2 uit het water halen en daardoor teveel co2 in de bak zit? Heb mij namenlijk ooit laten vertellen dat teveel co2 er voor zorgt dat er minder zuurstof in het water zit? Aan de andere kant zie ik ze niet naar lucht happen
Dat zou wel kunnen, maar dan zouden de vissen inderdaad bovenin zitten. Ook is je dropchecker niet geel toch? En als je genoeg oppervlakte beweging hebt voor gasuitwisseling.. 🤔

Mogelijk hebben de vissen er wel een beetje last van, maar niet zoveel dat ze bovenin zitten. Dit zou dan voor stress kunnen zorgen en daarvan daalt de weerstand. Maar mogelijk is dit wat vergezocht.

Dat zou wel kunnen, maar dan zouden de vissen inderdaad bovenin zitten. Ook is je dropchecker niet geel toch? En als je genoeg oppervlakte beweging hebt voor gasuitwisseling.. 🤔

Mogelijk hebben de vissen er wel een beetje last van, maar niet zoveel dat ze bovenin zitten. Dit zou dan voor stress kunnen zorgen en daarvan daalt de weerstand. Maar mogelijk is dit wat vergezocht.
Klopt de dropchecker is gewoon groen.

Er valt me nu wel iets op waar ik nog niet aan gedacht had. Ik zie witte stippen zitten op het hout en dropchecker.

Even om het visbestand wat bij te schroeven, heb ook slakken er in. Zebra slakken

Klopt de dropchecker is gewoon groen.

Er valt me nu wel iets op waar ik nog niet aan gedacht had. Ik zie witte stippen zitten op het hout en dropchecker.

Even om het visbestand wat bij te schroeven, heb ook slakken er in. Zebra slakken
Die witte stippen zijn waarschijnlijk eieren van de zebra renslakken

Foto van stippen, overigens zie ik ook een olieachtige laag op het wateroppervlak. Foto's van vissen doe ik hier ook bij

Bijlagen

• 16193013701178195431267361923622.jpg
    16193013701178195431267361923622.jpg
    361.9 KB · Weergaven: 146
  • 16193014188972970741273958571910.jpg
    16193014188972970741273958571910.jpg
    395.5 KB · Weergaven: 141
  • 16193015179138312067789327616714.jpg
    16193015179138312067789327616714.jpg
    329.9 KB · Weergaven: 139
  • 16193015385915612088956451934951.jpg
    16193015385915612088956451934951.jpg
    406 KB · Weergaven: 139
  • 1619301561192377879412435074908.jpg
    1619301561192377879412435074908.jpg
    414 KB · Weergaven: 139
  • 16193015834915572048703799198771.jpg
    16193015834915572048703799198771.jpg
    492 KB · Weergaven: 150
  • 16193016132575401583801416960660.jpg
    16193016132575401583801416960660.jpg
    424.5 KB · Weergaven: 137
  • VID20210425000141.mp4
    17.5 MB
Bedankt voor de moeite, dit is al duidelijker dan alleen de eerste foto. Mooie bak!

Alleen zie ík zo 1-2-3 geen opvallende dingen aan de vissen. 🤷‍♂️ Hmmmm.

Ik ga dit doen, neem aan dat ik dit wel geleidelijk moet doen? Hoe heb je dit zelf gedaan bij je eigen bak als ik spreek over het opschroeven van licht in combinatie met toevoegen van plantenvoeding en CO2?
Puur even gelet op de situatie zou ik morgen gewoon al 1,5 uur langer doen of zo, en de dag erop nog eens 1,5 uur erbij. Dan zit je op 8 uur. Kun je ervoor kiezen om het verder uit te bouwen naar 9 of 10. Máárrrrrr..... ik zeg dit allemaal vanaf de zijlijn, zonder te weten hoe sterk jouw verlichting is.... en hoe snel zoiets dus een algenbom wordt. Nouja. Ik zou grofweg zeggen, doe een uur of 9? En als je het in één keer doet is er vast ook geen man overboord.

Mijn situatie is niet helemaal vergelijkbaar denk ik. Ik heb een vast lichtschema waar niet zoveel aan verandert. Als ik een bak opstart gaat het gewoon *hop* op het gewenste aantal uren. Ik gebruik geen CO2 en heb wat zwakkere lampen boven de bakken hangen dan de meesten. (Geloof dat boven mijn 2-meterbak 32 watt hangt. 😂) En dan komt het allemaal niet zo nauw. Qua voeding gooi ik er 1,6 x de standaarddosis Easy-life Profito in, voor plantjes die direct onder de lamp hangen. Dat lijkt ongeveer goed te zijn.

Is er een bepaald patroon in de sterfte ? Bijvoordbeeld in de ochtend , of kort na waterwissel ? Iets waar je van kan zeggen dan heb ik de meeste kans op een sterfte ?

Wat voer je? Korrels, vlokken tabletten? En is dit dierlijk of plantaardige voeding

Ik ben helemaal niet gekrenkt, verre van dat, was alleen geïrriteerd omdat je totaal geen info gaf maar wel van de leden verwacht dat ze met een passend antwoord komen, daarom reageerde ik zo.

Ik zie al een hele verbetering in je reacties inmiddels en heb je ook de gevraagde foto's geplaatst.

Ik ben helemaal niet gekrenkt, verre van dat, was alleen geïrriteerd omdat je totaal geen info gaf maar wel van de leden verwacht dat ze met een passend antwoord komen, daarom reageerde ik zo.

Ik zie al een hele verbetering in je reacties inmiddels en heb je ook de gevraagde foto's geplaatst.
Het is oké, Ik vergeef je mijn mede aquariaan. Ik begrijp dat niemand perfect is en zo hebben we allemaal onze fouten en imperfecties dus kan ik niet anders dan je vergeven voor je vreemde woordkeus en je irritatie voor zo iets kleins. 😃 Voor nu wil ik het niet meer over je persoonlijke tekortkomingen hebben en mij richten waar het leven echt om draait, dat zijn aquariums en vissen.😂 Dus als je nog iets bijdehands wil zeggen, tel even tot tien en adem een paar keer in en uit.

Dus nu wil ik het graag weer hebben over de topic want dit soort dingen horen hier niet te zijn, dit is een topic, geen "afbranders" site👍

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan