Wat is er nieuw

Vissen sterfte...

Vreemd. Je hebt geen wijzigingen aangebracht. Misschien onbewuste foute handeling bij onderhoud. Bijv. diffuser met chloor schoonmaken en onvoldoende naspoelen (of met co2 doorblazen) voor terugplaatsen.

Die witte stippen zijn inderdaad eitjes van de zebraslakken. Kunnen verder geen kwaad. Je kunt ze proberen weg te krabben tijdens onderhoud.

Het enige dat mij opvalt is dat de Otocinclus een klein beetje uitpuilende ogen heeft. Maar dit kan ook gewoon bij het beestje horen..

Misschien heb je dit trouwens al ergens beantwoord en heb ik er overheen gelezen. Maar hoeveel en hoe vaak ververs je? En is dit ververswater heel afwijkend qua waterwaarden als die in het aquarium?

En je hebt een standaard koolspons in je Juwel filter? Heb je deze niet te lang laten zitten? (Max. vier weken dacht ik?) Is er ook een reden dat je de koolspons gebruikt?

Ik zie en lees niks waaruit de sterfte te verklaren valt. Ook zie ik een garnaal en die gaat ook goed zo te zien. Vissen zien er ook goed doorvoed uit. Tsja soms is zoiets niet te verklaren. Als je de vissen aan gaat vullen probeer dan eens een andere LFS om ze aan te schaffen.

Koolspons zou ik eruit halen. Is nergens voor nodig en filtert zelfs je bepaalde componenten uit je plantvoeding weg. Daarnaast dacht ik dat deze spons na een tijdje uitgewerkt is en weer stoffen kan gaan afgeven aan het water. Actieve kool bindt o.a. metalen (bijv koper), dus zou het wellicht in theorie kunnen dat je koper concentratie of een ander metaal langzaam oploopt. Je ververst dan wel weer 30% in de week en je garnalen doen het nog wel dus of dit het echt is weet ik niet maar uithalen zou ik sowieso doen. NB: Koolfiltering gebruik je eigenlijk alleen maar na een behandeling met medicatie.

Verder weet ik niet of je nog een bepaald soort bodem hebt wat iets met je waterwaardes doet? Wat is je pH waarde? Kardinalen en volgens mij ook de barbelen moeten op licht zuur water, wellicht dat een hoge pH niet bevorderlijk is op de lange termijn, ik noem maar wat dingen. En tot slot met wat voor testen test je? Strips of druppels?

Gr
Stefan

Ik zou denken dat op het oog alles goed is water waardes etc. maar blauw alg is een indicatie dat er iets niet goed zit met je bacterieen in je aquarium. Blauw alg is geen alg maar een bacterie. Ik heb geen verstand van blauwalg maar wellicht heeft dit te maken met de sterfte van je vissen. Ik bedoel dan wellicht niet rechtstreeks dat de vissen van de blauw alg dood gaan maar door iets waardoor de blauwalg ontstaat?

Nieuw gedrag vastgelegd. En toevallig kwam net een vrouwtjes kempvis voorbij om aan de zwakke te knabbelen

Bijlagen

• VID20210501101729.mp4
    9.9 MB
Even een andere invalshoek maar wat geef je ze eigenlijk te eten?

Een aantal jaar terug had ik nog maar 1 vis, een algeneter dus die kreeg alleen zo nu en dan tabletjes. Ik kreeg toen wat nieuwe vissen van een vriend en die gaf ik mijn oude voer dat ik nog had staan, dat aten ze ook niet. Achteraf bleek mijn visvoer niet meer goed. Het rook nog wel normaal en zag er normaal uit. Maar toen ik een ander soort voer had gehaald van een ander merk aten ze alsof ze compleet uitgehongerd waren. Kan je ze niet verleiden door ze ander voer te geven?

Waar je ook nog naar kan kijken is toevoegen van bijvoorbeeld wat vitaminen zoals Voogle, dat schijnt de weerstand te verhogen, ik heb er overigens zelf nog geen ervaring mee.

Voogle is een vloeibaar voedinssupplement, waarin onder meer Astaxanthine en Aloe vera zitten. Astaxanthine is een antioxidant, afkomstig van rode algen die ervoor zorgen dat bijvoorbeeld de Krill deze algen dit eet vervolgens aan de Zalm zijn rode kleur geeft. Ook Flamingo's krijgen hun rode kleur door deze algen. Aloe vera staat bekend om zijn eigenschap goed voor huid en haar te zijn. Je vindt het ook in veel cosmetica. De overige ingredienten maakt Easy Life niet bekend helaas, maar het ondersteunt in ieder geval de weerstand. Ik heb het zelf veel gebruikt, tot ik mijn eigen supplement maakte ( experimenteren is een hobby van mij, ik ben dik tevreden met Voogle)

Je Betta ziet er trouwens mooi uit...

Laatst bewerkt:
Hoi mensen, even een update. Ben naar de diebo geweest in Nieuwegein. Had een filmpje gemaakt voor hier op de site van een tetra die slecht ging. Bij de diebo zagen ze iets op z'n kop zitten. Ze hebben mij esha2000 aangeraden. Hoop dat het werkt.

[
Even een andere invalshoek maar wat geef je ze eigenlijk te eten?

Een aantal jaar terug had ik nog maar 1 vis, een algeneter dus die kreeg alleen zo nu en dan tabletjes. Ik kreeg toen wat nieuwe vissen van een vriend en die gaf ik mijn oude voer dat ik nog had staan, dat aten ze ook niet. Achteraf bleek mijn visvoer niet meer goed. Het rook nog wel normaal en zag er normaal uit. Maar toen ik een ander soort voer had gehaald van een ander merk aten ze alsof ze compleet uitgehongerd waren. Kan je ze niet verleiden door ze ander voer te geven?

Waar je ook nog naar kan kijken is toevoegen van bijvoorbeeld wat vitaminen zoals Voogle, dat schijnt de weerstand te verhogen, ik heb er overigens zelf nog geen ervaring mee.

Ik geef ze mini granulaat, soms die rivierkreeftjes, ben de naam even vergeten. En de bodemvissen geef ik gewoon van die alg tabletten en dus ook dat levend voedsel. Eerst aten ze niet. Nu doen ze dat weer wel

eSHa2000, daarover lopen de meningen nogal uiteen. De een zweert erbij, de ander heeft zo z'n twijfels. In elk geval is het belangrijk dat je heel goed de gebruiksaanwijzing leest en opvolgt, en het volgende topic ook doorneemt:

https://aquaforum.nl/threads/stelli...ke-van-resistentie.173538/page-3#post-2279167

Ik zie nu bij een tetra een soort van vergrijzing als ik het zo kan noemen?

Bijlagen

• VID20210501224712.mp4
    19.1 MB
Dit visje heeft nogal een dikke buik tov de rest. De schubben lijken ook wat open te staan door de druk rond de buik. Daarom is hij ook vaal gekleurd. Dit kan ook heel goed wijzen op een darm probleem dmv van infectie of verkeerd voer. Ik weet niet of eSHa2000 een dergelijke infectie tackeld. Denk trouwens goed na voordat je medicijnen gaat gebruiken. In de meeste gevallen beinvloed het je nuttige micro organismen en je plantengroei op een negatieve manier. En omdat je bakje eigenlijk nog niet in balans is loop je een groot risico dat je meer problemen erbij gaat krijgen.

Filter je trouwens nog steeds over actieve kool? Zo ja, dan zou ik dat eruit halen. Als dit te lang in je filter zit verliest het zijn werking en geeft het stoffen terug aan het water.

Gr. Ed

Laatst bewerkt:
Dag mensen, na lange tijd geen sterfte kom ik dit weer tegen..iemand een idee?

Bijlagen

• IMG20210514161438.jpg
    IMG20210514161438.jpg
    320 KB · Weergaven: 135
Wellicht ergens klem gezeten?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan